Sultan
Mehmet: "Öncə o, mənim ürəyimi fəth etdi, sonra da mən onu”
İstanbulu fəth
etməyi düşünən 21 yaşlı Fateh Sultan Mehmet xan xalqın nəbzini və əhval-ruhiyyəsini
öyrənmək üçün təğyiri-libas olub günün ən erkən saatlarında Ədirnə bazarına
çıxır. Bazarın
ən ucqarındakı bir dükana - bazarlığa gedir. Alacağını alıb çıxmaq istəyərkən
bir də geriyə dönüb başqa bir malın qiymətini soruşur. Dükan sahibi bu dəfə ona
mal satmaqdan imtina edir: "Mən sənə mal satıb siftəmi etdim, kisənə bərəkət,
başqa alacağınız varsa, qonşu dükandan alın, çünki o hələ siftə etməyib” deyir
və müştəriyə mal satmır. Sultan bir söz demədən dükandan çıxıb baqqalın göstərdiyi
qonşu dükana girir.
İkinci dükançı
da eyni tərzi göstərir, Sultan ikinci dəfə onunla bazarlıq etmək istəyəndə:
"Mən sənə mal sataraq siftəmi etdim, başqa alacağın varsa, qonşu dükandan
al, çünki o hələ siftə etməyib" deyir.
Beləcə Sultan
bütün bazarı gəzir və tacirlərdən, dükan sahiblərindən eyni münasibət görür. Ümmətin
sağlam düşüncəsinə heyran qalan gənc Sultan Mehmet Xan saraya dönərək səcdəyə
qapılıb, üzünü göylərə tutaraq: "Ya rəbbim, Sənə həmd olsun, mənə
bir-birini düşünən, əsirgəyən insanlardan ibarət millət nəsib etmisən. Mən bu əsl
millətlə Bizansı, Konstantinopolu deyil, dünyanı fəth edərəm" deyir.
Bir gün də
Üsküdardan keçərkən görür ki, ətraf qələbəlikdir, insanlar yaxınlaşıb mərmər
sütunların bir kənarına bağlama qoyur və sakitcə oradan uzaqlaşır. Yavərindən
bunun nə demək olduğunu soruşur. O da deyir ki, xan sağolsun, bura "sədəqə
daşı” adlanır. Gördüyünüz bu qələbəliyi yaradan da imkanlı insanlardır, hər gün
toran qarışanda buraya gətirib yeyəcək, geyəcək və para qoyurlar. Məğrib
namazından sonra da, imkansız insanlar buraya gəlir, bu sədəqədən onlara yetəcək
götürüb, gecənin qaranlığında yox olurlar. Xan yenə də təğyiri-libas olub gecə
sədəqə götürməyə gələn insanların nəfsini yoxlamaq üçün bir tərəfdə dayanıb
gözləyir.
Məğrib
namazından sonra bir də baxır ki, yoxsul və füqəralar "Sədəqə daşları” deyilən əraziyə
gəlirlər. Amma günortakı qələbəlikdən əsər-əlamət yoxdur, ətrafda
yalnız onlardır, sakitcə mərmər sütunlara yaxınlaşıb uca yaradana, ölkənin
xanına və yardımları buraya qoyan insanlara dua edib sonra da acgözlük etmədən,
gözləri-könülləri tox şəkildə bir miqdar yardım götürüb sakitcə uzaqlaşırlar.
Bu asalətə və əxlaqa heyran qalan Fateh Mehmet xan yenə də, duya və səcdəyə
qapılır, "Uca Yaradan, sən bu millətə bu qədər gözəl mərifət, əxlaq və tərbiyə
vermisən, mən də onlara layiq olduqları gözəl Konstantinopolu verəcəm” deyir və
etəsi günü hücuma hazırlıq əmri verir.
