H.Ərəblinski
adına Sumqayıt Dövlət Dram Teatrı özünün 49-cu teatr mövsümünü türk dramaturqu
T.Özakmanın əsəri ilə açmışdır
Tamaşa bütün dünyada müxtəlif, çoxsaylı
variantlarla dəfələrlə müraciət olunmuş bir mövzu ilə - ailə-məişət problemləri
ilə bağlı olsa da, mükəmməl dramaturq-rejissor işi bu dəfə tamaşaçıda nəinki bəsitlik
təəssüratı yaratmır və onu yormur, əksinə - əsərin mənəvi-tərbiyəvi gücünə görə
"ailə modelinə", ailə yaşantılarına fərqli bir mövqedən baxmağa və
düşünməyə, cəmiyyəti, həyatı yalnız göründüyü rəngdə yox, çətin sezilən spektrləri
ilə də görməyi bacarmağa, onu daha dərindən qavrayıb, qəbul etməyə səsləyərək,
məntiqi-fəlsəfi nəticə çıxarmağa da sövq edir.
Aktyorlardan öncə Teatrın direktorunu və
baş rejissoru səhnəyə çıxmağa nə vadar etdi?
Əlbəttə, tamaşaçılarla daha sıx və səmimi ünsiyyət
qurmaq üçün teatr rəhbərlərinin tamaşadan əvvəl baxılacaq yeni əsər haqqında müəyyən
təsəvvür yaratmaq məqsədilə səhnəyə çıxıb qısa məlumat vermələri heç də yeni və
nadir hal deyil. Lakin bu dəfə Teatrın direktoru, Əməkdar Mədəniyyət işçisi İslam Həsənovu və Teatrın baş
rejissoru, Əməkdar artist Firudin Məhərrəmovu aktyorlardan öncə səhnəyə çıxmağa
vadar edən həm də mənəvi bir borc - minnətdarlıq hissindən doğan təşəkkür borcu
idi. Vaxtilə - 40 ildən artıq kirayənişini
olduqları S.Vurğun adına Mədəniyyət sarayının Prezident İlham Əliyevin sərəncamı
ilə Sumqayıt Dövlət Dram Teatrına diqqət
və qayğının ifadəsi kimi həmişəlik olaraq bu teatra verilməsinə görə ölkə rəhbərinə
minnətdarlıq hissi və ötən mövsümdə Sumqayıt şəhər İcra Hakimiyyətinin başçısı
Zakir Fərəcovun təşəbbüsü ilə Teatrın binasının ən son, müasir tələblər səviyyəsində
əsaslı təmir edilərək, kollektivin ixtiyarına verilməsindən irəli gələn təşəkkür
borcu.
Belə bir təşəkkür bir müddət əvvəl
bildirilsə də, Teatr rəhbərliyi bunu yeni mövsümün açılışına gəlmiş yüzlərlə
tamaşaçılarla - yolunu intizarla gözlədikləri sumqayıtlılarla birgə ifadə etməyin
daha mühüm olduğunu lazım biliblər. Axı, teatr üçün göstərilən hər bir diqqət və
qayğı son nəticə olaraq tamaşaçılara,
Sumqayıt sakinlərinə göstərilən diqqət və qayğı, mədəni xidmətdir. Bir də
ki teatrın binasının memarlıq-dizayn baxımından necə müasir, gözəl bir görkəm
aldığını yüzlərlə tamaşaçıya eyni vaxtda göstərib, təqdim etmək üçün yeni teatr
mövsümünün açılışından daha münasib bir fürsət nə ola bilərdi ki? Yəni ki,
tamaşaçı mövsümün açılışına gələrək yeni, maraqlı bir tamaşaya baxmaqla yanaşı
həm də bu böyük mədəniyyət məbədinin giriş qapılarından tutmuş tamaşa zalına,
tavandan asılmış əzəmətli, gur işıqlı çilçırağa qədər hər şeyin qədim saraylar
üslubunda qızılı rəngli ornamentlərlə zövqlə işlənməsinə, yumşaq, rahat
kreslolara və s. diqqət yetirərək, daxilən razılıq, məmnunluq hissi keçirir,
onlar üçün bu gözəl şəraiti yaradanlara qəlbən minnətdarlıq bildirirlər. Aktyor
kollektivinin və tamaşaçıların adından belə bir təşəkkürü çatdırmaq missiyası
isə, təbii ki Teatr rəhbərliyinin öhdəsinə düşürdü ki, o da bunu əlverişli bir
fürsət kimi etməyə bilməzdi...
