(əvvəli bu linkdə: [url=http://xeberle.com/az/view/20979/alim-olmaq-istemeyen-gencliyinde-yazl-ldrlen-30-ilden-sonra-dramaturq-kimi-peyda-ola/)
Radikal
kommunustlər: "Partiyadan çıxarılsın”,
"məhkəməyə verilsin!..”
Akif müəllim söhbətini davam
etdirir:
- Məni o vəzifəyə təyin edəndə
şəhərin birinci katibi K.Bağırov xəbərdarlıq etmişdi ki, orda bir baş mühəndis
var, şərə-şür adamdır, işi-peşəsi ondan-bundan donos yazmaqdır, onunla
ehtiyatlı ol! Demişdim ki, axı, mən
düzgün işləyəndən sonra o neyləyə bilər ki? Ancaq... "sən saydığını say”... Heç 4 ay keçməmişdi ki, "yuxarılara” məndən "anonim”
yazıldı. Bir gün mən şəhər Partiya komitəsinin büro iclasına çağırıldım. Ondan əvvəl
isə oranın təlimatçılarından biri "anonimlə” bağlı mənə məlumat vermiş, hələ sorğu-sual
da eləmişdi. Büroya çağırılanda başa düşdüm ki, məsələ ciddiləşir. Anonim şikayət
barədə məlumat veriləndən sonra məni dinləmədən bəzi "partokratlar” guya əsl
kommunist olduqlarını, prinsipiallıqlarını
göstərmək üçün sərt fikirlər, təkliflər səsləndirməyə başladılar. Biri dedi ki,
"işdən çıxarılsın”, o biri dedi ki, "belə adam partiyaya lazım deil, partiyadan
xaric edilsin”, hətta "işi məhkəməyə verilsin” deyən də oldu və s. Bir yaşlı
adam - Əli Mustafayev vardı, ən kəskin danışan o idi. Az qalırdı desinlər ki, "güllələnsin!”. Mən isə
bu "partiya bosslarının teatrına” baxıb, məsələnin necə yekunlaşacağını gözləyirdim.
Fikir verdim ki, vəziyyətin mənim əleyhimə olduğunu görən şəhər prokuroru da
yerində "qımıldanır”, əlinə "yağlı bir iş” keçəcəyini gözləyir. Büro üzvü olan
keçmiş direktorumun da mənim əleyhimə olacağını düşünsəm də, insafən o, heç nə
deməyib, susdu. Məni yalnız şəhər Komsomol Komitəsinin o vaxtkı birinci katibi
Şamil Əhmədov müdafiə elədi: "gənc, perspektivli mühəndis, rəhbər işçi” olmağımı
nəzərə almağı xahiş etdi. Dedi ki, "axı, unutmamalıyıq ki, o bizim partiya
yoldaşımızdır. Məsələ diqqətlə araşdırılmalıdır”.
Mənə qarşı qisasçı əhval-ruhiyyəni
başa düşən və bununla belə komsomol katibinin məni müdafiə etdiyini görən Kamran Bağırov qayıtdı ki, "hamı düşüb
bu cavan kommunistin üstünə. Gəlin bir onun özünə də söz verək, görək, məktubda
göstərilən faktlarla bağlı nə deyəcək?”
Dediyim kimi, o, məni Təmir-tikinti
İdarəsinə göndərərkən əvvəlcədən xəbərdar etdiyindən, mən hər addımımı
"ölçüb-biçərək”, bəzi mühüm sənədləriayrıca bir qovluğa yığırdım. Söz veriləndə, bircə bunu dedim ki,
haqqımda yazılanların uydurma və böhtan olub-olmadığını bu səndlərdən görə bilərsiniz.
Qovluğu açaraq, bəzi imzalı-möhürlü sənədləri "opponentlərimə” nümayiş
etdirdim. Elə bil ki, zala "bomba
atıldı”. K.Bağırov da, o biriləri də təəccüblənərək, qayıtdılar ki, "Əşşi, səhərdən
səni burda asıb-kəsirik, sən isə ağzına su alıb oturmusan. Bunu bayaqdan deyəydin
də”.
Nə isə.. Sən demə "iş”in məhkəməyə
verilməsi barədə qabaqcadan qərar layihəsi də hazırlanıbmış. Qərar elə ordaca dəyişdirildi.
Büroya çağırılmış "anonimçi”, nanəcib baş mühəndisə şiddətli, mənə isə adi töhmət
verildi (guya işdə "qeyri-sağlam mühit yaranmasının qarşısını ala bilmədiyimə”
və bəzi-para xırda qüsurlara yol verdiyimə görə). Bu qədər adam işdən-gücdən
olmuşdusa, şəhərin partiya aparatında büro iclası keçirilirdisə, nəsə bir qərar
olmalıydı axı.
Bağışlamağı
yalnız böyük ürəkli adamlar bacarır:
"yaxşılığa yaxşılıq hər kişinin işidir, yamanlığa yaxşılıq nər kişinin işidir”
İllər keçdikdən sonra Akif
Zeynalov yenidən kimya sənayesinə qayıdır - 1981-ci ildə Sumqayıt Sintetik
Kauçuk zavoduna baş mexanik təyin olunur. Ona xəbər çatır ki, o anonimçi nanəcib
də indi bu zavodda işləyir, özü də mexaniki-təmir sexinin rəisi vəzifəsində. Həmin
sex isə birbaşa baş mexanikə - Akif müəllimə tabe idi. Bəli, tale onları yenə də
görüşdürmüşdü. Ancaq sən demə, keçmiş "dostunun” zavoda baş mexanik gəlməsindən,
yenə də özünün rəisi olacağından xəbər tutan o "demaqoq” işə çıxmırdı, guya xəstələnmişdi.
