Müsahibə almaq çətin və məsuliyyətli bir
işdir. Üstəlik, müsahibin həm yazıçı, həm pedaqoq, həm də jurnalistdirsə, bu
məsuliyyətin yükünü üzərində daha çox hiss edirsən. Beləliklə,
Xeberle.com-un budəfəki qonağı yazıçı, filologiya elmləri
üzrə fəlsəfə doktoru, Bakı Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsinin televiziya və
radio jurnalistikası kafedrasının müəllimi, Dövlət İmtahan Mərkəzinin (DİM)
eksperti, Azərbaycan Teleradio Verilişləri QSC-də Beynəlxalq radionun şöbə
müdiri Natəvan Dəmirçioğludur.
HAŞİYƏ:Atamoğlanova Natəvən Dəmirçi qızı 1963-cü il noyabr ayının 1-də Qazax rayonunun
Daşsalahlı kəndində anadan olub, orada orta məktəbi bitirib. 1984-89-cu illərdə
Bakı Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsində təhsil alıb. Universiteti
bitirdikdən sonra Azərbaycan Teleradio
Verilişləri QSC-də (AzTV) əməkdaş, redaktor, böyük redaktor olub. 1995-ci ildən
indiyə qədər şöbə müdiri kimi fəaliyyət göstərir. İlk hekayəsi «Bir ovuc
torpaq» 1983-cü ildə Qazax rayonunun «Qalibiyyət bayrağı» adlı qəzetində çap
edilib. 90–cı illərdə isə ədəbi gəncliyin istedadlı nümayəndəsi kimi povestləri
ardıcıl olaraq əsas ədəbi orqanda - "Azərbaycan” jurnalında dərc olunub. 1999-cu ildə ulu öndər
Heydər Əliyevin, 2010-cu ildə isə dövlət başçısı İlham Əliyevin imzası ilə prezident
təqaüdünə layiq görülüb. Bir pyesin, bir neçə povestin, onlarla hekayənin
müəllifidir. Mütəxəssislər onun əsərlərini milli və dünyəvi nəsr nümunələri kimi
dəyərləndirirlər. 2003-cü ildə nəşr olunan «Yetim» povesti xanım yazarı aydın,
oxunaqlı dili, orijinal yazı texnikası, gözlənilməz və qəribə maneraları olan
yazıçı kimi tanıdıb. 2004-cü ildə əsər Azərbaycan Yazıçılar Birliyi Ədəbiyyat
Fondunun «Qılınc və qələm» mükafatına layiq görülüb. 2014-cü ildə Azərbaycanlı
yazıçı Natəvan Dəmirçioğlunun "Yetim” əsəri Türkiyədə "Ölmədən öncə okumanız
gərəkən 1001 kitab” seryasından "İlin ən yaxşı 50 romanı" siyahısında nəşr
edilib. Povest və hekayələrindən ibarət nəşr olunan «Birinci kitab»ı
mütəxəssislər tərəfindən son illər ədəbiyyatımızın ədəbi hadisəsi kimi qiymətləndirilib.
Kitaba müəllifin "Yetim”, "Səbət”, "Üç nöqtə” povestləri və "Dözüm”, "Avey
əfsanəsi”, "Kələğayı” adlı hekayələri daxildir. Natəvan Dəmirçioğlunun əsərləri
türk, fars, rus, ingilis dillərinə tərcümə olunub. Moskvada, Ankarada
kitabları, İstanbulda, Amerikada-Kanadada əsərləri nəşr olunub. Yüzlərlə radio
verlişi ilə bərabər, "Üç nöqtə” və "Səbət”
povestləri əsasında radiotamaşa hazırlanıb və Dövlət Radiosunun qızıl fondunda
saxlanılır. Ailəlidir, iki övladı, bir nəvəsi var.
- Həm müəllim, həm jurnalist, həm
də yazıçı kimi fəaliyyət göstərməklə yanaşı, gözəl anasınız. Bu qədər işi bir
arada görmək sizi yormurmu?
- Bu sualı
mənə dəfələrlə veriblər. Deyərdim ki, bu, əsasən insanın təbiətindən asılıdır. Mən
dəfələrlə müşahidə etmişəm, əgər insanın bir işə qabiliyyəti varsa, onun bu
qabiliyyəti hər sahədə özünü göstərəcək. Sadəcə olaraq işləri düzgün
planlaşdırmaq və vaxtdan doğru, səmərəli istifadə etməyi bacarmaq lazımdır. Əgər
vaxt itkisinə yol verilməsə, hətta mənim gördüyüm bu işlərin iki misli qədərini
də həyata keçirmək mümkündür.
