Dizaynın başlıca vəzifəsi nəşrlə tanış olan adamı
oxucuya çevirməkdir.
Nəzərə almaq lazımdır ki, çap məhsulu nə qədər zövqlə, peşəkarlıqla
və rəngarəng tərtib olunarsa, bir o qədər daha çox əldə qalacaq, vərəqlənəcək.
Bir sözlə, dizayn iştah açmalıdır. Mətbu orqanın yaxşı tərtibatı məhsulun yaxşı
qablaşdırılması deməkdir və ilk baxışdan bizi qane etməyən, yaxşı
qablaşdırılmayan məhsulu almaqda tərəddüd etdiyimiz kimi qeyri-peşəkar,
monoton, zövqsüz tərtib olunmuş nəşri də
çox vərəqləməyə həvəsimiz olmur.
Ölkəmizdə
qəzetlərin dizaynın böyük miqyasda bir-birini təkrarladığı faktdır. Mətbuatın məzmun
etibarilə professionallıq səviyyəsində olduğu kimi, formaca – dizayn etibarilə
də Avropa, hətta yaxın Türkiyə və Rusiya mətbuatından da geridəyik. Yeri gəlmişkən,
daha bir faktı bölüşək: dizayn keyfiyyətlərinə görə Rusiya və Türkiyə qəzetçiliyi
bir-birindən kəskin şəkildə fərqlənir. Türkiyə qəzetçiləri rəngarəngliyi, bolşəkilliliyi
sevir. Bu ölkə qəzetlərində yazı və şəklin bir-birinin zonasına daxil olması,
fotolar üzərində yazıların olması, "bubble”larda yazıların verilməsi ənənəvi
dizayn formasıdır. Rusiya çapı isə sovet məktəbinin modernləşmiş davamıdır, bu
ölkə qəzetlərində kollajlara, mətn və yazının bir-birinə pərçimlənməsinə daha
az rast gəlinir.
Azərbaycan
mətbuatı da sovet məktəbinin şinelindən çıxıb. Sonrakı illərdə məzmun,
materialların hazırlanma texnikası, prinsipləri baxımından Avropa təsirini qəbul
edərək dəyişsə də, formaca ciddi dəyişiklik yaşamayıb.
...Ancaq
istənilən məktəb, istər Şərq, istər Qərb, istərsə də Sovet qəzetçiliyində qəzetin
bir sıra standartları qorunur. Bunlar hansı standartlar, hansı şablonlardır?
Ümumiyyətlə, qəzet necə tərtib olunmalı, hansı formada dizayn verilməlidir? Nə
harda olsa, daha yaxşıdır?
Başlayaq qəzetin adından. Bu, bir marka işarəsidir və onun ilk səhifənin
yuxarı hissəsində yerləşdirilməsi lazımdır. Loqodan yuxarıda yalnız ən maraqlı
1-2 anonsun və ya iki-üç cümləlik çox aktual xəbərin qoyulması tövsiyə oluna
bilər. Qəzetin adının işarəsini sabit saxlamaq lazımdır. Onun rəngi və yeri də
sabit olmalıdır. Oxucu bu adı oxumadan hiss etməli, uzaqdan belə tanımalıdır.
Qəzetin
adından aşağı zonada və ya onun yaxın ətrafında çap tarixi, qiyməti, qəzetin
profili (məsələn, siyasi, ictimai, iqtisadi, idman) göstərilməli, hansısa
quruma aiddirsə, bu, göstərilməlidir (məsələn, qəzet Rabitə və İnformasiya
Nazirliyinə və ya Milli Məclisə aiddir və ya təsisçisi hansısa şirkətdir) yaxud
da müstəqi olaraq yaradılıbsa, buna da işarə edilməlidir.
Yaxşı
olar ki, üz qabığında – birinci səhifədə qəzetin baş yazısının, ən aktual
materialının qayəsini açan böyükölçülü fotodan istifadə edilsin. Baş yazının
anonsunu da bu fotonun üzərinə yerləşdirmək olar. Bu şəklin ölçüsü ilk səhifənin
¼-i qədər ola bilər – və ya bəzən bir az böyük və ya kiçik.
Bundan
başqa ilk səhifədə aktual xəbərləri və anonsları yerləşdirmək lazımdır. Adətən
qəzetin ən vacib yazısının anonsu ən yuxarıdan, fotodan üstdə böyük, bold
şriftlə yerləşdirilir. Çalışmaq lazımdır ki,ilk səhifədə "palaz” yazı olmasın,
bura 4-6 xırda xəbər və təxminən eyni sayda da anonsun yerləşdirilməsi mümkün
olsun.
Hər bir
anonsun yanında bağlı olduğu yazının yerləşdiyi səhifənin nömrəsi qoyulmalıdır.
Anonsların şrifti adi xəbərin şriftindən ən azı iki dəfə böyük olmalıdır ki,
diqqəti cəlb edə bilsin. Dərhal şrift ölçüsü məsələsini aydınlaşdıraraq deyək
ki, adi yazılarda qəzetlər 8-10 şriftdən istifadə edir. Ancaq 9,5-10 şrifti
0,9-1 sətirlərarası intervalla rahat oxunan forma kimi tövsiyə olunur. Şrift
seçimində elmi postulat tərzində danışa bilmərik, ancaq məsələn, "n_hilvetka”
şriftini seçə bilərsiniz.
Başlıq necə yazılmalıdır?