Akif Zeynalov onu evindən çağırtdırıb, görüşərək, bədxahının gözləmədiyi halda
deyir ki, "Bilirsən, nə var? Mən mərdimazar adam deyiləm, heç nədən narahat
olma, kefini də pozma. O məsələ oldu, qurtardı. Bu gün sən mənim işçimsən, get,
işinin üstündə ol. Nə qədər ki mən burdayam, sənə heç bir zaval yoxdur. Bil ki,
sənin arxanda durmuşam”.
Beləliklə 8 il bir yerdə işlədilər.
İnsafən bu dəfə heç bir anonim, şikayət yazmadı. Əslində Akif müəllim də işini
indi daha ehtiyatlı qurmuşdu, hər hansı bi şikayətə, anonimə heç bir əsas da
yox idi. Bir də ki, görünür, bir zaman özünün yox, Akif Zeynalovun Təmir-tikinti
İdarəsinə müdir təyin edilməsi ilə barışmayıb, "yuxarılara” böhtan xarakterli
"donos”lar göndərən həmin şəxs artıq böyük səhv etdiyini, Akif müəllim kimi
alicənab, qayğıkeş və səmimi bir adama qarşı ədalətli olmadığını başa düşmüşdü.
Axı, həm də illər keçmişdi, yaş o yaş deyildi, başa az-çox "ağıl gələn” vaxtlar
idi.
...Akif Zeynalov 1989-cu ilin
yanvarında "Azkimyasənayemənziltikintitəmir” Trestinə Baş direktor təyin ediləndə
eşidir ki, onun keçmiş "dostunu” işdən çıxarıblar. Bu dəfə də özü onu çağırtdırıb,
sahə rəisi təyin edir və o, ömrünün sonuna kimi orada, bir vaxtlar bədxahlıq
etsə də, əvəzində yalnız xeiyrxahlıq, qayğıkeşlik gördüyü, artıq üçüncü dəfə
özünün müdiri olan adamın yanında işləməli olur.
Akif müəllimdən soruşuram ki,
o adam heç olmasa üzrxahlıqla günahını etiraf edib, sizə minnətdarlıqla nə
vaxtsa bir "sağ ol!” demişdimi?
- Qətiyyən yox, çünki o adamlar üçün səhvlərini
etiraf etmək – günahını bir daha yada salmaq, yenidən səhv etmək kimi bir şeydir.
Bu isə ağır, həm də ağrılı olur, ona görə də elələri heç vaxt üzrxahlıq etmirlər.
Əsas odur ki, mən ona qarşı kinli olmadım, qisas almaq barədə də düşünmədim, bağışladım
və köməyimi ondan heç vaxt əsirgəmədim. Günahını etiraf etməsə də, bilirdim ki,
o, məni hər gördükcə öz tutduğu əməldən daxilən vicdan əzabı çəkir, utanırdı, mən
isə ona etdiyim təmənnasız, minnətsiz yaxşılığıma görə hər zaman daxili bir
rahatlıq duyurdum. O vaxtlardan illər keçib və o, artıq dünyadan köçüb. Allah rəhnət
eləsin. Günahı olsa da, mən heç vaxt ona inciklik bildirməmişdim. Əsas o idi
ki, mən təqsirsisz olduğumu bilirdim və ona heç vaxt pislik etmədim. Neynək, bu
da həyatın bir sınağı imiş...
Bu yerdə Akif müəllim qaçqın və
didərginlərimizlə bağlı təsirli bir epizodu yada salır. Deyir ki, Ermənistandan
olan 59 yaşında, ailəsi böyük olan bir qaçqın 1990-cı ilin ortalarında işə düzəlmək
üçün onun yanına xahişə gəlmişdi. Kişi dərdini danışandan sonra Akif müəllim
soruşur ki, ərizən hanı? Bunu deyəndə kişi üzünü yana çevirir. Çiyinləri
atılıb-düşdüyündən Akif müəllim elə bilir ki, kişi sevincindən gülür. Ancaq görür
ki, gülmək nədir, kişinin gözləri dolub, əməlli-başlı ağlayır. Akif müəllim narahat
olur ki, axı, mən bu kişiyə xətrə dəyəcək nə dedim ki, bu ağlayır? Bir az özünə
gələndən sonra o adam qayıdır ki, "Akif müəllim, siz məni bağışlayın, özümü
saxlaya bilmədim. Külfətimi dolandırmaq üçün bir ilə yaxındır ki, iş axtarıram,
getmədiyim idarə, döymədiyim qapı qalmayıb, amma hələ heç bir idarə rəhbəri vəziyyətimi
nəzərə alıb deməyib ki, "a kişi, ərizəni ver”, ona görə də siz belə deyəndə,
inanmadım, kövrəldim. Düzdür, mənə demişdilər ki, siz xeyirxah, qədirbilən adamsınız,
ancaq bu dərəcədə gözləmirdim, burdan da naümid qayıdacağımı düşünürdüm. Allah
köməyiniz olsun, məni ailəmin yanına başıaşağı qaytarmadınız”.
Əlbəttə, yəqin o kişi bilmirdi
ki, Akif Zeynalov qaçqın və köçkün soydaşlarımızı işlə təmin etmək məqsədilə o
vaxtlar il yarım ərzində sərhədyanı rayonlarda Trestin onlarla təmir-tikinti
idarələrini yaradaraq, onların sayını 137-yə çatdırmışdı və təkcə Sumqayıtda fəaliyyət
göstərən 10 idarəyə 600-ə qədər qaçqın-köçkün həmvətənlərimiz işə götürülmüşdü.