Həmin axşam Teatrın kollektivi iki
sevincin təsiri altında idi - həm Teatr binasının tamaşaçıların üzünə yeni görkəmi
ilə açılmasının, həm də sumqayıtlılar üçün tam əminliklə çox gözəl bir tamaşa təqdim edə biləcəklərinin
sevinci...
Minlərlə ailəyə bənzəyən, lakin öz dərdi-səri
olan bir ailənin "Olum, ya ölüm!" çarpışmaları
Türk dramaturqu T.Özakmanın əsəri əsasında Teatrın baş rejissoru, respublikanın Əməkdar artisti
Firudin Məhərrəmovun səhnə quruluşu verdiyi tamaşada yalnız Türkiyədə
deyil, dünyanın digər ölkələrində də bir-çox ailələrin üzləşdiyi problemlər
qabarıq təzahürləri, müxtəlif düşündürücü məqamları ilə ümumiləşdirilmiş, çox
dramatik şəkildə təqdim olunur.
Tamaşa onun mövzusunun doğurduğu
maraqlı bir səhnə ilə - əsərin qəhrəmanlarının birlikdə pəncərədən harasa, lap
uzaqlara boylanaraq kiminsə gəlişini, nəsə bir möcüzə baş verəcəyini intizarla
gözləməsini diqqətə çatdıran fraqmentlə başlayır. Bu, minlərlə ailədə olduğu
kimi uşaq sadəlövhlüyü ilə, nağıllarda olduğu tək sehrli bir əlin ailəyə xoşbəxtlik,
firavanlıq bəxş edəcəyinə, gözəl bir sabaha olan böyük ümid, lakin reallığına o
qədər də inanmadıqları əlçatmaz bir xəyaldır.
"Paşa"nın gəlişini gözləyən nənə,
evin dayağı olan Ana
Tamaşadakı çox adi, imkansızlıqdan,
kasıbçılıqdan bezmiş bir ailənin dərdsiz-qayğısız, yaxşı yaşamaq istəyi özünü xəyallarında
güclü, hər şeyə qadir bir Paşanın qızı hesab edən ağbirçək nənədə
(respublikanın Əməkdar artisti Fəranə Musayeva) o qədər güclüdür ki, o, artıq
öz xəyal və arzularının əsirinə çevrilib, az qala havalanaraq,
"Paşa"nın tezliklə gəlib, ailəni ağır vəziyyətdən qurtaracağına böyük
ümidlə, sevinclə yaşayır və evdəkilərin hamısını, hətta xəyalında təsəvvür
etdiyi, əslində olmayan qulluqçuları da yolunu gözlədikləri "Paşa"nın
pişvazına çıxmağa, onu hörmətlə, ləyaqətlə qarşılamağa çağırır.
Nənədən başqa tamaşada daha iki xəyalpərəst
də var - biri ailənin başçısı Tarik (yaxşı
olardı ki, müəllif ata üçün başqa bir ciddi, "sanballı" ad - Məhəmməd,
Mahmud, Osman, Süleyman və s. ad verəydi), o biri isə onun böyük oğlu
Nihatdır. Ancaq Tarik (respublikanın Əməkdar artisti Rauf Ağakişiyev) heç də
tam xəyalpərəst deyil, o, ailəsini dolandırmaq xatirinə konkret iş, kiçik
biznes qurmaq üçün reallığa söykənən müxtəlif planlar düşünsə də, hər dəfə
uğursuzluğa düçar olur. Oğlu Nihatın xəyalları isə yalnız özünün yaxşı yaşayışı
üçün qurduğu, heç bir əsası olmayan, həqiqətə
çevirmək üçün zərrəcə də cəhd göstərməyə çalışmadığı xülyalardır.
Nihat məhz nənəsinin xətrinin xoş
olması üçün özünü "Paşa" xülyalı göstərdiyindən nənəsinin sevimli nəvəsidir.