Dostlar,
"Nazir sürətlə inkişaf edən, çiçəklənən Quba rayonunda yerli sakinlərlə
görüşmüşdür” başlığı keçmişdə qalıb. Daha çevik, sürətli üslub dövrüdür, az
sözlə çox şey ifadə olunmalıdır – bu, dizayna da təsir edir: "Nazir Qubada
sakinlərlə görüşdü (üb)” başlığı həm məzmunca yorucu deyil, "qulağı deşmir”, həm
də söz sayı etibarilə az yer tutaraq daha yaxşı tərtibata xidmət edir. Qəzetçilər
sərlövhədə 6-11 sözdən istifadəni tövsiyə edir. Məsləhətdir ki, başlıq maksimum
3 sətir yer tutsun, 2 sətirli sərlövhənin hər bir sətri 20-25 işarədən, 3 sətirli
başlığın hər sətri təqribən 15 işarədən ibarət olsun. Əlbəttə, bu, hökm deyil,
ancaq tövsiyə olunandır.
Qəzetin
içəri səhifələrində yazılar sütunlarla yerləşdirilir. Qəzetin yığıldığı Quark
Xpress proqramı bu sütun bölgünsünü bir əmrlə avtomatik olaraq həyata keçirir.
A3 formatlı qəzetlərdə bir səhifə 4, daha çox isə 5 sütuna bölünür. Bu
sütunlar düz, qırıq-qırıq xətlərlə ya da
ağ boşluqla bir-birindən ayrılır.
Ümumiyyətlə,
səhifədə məqalə elə görünməlidir ki, oxucu "Bu sicilləməni kimdir oxuyan” deyib
keçməsin. Palaz yazıları 10 oxucudan 8-i sevmir, 7-si oxumur. Odur ki, çalışıb
belə yazıları oxutmaq alətləri tapmaq lazımdır. Məsələn, nə etmək olar:
* Yazını qısa başlıqlarla parçalamaq
* Şəkillərlə bölmək
* İçərisində bir neçə yerdə mühüm məqamları bold
şriftlə seçdirmək, sitat varsa kursivlə vermək
* Mətni bir səhifədən başqasına keçirərək (gözdə)
kiçiltmək
* Başlığı yazının ortasına çəkərək, mətni iki yerə
bölmək
* Mətni şaquli formadan daha çox, üfüqi xətt üzrə
yerləşdirmək
Araşdırmalar
oxucu sayının ilk 50 sözə qədər sürətlə düşdüyünü, amma 50 ilə 500 söz arasında
böyük bir fərq olmadığını göstərir (Devid Oqilvi, "Reklamçının etirafları”).
Oxutmaq
üçün daha bir gediş mətnə böyük hərflə başlamaqdır. Buna qəzetçilər "fanar” deyirlər. Bir araşdırmaya görə,
bu, oxuyanların sayını, 13 faiz artırır.
Ox işarələri,
böyüdülmüş bold nöqtələr, "quşlar”, nömrələmələr və s dizayna rəng qatır. Bəzi
mətnləri seçdirmək üçün fon üzərində vermək və ya hansısa başlıqda bəzi sözlərdə
şriftin faizini azaltmaq və ya hansısa rəng vermək olar.
Qəzetlər
bu variantdan çox istifadə etməsə də, abzaslar arasında buraxılan "nəfəsliklər”
də oxumanı stimullaşdırır və hesablamalara görə bu, oxucu sayını 10-15 faiz
artırır.
Qəzetin
hər səhifəsində bir şriftdən istifadə isə, əlbəttə ki, yaxşı görünməz. Əsasən
vahid şrift istifadə olunmalıdır.
"Splash”larda – "bubble”lar (qabarcıq) içərisində yazıların verilməsi də maraqlı
dizayn yaradır. Hə, daha bir fakt: şəkilaltı (və ya üstü) sözlər, eləcə də "splash”lərdəki”
yazılar adi mətnlərdən bir neçə dəfə çox oxucuya sahibdir.
Səhifədə şəkil düzümü necə olmalıdır?
Şəkilsiz
mətn yorucu olur. Ancaq səhifəni şəkil bataqlığına da çevirmək olmaz. Yarım səhifəlik
yazıda 2 şəkildən çox istifadə tövsiyə olunan deyil.
Bir səhifəyə
(A3 formatlı qəzetdə) 10 min işarədən çox yazı yerləşdirmək mümkündürsə də, bu
yazının sıxlığına və dizaynın korlanmasına səbəb ola bilər.
Səhifədə
yazıları bir-birindən xətlə, boşluqla və ya rubrika adlarının yazıldığı xətlərlə
ayırmaq olar.
Hər bir
səhifənin adlandırılması lazımdır və bu adlar
səhifənin "başında” yazılmalıdır.
Nəhayət,
redaksiya heyəti barədə məlumatlar. Qəzetlər bu bloku əsasən son səhifəyə
qoyur. Ancaq bu da aksiom deyil – onu 1, 2 və ya axırdan bir səhifə əvvələ də
yerləşdirmək olar. Bu blokda qəzet barədə məlumatlar – təsisçisi, baş redaktoru
(bəzən redaktorları da), ünvanı, telefon nömrəsi, hansı mətbəədə çap edildiyi,
lisenziya nömrəsi, tirajı, çapa imzalandığı vaxt, bəzən bank hesabı və s. kimi
zəruri məlumatlar yer alır.
...və ən əsası, hansı formada çap olunmağından
asılı olamayaraq qəzetin bir missiyası olmalıdır: doğrunu doğru şəkildə - tərəfsiz, qərəzsiz, obyektiv şəkildə
oxucusuna çatdırmaq.
Vüsal Məmmədov
"168
saat” qəzetinin baş redaktoru
AMEA-nın
Əlyazmalar İnstitunun dissertantı
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.