H.Ərəblinski adına Sumqayıt
Dövlət Dram Teatrının aktyoru Habil Xanlarov
səhnəyə sanki oynadığı
rolların ifaçısı kimi yox, prototipi kimi çıxır
Onun 28 il
ərzində yaratdığı 100-dən çox səhnə obrazlarının hamısını, təbii ki,
görməmişəm. Çünki Habil Xanlarov onları müxtəlif illərdə, müxtəlif şəhərlərdə -
Füzulidə, Horadizdə, Sumqayıtda "dünyaya gətirib". Ancaq
gördüklərimdən ən çox yadda qalanı məni öz əzabları-sarsıntıları ilə
"silkələyən" iki obraz - onun qardaş və oğul rolları olub. Habili
yox, o "qardaş"ı, o "oğul"u hər dəfə yada salanda "o
dünyanı" görüb-gəlirəm. Çünki onların heç biri Habilin özü deyil, onlar
bir bacının ərk edib-güvəndiyi, şəxsi həyatında yol verdiyi səhvə görə onu...
öldürməyə qəlbi yol verməyən sevimli Qardaşı, o biri isə dərdi yeri-göyü
parçalayan, ruhu ilə müqəddəs olan, əziz, istəkli olduğu qədər də çarəsizlik
içərisində çırpınaraq, bu çaxnaşıq dünyaya nifrət edən bir Ananın ağır, məhşər
günündə ona dayaq durmağa qüdrəti çatmayan, xilas edə bilməyən Oğuldur. Bəli, onlar Habil deyil, Habilin dərdli,
yaralı ürəyidir. Bütünlüklə həmin obrazlara verdiyi ürəyi! O ürək ki,
vətən-yurd həsrətinin, doğmalarla ayrılığın ən ağrılı anlarını, illərini
yaşayıb.
Onun "həyat
verdiyi" oğul da, qardaş da əsl Azərbaycan oğullarıdır!
...O gün - bu
ilin 25 fevralında bu gen, ucsuz-bucaqsız dünyanın uca göylərinin altında,
əlimizin yetmədiyi bir tərəfdə - çox uzaqlarda dağıdılaraq, yerlə yeksan
edilmiş, sakinləri amansız, dəhşətli soyqırıma məruz qalmış Xocalının kimsəsiz,
köməksiz qaldığı, göylərin bu biri tərəfində - Xəzər sahilindəki qübbəsi
altında isə Xocalının harayının hələ də bütün dəhşəti, ağrı-acısı ilə
səsləndiyi gün idi, soyuq bir qış günü...
Xocalı
şəhidlərinin xatirəsini yad etməyə gəlmiş minlərlə sumqayıtlı burda tarixin heç
zaman bağışlanmayacaq o müdhiş soyqırımı sanki öz gözləri ilə görüb, onun
dözülməz ağrı-acısnı, sarsıntılı anlarını yaşadılar. Azərbaycanın Əməkdar
artisti İlahə Səfərovanın ANA obrazı və istedadlı aktyor Habil Xanlarovun OĞUL
rolu o qədər inandırıcı idi ki, sanki aktyorlar rolda deyildilər, Xocalının
köməksiz qalmış, bütün dünya tərəfindən unudulmuş biçarələri idilər. Onların
ANA-OĞUL doğmalığı-sevgisi, çarəsizlik, çıxılmazlıq içərisindəki sarsıntıları
heç kəsi biganə qoymayaraq, Xocalı faciəsini bütün dəhşətləri ilə diqqətə
çatdırırdı. Bu iki aktyorun əsl sənətkarlıqla təqdim etdikləri qısa, lakin
hamını həyəcanda saxlayan fraqment o qədər təsirli idi ki, bütöv bir faciə
tamaşası təsiri bağışlayırdı.
...Ana Oğul
ayağına yıxılaraq, düşmən əlinə keçməməsi üçün ondan öz sevimli övladının əli
ilə... güllələnməsini, öldürülməsini xahiş edib, yalvarsa da, Oğul bir vaxt onu
xoşbəxtliklə, sevinclə dünyaya gətirmiş Ananı dünyadan yox etməyi ağlına belə
gətirməyərək, əlində avtomat düşmən üzərinə yürümək, yüzlərlə şəhidin qisasını
almaq, Anasını qorumaq, düşməndən xilas etmək istəyir. Fəqət, Ana göz yaşları
içərisində yalvararaq, özünü öldürmədən oğlunu təkbaşına düşmən üstünə getməyə
qoymaq istəmədiyi məqamda əziz, sevimli övladıı erməni gülləsinə tuş gəlir.
İllərlə sevə-sevə böyütdüyü, indi isə al-qan içində çırpınan əziz oğlunu
dizləri üstünə, qucağına alan Ananın fəryadı ərşə ucalır...