Varlı, zəngin bir "paşa"nın qızı olması, artıq həyatda olmayan atasının
tezliklə gəlib bu ailəni ağır vəziyyətdən qurtaracağı fikri ilə, onu
qarşılamağa hazır olmaq tələbi ilə ailədə narazılığa, narahatlığa səbəb olan nənə
məhz Nihatın ona inanması ilə təsəlli tapıb sevinir, nəvəsini də özünün xəyalları
ilə çəkib aparmaq istədiyi göyün yeddinci qatında süzür, xəyalların qoynunda məst
olub xumarlanır. Nənəsinin xətrinə Nihat da guya bir gün ecazkar babasının -
"Paşa"nın peyda olacağına və heç bir əziyyət çəkmədən, onun hesabına
xoşbəxt yaşayacaqlarına inanır. Guya məhz bu inama görə də nənəsinə həvəslə nəvaziş
göstərir, məmnunluqla onun qulluğunda durur, güldürüb-sevindirir. Əməkdar artist
Cəlal Məmmədovun canlandırdığı Nihat səhnədə peyda olduğu ilk anlardanca öz
nikbin, xoş ovqatı ilə tamaşaçıda ailənin təkcə Nihatı yox, həm də nicatı
olacağına ümid yaratsa da, hadisələrin gedişi bunun heç də belə olmadığını göstərir.
Nihatdan və ailənin elə onun kimi
qayğısız həyat yaşayan kiçik oğlu Özcandan (gənc aktyor Şəmistan Süleymanlı) fərqli
olaraq istedadlı aktyor Oqtay Mehdiyevin çox zəhmətkeş və qayğıkeş, ailəsini
sevən bir oğul kimi uğurlu obrazını yaratdığı və tamaşaçıya sevdirə bildiyi ortancıl
oğul Fazil günün heç də xoş olmayan reallığı ilə yaşayaraq, ailənin bütün
ağırlığını öz çiyinlərində daşıyır. O, nənəsi və böyük qardaşı Nihat kimi xəyalpərəst
deyil və ailəsinin çətin, ağır həyatı onu üzür, atasına onun qurduğu planlarda
kömək durmağa çalışsa da, bəzi fikir ayrılıqları onların birləşib iş
qurmalarına mane olur.
Ailənin əsas dayağı isə
övladlarının hər birinin çox istədiyi, ərinin sədaqətli ömür-gün yoldaşı, hər bir
çətinliyə dözən, təmkinli, səbrli, çox qayğıkeş Ana - Səfiyyədir. Bunu bütün
tamaşaçılar qətiyyətlə təsdiq edə bilər ki, istedadlı aktrisa Xatirə
Süleymanovanın səhnədə canlandırdığı Ana obrazı bütün yaxşı övladların və
ataların da sitayiş edə biləcəyi, eyni zamanda mənim gördüyüm yaxşı anaların ən
yaxşılarındandır (vaxtilə belə gözəl ana,
qadın obrazlarını bu Teatrın ən
istedadlı və aparıcı aktrisalarından olan Səmayə xanım Sadıqova çox ustalıqla,
məharətlə yaradardı). Xatirə xanım bu rolu o qədər təbii oynayır ki, hətta
tamaşa qurtardıqdan sonra belə onun elə həmin sadə görkəmdə, elə o cür
mehriban, o cür həlim xasiyyətdə qalacağına, Ana olduğu səhnəni, ordakı
"ev-eşiyini" "boş qoyub" getməyəcəyinə belə inanır.
Tamaşada maraqlı
obrazlardan biri də ailənin yeganə qızı Sevdadır. Üç qardaşın tək bacısı, ayağı
şikəst olan Sevda anasının köməyi, dayağıdır, atasının isə çox sevdiyi əziz bir
qızıdr. Gənc aktrisa Şəhla Məmmədovanın
yaratdığı Sevda obrazı o qədər məsum, tərbiyəli, əsl "ev qızı" dır
ki, səhnəyə qədəm basdığı ilk andan tamaşaçının hüsn-rəğbətini, məhəbbətini
qazana bilir. Aktrisa səhnədə bütün hərəkəti, davranışı, hətta baxışları ilə
Sevdanı təmiz qəlbli, saf düşüncəli, ailə məhəbbətli məsum bir Azərbaycan qızı
kimi təqdim edərək, onun yaddan çıxmayacaq bir obrazını yarada bilir.
Tamaşanın elə ilk anlarından hiss edilən ailədaxili
gərginlik, narahatlıq, ata və oğullar, qardaşlar arasında olan qarşılıqlı
narazılıqlar getdikcə artaraq, arzuolunmaz bir həddə - kulminasiya nöqtəsinə
çatır. Ailə dağılmağa, parçalanmağa doğru gedir. Hətta heç bir işin qulpundan
yapışmaq istəməyən, qardaşı Fazilin hesabına yeyib-içib gəzən Nihat da evdən
getmək fikrinə düşür. Və bu qərarı elə tələsik qəbul edir ki, qardaşı hara getmək
istədiyini soruşanda sanki birdən-birə ayılaraq "bilmirəm" deyir. Yəni
ki, onun üçün vacib olan hara getməsi yox, problemlərin üst-üstə qalandığı evdən
uzaqlaşmasıdır. Problemlər isə həqiqətən getdikcə artır. Maddi çətinliklər artıq
ailə qurmalı, ev-eşik sahibi olmalı iki böyük oğulu və çarəsiz atanı nəinki bu
barədə düşünməyə, heç yaşayış ehtiyaclarını ödəməyə də imkan vermir.