Bethovenin
və dostu Ucal Qasımzadənin ona yazdırdıqları ilk hekayə
İlk hekayəni institutda
oxuyarkən – 1961-ci ildə yazmışdı. Hekayənin mövzusu və yazılışı tələbə yoldaşlarının
o qədər xoşlarına gəlir ki, ona məsləhət görürlər ki, hekayəni aparıb versin "Azərbaycan
gəncləri”nə. O da bir gün gedib oranı tapır və görür ki, bir nəfər qucağında
xeyli qovluq olan bir adam otaqların birindən çıxıb dəhlizin o biri başına tərəf
gedir. Yaxınlaşıb, soruşur ki, "bağışlayın, hekayə gətirmişəm, onu hara verim?”.
Səmimi, mehriban görünən həmin adam soruşur ki, harda oxuyursan? Deyir ki,
AZİ-də. O adam da laqeydliklə qayıdır ki, "neynirsən ey yazmağı, get mühəndisliyinlə
məşğul ol”. Kimiydi, nəçiydi o, Akif bilmədi. Ancaq o gündən sanki içində nəsə
qırıldı, həvəsdən düşdü və yazmağın "daşını” atdı.
...Kimya kombinatında işləyirdi,
subay vaxtı idi. Evdə hər cür rahatlığı vardı. Bir istirahət günü radioda
Bethoven haqqında veriliş gedirdi. Dahi bəstəkarın 5-ci sonatası səsləndiriəndə
gənc Akif ona diqqətlə qulaq asır, musiqidən böyük zövq alaraq, romantik xəyallara
dalaraq, birdən ilhama gəlir.
- Musiqi elə gözəl,
valehedici, fövqəlbəşər idi ki, özümü göylərdə hiss edirdim, sanki bütün dünya
mənim idi, - deyə Akif müəllim onun xatirində xoş iz buraxmış həmin günü
xatırlayır. – Görünür, musiqinin təsirindən idi ki, cuşə gələrək, nəsə yazmaq
istədim və öz-özümə dedim ki, axı, niyə də yazmayım, kimdən əskikəm ki?
O vaxtlar zavod həyatı onun
üçün maraqlı olduğundan, istehsalatda baş verən bəzi hadisələrin, epizodların
şahidi kimi hekayə yazmağa başlayır. Ancaq həmin gün onu başa çatdıra bilmir.
Fikirləşir ki, ardını sabah yazar. Sabahısı günü də vaxtı olmur. Bir gün sonra
isə tələbəlik dostu Ucal Qasımzadə ona deyir ki, Akif, Gəncəylə danışmaq istəyirəm,
ancaq evimizdə hələ telefon yoxdur, açarı ver, gedim sənin evindən zəng edim.
- Dostumuydu da, 5 il
yataqxanada bir yerdə qalmışdıq, - deyir Akif müəllim. - Açarı verdim ona, özüm də harasa getdim. 3-4
gün sonra yarımçıq qoyduğum hekayə yadıma düşdü, ardını yazıb, başa çatdırdım. Sonra
da bir gün Ucala dedim ki, yaxşı bir hekayə yazmışam, gedək sənin üçün oxuyum.
Gülə-gülə qayıtdı ki, bəs sən bir şey hiss eləmədin onun ardını yazanda? Soruşdum
ki, nə hiss eləməliydim ki, hekayədir, yazmışam da. Ucal qayıtdı ki, o gün Gəncəylə
məni gec "birləşdirdilər”, darıxıb, sənin başladığın hekayəni oxudum, xoşuma gəldi,
ardını da mən yazdım. İkimiz də güldük. Məsələ onda idi ki, eyni müəssisədə işlədiyimizdən
və Ucal da ikimizin də gözü qarşısında baş verənlərdən yazdığından, həm də xəttimizdə də elə bir fərq olmadığından
hekayəmə əl gəzdirildiyini hiss etməmişdim. Əksinə, mənə maraqlı gəlmişdi ki, nə
əcəb hekayənin nədənsə yadımda qalmayan bu hissələrini də yazmışam. Hardan
ağlıma gələ bilərdi ki, Ucalın əli dinc durmayıb. Düşünmüşdüm ki, hamısını özüm
yazmışam. Ucalın "yaradıcılığıma” müdaxilə etdiyini bilib, daha nə hekayəni ona
oxuyası oldum, nə də bir yerə göndərdim.
Adi
tamaşaçı "birdən-birə” dönüb necə
dramaturq oldu?
Ancaq ədəbiyyata, incəsənətə
olan həvəsi, marağı onu tərk etmir. Odur ki, 80-ci illərdə vaxtaşırı gedib
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının tamaşalarına baxırdı. Bir dəfə isə Teatra gedəndə
görür ki, nədənsə adam çox azdır, 10-12 nəfər ancaq olar, onlardan biri də orda "daimi nümayəndə” olan özüdür. Tamaşanın təxirə
salınacağını düşünsə də, belə olmur.
Fasilə vaxtı bir nəfər ona
yaxınlaşaraq görüşür və deyir ki, mən neçə vaxtdır fikir verirəm, siz həmişə
tamaşalara baxmağa gəlirsiniz - yəqin müəllimsiniz. Akif müəllim deyir ki, yox,
mən mühəndisəm, Kimya kombinatında işləyirəm, ancaq tamaşalara böyük həvəsim,
marağım var, ona görə də həmişə gəlirəm.