İstedadlı
aktyorların ümumiləşdirilmiş Ana və Oğul obrazlarlnın psixoloji-sarsıntılı
daxili aləmlərinə bacarıqla nüfuz edə bilməsi 26 il əvvəlki müdhiş Xocalı
faciəsini bütün ağrı-acılı reallığı ilə əks etdirirdi. Məhz ona görə idi ki, Xocalı dəhşətləri sanki
elə indicə baş verirmiş kimi, həmin faciəvi səhnəyə baxanları qəlbən sarsıdır
və çoxları özlərini kövrəlməkdən saxlaya bilmir, bəziləri isə hətta göz
yaşlarına hakim olmağı bacarmırdılar. Rejissorun sanki əvvəlcədən belə bir
dəhşətli səhnənin yaradacağı ağrılı ovqatı əvvəlcədən bilərək, respublikanın
Əməkdar artistləri Rauf Ağakişiyevin və Cəlal Məmmədovun diktor monoloqlarına
daxil etdiyi, xalqı dözümlü olmağa, mübarizəyə səsləyən "kişilər
ağlamaz" çağırışları da bəzi kövrək qəlbli kişilərə "kar
etməmişdi"...
Hətta o faciə
səhnəsi o dərəcədə ağır idi ki, həmin dramatik "səhnəcik" başa
çatdıqdan sonra da aktyorlar obrazlardan, onların psixoloji sarsıntılarından
silkinib çıxa bilmirdilər - Ana İlahə xanım Oğul Habili "səhnədən"
qucaqlayaraq, çiyninə söykəyərək çıxartmışdı. Bütöv bir tamaşa təsiri
bağışlayan, tədbirin ən yadda qalan hissəsi olan həmin faciəvi səhnədən sonra
da hamının diqqəti yaxınlıqdakı ağaclıqda qəmli sükunətlə baş-başa dayanmış Ana
və Oğulda idi. Və yaxşı ki, onlar sonadək özləri olmadılar, Ana-Oğul oldular.
Bu isə hər iki aktyorun yüksək sənətkarlıqları, obrazların psixologiyalarını
dərindən duymaları, özlərini unudaraq, qəhrəmanlarının həyatlarını yaşamaları
sayəsində mümkün olmuşdu.
Habilin türk
dramaturqu T.Özakmanın pyesi əsasında H.Ərəblinski adına Sumqayıt Dövlət Dram
Teatrında baş rejissor, Azərbaycanın Xalq artisti Firudin Məhərrəmovun
("Xocalı" səhnəsi də onun ssenarisi əsasında hazırlanmışdır)
səhnələşdirdiyi "Ocaq" pyesindəki Fazil obrazı da bacısı Sevda ilə
bağlı qardaş qayğısı və narahatlığı ilə, öz psixoloji təsiri ilə yadda qalandır. Habilin həmin
tamaşada yaratdığı zəhmətkeş və qeyrətli, ata-ana, qardaş-bacı sevgisi ilə
yaşayan oğul obrazı öz səmimiliyi, tipikliyi ilə çox ailələr üçün
xarakterikdir. Aktyor həyatın sıxıntıları, çətinlikləri ilə üz-üzə qalmış
ailəsinin qayğıları ilə yaşayan, onun bütün problemlərini, ağırlığını öz
çiyninə götürmüş Fazilin daxili narahatlıqlarını, psixoloji vəziyyətini, ovqat və düşüncələrini, ürək
çırpıntılarını tamaşaçıya sirayət edəcək dərəcədə güclü çatdırmağı, onu səhnədə
baş verən hadisələrin bilavasitə iştirakçısı (laqeyd olmayan iştirakçısı!)
etməyi özünəməxsus təmkinli səhnə hərəkəti (bəzən də düşüncəli sükutu),
davranışı ilə çox məharətlə bacarır. Mühüm anda ailəsi ilə məsləhətləşməməsini,
Fazilin xəbərdarlığına baxmayaraq şəxsi həyatında atdığı səhv addım qardaşını
qeyrət qisasına təhrik etdiyi bir vaxtda obrazın psixoloji sarsıntılarını,
tərəddüdlərini bütün dolğunluğu ilə çatdıran aktyor şikəst, həm də çox sadəlövh
bacıya (tamaşada Sevda rolunu gənc, ümidverici aktrisa Şəhla Məmmədova, Ana
rolunu isə istedadlı aktrisamız Sədaqət Nuriyeva çox gözəl, təbii, inandırıcı
oynayırlar) olan qardaş məhəbbətinin daha güclü olduğuna, buna görə də bəlkə də
onu qətlə yetirmək fikrindən son anda daşındığına inandıra bilir. Habilin
layiqli, düşüncəli oğul, qeyrətli, qayğıkeş qardaş obrazını - Fazili tamaşaçı
az qala birbaşa səhnəyə qalxaraq, bağrına basıb, təşəkkür etmək istəyir. Aktyorun məharəti də, sənət xoşbəxtliyi də
elə budur!