Onu da xüsusi qeyd etmək lazımdır ki, istedadlı
aktyor Rauf Ağakişiyevin yaratdığı ata obrazı heç də bacarıqsız, işdən-zəhmətdən
qaçan adam deyil, sadəcə işləri düz gətirmir, çarəsizlik, imkansızlıq içərisində
sıxılıb-boğulur. Onun bütün varlığı, qəlbi ilə bağlandığı ailəsinin son nicatı
hesab etdiyi köhnə maşınının mühərrikini çox əziyyətdən sonra işə salmasından
doğan hədsiz fərəhi çox təbii və təsirli olması ilə tamaşaçılara da sirayət
edir və onlar da bu kasıb atanın sevincini bütün kövrəkliyi ilə duyaraq, onunla
birgə sevinirlər.
Bu arada evin yeganə qızının, sevimli bacısının
yaxşı tanımadığı bir oğlanla görüşməsi ortancıl, zəhmətkeş qardaş olan Fazili əsəbiləşdirib,
az qala depressiya həddinə çatdırır.
Qardaş gizli görüşə gedən bacısını niyə
öldürmədi?
Aktyorlar öz rollarını o qədər məharətlə, təbii və
inandırıcı oynayırlar ki, tamaşaçılar hər şeyi unudaraq, hadisələrin necə davam
edəcəyini üzüntülü nigaranlıqla izləməli olurlar. Dəfələrlə Sevdaya təpinərək,
görüşdüyü oğlandan uzaqlaşmasını tələb etməsi nəticəsiz qaldıqda Fazilin hiddətlənərək,
bacısını evin başqa bir otağına çəkib aparması və bir müddət onlardan xəbər-ətər
olmaması tamaşaçılara gərgin anlar yaşadır. Sanki real həyatda baş verirmiş
kimi zalda əyləşənlərdən acı təəssüflə dillənənlər də olur: "öldürdü yazıq
qızı..."
Bir müddət sonra Fazilin otaqdan tək çıxması Ana ilə
eyni zamanda zalda əyləşənlərin də təşvişini artırır. Rejissorun çox yaxşı
düşünərək yaratdığı intizarlı anlar sanki tamaşaçıların necə bir qəlbə malik
olduqlarını sınağa çəkmək üçünmüş. Bir qədər sonra Sevdanın səhnəyə, anasının
yanına qayıtması tamaşaçılarda az qala böyük sevinc hissi, təskinlik yaradaraq,
rahat nəfəs almalarına səbəb olur. Tamaşaçılardan "nə yaxşı! Şükr"
deyə səslənənlər də olur. Əlbəttə ki, "şükr!". Axı, Oqtay Mehdiyevin
yaratdığı Fazil obrazı elə qardaşdır ki, o, öz kövrək qəlbi ilə bacısına heç
vaxt əl qaldıra bilməzdi. Fazil bacısını sonacan dinləməyi bacararaq, onun
vurulduğu oğlanı dəlicəsinə sevdiyini, bu sevgidən dönə bilməyəcəyini görərək,
Sevdaya mane olmaq istəmir.
Ailəsini sevindirməyi bacaran oğul
Ailənin dolanışıq dayağı olan, atasının işlərinin
alınmadığını, qardaşlarının işləmək həvəsi olmadığını görən cəfakeş ortancıl
qardaş Fazilin heç olmasa, bir günlük də olsa ailəsini sevindirmək üçün gözlənilməz
hərəkəti hamını təəcübləndirsə də, onun necə zəhmətkeş bir oğul olmaqla yanaşı
həm də geniş qəlbli, qayğıkeş bir qardaş olduğunu, doğmalarının bir anlıq
sevinci üçün hər cür çətinliyə qatlaşmaqdan, fədakarlıq göstərməkdən çəkinmədiyini
Oqtay Mehdiyev peşəkar aktyor oyunu ilə tamaşaçıya qabarıq şəkildə çatdırmaqla
öz qəhrəmanını sevdirə bilir (onun bu rolda oyunu Əməkdar artist səviyyəsindədir).