- Əsərlərinizin demək olar ki,
hamısını oxucularınız bəyənsə də, "Yetim" povesti onların şahı hesab
olunur. Bəs siz jurnalist kimi öz yaradıcılığınızı araşdırsaydınız, hansı əsərinizi
yaradıcılığınızın şah əsəri hesab edərdiniz?
- Mən arzu
edərdim ki, hazırda tamamlamaq üzrə olduğum "Açar” romanı mənim şah əsərim
olsun. Düzdür, oxucular "Yetim” povestini daha çox bəyənirlər və onu bütün əsərlərimin
zirvəsi hesab edirlər. Hətta türkiyəlilər də onu bəyənərək öz dillərinə
uyğunlaşdırıblar və ayrıca kitab kimi nəşr ediblər. Onu da deyim ki, bəzən psixoloji
səpkidə yazıldığından "Səbət”i üstün dəyərləndirənlər də var. Amerikada nəşr
olunmaq üçün məndən əsərlərimi istəmişdilər. Onlar daha dünyəvi mövzuya həsr
edilən əsər kimi "Səbət”i seçdilər. İndi mən çox istəyərdim ki, "Açar” romanım
onların hamısını keçə bilsin.
-"Açar" romanında verilən
"Hər bir insanın bir psixoloqa, bir psixoloqun iki psixoloqa ehtiyacı var"
fikri çox düşündürücüdür. Niyə qəhrəman bu fikrin sosial şəbəkədəki dostları tərəfindən
düz anlaşılmayacağından ehtiyat edir?
- Hər bir roman istər-istəməz yazıldığı dövrü
əhatə edir. "Açar” romanının yazılışı da
ölkəmizdə psixoloqun intihar etdiyi bir dövrə təsadüf etdiyi üçün, onu romana
bir xətt kimi daxil etdim. Doğrudan da, baş verən bu hadisə çox
düşündürcüdür. Əslində intihar həddinə gələn insanları psixoloqlar o
vəziyyətdən çıxarırlar. Yəni bu, depressiyanın bir nəticəsidir və insanları məhz
psixoloqlar düşdükləri bu stresdən çıxarmağa qadirdir. Lakin psixoloqun özünün
intihar etməsi son dərəcədə düşündürcü hadisədir və mən hətta deyərdim ki, bu
cəmiyyətdə bir "SOS”dur. Dediyiniz kimi, əsərin qəhrəmanı o fikri paylaşdığı
təqdirdə bunun birmənalı başa düşülməyəcəyindən ehtiyat edir. Burada qəhrəman,
insanın gərginləşdiyi məqamda bir psixoloqa ehtiyacı olduğunu, amma bir psixoloqun
iki psixoloqa ehtiyacı yarandığını çatdırmaq istəyir. Yəni psixoloq ilə bir
psixoloq bacarmaz, onun psixoloji durumu adi insanlarınkından daha gərgindir.
Qəhrəman belə qiymətləndirməni psixoloqa rəva bilmir. O, bu hadisənin arxasında
başqa həqiqətlər axtarır. Düşünür ki, bəlkə
də onu bu hərəkətə təhrik edən səbəblər və ya onun aşa bilməyəcəyi ümumi bir vəziyyət
var. Əslində burada çox sirr var, lakin hamısını aça bilmərəm...
- Çox vaxt deyirlər ki, jurnalistika
şairlərin, yazıçıların yaradıcılıq imkanlarını oğurlayır. Sizin bu fikrə
münasibətiniz necədir?
- Jurnalistika
çox vaxt aparır. İnsan jurnalistika ilə məşğuldursa, həyatının çox hissəsini də
məhz ona həsr etmək məcburiyyətindədir. Jurnalistikanın istər yazılı, istər
virtual, vizual variantı olsun, fərq etmir. Əsas məsələ odur ki, bu peşədə ritm
qan dövranına bənzəyir, o dayanmır, gecə-gündüz mütəhərrik olaraq hərəkətdə, fəaliyyətdədir.
Əgər bir insanın maddi durumu jurnalistika ilə bağlıdırsa, yəni, "çörəyi ondan
çıxırsa”, onda insanın vaxtını,
enerjisini, əlbəttə, daha çox aparır. Amma jurnalistika həm də yazar adamı
formada saxlayır. Eyni zamanda ən müxtəlif insanlarla sıx münasibətdə olmasına
şərait yaradır. Bunlar yaradıcılıq üçün vacib şərtlərdir. Bununla yanaşı, intensiv olaraq bədii yaradıcılıq ilə də məğul olduqda insan dəhşətli dərəcədə yorula
bilər. Məsələn, mən intensiv şəkildə deyil, ən zəruri hallarda bədii
yaradıcılıqla məşğul oluram. Nə zaman ki, mövzu mənə yaşamağa imkan vermir və
mən yazmaqda bir xoşbəxtlik, dinclik, rahatlıq tapıram, onda mən yazaraq ondan
canımı qurtarmağa çalışıram. Yəni yazıçılıq mənim üçün bir zərurətdir, həyat
tərzi deyil.