Parta arxasından birbaş
Dövlət Teatrının səhnəsinə.
Atasızlıqdan,
didərginlikdən, yurdsuzluqdan keçən sənətkar yüksəlişi
...Son 30
ildə nadir bir hadisədir ki, Habil böyük, peşəkar teatr səhnəsinə institut
auditoriyasından deyil, birbaşa orta məktəbdən, parta arxasından gəlib, lakin
"əliboş" yox, istedadı, psixoloji-həssas duyum bacarığı ilə gəlib.
Özü də çox zaman olduğu kimi nə işıqçı, nə də səhnə maşinistinin köməkçisi kimi
yox, 20-25 ilin aktyorları ilə bərabər,
tam hüquqlu, ştat üzrə çalışan aktyor kimi.
Bu, bəlkə də
bir ucu Habilin bəxtinə, zərurətə bağlanan, onun o qədər də boy verəcəyi
gözlənilməyən, çox kiçik bir rüşeym şəklindəki istəyindən doğan qəribə,
qətiyyən ağla gəlməyən, bəlkə də sanki xüsusi olaraq "qurulmuş"
təsadüf nəticəsində olmuşdu.
...O vaxt
Habil Füzuli rayonundakı doğma Babi kəndinin orta məktəbinin sonuncu sinfində
oxuyurdu. Və onun üçün məktəb illərinin sonuncu, mart tətili idi. Kiçik
qardaşının saçını düzəldərkən birdən gözü onun oturduğu stulun yan-yörəsinə
sərdiyi "Araz" adlı rayon qəzetində iri hərflərlə verilmiş elana
sataşmışdı. Orda bildirilirdi ki, yeni yaradılmış (1989-cu ilin avqustunda)
Füzuli Dövlət Dram Teatrı aktyor ştatını tutmaq üçün müsabiqə keçirir. Məktəbin
əlaçılarından olan, bədii özfəaliyyət, dram dərnəyində tez-tez çıxış edən,
aktyorluğu uzaq xəyal kimi belə fikrinə gətirməyən Habil üçün bu, lap
göydəndüşmə olur. Səhər tezdən 35 km. aralıda olan rayon mərkəzinə, Teatra
gedib müsabiqənin keçiriləcəyi günü və şərtləri təfsilatı ilə öyrənib, adını
iştirakçılar siyahısına yazdırıb, kəndə qayıdır. Və başlayır səylə
hazırlaşmağa.
Mayın
əvvəllərində keçirilən müsabiqəyə 35-dən çox gənc, hətta orta yaşlı adamlar da
gəlmişdi. Habilin C.Cabbarlıdan xüsusi intonasiya ilə ifa etdiyi
"Ana" şeiri, Flora Kərimovanın "Bu qatarın dalınca baxma"
mahnısına bacarıqla parodiya etməsi və ən başlıcası - ssenarisini özünün hazırladığı
"Ana həsrəti" səhnəciyində Ana və Oğulun dilindən onların səsinə
uyğun şəkildə, kəskin səs dəyişikliyi ilə (Ananın həlim qadın, oğulun uşaq səsi
ilə) danışması imtahan götürənlərin - Teatrın o zaman sevilən aktyorları olan
Mələksima Həsənovanın, Allahyar Əliyevin, həmçinin görkəmli xanəndə Ağabala
Abdullayevin qardaşının böyük marağına səbəb olur. Habilin istedadı alqışlanıb,
razılıq edilsə də, ona heç nə bildirilmir. Yalnız bir gün sonra məlum olur ki,
Habil birinci yeri tutaraq, müsabiqənin qalibi olmuşdur. İkinci yeri isə onun
sinif yoldaşı, məktəbin dram dərnəyində Habillə birgə "artistlik"
edən Tahirə adlı qız tutmuşdu. Və artıq avqustun sonlarında Habilə rəsmi məktub
göndərilmişdi ki, sən sentyabr ayından etibarən aktyor kimi Füzuli Teatrına işə
qəbul edilirsən. O gün 17 yaşlı Habilin sevincinin həddi-hüdudu yox idi.
Haşiyə. Habilin atası oğlunun incəsənətə, teatra həvəsi
olduğunu bilirdi. Ona görə də həmişə ona tövsiyə edirdi ki, dərslərinə yaxşı
fikir ver. Və heç vaxt da ailənin böyük oğlu olan Habili ev-eşik, kənd isləriylə
məşğul olmağa qoymazdı. Onun üst-başının, geyim-geciminin də qayğısına xüsusi
olaraq qalardı. Hətta sinif yoldaşları Habilə paxıllıq, qısqanclıq etmədən,
dostcasına deyirdilər ki, sən lap şəhər uşaqlarına oxşayırsan.