- Sən demə, bu adam teatrın
baş rejissoru, hazırda Azərbaycanın xalq artisti olan, dünya və Azərbaycan
klassiklərinin, müasir dramaturqların bir çox pyeslərinə orijinal quruluşlar
verərək, səhnələşdirmiş Mərahim Fərzəlibəyov imiş, - deyə Akif Zeynalov teatr
aləmi ilə dostluğunun tarixçəsini yada salır. – Mərahim müəllimin dediyinə görə,
hər bir tamaşa qabağı o, adəti üzrə səhnədən, pərdə arxasından diqqət
yetirirmiş ki, görək nə qədər tamaşaçı gəlib. Hər dəfə də məni tamaşaçıların
arasında gördüyündən yadında qalmışdım. Odur ki, onu maraq götürüb ki, bu
kimdir belə, hər tamaşaya gəlir? Bu maraqla da bizim ilk tanışlığımız, ünsiyyətimiz
başladı.
Onda mən nə vaxtsa pyes
yazacağımı heç ağlıma da gətirmirdim. Dostluğumuz rejissor-tamaşaçı səviyyəsində
idi, yalnız bu və ya digər tamaşa haqqında fikir mübadilələrimiz olurdu, mən də
hərdən bəzi təkliflər, mülahizələr söyləyirdim. Bir gün Mərahim müəllim dedi
ki, sənin yaxşı müşahidə qabiliyyətin, maraqlı fikirlərin olur, özün də kimya
istehsalatında çalışırsan. Bəlkə özünü sınayb Sumqayıtla bağlı bir pyes
yazasan? Təklif tamamilə gözlənilməz, həm də sövqedici idi, ancaq nə yazım, necə
yazım, bilmirdim? Axı, ömrümdə nəinki
pyes, heç düz-əməlli bir hekayə də yazmamışdım. Yazdığıma da dostum Ucal
Qasımzadə əl qatmışdı. Nə isə... Mərahim müəllimlə bir də görüşəndə dedim ki, bəlkə
elə istehsalatdan, kimya sənayesindən
yazım? Dedi ki, əlbəttə, çox maraqlı, lap əla olar. Və beləcə 2-3 gün düşünüb-daşınıb,
C.Cabbarlının, B.Vahabzadənin, İlyas Əfəndiyevin və təbii ki, V.Şekspirin, Hətta
Bertolt Brextin dram əsərlərini bir də nəzərdən keçirib (vaxtilə hamısını
oxumuşdum axı!), pyes üslubları ilə daha diqqətlə tanış olaraq, mövzusunu
bilavasitə istehsalatdan götürdüyüm, prototipləri də elə tanıdığım adamlar olan
bir pyes üzərində işlədim. Kimyaçı olsam da, kimyanın problemləri və o sahədə
çalışan adamların məşəqqətli həyatı mənim yaralı yerim olduğu, həmişə məni
narahat etdiyi üçün pyesə bir para dramatik səhnələr daxil edərək, üzərində bir-neçə
gün işləyib, başa çatdıraraq, oxumaq üçün Mərahim müəllimə verdim. Sabahısı
günü görüşdük, "ilk dəfədən” belə bir əsər yaza bilməyimə təəccübünü gizlətməyərək,
ilk işimi bəyəndiyini dedi. Sonra təəssüratını bölüşdü, bəzi məsləhətlərini verdi
və pyesin adını dəyişdirib "Mənim ağ şəhərim” qoyulmasını təklif etdi. Sən demə,
o, mənimlə söhbətlərimizdə hər şeyə fikir verir, yadında saxlayırmış. Belə ki, bir
dəfə söhbət zamanı ona demişdim ki, Sumqayıta ilk dəfə gələndə şəhər mənə ağ
daşlardan hörülmüş ağ bir şəhər təsiri bağışlamışdı. Rejissor dostum da bunu elə
bil ki, lazım olacaq bir yaradıcılıq "elementi” kimi yadda saxlamışdı.
Pyes ilk dəfə elə Mərahim Fərzəlibəyov
tərəfindən Bakının "Meydan” Teatrında səhnələşdirildi. Sonra o Sumqayıt Dövlət
Dram Teatrında da oynanıldı və sumqayıtlılara bilavasitə tanış olan bir
mövzudan bəhs etdiyinə, kimyaçılarımızın çətin, məşəqqətli istehsalat və məişət həyatını, Sumqayıtın
ekoloji fəlakətlə üz-üzə qaldığını, SSRİ rəhbərliyinin isə buna laqeydliyini,
biganəliyini əks etdirdiyinə görə tamaşa Sumqayıtda uzun müddət və uğurla
nümayiş etdirildi.
Tamaşanın mövzusu o dövr üçün
çox aktual olduğundan 1991-ci ildə isə məhz Mərahim Fərzəlibəyovun rejissorluğu
ilə eyni adlı film çəkildi. Bütün çəkilişlər Sumqayıtda, şəhərin kimya müəssisələrində
aparıldı. Filmdə respublikanın məşhur, tanınmış aktyorlarının yaratdıqları
koloritli, xarakterik obrazlar, şəhərin ekoloji problemlərinin qabardılması,
sovet sisteminin həm bütövlükdə cəmiyyət, həm də ayrı-ayrı ailələr səviyyəsində
Azərbaycan üçün yaratdığı fəsadların cəsarətlə əks etdirilməsi tamaşaçılarda
böyük maraq doğurmuşdu. Ölkənin o vaxtkı partiya funksionerlərinin
narazılığına, maneələrinə baxmayaraq, geniş ictimai rezonansa səbəb olmuş film
respublikanın müxtəlif şəhərlərində və televiziyada da nümayiş etdirildi.