Onun bu dəli və
çılğın sevdasına mane olanlar sonda yenilirdilər. O,
bir havalı aşiq idi. Beləliklə, 1453-cü il martın 23-də məsləhət-məşvərətdən
sonra Divan Konstantinopolun mühasirəyə alınmasına qərar verdi. Taxta çıxdığı
ilk Sultan Mehmet Anadoludakı və Ədirnədəki qüvvələrin Konstantinopola doğru hərəkət
etmək əmrini verdi. Həmin vaxt Osmanlı ordusu dünyanın ən inkişaf etmiş
ordusuydu. Sultan özü top düzəldilməsində iştirak edir, yeni top layihələri
hazırlayırdı. Bundan başqa o dövrün ən böyük top ustası olan macar Urban
Osmanlılarla işləyirdi, o dövrün «Şah»ı adlanan ən böyük topu düzəltmişdi. 120 minlik ordu aprelin 2-də Konstantinopola
yaxınlaşdılar. Sultan Mehmet imperatordan şəhəri təslim etməyi istədi. 50
minlik ordusuna, Genuya və Venetsiyadan gələn köməyə, ən əsası isə
Konstantinopolun keçilməz divarlarına güvənən imperator Konstantin təklifi qəbul
etmədi. Bizanslılar aprelin 6-da top səslərinə oyandılar. Şəhərə hər yerdən atəş
saçılırdı.
Konstantinopolun çökməyi 53 gün sürdü. İlk
hücum uğursuz oldu. Dənizdən şəhərin girişi ağır zəncirlərlə qorunduğundan
Osmanlı gəmiləri gələn yardımın qarşısını ala bilmirdi. Bizans və Osmanlı
donanmalarının ilk çarpışmasında isə türk donanması məğlub oldu. Bu durum
Sultan Mehmeti özündən çıxardı. Sultan atını dənizə sürdü və bağıraraq gəmilərin
geri çəkilməsini əmr etdi.
Savaşın 20-ci
günündə Osmanlı ordugahında böyük bir ümidsizlik vardısa da, xalq onun yanında
idi. Uşaqdan, qocadan, qadına, əlsiz-ayaqsıza qədər hər kəs sevimli Xana gücü
çatan yardım göstərir, savaşın qazanılması üçün dua edirdilər. Gecələr
"Allahu-Əkbər” nidalarından Bizans hökmdarı nə yata, nə düşünə bilirmiş. Bu
etibarı, ümmətinin sevgini görən 21 yaşlı Mehmet: "Mən bu insanların umudunu
necə qıra bilərəm, onları necə umutsuzluğa düçar edər, düşmən əlinə verə bilərəm?!
deyib, şir kimi hayqırır, Bizanssurlarının üzərinə gedirdi.
İstanbulun fəthində
bir də özünün müəllimi hesab etdiyi Ağ Şəmsəddinin inancına və dualarına güvənirdi.
Son hücumun vaxtını və tarixini də, o mübarək adam işarət edir:
"Bu ilin Cəmadiyələvval ayının 20-də səhər filan tərəfdən
qalaya hücum etsinlər. O gün şəhər fəth ediləcək və İstanbuldan azan səsləri
ucalacaq", - dedi. Bunun ardınca sultana məktub da yazaraq: "Qul hərəkət
edir, Allah Təala istədiyini ona verir. Hökm Allahındır. Lakin qul da əlindən gələn
qədər qeyrət göstərməlidir və bu işdə canını əsirgəməməlidir. Rəsulullahın və
Əshabının sünnəti budur", - deyə bildirir.
Sədri-Əzəm, Xəlil
paşa və digərləri yığılıb onun başına ağıl qoymaq istəyir, gəl bu sevdadan əl çək”
deyirlər. Mehmet isə birmənalı olaraq təklifi geri çevirir: "Ya mən bu şəhəri
alacam, ya da şəhər məni alacaq»- deyir.
Bir yol qalırdı,
Genuya və Venetsiyadan dəniz yolu ilə daxil olan köməyin qarşısını almaq və şəhəri
tam mühasirəyə almaq. Bunun üçün Osmanlı gəmilərinin Haliçə keçirməyin yolu
tapılmalı idi. Sultan şəhərə hücumun dayandırılmasını və ordunun istirahət etməsini
əmr etdi. Bir həftəlik istirahət zamanı əsgərlər ətrafdakı ağacları qırır və
tirləri indiki Dolmabaxça ilə Haliç arasındakı quru əraziyə döşəyirdilər. Qala
bürclərindən bunu izləyən bizanslılar nə baş verdiyini kəsdirə bilmirdilər.
Yalnız üzərinə zeytun yağı sürülmüş gəmilərin tirlərin üstü ilə Haliçə
endirildiyini görəndə bizanslılar dəhşətə gəldilər. Sultan Məhməd normal
insanın düşünə və reallaşdıra bilməyəcəyi bir işi həyata keçirə bilmişdi. İki
günün içində 70-ə qədər gəmi Haliçə endirilmişdi. Artıq Konstantinopol heç bir
yerdən ərzaq yardımı ala bilməyəcəkdi.