Atasının şərab içmək, qardaşları Nihatın və Özcanın gəzib-əylənmək və bacısının
dükana getmək bəhanəsiylə sevdiyi oğlanla görüşmək arzusunu yerinə yetirmək
üçün özünün əlində olan az-çox nə pulu varsa, hamısını səxavətlə, son qəpiyinədək
onlara - işsiz-gücsüz, tənbəl qardaşlarına və sevgisinə mane olmaq istəmədiyi
bacısına paylayır, anasını və "Paşa"sını gözləyən nənəsini də
sevindirir. Onların hər birinin gözlərindəki təəccüb qarışıq sevinci görmək
onun özünə də bir daxili rahatlıq, az da olsa mənəvi təpər, təskinlik verir. Təkcə çox sevdiyi bacısı Sevdaya pulu
uzadaraq, "get atamız üçün şərab al" deyəndə səsində titrəyiş, qəhər
hiss olunur. Və özünün qardaş ürəyinə "daş basaraq", bacısının öz səadətinin
ardınca getməsi üçün "yaxşı yol, xoşbəxt ol!" arzusu kimi, əslində son
söz olaraq "qayıtma!" kimi səslənən, pauza ilə dediyi "gec...
qayıtma" sözləri bütün tamaşaçıları heyrətdə qoyaraq kövrəldir.
Atanın öz sevimli qızına, "avara"
oğul Nihatın isə anasına hədiyyəsi
Bəlkə də ilk oğul kimi ərköyün böyüdüldüyündəndir
ki, böyük qardaş Nihatın işləməyə yox, gəzib-əylənməyə həvəsi olduğunu Əməkdar
artist Cəlal Məmmədov ailənin kasıb dolanışığı fonunda tamaşaçıya çox qabarıq şəkildə,
məharətlə çatdıra bilir. Çalışıb-işləməməsinə baxmayaraq, onun evə hər gəlişində
sanki ailənin də ovqatı bir qədər yaxşılaşır, yaşamaq həvəsi az da olsa artır.
Yalnız bircə gün işlədikdən sonra evə gəlib, şəstlə, guya böyük vəzifə
sahibiymiş kimi "istefa
verdim" deməsi tamaşa zalında gülüş doğursa da, sonradan cəmi dörd gün işləyib,
qazandığı ilk maaşdan evə anası üçün aldığı mirvari boyunbağı ilə dönməsi Cəlalın
ifasında Nihata rəğbət yaradır. Hər halda necə olsa da, cəmi dörd günlük işinin
qazancı olan pulu heç yerə xərcləməyib, anası üçün hədiyyə alması onun daxili
aləmində yaxşılıq, qayğıkeşlik "rüşeymlərinin" azalmadığından və yəqin
ki, gec-tez onun bir işin qulpundan yapışacağından xəbər verir. Bu isə ailəsinin,
övladlarının yaxşı günləri üçün "kirpiyi ilə od götürən" ananın -
Xatirə Süleymanovanın çox böyük təbiiliklə, inanılmaz dərəcədə inandırıcı
oynadığı rolu - müqəddəslik səviyyəsinə qaldırdığı Səfiyyə xanımı sevindirməyə
bilməz. Odur ki, mirvari boyunbağını anasının boynuna keçirərkən Nihatınmı,
yoxsa ananınmı daha çox məmnun olduğunu, daha çox sevindiyini, fərəh duyduğunu
müəyyən etmək heç də asan deyil. Ancaq hər halda həmin anlarda onların hər
ikisi çox bəxtəvər görünür.
Hələ də xoş arzularla, sabaha ümidlə yaşayan
uğursuz Ata da həmin gün evə çox sevincək halda, dünyanın ən xoşbəxt adamı kimi
qayıdır - özünün çoxdankı istəyini yerinə
yetirmək üçün başladığı ilkin iş uğurlu alındığı üçün istəkli qızı Sevdaya onun
xeyli vaxt idi ki arzusunda olduğu zəngli-kəfkirli, "qukqulu-qu" adlandırdığı
divar saatı ilə gələrək onu sevindirmək istəyir. Saatı fərəhlə, şəstlə qutudan
çıxardıb divardan assa da, evdəkilərin sevinmədiklərini, Sevdanın isə gözə dəymədiyini
görüb, susqunluğun səbəbini soruşur. Oğlu Fazil "məsələni" gizlətməyərək,
Sevdanın gəlməyəcəyini, qoşulub qaçdığını bildirir. Bu gözlənilməz xəbərin
atada yaratdığı şok aktyorun sifətindəki bir az əvvəlki sevinci ağır bir dərdə,
iztiraba, daxili sarsıntıya çevirir...