Bir gün isə səhər işə gedəndə
eşitdim ki, ermənilər Füzulinin Veysəlli kəndinə hücum edib, bir evə od vurub,
yandırıblar. Ailə ah-nalə ilə odun-alovun içərisindən bayıra çıxmaq istəyəndə
isə hamısını güllələyiblər. Bunu eşidib, dözə bilmədim, qayıtdım evə, işə getmədim.
Həyəcanımdan, əsəbimdən, erməni faşistlərinə nifrətimdən və o vaxtkı respublika
rəhbərliyiniə qəzəbimdən stol arxasına keçib, bütün gecəni 4-5 paçka siqaret çəkərək,
gecəni yatmayıb, səhər saat 10-da ikinci pyesimi – "Yanmış evin nağılı”nı
yazdım. Bütün vərəqlər göz yaşlarıma qərq
olmuşdu. Elə səhər tezdən də yollandım Teatrın direktoru Ağalar İdrisoğlunun
yanına. O, təcili olaraq teatrın bədii şurasını yığdı. Pyesin elə ilk səhifələrini
oxumuşdu ki, təsvir oluinan faciə səhnələrinə dözməyərək, hönkürüb ağladı və əsərin
gerisini oxuya bilməyib, verdi Valeh Kərimova ki, ardını o oxusun. Əsər bütün
aktyor heyətinə çox ağır təsir etmişdi. Qeyri-ixtiyari gözləri yaşaran
aktyorlarımıza qoşulub özüm də təkrarən kövrəlirdim. Əsər yekdilliklə qəbul
olundu və qısa bir zamanda səhnələşdirildi.
O, Kommunist partiyasını "dəfn”
edənlərdən, "Xalq cəbhəsi”ni
hakimiyyətə gətirənlərdən,
sonra da "axırına çıxanlardan” biri olub
Şuşanın, Laçının, Kəlbəcərin əldən
verilməsi ilə ölkə rəhbərliyinə təsadüfən gələn böyük vətənpərvər və qətiyyətli
mübariz olan, lakin dövlət başçısı olmağa hələ tam hazır olmayan, hərdən də
"Şuşa, Laçın gedib, nə olsun ki, alarıq da. Hitler də Moskvaya kimi gəlmişdi, nə
oldu, məğlub oldu, getdi” kimi məsuliyyətsiz mühakiməsi ilə yadda qalan mərhum
Ə.Elçibəyin rəhbərlik etdiyi, düşmənə qarşı xalqımızın mübarizə apararaq
döyüşdüyü sərhəd rayonlarından - əsl xalq
cəbhəsindən uzaq olan "Xalq cəbhəsi”nin vurhavur, asıb-kəsən vaxtlarında Akif
müəllim (o, artıq Akif Həsənoğlu imzası ilə tanınırdı) "Dəfn” adlı yeni bir
pyes yazır. Əsas məqsədi vaxtilə müxtəlif dini, siyasi baxışları, adət-ənənəsi
olan xalqların, millətlərin zor gücünə, repressiyalar, qırğınlar hesabına süni
şəkildə yaradılmış bir dövlətin - SSRİ-nin süquta məhkum olduğunu, Kommunist
partiyası ideyalarının özünü doğrultmadığını göstərmək olan pyesi yazıb qurtardığı
ərəfədə Elçibəy hakimiyyətinin də xalqın ümidlərini doğrultmadığını, iflasa
uğradığını görən müəllif məhz bu məqamı da nəzərə alaraq, pyesin sonluğunu
yenidən işləməli olur.
Tamaşanın ilk hissələrində
Sovet imperiyasının, Kommunist partiyasının siyasi platformasının bir dayaq
kimi çürüməyə doğru getdiyi, xalqları uçuruma doğru apardığı, vaxtilə süni surətdə
"qardaşlaşmış” respublikalarda iğtişaşların, milli və dini zəmində silahlı
qarşıdurmaların artması tənqid
olunur. Nəticə etibarilə bütün
ictimai-siyasi hadisələr Kommunist partiyasının "dəfni” ilə nəticələnir.
Sumqayıt Teatrında səhnələşdirilmiş
tamaşanın premyersında şəhər ictimaiyyəti ilə yanaşı Akif müəllimin yaxın dostu,
millət vəkili Sabir Rüstəmxanlı, onun Milli Məclisdən olan deputat yoldaşları,
o cümlədən sumqayıtlı professor Ədalət Rəhimli, respublikanın o vaxtkı Baş
prokuroru İxtiyar Şirinov, şəhərin icra başçısı Yusif Sevdimalıyev və digər nümayəndələr
də iştirak edirlər. 1993-cü ilin may ayı, "Xalq cəbhəsi”nin (AXCP-nin) hakimiyyəti
dövrü idi. Odur ki, Sovetlərin süqutu, Kommunist partiyasının "dəfni” səhnələri
həm adi tamaşaçılar, həm də şəhərin AXCP rəhbərliyi tərəfindən gurultulü
alqışlarla qarşılanır.
Fasilə vaxtı hamı, o cümlədən
şəhər rəhbərliyi və deputatlar müəllifi və rejissoru o ki var tərifləyirlər. Hamısı
deyir ki, "əla, əla! Çox gözəl qurmusan pyesi”. Tamaşanın necə başa çatacağını
isə hələ heç kəs bilmirdi. Sonrakı səhnələrdə "Xalq cəbhəsi”nin hakimiyyətə gəlməsi
də alqıçlarla qarşılanır. Və hamı düşünür ki, tamaşa AXCP-nin "yenilməzliyinin”,
"qüdrətinin” göstərilməsi ilə başa çatacaq. Ancaq adi montyorun şəhərin baş
energetuiki, çilingərin zavod direktoru, "medbrat”ın baş həkim, sürücünün idarə
rəisi, "jek” müdirinin "ispolkom” sədri, laboratoriya müdirinin İcra başçısı
olmasını, Ə.Elçibəy hakimiyyətinin ölkəni
idarə edə bilməməsini, onların bacarıqsızlıqlarını, rəhbərlik səriştəsizliklərini
açıb göstərən səhnələr artıq qonaqlardan bəzilərinin xoşuna gəlmir, Akif müəllimə
tərəf çevrilib, narazılıqla başlarını bulayırlar. Dostu Sabir Rüstəmxanlı isə əyilib
onun qulağına pıçıldayır ki, "bax, burda yaxşı iş görməmisən, lap ağ eləmisən”.