- "Ədəbiyyat qəzeti"nin
sorğusunda yer alan "Diqqətinizi cəlb edən yeni imzalar varmı?"
sualına "əsəri olan gənclər çoxdur, qələmi olan gənclər az" cavabını
vermisiniz. Sizin fikrinizcə, qələmi olan gənclərin az olmasına səbəb nədir?
- Əvvəlcə deyim ki, gənclər barəsində çox nikbin
düşünürəm və istedadlı, fəal gənclərimizin, ümimiyyətlə, gənclərin sayının daha
çox olması arzusundayam. Şükür Allaha ki, bu mövzuda son dərəcə optimistəm.
Düzdür, bəzən onlarda iddialar hədsiz dərəcədə çox olur. İddialılıq gəncliyə
məxsus keyfiyyətdir və prinsipcə pis deyil. Sadəcə qədərindən artıq olması
uçurum yaradır. İnsanın qabiliyyəti çox olanda onda təmkinlilik, daxili
rahatlıq, təvazökarlıq formalaşır, yəni insanın qabiliyyəti ilə təvəzökarlığı
düz mütənasibdir. Amma qabiliyyəti az olan insanların ifrat dərəcədə səs-küy
salmaq, daha çox görünmək, reklam olunmaq, gündəmdə qalmaq kimi səyləri olur. Şifahi
xalq ədəbiyyatında bunun deyimi də var:
"Boş qazan çox səs salır”. Bu,
bəzən nihilizmə də yol açır. Bilirsiniz, nihilizm hər şeyi kor-koranə inkar
etmək, nəticədə özünü göstərmək kimi bir meyildir. Latın sözüdür, əslində heç
nə deməkdir. Müasir dövrümüzdə hamının qəbul
etdiyi dəyərlərə, qayda və qanunlara, prinsiplərə, şəxsiyyərlərə mənfi
münasibət bəsləyən ifrat inkarçı adam anlamındadır. Bunu orijinal görünmək üçün
edirlər bəzən, amma nihilizm mənfi olduğuna görə bəsitliyə aparır son nəticədə. Özündən
əvvəlki dəyərlərə tənqidi yanaşmaq başqadır, nihilizm başqa. Mən
istərdim ki, gənclərimiz çox oxusunlar, mütaliə etsinlər, öyrənməyə daha çox
həvəs göstərsinlər. Yalnız öz yazdıqlarını oxuyan elə öz çevrəsində hərəkət
edəcək, gözü ayağının altından başqa heç yeri görməyəcək. Amma başqalarının
yazdıqlarını oxumaq, ünsiyyətdə olmaq, gəzmək, hətta imkan dairəsində dünyanı
gəzmək... (bu bir az sonranın işidir), dünyagörüşünü zənginləşdirmək üçün,
bilik bazasını artırmaq üçün dünya elmini, ədəbiyyatını, klasikləri oxumaq, ən
modern incəsənəti təqib etmək şərtdir. İstənilən gənc özünü daha kamil yetişdirə bilər. Təbiətlə
ünsiyyət.., təbiətin qələmin gücünü artırmaq
üçün verdiyi enerjinin tayı-bərabəri yoxdur. Təbiəti duyan, dərk edən və
yazan qələm zəif ola bilməz.
- "Üç nöqtə” povestindəki yaradıcılıq qabiliyyəti olmayan və jurnalistikaya məhz
məşhur olmaq üçün həvəs göstərən bir xanım obrazı canlandırmısınız. Fikrinizcə,
hazırda ölkəmizdə jurnalistikanı sırf məşhur olmaq üçün sevən insanlar varmı?