- Bütün qaygılarım, çətinliklərim atam rəhmətə gedəndən
sonra başladı, - deyə Habil gözlərinin nəmini gizlətməyə çalışır. - Mənim
müsabiqədən uğurla keçərək, Füzuli Teatrına aktyor kimi işə qəbul olunduğumu
biləndə atam çox sevinmişdi. Ancaq ona nə
ilk rolumu, nə də ilk maaşımı görmək qismət olmadı. Ağır avtomobil qəzasına
düşdüyündən mən işə qəbul olunandan qısa müddət sonra - sentyabrın 19-da həyatla
vidalaşmalı oldu.
Habilin Füzuli
Dövlət Dram Teatrında ilk rolu tanınmış rejissor-dramaturq Ağalar İdrisoğlunun
"Çarəsiz oyun" tamaşasındakı Ötkəm obrazı idi. Özü də həmin rol
epizodik yox, baş rol idi! Bu isə teatrda yenicə işə götürülmüş hər gənc
aktyora, həm də belə tezliklə nəsib olmur. Bu, teatrda Habilin aktyorluq
istedadına verilən ilk böyük qiymət olmaqla yanaşı, həm də yüksək etimad idi.
Gənc olmasına baxmayaraq, tapşırılan obrazın xarakterini düzgün, ən kiçik
detallara, jestlərə qədər məharətlə göstərə bildiyini nəzərə alan teatrın o
vaxtkı baş rejissoru Aqil Novruzov sonradan yeni bir tamaşada - S.S.Axundovun
"Eşq və intiqam" əsərindəki baş rolu - Çingiz rolunu da məhz Habilə
həvalə edir. Bir müddət sonra isə Habil həmin tamaşada digər bir rolu da -
İbadı da oynamalı olur.
Füzuli
tamaşaçıları səhnəyə gənc aktyorun gəlişinə sevinərək, onun yaratdığı ilk
obrazları maraqla, alqışlarla qarşılayırlar. Lakin aktyorun və onun
pərəstişkarlarının sevincli, teatrlı günləri uzun sürmür.
Arazın o tayında, Saatlıda,
Horadizdə keçən,
Sumqayıtda davam edən
köçgünlük həyatı
1993-cü ilin
avqustunda erməni faşistləri Füzuliyə hücum edəndə gənc aktyorun cəmi 20 yaşı
vardı. Onların köməksiz qalan kənd camaatı rayonun digər sakinləri kimi əlacsız
olaraq İrana, Cənubi Azərbaycanın sərhədə yaxın kəndlərinə, çöllərinə üz
tutmuşdular. Arazı körpüdən maşınla, traktorla, piyada keçən qoca-cavan hamının
qorxu-təlaşı o qədər böyük idi ki, körpüdə çox böyük sıxlıq, gərginlik
yarandığından çaya yıxılanlar, həlak olanlar da az deyildi. Ermənilərin
"Alazan" tipli raketləri isə ara vermədən adamların sıx olduğu yerlərə, hətta İran ərazisinə də düşürdü.
Azyaşlı övladlarını xilas etməyə çalışan anaların, ağbirçək nənələrin fəryadı
ərşə dirənmişdi. Bakı isə sanki "lal-kar" idi, ordan heç bir kömək
yox idi. Digər qarabağlılar kimi Habilgilin ailəsi də İran ərazisində bir qədər
toxtadıqdan sonra Saatlı rayonuna pənah gətirməli olmuşdular.
- Ağır,
dəhşətli günlər idi, - deyə Habil o sarsıntılı, üzücü günləri ürək ağrısı ilə
xatırlayır. - Sağ olsun Saatlı camaatı, bizə əllərindən gələn köməyi etməyə çalışırdılar.
İlk vaxtlarda bəzi humanitar təşkilatların formal yardımı ilə bizə sığınacaq
üçün çadırlar verilsə də (bizim 7 nəfərlik ailəmizə iki çadır verilmişdi),
onlar kiçik ölçülü olduğundan, gecə yatarkən ayaqlarımız çadırdan çöldə
qalırdı. Çarpayı-zad olmadığından elə quru, soyuq yerdə yatmalı olurduq. Bizə
yardım kimi verilmiş solyarka ilə işləyən kiçik sobalar isə qışda yalnız
özlərini isidə bilirdi. Çox acınacaqlı, dözülməz vəziyyət idi. Köməyimizə yenə
yerli sakinlər çatırdı. Bizim camaat onlara həmişə minnətdardırlar. Onlardan
kimisi çörək, biş-düş, kimisi isti pal-paltar, yorğan-döşək, elektrik peçi
gətirir, kimisi çarpayı və s. bağışlayırdı.
