(Yazının əvvəli
bu linkdə: [url=http://xeberle.com/az/view/8636/qaraba-xan-salnamelerde-ve-bedii-edebiyyatda-maraqli/butunxeberler.php]http://xeberle.com/az/view/8636/qaraba-xan-salnamelerde-ve-bedii-edebiyyatda-maraqli/butunxeberler.php[/url])
Azərbaycan xanlıqlarının, demək olar ki, hamısı Rus imperiyasına dərhal boyun əyib
ona tabe olduğu bir halda, İbrahimxəlil xan öz müstəqilliyini qorumağa
çalışırdı. Bir çox xanlar ruslarla əlbir olub Qarabağ xanına tabe olmaq
istəmirdilər.
Yusif Vəzir Çəmənzəminli (1887-1943) "Qan içində” əsərində
yazır ki, İrəvan xanlığı Gürcüstana tabe olub, İrakli xana bac verirdi.
İbrahimxəlil xan da Naxçıvan xanından Qarabağ xanına tabe olmağı tələb edirdi.
Lakin Kəlbəli xan Rusiya tərəfdarı olan Xoy xanı Cəfərqulu ilə danışıq
aparmışdı və İbrahim xanı tanımaq istəmirdi. İbrahim xan bunu şərəfinə
sığışdıra bilməyib, Kəlbəliyə cəza verməyə tələsirdi.
Həm daxildə artıq ona boyun əymək istəməyən xanlara, həm
xarici nəhəng düşmənlərinə qarşı eyni vaxtda mübarizə aparmaq, təbii ki,
Qarabağın məğrur başçısından böyük qüvvə, siyasi güc, hərtərəfli manevr etmək
bacarığı tələb edirdi.
Lakin Rus imperiyası həm İran dövləti ilə apardığı siyasətə
görə, həm də Azərbaycahda müstəmləkəçilik siyasətini möhkəmləndirmək üçün hər
cür qəddarlığa, qan tökməyə hazır idilər. Onlar üçün öz müstəqilliyini qismən də
olsa saxlamaq istəyən bir başçı dərhal aradan götürülməli artıq adam idi.
Abbasqulu ağa Bakıxanov "Gülüstani-İrəm” əsərində yazır: " Qarabağlı İbrahim
xan bir çox ərizə göndərməklə İran dövlətinə ixlas göndərdi. Onun xahişinə görə,
oğlu Əbülfəth xan bir dəstə qoşunla Qapan yolunda Şuşa qalasının yanına gəldi.
Naibüssəltənə (Abbasmirzə) özü də Xudafərin körpüsündən keçdi. Şuşada sakin
olan rus qoşununun komandiri mayor Lisaneviç hicri 1221-ci (1806) ildə
hazıran(iyun) ayının 2-də gecə yarısı qalanın xaricində köç və külfətilə yerləşən
İbrahim xanın üzərinə basqın edib onu arvadı, oğlu, qızı və bir çox əyan və
xadimlərilə bir yerdə öldürdü. ... İbrahim xan hünərli, ədalətli, bərk ürəkli və
sadə rəftarlı bir əmir idi”.( səh.222)
Abbasqulu ağa Bakıxanov (1794-1847) rus ordusunun
polkovniki(bəzi mənbələrdə general) Türkmənçay müqaviləsi bağlanan zaman tərcüməçi
kimi məsuliyyətli missiyanı yerinə yetirən hərbi xadim öz qulluq etdiyi
imperiyanın görəvliləri haqqında ciddi olmayan, yanlış məlumatlar yazıb hələ
imperiyanın qılıncının dal-qabağı kəsən vaxtlarda özünü pis vəziyyətə qoymaq
istəməzdi. Onun fikirləri Mirzə Camal Cavanşirin "Qarabağnamə”sində də öz təsdiqini
tapır: "Hökmü dəyişilməz olan fələkin qəzasından mərhum İbrahim xan bir neçə nəfər
əhl-əyalı və yaxın adamı ilə orada öldürüldü.(müəllifin oğlu Rızaqulu bu hadisəni
daha geniş təsvir edərək yazır ki, o gecə 17 adam, o cümlədən 16 xan arvadı
Tubu xanım,qızı Səltənət bəyim, 12 yaşlı oğlu Kəbirli Abbasqulu ağa, Hacı
Hacan, Əli bəy (30 nəfərə qədər adamın adı çəkilir-P.X) (Mirzə Rzaqulu Camal bəy
oğlu, AZ.CCP EA Əlyazmalar fondu, инв.(Б-470/5224)
Məgər həmin gecə İbrahimxəlil xan general-mayor Lisaniviçlə
müharibə başlamışdı ki, 12 yaşlı uşağa, qadına, qıza, körpəyə rəhm etmədən
onları gülləbaran edərək həyatlarına son qoymuşdu? Xan heç bir silah-sürsat işlətmədən,
əliboş əliyalın, ailəsinin, yaxınlarının və arvad-uşağının əhatəsində generalın
qəfil hücumuna bir cavab atəşi vermədən qətlə yetirilmişdi.
Özgənin torpağına girib onun başçısını - xanını ailəsi-uşaqları,
yaxınları ilə bərabər gülləbaran etmək ziyalı bir elm adamı tərəfindən nə
münasibətlə müsbət qarşılanan bir hal hesab olunur?