Əsərin sonuna yaxın "Xalq cəbhəsi”nin
də süqutu labüdləşir. Odur ki, tamaşa qurtaranda bir az əvvəl müəlliflə
öpüşüb-görüşən, onu fasilədə təbrik edənlər onunla heç sağollaşıb-eləmədən çıxıb getmişdilər. Yalnız bir ay sonra, "Xalq
cəbhəsi” hakimiyyəti süquta uğradıqdan, 1993-cü ilin iyununda ölkə rəhbərliyinə
ulu öndər Heydər Əliyev gəldikdən sonra Sumqayıt şəhər İcra hakimiyyəti
başçısının o vaxtkı müavini, həqiqətən ziyalı və gözəl insan olan Daməd bəy
Akif müəllimə zəng edib soruşmuşdu ki, sən hardan bilirdin ki "çevriliş” olacaq,
biz hakimiyyətdən gedəcəyik? Akif müəllim də cavab verib ki, "əgər mən yazıçılığı,
dramaturqluğu üzərimə götürmüşəmsə, axı az da olsa, irəlini görməyi bacarmalıyam.
O tamaşadakı hadisələr, epizodlar mənim düşüncələrimin, fantaziyamın təzahürüdür”.
Rəhmətlik Daməd müəllim inanmayıb demişdi ki, "yox, Akif müəllim, sən əvvəlcədən
nəsə bilirdin”. O da cavabında demişdi
ki, "bəli, düz deyirsiniz, o "perevoropt”ları mən təşkil eləmişdim”.
Yaradıcılığın
davamı və Osman Mirzəyev adına ilk Respublika mükafatı
Son illər respublikada daha kimyaçı,
trest müdiri kimi yox, dramaturq kimi tanınan Akif Həsənoğlu 1991-95-ci illərdə
çox məhsuldar işləyərək, "Mənim ağ şəhərin”, "Yanmış evin nağılı”, "Dəfn” pyeslərindən
sonra "Qara daş”, "Oğurlanmış xalça”, "Tənha payız yarpağı”, "Qocalar evində”,
"Dünyaxanım ev axtarır”, "Dost qeyrəti” kimi pyeslər də yazır. "Yanmış evin nağılı”, "Qara daş” pyesləri əsasında
hazırladığı film ssenariləri də ekranlaşdırılmağa hazırdır (vaxtilə çoxlarına əl
tutan bir adamın hazırladığı ssenariləri maliyyələşdirmək üçün bu gün "sinəsini
qabağa verən” tapılmır. Sonra da deyirik ki, müharibə mövzusunda əsərlər
yoxdur, yazılmır. Var axı...).
Akif Həsənoğlunun Qarabağ
problremi və digər aktual məsələlərlə bağlı pyesləri üzrə Sumqayıt Dövlət Dram
Teatrının kollektivi tərəfindən hazırlanmış yüksək səviyyəli tamaşalar böyük
maraq doğurduğundan çox zaman Bakıdan da teatr həvəskarları, paytaxtın müxtəlif
teatrlarının aktyorları, rejissorlar, şair və yazıçılar, dramaturqlar,
teatrşünaslar da həmin tamaşalara baxmaq üçün vaxtaşırı Sumqayıta gəlirdilər.
Yadımdadır ki, Sumqayıt ictimaiyyəti,
o cümlədən ziyalılar, teatr həvəskarları tərəfindən həmişə hörmətlə qarşılanan ustad
jurnalistimiz, "Bakı” qəzetinin ədəbiyyat və incəsənət şöbəsinin müdiri, mərhum
dostumuz Ağəddin Mənsurzadə də tez-tez teatrın tamaşalarına baxmağa gələr,
sonra da öz təəssüratını qəzetdə oxucularla bölüşərdi. Onunla son dəfə Qarabağ
faciələrimizi əks etdirən "Yanmış evin nağılı”na birgə tamaşa etmişdik. Əgər
tam mənada "tamaşa etmişdik” demək mümkün olsaydı.
...Həmin gün zalda bir dənə də
olsun boş yer yox idi. Ağəddin müəllimlə orta cərgələrdən birində yanaşı
oturmuşduq. Tamaşa kəskin süjetli, çox ağır, təsirli idi. Sanki o faciələrin
içindəydik, onların iştirakçısıydıq. 15-20 dəqiqə tamaşaya baxdıqdan sonra bir
də ayıldım ki, Ağəddin müəllim yanımda yoxdur. Görünür tamaşada, səhnədə baş
verənlər fikrimi elə almışdı ki, dağ boyda adamın durub getdiyindən duyuq düşməmişdim.
Yarıqaranlıq zalda o tərəf–bu tərəfə boylansam da, Ağəddin müəllimi görə bilmədim.
Tamaşadakı faciəvi, kəskin dramatik səhnələrə daha tab gətirməyib, həm də Ağəddin
müəllimə görə narahat olaraq, ilk dəfə idi ki tamaşadan yarımçıq çıxıb, evə
qayıtdım (o vaxtlar heç birimizin mobil telefonu yox idi). Narahatlıqla Ağəddin
müəllimgilə zəng etdim ki, görüm, nə olub, nəyə görə qəfildən, heç
sağollaşmadan tamaşadan çıxıb gedib. Dedi ki, "Rəhman, baxa bilmədim, dözə bilmədim.