Ana ürəyi və Ana əlləri, Anaya olan məhəbbət...
ailəni dağılmaqdan qorudu
Böyük və kiçik qardaşın "avaraçılığı" bir
gün qardaşlar arasında ciddi qarşıdurmaya səbəb olur. Qardaşların mübahisəsini
kəsmək üçün araya girən ananın boyunbağısı qəfildən qırılıb düşür, mirvari
muncuqlar qopub dağılaraq, evə səpələnir. Bunu heç də yaxşı olmayan, ailənin
dağıla biləcəyinə bir işarə, əlamət kimi diqqətə çatdıran rejissor yaxşı ki elə
özü də bunun qarşısını alır: bayaqdan bir-birini az qala didib-dağıtmağa hazır
olan qardaşlar sanki birdən ayılırlar. Üçü də əyilərək, səpələnmiş mirvari
muncuqlarını yığıb, ailə ocağının etibarlı qoruyucusu olan, onu dağılmağa
qoymayan sevimli, qayğıkeş, fədakar analarının bərəkətli, zəhmət ətirli ovcuna
tökürlər. Ana əlləri, Ana məhəbbətilə müqəddəs ailə ocağı sanki yenidən isinir,
güclənir, qorunub-saxlanır.
Nihatın "daşı ətəyindən töküb" atanın
yanında fəhlə kimi işə başlaması, köhnə maşının da yavaş-yavaş "ayaq
tutması" ailəni tədricən düçar olduğu çətinliklərdən qurtarmağa imkan
yaratsa da, üç aya qədər heç bir xəbər-ətərin olmadığı Sevdayla bağlı
nigarançılıq ailəyə rahatlıq vermir. Yenə
də ortancıl qardaşın sayəsində evin yeganə qızı tapılsa da, onun sevgisinin
uğursuz olduğu məlum olur. Bu xəbər çatdırılarkən atanın keçirdiyi sarsıntı və
iztirablar rolun ifaçısı Rauf Ağakişiyevin sifətində və yorğun vücudunda bütün
ştrixləri ilə elə güclü əksini tapır ki, onun halına həm bir ata kimi, həm də...
aktyor kimi acımamaq olmur.
Ata vüqarı və övlad sevgisi bir-birilə
cəngi-cidalda...
Cəmi üç ay uğursuz ailə həyatı yaşayan bacısı
Sevdanı küçədə görüb, əsl qardaş məhəbbətilə ona biganə qala bilməyib, atası ilə
birgə yenicə təmir edib işə saldıqları maşına qoyub həyətə gətirsə də, atadan
iznsiz onu evə qaldırmağı özünə və atasına rəva biməyən Fazil evə qalxaraq,
bacısnı gətirdiyini bildirərək, ailənin böyüyündən icazə istəməsi səhnəsi ən
dramatik, gərgin səhnələrdən biridir. Ata nə etməlidir? - Sevda ondan icazəsiz
qoşulub qaçıb, ata xeyir-duası almadığından taleyi uğursuz olub. Ancaq qızının
gedə biləcəyi başqa bir yer yoxdur, doğma ailəsinə, ata ocağına pənah gətirib. Qızının
uğursuz taleyinə görə narahat olub, acısa da, onu bağışlamaq istəməsə də, övlad
sevgisi onu "yox" deməyə,
Sevdanın səhvi isə "hə" deməyə də qoymur. Buna görə də Ata ancaq ona
bəlli olan sarsıntılar içərisində, lakin kişi dözümü, kişi əzəməti ilə susub
sakit, səssiz dayanaraq, təzadlı düşüncələr içərisində çırpınır. Atanın bu gərgin,
həyəcanlı anlarını, onun dillə, sözlə deyilə bilməyəcək hisslərini, duyğularını
aktyor Rauf Ağakişiyev tamaşaçılara böyük sənətkarlıqla, məharətlə çatdıra
bilir. Övladlarının yolunda hər cür zəhmətə, əziyyətə qatlaşmağa hazır olan,
kasıb olsa da, həmişə qüruru ilə əzəmətli, güclü görünən Atanın susduğunu, hər
halda "yox" demədiyini görən, bundan bir rahatlıq duyan Fazil susmağı
razılıq əlaməti hesab edərək, Sevdanı evə gətirmək üçün tələsik həyətə qaçır...