- Hazırda çox sayda bu tip insan var. Mən
"Üç nöqtə” povestini 1989-92-ci illərdə yazmışam və əsəri böyük yazıçımız Yusif
Səmədoğlu 93-cü ildə "Azərbaycan” jurnalında çap edib. O dövrdə Yusif müəllim
baş redaktor idi. Həmin dövr üçün qələmi olmasa da, sırf məşhur olmaq üçün
jurnalistikaya həvəs göstərən insanlar az idi, amma hazırda bu tip insanlarin
sayı daha çox artmaqdadır, onlara tez-tez rast gəlmək olur. Mən 2007-ci ildən indiyə
qədər Dövlət İmtahan Mərkəzində jurnalistika üzrə ekspert kimi fəaliyyət
göstərirəm. Bu il qabiliyyət imtahanlarının nəticələrindən narazı qalan bir
neçə tələbə valideyni ilə birlikdə apellyasiya komissiyasına müraciət etmişdi (Yeri
gəlmişkən deyim ki, hələ indiyədək mənim qiymətləndirmə nəticələrimdən şikayət olmayıb). Ekspert kimi həmin komissiyaya dəvət
olunmuşdum. Biz belə qərarlaşdırdıq ki, magistratura iddiasında olan tələbələri
valideynləri ilə birgə qəbul edək. Bir tələbə xanım valideyni ilə içəri daxil
oldu, yazısı qeyd olunan tələblərə cavab verməsə də, valideyn çox xahiş edirdi
ki, onun övladını qabiliyyət imtahanından keçirək. Tələbə filologiya
fakültəsini bitirmişdi, magistratura pilləsində jurnalistika sahəsini seçməkdə
məqsədi isə televiziyada aparıcı olmaq istəməsi idi. Valideyn iddia edirdi ki,
qızı magistraturaya qəbul olmağı çox istəyir və qəbul olmadığı təqdirdə o, stress
keçirər və depressiyaya düşə bilər, siz onu magistratura imtahanından kəssəniz,
onun həyatına qəsd etmiş olarsınız. Mən xanımı sakitləşdirdim və bildirdim ki,
o, psixoloji olaraq öz övladına mənfi təsir göstərir, magistratura pilləsində
oxumasını isə övladından çox o istəyir.
Ona "Qızınız neçənci dəfədir magistratura pilləsinə sənəd verir?"
sualını verdikdə cavab olaraq ikinci
dəfə sənəd verdiyini dedi. Soruşdum ki, keçən il hara vermişdi, bildirdi ki,
qızı bundan əvvəlki il filologiya
ixtisası üzrə magistratura pilləsinə imtahan verib. Xanıma dedim ki, əgər sizin
qızınız jurnalistikanı bu qədər çox sevsəydi, ötən il də sözügedən ixtisas üzrə
sənəd verərdi. Deməli, jurnalistika sizin qızınızın həyatının mənası deyil.
Qaldı ki, onun televiziya aparıcısı olmaq istəməsinə, hazırda bitirmiş olduğu
bakalvr təhsili ilə də o, buna nail olar bilər. Sözümü ora gətirmək istəyirəm
ki, mən real olaraq belə bir insan gördüm. Həmin xanımın görünməkdən, məşhur
olmaqdan başqa bir istəyi yox idi.
- Uzun müddət jurnalistika sahəsində fəaliyyət
göstərən bir insan kimi jurnalistikamızın hazırkı durumunu necə
qiymətləndirirsiniz?
- Əvvəlcə
jurnalistikanın yaxşı tərəflərindən danışmaq istərdim. Fikrimcə, hazırda normal
qələmi və yaradıcılıq qabiliyyəti olan jurnalistin işsiz qalmaq problemi
yoxdur. Çünki radio və televiziya
kanallarımızın sayı artıb, onlayn jurnalistikamız kifayət qədər geniş şəbəkə
ilə fəaliyyət göstərir. Bu, məsələnin müsbət tərəfidir. Mənfi tərəfi isə
jurnalistikada qeyri-peşəkarların sayının artmasıdır. Əlbəttə ki, qeyri-peşəkar
dedikdə, mən qeyri-ixtisas sahiblərini nəzərdə tutmuram. Çünki qeyri-ixtisas
sahiblərinin bu peşə üzrə fəaliyyət göstərməsi jurnalistika üçün zəruridir. Qeyri-peşəkarlıq
isə bu sahədən heç bir anlayışı olmayanların, üstəlik heç bir sahədə
ixtisaslaşmayanların jurnalistika sahəsində fəaliyyət göstərməsidir və bu artıq
bizim peşəmizin probleminə çevrilib. Çünki biz belə insanlarla nüfüzumuzu,
cəmiyyətdə tutduğumuz mövqeni itiririk və bu da bizim sənətimizə olan
münasibətin xeyli dərəcədə zəifləməsinə səbəb olur. Amma mən yenə də barını dərdiyim ağacı baltalamaq istəmərəm. Ona görə ki,
ortada bu qədər zəhmət var. Keyfiyyət cəhətdən itirdiklərimiz olsa da,
müstəqillikdən sonra media sahəsində xeyli dərəcədə qazandıqlarımız da var.
Söhbətləşdi: Elnarə Salamova
Xeberle.com
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.