General Lisaneviç cənablarında öz yüksək rütbəli zadəgan, əsilzadə
təbəəsinə qarşı bu qədər kin-küdurət haradandır?
P.Q.Butkov yazırdı: "Генерал-лейтенанту Матюшкину и
бригадиру Левашеву повелено также, и это объявлено всему армянскому народу, чтоб
всяким образом стараться aрмян и других христиан призывать для поселения в
занятые российскими войсками персидские провинции: Гилянь, Баку, Мазандеран,
Дербент и другие удобные места, принимать их ласково и в прочем содержать во
всякой милости и охранении; отводить им в пристойных местах удобные для их
поселения земли, и отдавать им в городах и селах те дворы и пожитки, которые
пусты, также и тех из магометан, которые явились в какой противности, или на
которых какое подозрение есть, тех выводить вон, а их места занимать иными
христианами”.
Düşünürəm ki, hər şey bu qədər açıq-aydın olduğu halda, müxtəlif
məntiqsiz arqumentlərə hacət yoxdur. Yusif Vəzir Çəmənzəminli də Qarabağ ermənilərinin
tez-tez narazılıqlar yaratmasını, xalqa gün verməməsini, dinc sakinləri hər an
münaqişəyə cəlb etmək istəmələrini, bölgədə qeyri-sabit bir mühit yaratmaq üçün
əllərindən gələni etmələrini əsərin brinci və ikinci hissələrində göstərmişdir.
Rus imperiyasının himayəsinə sığınıb bölgədə hegemonluğa can atan erməni məlikləri
Qarabağ torpağında incidilmələri haqda Rus imperatoruna tez-tez məktublar göndərirdilər.
Din qardaşlarına məhəbbəti və xüsusi münasibəti olan rus çarı da onlara əlavə səlahiyyətlər
verilməsini əmr edirdi. Bu da ermənilərin bölgədə bir az da azğınlaşmasına səbəb
olmuşdu. Halbuki İbrahimxəlil xan ermənilərə münasibətdə sülh yolu tutmuş,
onlarla "mudara ilə dolanmağı” üstün tutmuşdur. "Cəmi Qarabağ xanlığında altı
min evsiniz; bir dəfə göz eləsəm, toxumunuzu yer üzündən kəsərlər. Amma mən
pislik eləmək istəmirəm”- deyən İbrahim xan sonadak bu kinli insanların məkrli
hiylələrinin bu qədər dərinə gedəcəyini düşünməmişdi.
Qarabağ xanını öldürməyə heç tutarlı səbəb belə axtarmağı
lazım bilməyən erməni əsilli general Lisaneviç onu ailəsi ilə bərabər qətlə
yetirmişdir.
Rusiya imperiyası təkcə Qarabağı deyil, bütün Azərbaycanı
heç bir vaxt əlindən çıxarmaq istəməyib. Özlərini əsilzadə Merkusiyo ilə
müqayisə edənlərin balaları, qohum-əqrəbaları, bir sözlə, xələfləri Azərbaycanın
sərvətlərini həzmi-raabeədən keçirdi, yarısını Rusiyaya daşıdı, illərdən sonra
yenidən qayıdaraq əzəli və əbədi dostları ilə bərabər İbrahim xanın məsum və
günahsız nəticə və kötükcələrini də gülləbaran edib qalanlarını da doğma Vətənlərindən
didərgin salaraq, qaçqın həyat yaşamağa məruz qoydular.
Məmməd Əmin Rəsulzadə "Əsrimizin Səyavuşu” əsərində yazır:
"...Firdovsinin rəvayətinə, yəcuc və məcuclar əcayib bir varlıq olub Qaf dağını
keçir, bu tərəfdəki insanları həlak edirdilər. Gözləri dəniz kimi mavi, üzləri
heyva kimi sarı idi. Müqəddəslik bilməyən bu əcayib varlıqlardan hər kəsin iyrənməsinə
baxmayaraq, qarışqa kimi çox olan saylarından qorxaraq qarşılarına çıxa
bilmirdilər”.
Rəvayətlər əfsanələrdən fərqli olaraq, real həyatla səsləşən
şifahi xalq ədəbiyyatı nümunəsidir. Çox təəssüflər olsun ki, xalqımız real həyatda
belə rəvayətlərlə çox-çox üzləşməli olmuşdur.
Məqaləni yenə də şəxsiyyətinə, yaradıcılığına pərəstiş edib
heyran qaldığım bir simanın- M.Ə.Rəsulzadənin həmin əsəri ilə yekunlaşdırıram:
"Haqsız qan yerdə qalmaz. Necə ki, Səyavuş qanı qalmadı. Məzlum ahı ovunmaz,
necə ki Kərbəla zülmü ovunmaz. Zalım əbədi olmaz-necə ki, Zöhhakın zülmü
olmadı... Haqq əsla qeyb olmaz-necə ki, Musa Firondan qaçmağa müvəffəq oldu”.
Xalidə Hüseyn qızı
"Zaman
və Biz" qəzetinin redaktoru, BDU-nin dissertantı
Məqalə
rus dilində də Moskvanın "Vestnik "jurnalında da çap edilib.
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.