Bir-birinə əks hisslərinin "çarpışdığı" ağır
düşüncələr içərisində sakit-səssiz üzü divara dayanmış Ataya istəkli qızı
Sevdanın yaxınlaşması səhnəsi təcrübəli aktyorun və gənc aktrisanın bu
dramatizmi bütün qabarıqlığı ilə çatdıra bildiyi, tamaşaçı qəlbini sarsıdan çox
uğurlu səhnələrdən biridir. Burda rejissorun xüsusilə diqqətə çatdırdığı çox
maraqlı məqamlar da var. Sevda üzr istəmək üçün ilk növbədə anasına yox, qorxu
ilə də olsa, "bağışlayacaq, yoxsa qovacaq?" fikirləri ilə atasına
yaxınlaşır. Çünki ana həmişə övladını bağışlayandır - Xatirə Süleymanovanın canlandırığı Səfiyyə
xanım isə övladının yolunda (səhvi, günahı olsa da belə) can verməyə belə
hazırdır. Bunu Sevda da öz fəhmi ilə duyur. Və dərk edir ki, o, ilk növbədə
başının tacı, hər zaman son pənahı olan Atadan üzr istəməlidir. Bunu isə o, çox
düzgün olaraq, üzü o yana dayanmış atasına astaca, ehmalca yaxınlaşıb, yerə çömələrək,
onun əlini öpməsiylə, ayağına sarılaraq, bərk-bərk qucaqlaması ilə hər bir sözdən,
üzrxahlıqdan daha təsirli tərzdə edir. Əlində-ayağında istəkli qızının isti göz
yaşlarını hiss edən Ata, nəhayət dözməyib, çevrilərək, qızını ayağa qaldırıb,
kövrək bir məhəbbətlə onu bağrına basır. Sevdanın göz yaşına qərq olmuş
sevincini duymamaq olmur - o, yenə doğma ocaqda, Ata ocağındadır, ailəsi,
sevimli qardaşları ona arxa çevirməyib, qəbul etdilər...
Bu ağır, çox təsirli səhnə rejissorun öz rollarını
məharətə ifa edən aktyorların vasitəsilə gənclərə ünvanlanan çox mühüm bir mesajıdır:
Ata-Ana müqəddəsdir, həyatda səhv etməmək üçün hər bir addımı yalnız və yalnız
onların xeyir-duası ilə, məsləhəti ilə atmaq lazımdır.
Ailə nənənin "Paşa"sının -
xoşbəxtliyin pişvazına çıxır
Hələlik taleyi üzünə gülməsə də, Sevdanın yenidən
evə qayıtması ailənin tamlığını, büyövlüyünü sanki özünə qaytarır. Ana xəstə
olarkən ona çox ürəkdən, sevərək qulluq etmək istəyən, lakin ev işini bacarmayan,
qab-qacağı dağıdıb-sındırmaqdan başqa əllərindən bir iş gəlməyən qardaşlar üçün
Sevdanın qayıtması, uğursuz ailə həyatı bir anlığa unudularsa, elə bil
"göydəndüşmə" olur. Onun birazdan mətbəxə keçib, biş-düş eləməsi sanki
evə bir rahatlıq gətirir. Ən əsası odur ki, indi hamı doğma ailə ocağındadır. Və
bu ocağın başında dayanan cəfakeş və qayğıkeş Ata və Ana var. Tezliklə atanın
işlərinin sahmana düşməsi, oğulların da özlərinə münasib iş tapması ailəni
uğurlu sabaha aparır. Və tamaşanın sonunda nənənin "Aman, ya Rəbbim, Paşa
gəlir" deyərək, sevinclə pəncərə önünə keçməsinin ardınca bütün ailə üzvlərinin
də ona qoşularaq, "gələni" salamlamaları təsadüfi deyil. Artıq
onlarda həyata yeni, nikbin baxış var, ailənin nicat, güc tapacağına inam var! Onların
boylandığı ümid pəncərəsindən yaxınlaşmaqda olan ailə xoşbəxtliyi görünür. Və
artıq bu xoşbəxtliyə hər bir ailə üzvü inanır, çünki onu daha xəyallar yox, ailədə
olan qarşılıqlı məhəbbət, hörmət-ehtiram, əməyə, zəhmətə qatlaşmaq istəyi-sevgisi
yaxınlaşdırır.