O günlər
Habil üçün ikiqat ağır və dəhşətli idi. Çünki Füzuli hələ işğal olunmazdan
əvvəl atası xəstələnərək, vəfat etmişdi. Evin kişi böyüyü 20 yaşlı Habil
olduğundan ailənin bütün ağırlığı, qayğıları da onun üzərinə düşmüşdü. Bu
yandan da İrandan Saatlıya qayıdarkən oğlunun ermənilər tərəfindən əsir
götürüldüyünü eşidərək, buna dözə bilməyən xalasının ürəyi partlamışdı. Dərd
üstünə dərd gəlmişdi. Bütün varlıqları ilə elə-obaya bağlı olan kənd camaatı
Habilgilin ailəsinin o bədbəxt, talesiz qadını doğma kənddə dəfn etmək istəyinə
qoşularaq, hər addımda düşmənlə üzləşəcəklərindən, məhv ediləcəklərindən qorxmayaraq,
kəndə qayıdaraq, xalanı orda el adəti ilə dəfn edib, geri qayıtmışdılar.
Bir-neçə gündən sonra isə ara qarışan zaman itkin düşmüş xalaoğlu sağ-salamat
qayıdıb gəlmişdi... Ana ürəyi övlad həsrətinə heç bir ay da dözə bilməmişdi...
Ümumilikdə
isə ermənilərlə döyüşlərdə Füzuli rayonunun 1100-dən artıq oğlu-qızı şəhid
olmuş və itkin düşmüş, 113 nəfər girov götürülmüş, 1500 nəfərə yaxın isə əlil olmuşdur. 1993-cü ilin dekabrında
xalqımızın cəsur oğlu, ermənilərin "qara polkovnik" adlandırdıqları
Fətulla Hüseynovun bilavasitə rəhbərliyi ilə Horadiz qəsəbəsi və rayonun
bir-neçə kəndi işğaldan azad edilmiş, ermənilər xeyli itki verərək, geri
çəkilməyə məcbur olmuşdu.
Bir müddət
sonra mənfur düşməndən təmizlənmiş doğma kəndlərinə qayıdan Habil böyük ürək
ağrısı ilə ata yurdunun - bir vaxt böyüyüb boya-başa çatdığı evin
yandırıldığının şahidi olmuşdu. Yalnız atasının vaxtilə atın ayağını bağladığı,
kənddən çıxarkən isə Habilin evin
qapısına vurduğu buxov yanıb-qaralsa da, bir nisgilli nişanə olaraq qalmışdı...
Habilin dərdli-nisgilli xatirəsi:
- Evdə 6 uşaq idik,
qardaş-bacılarım məndən kiçik idilər. Ona görə anama həm böyük oğul, həm də ən
yaxın dost olmusam. Həmişə ailəsini
düşünən, biz uşaqların hər bir qayğısını çəkən atamdan sonra biçarə anamla əziyyətli
günlərimiz cox oldu. Talenin üzü dönüklüyündən kəndimiz, rayonumuz düşmən
tərəfindən işğal olunanda evsiz-eşiksiz qalıb, qışın şaxtasında, yayın
qızmarında çöllərdə - ağır, dözülməz şəraitdə yaşamalı olduq, çox müsibətlər
çəkdik. Daha bir müsibətimiz isə 2007-ci ildə anamı da itirməyimiz oldu. Atam
kimi o da sentyabrda, ayın 11-də dünyadan köçdü... Gözlənilmədən xərcəng
xəstəliyinə tutulmuşdu. Çox ağır əməliyyatdan keçməli oldu. Lakin taleyin
amansızlığına bax ki, düz bir il sonra, qardasımın toyuna bir gün qalmis
qəflətən təzyiqi kəskin şəkildə azaldı və komaya düşdü. Təəssüf ki, bir daha
ayılmadı. Toy üçün gördüyümüz hazırlıq onun yas mərasiminə qismət oldu. Hələ də
anamın 40 mərasimindən sonra yuxuma girib, mənə az qala yalvara-yalvara "o
gəlinin əli xınalı qalıb, oğul, toy elə, gəlini evimizə gətir" deməsi
yadıma düşəndə istər-istəməz kövrəlirəm.
Elə anam deyən kimi də eləməli oldum. "İl"inin çıxmasını gözləməyib,
qardasımın toyunu edib, gəlini evimizə gətirdim. O gündən sonra anam yuxuma
ancaq gülə-gülə, çox razı görkəmdə gəlirdi (necə də inanmayasan "o
dünya" ilə bu dünyanın əlaqəli, bağlı olduğuna?). Yaxsı ki, bu aktyor
sənətim var, yoxsa, vallah, bu qədər agılara-əzablara dözmək olmazdı... Anamdan
sonra bir bacıma və iki qardasıma da toy elədim. Üçünü də Sumqayıt məktəblərinin
birinin həyətində bu gün də yasadıgım bir otaqlı evdən yola salmışam - gəlin,
bəy paltarinda!.. Şükür Xudaya! Bu da, görünür, mənim alın yazımdır. Bilirəm
ki, .ALLAHın sevimli bəndəsiyəm, ona görə də məni ağır sınaqlara çəkib.
