"Xeberle.com” portalında "Sumqayıtda mədəniyyətə
diqqət və onun axsayan tərəfi” problemli məqaləni diqqətlə oxudum və öz fikirlərimi
oxucularla bölüşmək qərarına gəldim. Sumqayıtın yaşı az olsa da, onun maraqlı, zəngin
tarixi, özünəməxsus mədəni həyatı vardır. Yaşlı nəslin nümayəndələri şəhərin
inkişafını, beynəlxalq əlaqələrini, sovetlər ölkəsində olan nüfuzunu yaxşı
xatırlayırlar. Biz doğma şəhərimizlə həmişə öyünmüş, fəxr etmişik.
Sumqatın bünövrəsinin qoyulmasında, onun
inkişafında böyük zəhmət və gərgin əmək sərf olunmuşdur. Onun gözəl, mehriban
insanları, ibratəmiz adət-ənənələri vardı. Burada qardaşlıq, dostluq həmişə ön
planda olub. Dar gündə kimliyindən, vəzifəsindən və rütbəsindən asılı olmayaraq
hamı biri-birinə arxa, dayaq idi.
Bu gün Sumqayıtın əvvəlki şan-şöhrətini qaytarmaq üçün
şəhərdə bir oyanış əmələ gəlib. Geniş tədbirlər planı işlənib hazırlanıb və bu
yolda uğurlu addımlar atılır.
Sumqayıt şəhər icra hakimiyyətinin başçısı Zakir Fərəcov
rəhbər vəzifəyə təyin olunduğu gündən mədəniyyətə ciddi fikir verməsi tərifəlayiqdir.
Mədəni potensialı yuksək olmayan hər hansı bir ölkədə, regionda sağlam düşüncədən,
iqtisadi uğurlardan söhbət gedə bilməz. Bu, aksiomadır.
Sumqayıt abadlaşır, görkəmini dəyişir, tərəqqi
edir. Yaxın gələcək üçün gözəl layihələr hazırlanıb və onların bir neçəsi reallaşmaq
üzrədir. Bütün bunlar sumqayıtlıları sevindirir.
Mən 1970-80-ci illərə qayıtmaq istərdim. Həmin illər
Sumqayıt mədəniyyəti öz pik nöqtəsinə çatmışdı. Sumqayıtda "MİK” fəaliyyət göstərirdi.
(mədəni idman kompleksi) Tədbirlər planına uyğun olaraq şəhərdə hər gün mədəni-kütləvi
tədbirlər keçirilirdi. Bu tədbirlərin həyata keçirilməsində mədəniyyət şöbəsi
ilə yanaşı, təhsil, səhiyyə şöbələri, idman komitəsi, mənzil-istismar idarələri,
komsomol təşkilatları, hüquq-mühafizə orqanları fəal iştirak edirdi. Keçirilən
tədbirlərin diapazonu və maştabı olduqca geniş idi. Bu tədbirlərə sovetlər
birliyinin tərkibində olan milli respublikaların mədəniyyət və incəsənət xadimləri,
qardaşlaşmış şəhərlərin-Rustavinin, Çerkassının, Piteştinin, Lyudviqshafenin
nümayəndələri də iştirak edirdi. Sumqayıtda təşkil olunanan MİK az bir zamanda
sovetlər ölkəsində geniş təbliğ olundu. SSRİ Mədəniyyət nazirliyi Sumqayıt mədəniyyət
şöbəsinin bu işini kollegiyada müzakirə edərək bəyəndi və onu bütün ölkədə
yayılması haqqında xüsusi qərar qəbul etdi. Sumqatlıların qabaqcıl təcrübəsi
haqqında "Sovetskaya kultura” qəzetində silsilə materiallar dərc olundu. XMA-nın (Xarici Mətbuat agentliyi) xüsusi müxbiri D.
Qaymakov məhz bu məqsədlə Sumqayıta ezam olunmuşdu. Onu mən müşaidə edirdim.
Bir həftə ərzinə mədəni idman kompleksi haqqında 12 material hazırladı və onlar
Polşanın, Macarıstanın, Bolqarıstanın, İtaliyanın, Almaniyanın, Avstriyanın
kütləvi informasiya vasitələrində dərc olundu.