Akif orda elə sarsıdıcı məqamlara toxunub, elə ürək ağrıdan səhnələr yaradıb
ki, əsəblərim tab gətirmədi. Gözlərim dolmuşdu, ona görə də səni narahat eləməyib,
çıxıb gəldim evə. İncimə, qardaş”.
Bəli, tamaşa həqiqətən elə
qurulmuşdu və aktyorlar öz rollarını elə məharətlə, inandırıcı oynayırdılar ki,
sanki səhnədə tamaşa göstərilmir, qanlı-qadalı hadisələr elə oradaca baş
verirdi.
Bu, 1988-1993-cü illərdə
respublika rəhbərlərinin qətiyyətsizliyi, bacarıqsızlıqğı ucbatından Qarabağda köməksiz
qalaraq, düşmən əlinə keçmiş, yurdları yandırılıb-talanmış soydaşlarımızın – qocaların,
qadınların və uşaqların məruz qaldıqları işgəncə və əzabları, ağrı-acıları, erməni
faşistlərinin törətdikləri vəhşilikləri Akif müəllimin böyük ürək ağrısı, qəlb
yanğısı ilə qələmə almasından irəli gəlirdi.
Tamaşa haqqında səs-soraq
Bakıya da gedib çıxmışdı. Və mən Akif müəlliminbu əsəri haqqında xalqımızın vətənpərvər, qeyrətli oğlu, 20 noyabr şəhidlərindən
biri, Azərbaycanın Əməkdar jurnalisti Osman Mirzəyevin ömür-gün yoldaşı, "Azərbaycan
dəmiryolçusu” qəzetinin baş redaktoru Solmaz xanım Mirzəyevaya da danışmışdım.
Bir gün o, qızını – o biri bacıları kimi
valideynlərinin jurnalist sənətini davam etdirən Nərgiz Osmanqızını və Osman müəllimin
böyük nəvəsi İsanı da götürüb, tamaşaya baxmaq üçün Sumqayıt Teatrına gəlmişdi.
Tamaşa zamanı göz yaşlarını saxlaya bilməyən Solmaz xanım Akif müəllimin bu əsəri
ilə xalqımızı qisasa səsləməsini yüksək qiymətləndirmişdi. Tamaşadan sonra
Solmaz xanım və mən əvvəlcədən razılaşdırdığımız kimi səhnəyə qalxaraq, müəllifi
və rejissoru, həmçinin aktyorları təbrik edərək, tamaşaçıların alqışları
altında dramaturq Akif Həsənoğlunun Osman Mirzəyev adına Respublika mükafatına
layiq görülməsini elan edərək, ona xüsusi diplom, həm də pul mükafatı təqdim
etdik (Mükafat komissiyasının ilk sədri, tanınmış, istedadlı jurnalist Hidayət
Elvüsal bu şərəfli missiyanı bir neçə ay öncə mənə həvalə etmişdi. Solmaz xanım
və qızı Nərgiz isə komissiyanın üzvləri idilər). Tamaşanı yüksək sənətkarlıqla
hazırlamış Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının kollektivi də o gün həmin mükafata
layiq görülmüşdü.
Həmin mükafat Akif Həsənoğlunun
bir dramaturq kimi yaradıcılığına verilən ilk yüksək qiymət, ilk və hələlik
sonuncu olan mükafat idi...
"Ağayi, biz
ölülərə baxmırıq...”
Üç il əvvəl mayın 26-da Akif
müəllim qəfildən ağır xəstəliyə - insulta düçar olur. Həkimlər onu sağaltmaq,
beyin infarktı sayılan həmin xəstəliyin fəsadlarını, təsirini azaltmaq üçün əllərindən
gələni edərək, onun daha da güclənməsinə imkan vermirlər. Uzun müddət yataq xəstəsi
olur, əlinin, ayağının sərbəst hərəkəti məhdudlaşır, əlil arabasında hərəkət
etməli olur. Vəziyyəti ağır olsa da, heç
bir dostunu narahat etmir. Onu yada salanların, yoluxanların az olmasına baxmayaraq bu gün də keçmiş dostlarından incimir:
"Xəstə olmağım barədə mən onlara heç nə deməmişdim, onlar da hardan biləydilər ki?
Bilsəydilər, yəqin ki, hamısı tökülüb gələrdilər,” – deyə dost-tanışlarının təəssübünü
vermək istəmir.
Ancaq hər halda Akif müəllim
kimi çox xeyirxah, bir vaxtlar səxavətini heç kəsdən əcirgəməyərək, çoxlarına
diqqət və qayğı göstərmiş, əl tutmuş, ən başlıcası isə Sumqayıtın,
respublikamızın ictimai-siyasi həyatında fəal iştirak etmiş bir adamı diqqətsiz
qoymaq, unutmaq olmazdı. Heç olmasa, hərdən yada salıb, hal-əhval tutmaq, mənəvi
dayaq olmaq olardı.
...Ağır xəstə olduğu həmin
günlərdə yaxın bir dostu İrana gedərkən ondan xahiş edir ki, onun beyninin "şəkillərini”
də ordakı həkimlərə göstərsin, görək nə deyirlər, nə məsləhət görürlər və
onların təyinatı üzrə dava-dərman alıb gətirsin (İranda dava-dərmanlar çox
ucuz, ən əsası isə tərkib etibarilə təmiz olur).