Çətinliklə də olsa, bütün sınaqlardan çıxdıqca, "Allahım, Sənə sükürlər
olsun!" demişəm. Çünki Anamdan sonra dərdimi dediyim, məsləhət aldığım, yol
göstərənim Allahımız olub.
Köçkün Teatrın didərgin düşmüş kollektivi, didərgin
aktyoru
Hələ 1991-ci
ildə, ilk atışmalardan sonra Horadizə köçən Füzuli Teatrı 1993-cü ilin
ortalarınadək - erməni işğalınadək orada fəaliyyət göstərmişdi. Habil orada
çalışarkən müxtəlif tamaşalarda oynamış, maraqlı səhnə obrazları yaratmışdı. Onun
oynadığı baş rollar - "Aydın" tamaşasındakı (C.Cabbarlı) Aydın,
"Nəsrəddin"dəki (Y.Əzimzadə) Nəsrəddin, "Hacı Qəmbər"dəki
(N.B.Vəzirov) Hacı Qəmbər, "Dərvişin harayı"ndakı (N.B.Vəzirovun
hekayəsi əsasında) Dərviş və digər rolları tamaşaçılar tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmış, gənc aktyoru daha yaxşı tanıtmış və sevdirmişdi.
1993-cü ilin
sonlarında Teatrın direktoru Vaqif Vəliyev respublika televiziyası ilə teatrın
işğaldan sonra pərakəndə düşmüş aktyorlarına, kollektivin digər üzvlərinə
müraciət edərək, onlardan Sumqayıta gəlib, bir yerə yığılmağı xahiş etmişdi.
Habil də doğma teatrın çağırışına qoşularaq, Sumqayıta üz tutmalı olmuşdu.
Mədəniyyət Nazirliyinin və şəhər rəhbərliyinin birgə qərarı ilə kollektivin
üzvlərinə fəhlə yataqxanasında yer ayrılmışdı. Bir müddət sonra Habilin
ailəsinə Sumqayıt məktəblərdən birinin yanında baxımsız qalmış, bərbad
vəziyyətdə olan yardımçı bir otaq verilmişdi. Ancaq o vaxt artıq ailəli olan aktyorun
ona kömək duracaq bir imkanlı dostu-tanışı da yox idi. Damı yağış sularına tab
gətirməyən, qapı-pəncərəsi sınıq-sökük olan həmin tikiliyə isə əməlli-başlı əl
gəzdirmək lazım idi. Odur ki...
Gecələr avtodayanacaqda
rolların məşqi...
Vəzifəli bir tamaşaçı
Habilə baxıb, başını bulayaraq niyə "düz" getdi?..
Həm ailəni
dolandırmaq, həm də bərbad vəziyyətdə olan tikilini az da olsa, ev şəklinə
salmaq lazım idi. Aktyor maaşı ilə buna nail olmaq mümkün deyildi. Nə etməli? Nəsə
bir çıxış yolu tapmalı idi... və tapdı. Gecələr maşın dayanacaqlarından birində
gözətçi işi. Ancaq necə olsun? Axşamdan səhər saatlarına kimi gözətçi durub,
səhər yuxulu-yuxulu teatra, məşqlərə getmək? Ancaq yaxşı ki, tam yuxusuz
qalmayacaqdı - avtodayanacaqda iş günaşırı idi. İki gündən bir kifayət qədər
yatıb-dincəlmək imkanı olacaqdı. Bir də ki, axı, rolları əzbərləmək, məşq etmək
üçün avtodayanacaqdan daha münasib yer harda tapmaq olardı ki? Beləcə gecələr
avtodayanacaqda, gündüzlər isə - Teatrda.
Bir dəfə gecə
növbəsini Habilə təhvil verən iş yoldaşı ona demişdi ki, "Habil, bir
vəzifəli, yaxşı adam xahiş elədi ki, onun maşınını yuyum, ancaq çatdıra
bilmədim. İnciməzsən, onu səhərə kimi yuyub, hazır qoyasan? Zəhmət haqqını
verəcək".
Səhər həmin
adam maşınını götürməyə gələrək, onun par-par parıldadığını görüb, məmnunluqla
əlini cibinə salıb, gözətçiyə pul vermək istəyəndə qarşısındakının Habil
olduğunu görüb, duruxmuş, gözünə inanmayaraq
soruşmuşdu:
- Bu
maşını... Siz yumusunuz?