Sumqayıtda elə bir gün tapmaq olmazdı ki, şəhərin mədəniyyət
evlərində, klublarında, kitabxanalarında, o cümlədən müəssisə və təşkilatlarında
müxtəlif mədəni-kütləvi tədbirlər keçirilməsin. Sumqayıtlıların görüşünə SSRİ
Yazıçılar İttifaqının birinci katibi Q.Markov, SSRİ Bəstəkarlar İttifaqının
birinci katibi T.Xrennikov, Sovet İttifaqı Qəhrəmanları, kosmanovtlar G.Titov,
Şatalov, SSRİ Elmlər Akademiyasının prezidenti M.Keldış, SSRİ xalq artistləri
M.Kazakov, V.Lyubşin, N.Fateyeva, Azərbaycanın ədəbi mühitin nümayəndələrindən
Mirzə İbrahimov, Süleyman Rəhimov, Rəsul Rza, Süleyman Rüstəm, Bəxtiyar
Vahabzadə, Fərman Kərimzadə, Nəriman Həsənzadə, Anar və başqaları gəlmişdilər.
Bu, əsl bayram idi. Görüşlər maraqla keçirdi. Qonaqlar Sumqayıtdan və sumqayıtlılardan
çox razı idilər.
Həmin illər Sumqayıt Dövlət Dram Teatrı da bir sıra
uğurlar qazanmışdı. Bədii şüranın üzvü olduğumdan repertuarın seçilməsində, səhnəyə
qoyulan əsərlərin müzakirəsində fəal iştirak edir, öz fikir və iradlarımı
bildirirdim. Teatrın səhnəsində dünya
klassikləri ilə yanaşı, Azərbaycanın görkəmli dramaturqları N.B.Vəzirovun,
M.V.Axundovun, Cəfər Cabbarlının, Huseyn Cavidin, İlyas Əfəndiyevin əsərləri qoyulurdu.
Həmin illər Sumqayıt teatrı gənc olduğundan ona mənəvi dəstək verilirdi. Respublikanın
xalq artistləri Rza Əfqanlı, Barat Şəkinskaya, Əliağa Ağayev, Məlik Dadaşov gənc
aktyorlarla birlikdə səhnəyə çıxır, yadda qalan obrazlar yaratmaqla yanaşı cavan
kadrlara da bir növ "ustad dərsi” keçirdilər. Teatrın səhnəsində "Müsibəti Fəxrəddin”, "Toy”, "Od gəlini”, "Afət”,
"Poladəridənlər”, "Varlı ev”, "Dəyirman”, "Şah İsmayıl Xətai”, "Əsrə bərabər
gün” və sair əsərlər bir sıra rejossorların və aktyorların yaradıcılıq potensialını
açdı, tamaşaçılara sevdirdi.
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının səsi Azərbaycanın,
habelə sovetlər birliyinin müxtəlif şəhər və rayonlarından gəlirdi. Ən böyük
uğur isə "Bütün şərq bilsin” tamaşasının Moskva səhnəsində oynanılması idi. Bu,
Azərbaycan mədəniyyətinin tarixində əlamətdar bir hadisə idi. Həmin illər
Mosvada nəşr olunan kütləvi informasiya vasitələri Sumqayıt teatrının
uğurundan, aktyoların peşəkarlığından geniş yazılarla çıxış etdilər. Ulu Öndər
Heydər Əliyev şəxsən bu tamaşaya baxmış və onu yüksək qiymətləndirmişdir. Bütün
bunları unutmaq olarmı? Əlbəttə yox.
Təəssüflər olsun ki, bazar iqtisadiyyatına keçidlə əlaqədar
olaraq mədəni həyatımızın teatr qolunda sanki bir çat əmələ gəlib. İnsanları
düşündürən, onların mənəvi həyatını zənginləşdirən, dünyagörüşlərini artıran əsərlər
əvəzinə, bayağı, bəsit, gülüş xətrinə gülüş yaradan tamaşalar səhnəyə qoyulur.
Bu da tamaşaçının zövqünü korlayır, mənəvi tələbləri ödəmir, teatr həvəskarlarını
teatrdan uzaq salır. Tamaşalara Sumqayıtın ziyalıları dəvət olunmur. Reklam demək
olar ki, yox dərəcəsindədir. Əlbəttə ki, bu haqda ciddi düşünmək lazımdır.
Teatr artıq öz elit tamaşaçısını itirib. Mənim
yadıma gəlmir ki, əvvəlki illərdə istər yerli, istərsə də xarici müəlliflərin əsərləri
oynanılanda tamaşa zalında boş yer olsun. Teatrda həmişə anşlaq olardı. Tələbkar
və teatrsevərlər hər bir tamaşaya həvəslə gəlir, mənəvi zövq alır, böyük
razılıq hissi ilə teatrı tərk edirdilər. Bəs indi? Həmin elit tamaşaçını
qoruyub saxlaya bilmişikmi? Yox! Zalda yaşlı nümayəndələrdən çox uşaqlar dəvət
olunur. Bu da zalda hay-küyə səbəb olur, sakitcə oturub diqqətlə tamaşaya
baxmaq olmur.