Dostu Təbriz klinikalarından
birində iki saat növbəyə dayandıqdan sonra yaşlı bir professorun qəbuluna düşür
və Akif müəllimin beyin "şəkillərini” ona göstərərək, fikrini, məsləhətini öyrənmək
istəyir. Professor diqqətlə baxıb, narazı halda qayıdır ki, "ağayi, bu nədir mənə
göstərirsiz? Biz ölülərə baxmırıq”. Dostu deyir ki, "professor, nə ölü, hansı
ölü? Bu adam sağ-salamatdır, sadəcə hələ müalicədədir”. Professor inana bilməyib,
təəccüb edərək deyir: "ola bilməz! Əgər o, bu vəziyyətlə sağ-salamatdırsa, daha
ona ölüm yoxdur!”. Və özü də Akif müəllimin müalicəsinin daha effektli olması
üçün bir-neçə dava-dərman yazır. Dostu İrandan qayıdanda az bir pula "bir meşok”
iynə-dərman alıb gətirir.
"...İgid
odur – atdan düşə, atlana!”. Həyat davam
edir...
Dava-dərmanın müəyyən köməyi
olsa da, Akif müəllim hələ də əlil arabası ilə hərəkət edirdi. Bir gün belə qərara
gəlir ki, arabacığın içində oturub hərəkət etməkdənsə, çətin də olsa, özü
arabanı aramla sürsün ki, ayağı yavaş-yavaş açılısın. Elə də edir və görür ki,
ayağı get-gedə yaxşılaşır. Bir müddət sonra arabacığa "əlvida” deyib, çəliklə gəzməyə
başlayır. Həkim məsləhət görür ki, müalicəni nevroloji sanatoriyada davam
etdirsin. Ancaq necə olursa, ona "putyovka”nı səhvən Bilgəhə verirlər.
Sanatoriyaya gəldiyi gün baxıb görür ki, orda özündən başqa bir nəfər də olsun
çəlikli xəstə yoxdur. Biləndə ki, orada ancaq ürək-damar xəstəlikləri müalicə
edilir, nevrologiyaya heç bir dəxli yoxdur, peşman olsa da, daha geri qayıtmaq
istəmir. Fikirləşir ki, elə Bilgəhin təmiz dəniz havası özü də bir müalicədir.
Ancaq hər gün palatada, həyətdə-bacada özündən başqa heç kəsin çəliklə gəzmədiyini
görüb, bunu özünə sığışdırmır. Və bir dəfə həyətə çıxanda çəliyi götürsə də,
daha ona söykənməyib, onu çiyninə alıb, ehmalca, addım-addım yeriməyə başlayır.
- Belə-belə, yavaş-yavaş uşaq kimi "gəzmək öyrənirdim”,
- deyə Akif müəllim yenə də zarafatından, nikbinliyindən qalmır. – Nə olsun ki,
yavaş-yavaş, addı-addım gəzirdim, ancaq daha çəliksiz, "kişi kimi” yeriyirdim.
İradəsi, həyata nikbin baxışı qalib
gəlir. 18 gündən sonra sanatoriyadan evə çəliksiz, özünün dediyi kimi, "kişi
kimi” qayıtmışdı.
Bir müddətdən sonra Akif müəllim
Mərdəkanda yerləşən nevroloji sanatoriyada müalicəsini davam etdirmək qərarına
gəlir. Orda isə baxıb görür ki, xəstələrin hamısı əlil arabasında, qoltuq ağacı
ilə, çəliklə gəzirlər. Çəliksiz gəzən yalnız o özü olur. Gücsüz qalmış əlini hərəkətə
gətirmək üçün orda müalicəsini davam etdirdiyi günlərdə kiçik, yumru rezin
diyircəklərdən istifadə etmək istəyir, ancaq onu sıxmağa əlinin gücü çatmır. Məcbur
olub telefon qulaqcıqlarındakı yumşaq rezin diyircəklərdən istifadə etməli
olur. Və tədricən keçir bir az bərk rezin diyikiçəklərə. Artıq bir müddət sonra
onları gündə 100-150 dəfə sıxmağı bacarır. Hətta bir dəfə həkiminin əlini elə
möhkəm sıxmışdı ki, o, dözə bilməyib, əlini tez geri çəkmişdi.
Bu gün artıq kifayət qədər
sağlam olan, necə deyərlər, "özü-özünü idarə eləyən” Akif müəllim əmək fəaliyyətini
də, yaradıcılığını davam etdirir və gülə-gülə deyir ki:
- Ölməyə nə var ey? Başını
qoydun, getdin. Ondan asan bir şey yoxdur, bacarıb yaşamaq lazımdır. Bunun üçün
də ilk növbədə adam gərək iradəli, nukbin və inamlı olsun, heç nəyə görə ruhdan
düşməsin, həyat üçün, yaşayıb-yaratmaq üçün daim mübarizə aparsın!
Mərdliklə, mətinliklə - kişi
kimi ömür sürərək, yenə də mənalı həyat yaşamaqda davam edən Akif Həzənoğlunun
yazıb-yaratmaq eşqi bu gün də güclüdür və biz ona daha gözəl həyat, yaradıcılıq
uğurları arzulayaraq, inanırıq ki, o, öz uğurları ilə bizləri hələ çox, uzun
müddət sevindirəcəkdir.
...O, ilk uşaqlıq, gənclik illərində
olduğu kimi yenə də "at belindədir” – qəlbən, ruhən də olsa belə! At isə
"muraz”, murad deməkdir. O, Akif Həsənoğlunu hələ çox muradına çatdracaq! –
"..İgid odur, atdan düşə, atlana!”
Rəhman
ORXAN.
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.