Habil
qarşısındakını sürücü kimi yox, daimi bir tamaşaçı kimi yaxşı tanıdığından (o,
hər tamaşadan sonra səhnə arxasına gələrək aktyorları, o cümlədən Habili şəxsən
təbrik edirdi) bir qədər çəkinərək, "bəli" deyəndə həmin adam nəsə
düşünüb, başını silkələyərək, uzatdığı pulu qeyri-ixtiyari qaytarıb cibinə
qoyaraq, maşını sürüb getmişdi. Habil fikirləşmişdi ki, yaxşı bir ziyalı kimi
tanıdığı həmin abırlı adam bundan sonra onu utandırmamaq üçün daha heç vaxt nə Teatra,
nə də bu avtodayanacağa gələcək.
Bir gün sonra
isə axşam işə gələn Habillə görüşən növbə yoldaşı ona demişdi ki, o adam dünən
gəlmişdi, sənin sənətini çox sevdiyindən səni burda işləyən görüb, çaşıb
qalmış, inanmamışdı ki, doğrudan da burda işləyirsən. Düşünmüşdü ki, yəqin
burda kinoya çəkilirsən, nədi... Ancaq ona həqiqəti deyəndə kiminsə dalınca
söylənərək, əsəbiliklə demişdi ki, heç rəvadır ki, belə istedadlı, bacarıqlı
bir aktyor qiymətli vaxtını belə bir yerdə keçirtsin? Onu da demişdi ki, axı,
niyə aktyorlara, müəllimlərə, həkimlərə, şair və yazıçılara, jurnalistlərə
xaricdəki kimi elə maaş verilmir ki, onların heç nəyə ehtiyacları olmasın,
ancaq öz sənətləri ilə məşğul olsunlar? Axı, bu adamlar yaradıcı adamlardır,
onların xaricdəki həmkarları onlardan
5-10 qat artıq maaş alırlar, çox yaxşı da dolanırlar, daha ailəsini yaşatmaq
xatirinə gedib gecə-gündüz orda-burda kiminsə maşınını, çəkməsini
yuyub-təmizləmirlər.
Sonra iş
yoldaşı həmin adamın qat-qat artıqlaması ilə ödədiyi "zəhmət haqqını"
Habilə vermişdi. Həmin pulun heç də bütünlüklə "zəhmət haqqı" yox,
onun aktyor sənətinə göstərilən hörmət və diqqət nümunəsi olduğunu başa düşmək
Habil üçün heç də çətin deyildi...
Bu yaxınlarda
həmin əhvalatla bağlı söhbət açanda Habil bildirdi ki, "düzdür, həmin vaxt
ilk anda mən bir qədər sıxıldım, öz kasıb taleyimə görə üzüldüm, ancaq bununla
belə, xoşagələn olmasa da, hər halda mən öz halal zəhmətimlə pul qazanıb,
ailəmi, uşaqlarımı dolandırmağa çalışırdım. Və bu, heç də utandırıcı, qəbahət
bir şey deyil..."
Onun səhnə devizi: özünü unudaraq, obrazın daxili aləmi ilə
yaşamaq,
süni effekt yox, təbiilik,
inandırıcılıq
Füzuli Dövət
Dram Teatrı təxminən 10 ilə yaxın Sumqayıt Dövlət Dram Teatrı ilə eyni binada
fəaliyyət göstərdiyindən Habil hər iki Teatrın tamaşalarında müxtəlif rollar
oynamalı olmuşdu. Ona görə də mehriban qonşu olan bu teatrların kollektivləri
Habili "iki teatrın qəhrəmanı" adlandırırdılar. O, Sumqayıt Teatrında
tamaşaçıların sevimli aktyorları - Azərbaycanın
Xalq artistləri Valeh Kərimov, Məzahir Süleymanov, Əməkdar artistlər
Kazım Abdullayev, Kamil Məhərrəmov (o, Əməkdar artist olmasa da, Habilin
nəzərində ondan da yüksək idi!), İlahə Səfərova, Rauf Ağakişiyev, Fəranə
Musayeva, İzaməddin Bağırov və digərləri ilə eyni səhnədə çalışmaqdan qürur
duymaqla yanaşı öz rollarını da "yüksək planka"ya uyğun oynamağa
çalışmışdır.
Yüksək
istedadının və teatr "okeanariyası"na yaxşı bələd olmasının,
yaradılan obrazların psixologiyasını
həssaslıqla duyub, tamaşaçılara çatdıra bilmək bacarığının nəticəsidir ki,
Habil bu gün də demək olar ki, əksər tamaşalarda rol ala bilir. Özü də
qəribədir ki, Teatra təqdim edilən hər bir pyesin oxunuşu zamanı Habil özünü
hansı rolda görə bilirsə, məhz həmin rolu da rejissor ona tapşırır. Çünki elə
rejissorlar özləri bu və ya digər pyesə təklikdə ilkin nəzər yetirərkən,
yaradıcılıq potensiallarından, fiziki - "görkəm fakturasından" asılı
olaraq obrazları kimlərin yarada biləcəyini artıq dəqiqliklə müəyyən edə
bilirlər.