Mən teatrı, onun yaradıcı kollektivini tənqid etməkdən
çox-çoz uzağam. Burada mənim coxlu rejissor və aktyor dostlarım var və onlarla
fəxr edirəm. Bu teatr Azərbaycan mədəniyyətinə Valeh Kərimov, Afaq Bəşirqızı,
Vaqif Əliyev, Rövşən Almuradlı, Şahmar Qəribli, Hicran Mehbalıyeva, Kamil Məhərrəmov,
Ağalar İdrisoğlu, Məzahir Abdullayev, Kazım Abdullayev kimi böyük aktyorlar nəsli
yetişdirib. Bunu qiymətləndirmək lazımdır.
Ola bilsin irəli sürdüyüm təkliflər subyektiv
mahiyyət daşısın. Kimsə mənimlə razılaşsın, kimsə yox. Bu, təbiidir.
Teatrın əvvəlki şan-şöhrətini qaytarmaq üçün ilk
növbədə onun repertuar siyasətini kökündən dəyişmək lazımdır.
Dahi qələm ustalarının əsərlərinə qayıtmaq, bugünkü
problemləri inandırıcı şəkildə özündə əks etdirən tamaşalara böyük ehtiyac
vardır. Əlbəttə bütün nöqsanları, problemləri təkcə teatrın üzərinə yıxmaq
düzgün olmazdı. Tənqid etmək çox asandır. Əl uzatmaq, yardım etmək, dəstək
olmaq əsas şərtdir. Bunu isə biz çox vaxt unuduruq.
Teatrın reklamına diqqət artırılmalıdır. Xüsusi
bukletlərin çap olunması və yayılması, video-çarxların hazırlanıb geniş
intetnet şəbəkəsində yerləşdirilməsi məqsədəuyğun sayıla bilər.
Ayrı-ayrı aktyorların sumqayıtlılarla görüşlərini təşkil
etmək pis olmazdı. Ədalət
naminə demək lazımdır ki, bugünki gənclərimizin əksəriyyəti teatrın aparıcı
aktyorlarını tanımırlar.
Teatrın dirçəlməsində ilk növbədə teatrın özündə
yaradıcılıq atmosferi yüksəldilməlidir. Şəhər ictimaiyyəti öz doğma teatrına
ögey münasibət yox, doğma münasibət bəsləməlidir.
Bir məsələyə də toxunmaq istəyirəm. Teatr Azərbaycan
mədəniyyətinin güzgüsüdür desəm, yanılmaram. Teatrdan, onun yaradıcı kollektivindən çox şey tələb etdiyimiz halda,
aktyorların maddi durumunu yaxşılaşdırmaq nədənsə heç kimi maraqlandırmır.Məhz buna görə də bu günkü teatr gəlir əldə etmək üçün aşağı təbəqənin zövqünü
oxşayan, əslində, zövqünü korlayan zəif əsərlərlə tamaşaçı qarşısına çıxırlar.
Bu tendensiya belə davam edərsə, teatr özünün nüfuzunu, hörmətini itirmiş
olacaq. Əgər biz bu şəhərdə yaşayırıqsa və özümüzü onun təəssübkeşi sayıırıqsa
teatra dəstək olmalıyıq.
Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və Turizm
nazirliyi Bakıda fəaliyyət göstərən teatrların demək olar ki, hamısını günün tələbləri
səviyyəsində təmir elətdirib, yeni avadanlıqlar alınıb, kompüterləşdirilib.
Düzdür, Bakı teatrları da bizimdir. Bəs Sumqayıt?
Mədəniyyət nazirliyi Sumqayıt teatrına üz döndərməli,
onun maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi üçün öz imkanlarından istifadə
etməli, peşəkar kadrlarla təmin etməli, repertuarın seçilməsində milli dəyərlərimiz,
adət ənənələrimiz, mədəni irsimiz ön plana çəkilməlidir.
Belə düşünürəm ki, Mədəniyyət Nazirliyinin buna
gücü çatar. Belə ki, Nazirliyin respublikada apardığı mədəni
islahatlar bunu sübut edir.
Eyruz Məmmədov
Respublikanın əməkdar jurnalisti
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.