Son hücumu
Zaqaros Paşa başlatdı. Türk ordusu şəhərə topların şəhər divarlarında açdıqları
dəliklərdən girdi. May ayının 29-u idi. Yeniçərilər son həmləni vurmaq üçün şəhərə
daxil oldular və axşama yaxın şəhərdə müqavimət aparacaq güc qalmadı. Şəhər
hücumla alınmışdı və islam qaydalarına görə şəhərin yağmalanması halaldı.
Yağma 3 gün
sürdü. 53 günlük mühasirədən sonra - 6 aprel 1453-cü ildə başlayan savaş təxminən
ayyarımdan sonra - mayın 29-da Fateh Sultan Mehmetin şəhərə daxil olması ilə nəticələndi.
Fateh atını dünya möcüzəsi olan Aya Sofiyaya sürdü. Öncə burda namaz qılıb
Allaha həmd etdi. Ardınca: «Bundan sonra taxtım İstanbuldur», deyərək Aya
Sofiyanın əbədiyyətə qədər məscid olaraq qalmağını buyurdu.
Bəzi mənbələrdə
"Şəhərə doğru”, bəzi mənbələrdə isə "Böyük dərgah” mənasında işlənən İstanbul
sözü şəhərin yeni adı oldu. Və beləcə əsrlərdir Topqapının, Ayasofiyanın sultan
çinarları, göz yaşına dönüb Egeyə doğru axan Mərmərə qəhrəman türk irqinə
Sultan Mehmetin səcdə etdiyi millətinin əfsanəsini anladır dünyaya. Mehmet
İstanbula girmək üçün birinci xalqının gücünü, inamını və imanını öyrənmək istədi
və buna əmin olduqdan sonra aid olduğu milləti ilə deyil İstanbula cahana
sahiblənmək istədi. Ta o zamandan gənc Mehmetin səsilə qağayılar, göyərçinlər
alatorandan "pırrr” deyə özgürcə uçur, gəmilərin fit səsləri danı sökür. Günəş
də məmnun-məmnun altın işıqlarını bu səsin həyəcanıyla saçır. Aradan əsrlər
keçib. Divanə bir rəssamın tablosu kimidir bu divanə şəhər. İstanbulluların bir
deyimi var:
"Bizim İstanbul tutqumuz ahşap evin yanğını
kimidir, heyy tutuşur yanırız". Hər tərəf sevdadır bu şəhərdə Fateh Mehmet
sevdası, bir də millətinə güvənin, inamın və imanın sevdası. Hələ keçilməz, dəlinməz
surlar, yunanların dizini yerə gətirən qala hasarları. Sanki Fatih Sultan
Mehmet xan Topqapı önündədir, İstanbulun fəthindən sonra atıyla bərabər Qara dənizin
qoynuna atlanacaq kimi. "İstanbulu necə fəth etdiniz?" deyə sormuşlar
zamanında ondan. O da: "Öncə o mənim könlümü fəth etdi, sonra da mən
onu" deyə cavab vermiş.
Bir yunan
tarixçisinin gündəliyindən:"Osmanlı ordusu Aya Sofiyada namaz
qılmağı arzulayarkən yunanlılar da xristianlığın ən böyük kilsəsi Aya Sofiyanı
təslim etməmək üçün ölməyə hazır vəziyyətdə gözləyirdilər. Surlar yıxılıb
İstanbul düşdüyündə yüzlərlə insan Aya Sofiyaya sığınaraq İsanın tez bir
zamanda dönüb dünyaya qayıtması üçün dua edirdilər. Amma ki, faydası yoxdu,
İsanın yerinə gələn yeniçərilər, osmanlılar və onların canlarından çox sevdikləri
gənc və yaraşıqlı xanları gəlmişdi. Onlar həmin günü bu müqəddəs məbəddə namaz
qıldılar, ikonaların üzərini xalı və qiymətli örtüklərlə qapadılar.
Kontantinopolda gördüklərimdən o qənaətə gəldim ki, yunanlar heç bir zaman Ay
Sofiyanı itirməyi nə özlərinə, nə də Osmanlılara bağışlamayacaqlar”.
Demək ki,
torpağı, ərazini fəth etmək üçün öncə ətrafındakı insanları, aid olduğun
toplumun könlünü, zehniyyətini və düşüncəsini fəth eləməlisən, özünü onlara
inandırmalısan. Bundan gerisi təfərrüatdır.
Rəsmiyyə
Rzalı-Qarayeva
Cebhe.info
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.