...Habildə
rejissorluq istedadının da olduğunu hiss edən Mədəniyyət Nazirliyinin rəhbərliyi
2003-cü ildə onu iki illik müqavilə üzrə baş rejissor kimi işləmək üçün bir
vaxt - hələ 17 yaşında ikən səhnəsində aktyorluq debütünü etdiyi Füzuli Dövlət
Dram Teatrına - Horadizə ezam etmişdi. Lakin hər bir teatrın özülünü təşkil
edən aktyor sənətinə Habilin vurğunluğu o dərəcədə güclüdür ki, o, Füzuli
Teatrında baş rejissor kimi bir-birindən maraqlı əsərləri səhnələşdirməklə
yanaşı həmin tamaşalarda ruhuna yaxın olan rolları ifa etməkdən də özünü
saxlaya bilməmişdi.
2005-ci ildə
yenidən Sumqayıt Teatrına qayıdan Habil o vaxtdan indiyədək bu sənət ocağının
fədaisi kimi çalışmaqdadır. O, yaratdığı Surxay ("Toy", S.Rəhman),
Zaur ("Təhminə və Zaur", Anar), Tehran ("Ağ bayraqlar",
Nodar Dumbadze), Yetim ("Milyonçunun dilənçi oğlu", Şıxəli Qurbanov),
Hüseynqulu xan ("Xacə şah", Jan Kevr), qoca fermer ("Qarağaclar
altında məhəbbət", Yucin Onil),
Uruz ("Oğuzlar", "Dədə Qorqud" dastanı əsasında işləyən - F.Məhərrəmov)
və s. maraqlı obrazları ilə tamaşaçıların böyük rəğbətini qazanmışdır.
Habilin
Qarabağ mövzusu əsasında səhnələşdirilmiş tamaşalardakı rolları da xüsusilə
yaddaqalandır. Çünki Habil özü Qarabağda baş verən faciəli, dəhşətli
hadisələrin bilavasitə iştirakçısı, qurbanı olmuşdu, torpağı əldən getmiş
qarabağlının sarsıntıları, iztirabları onun canından, qanından keçmişdi və o,
həmin iztirabları tamaşaçıya daha təsirli çatdıra bilirdi.
Son illərdə
müxtəlif televiziya və kino rejissorları da diqqətlərini istedadlı, geniş spektrli aktyor yaradıcılığına malik Habilə
yönəldib. Artıq o, 10-a qədər çoxseriyalı
filmlərdə çəkilib və daha bir-neçə film üzərində çəkilişlər davam etdirilir.
Habilin bu il
yaratdığı obrazlardan ən maraqlısı, yadda qalanı isə Azərbaycanın repressiya
qurbanı olmuş üç qüdrətli şairin - Hüseyn Cavidin, Məhəmməd Hadinin və Mikayıl
Müşfiqin nakam həyatlarından bəhs edən "Zülmətdə nur"
tamaşasında H.Cavidin mükəmməl obrazını
yarada bilməsi idi. Həmin tamaşa haqqında geniş danışmayaraq, yalnız onu demək
istərdim ki, səhnədə aktyor Habil Xanlarov yox idi, orda... dahi Hüseyn Cavid vardı. Məncə, elə bu Habil istedadı haqqında çox şey
deyir.
Sonda yalnız
onu qeyd etmək istərdim ki, Habil vaxtilə çox çətin, ağır günlər yaşasa da,
mətin iradəsi və istedadı ilə özündə güc taparaq, ayağa qalxa bilmiş, peşəkar
aktyor, gözəl insan, zəhmətkreş və qayğıkeş ailə başçısı kimi (o, 5 övladın
atası, 3 nəvənin babasıdır!) hamının
rəğbətini qazanmışdır.
Habilin bir
aktyor kimi uğurlarının davamı olaraq Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi ilə bağlı Heydər Əliyev Fondunun dəstəyi və "BP"-Azərbaycan
şirkətinin sponsorluğu ilə 50-dən artıq aktyorun iştirakı ilə çəkilmiş tarixi əhəmiyyətli, kino
salnaməmizdə mühüm yer tutacaq "Son iclas" filmində yaratdığı
Parlament sədri M.Cəfərov obrazı da onun yüksək peşəkarlığının, aktyor
potensialının, sənət ampluasının genişliyinin daha bir təsdiqidir.
Sənətin ucalıqlarına doğru uğur olsun, Habil müəllim!
Rəhman ORXAN
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.