Tamaşaçıların aktyorlardan, aktyorların
isə tamaşaçılardan gözlədikləri... doğruldu
Səhnə və tamaşa zalı - təbii ki, bunlar hələ lap qədimlərdən
ayrılmazdır. Ancaq bəzən olur ki, onlar bir-birini "başa düşmürlər", qarşılıqlı
anlaşma olmadıqda hərəsi bir qütbdə qalır. Lakin çox yaxşı ki, anşlaq şəraitində
keçən bu tamaşada hər iki tərəf bir-birini tam başa düşərək, razı qaldı. Bəlkə
də ilk dəfə idi şahidi olurdum ki, zalda alqışlardan başqa diqqəti səhnədən
ayıra biləcək zərrəcə də səs-səmir yox idi, hamının nəzər-diqqəti səhnəyə
dikilmişdi - yüksək sənətkarlıqla hazırlanmış, hər çür yersiz
"modernçilik"dən, abstarktlıqdan uzaq olan bu yeni səhnə əsəri tamaşaçıları
o qədər cəlb etmişdi ki, onlar özlərini unudub, sanki səhnədə baş verən hadisələrin
iştirakçısına çevrilmişdilər. Tamaşa boyu zalda əyləşənlərin bir çoxunun
gizlincə dəsmal çıxarmaları və qeyri-ixtiyari əllərini gözlərinə aparmaları həm
quruluşçu rejissor Firudin Məhərrəmovun, həm də onun yaratdığı gözəl "ailə"nin
- aktyorların uğurlu, yaradıcı əməyinin nəticəsi idi və bu, böyük məmnunluq
doğurur. Və söz yox ki, bu tamaşa Sumqayıt Teatrının son 10-15 ildə ən böyük
uğurlarından biridir. Tamaşaçılar aktyorlardan gözlədiklərinin doğrulduğuna,
aktyorlar isə tamaşaçıların onları bütün psixoloji-sarsıntılı anlarda tam başa
düşərək, biganə qalmayıb, tamaşaçı fəallığı ilə onları gur alqışlara qərq
etdiklərinə görə razı qaldılar. Ən müxtəlif peçə sahibləri - təqaüdçü mühəndis
Qadir Süleymanov, yazıçı-dramaturq Əyyub
Qiyas, kimyaçı İbad İbadov, müəllimə Gülşən Süleymanova, elə bu Teatrın yetirməsi
olan Xalq artisti Məzahir Süleymanov, jurnalist Elcan Oruclu və digərləri bu
tamaşanı yüksək qiymətləndirərək, ona bir daha baxmaq arzusunda olduqlarını
bildirdilər. Ancaq
sumqayıtlı teatrsevərlər bir arzu kimi onu da dilə gətirdilər ki, gələcək
tamaşalarda teatrın məşhur yetirmələri Valeh Kərimov, Afaq Bəşirqızı və yaşlı
adam rollarının mahir ifaçısı Məzahir Süleymanov da hərdən müvafiq rollara cəlb
edilsin.
Təqdirəlayiqdir ki, ilk dəfə idi ki tamaşaçılar
yaradıcı heyətlə, rejissor və
aktyorlarla yanaşı texniki heyətin işini də dəyərləndirərək, səhnədəki təbii
"dekorlar"a - süfrəyə qoyulan xörəyin və çayın təbii qazla isidildiyi
qaz plitəsinə, qab-qacağın həqiqətən krandan gələn su ilə yuyulduğu
"rakovina"ya və s. görə təşəkkür düşdüyünü də məmnunluqla qeyd edirlər.
Ən maraqlı, diqqətəlayiq momentlərdən biri də tamaşa başa çatdıqdan
sonra Sumqayıt şəhər İcra Hakimiyyəti rəhbərlərinin səhnə arxasına keçərək,
Teatrın kollektivini çox uğurlu, yüksək səviyyədə hazırlanmış tamaşaya görə təbrik
etmələri və İcra Başçısının birinci müavini Faiq Kərimovun rəsmiçiliyi
bir kənara qoyaraq, tamaşanın təsirindən bəzi həmkarlarının kövrəldiklərini
etiraf etməsi idi. O bildirdi ki, tamaşa o dərəcədə təsirli və ibrətamiz idi
ki, adətən quru, soyuqqanlı adamlar kimi tanınan İcra aparatının rəhbər işçiləri
belə səhnədə baş verənlərə laqeyd ola bilmir, kövrəlməli olurdular.
Bəli, Sumqayıt Teatrı özünün 49-cu mövsümünə gözəl,
çox maraqlı bir tamaşa ilə başladı və bütün teatrsevərləri bir "Ocaq"
başına toplaya bildi. Qoy bu "Ocağ"ın istisi, şöləsi hər yerə,
respublikanın bütün bölgələrinə və hətta ölkəmizin hüdudlarından o yana da
yayılsın!
Rəhman ORXAN,
Respublikanın Əməkdar jurnalisti.
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.