Rubrikamızın budəfəki qonağı vaxtilə "168 saat" qəzetində, AzTV nin uzun illər Orta Asiya üzrə müxbiri kimi çalışmış təcrübəli jurnalist Aida Eyvazlıdır. Onunla bir çox maraqlı məqamlardan danışdıq.
- Salam Aidə xanım, xoş gördük
sizi. Son zamanlar jurnalistlərin deyil, jurnalist vəsiqəsi gəzdirənlərin sayı
çoxalıb. Bunun səbəbi, sizcə, nədir?
- Əleyk əs salam! Xoş
günləriniz olsun! Bir şerim var. 2012-ci ildə yanvar ayının 15-də təyyarədə,
göyün 7-ci qatında yazmışam:
Böyük hörmətdən düşübdür,
Söz kəramətdən düşübdür,
Haqqın heç çəkisi yoxdur,
O da qiymətdən düşübdür,
Ay mənim sufi babam!
Belə olmaz, belə olmaz,
Belə qalmaz, belə qalmaz....
Ümidim yoxdu sabaha.
Hamı batıbdı günaha.
Şor gəlib minib mataha,
Bu bazarda hər şey baha,
Ay mənim sufi babam!
Belə olmaz, belə olmaz,
Belə
qalmaz, belə qalmaz...
Bu,
zaman məsələsidir. Hətta böyük şərq filosofu Əflatun da gənclərə baxıb deyirmiş
ki, "bizim zəmanənin gəncləri belə deyildi”. Sözü, jurnalistikanı, demokratiya
deyilən dəyər ucuzlaşdırdı. Demokratiya qanunlarımıza sirayət etməkdənsə,
boş-boş sözlərimizə sirayət etdi. Söz bazarında baha söz yoxdur. Baha söz
olanda da onun alanı olmur. O ki qaldı jurnalist vəqiqəsi gəzdirənlərə, onlar da
həmin bazarın alverçiləridir. Rəhmətlik atam belələrinə "bazar qulu” deyərdi.
- Peşəkar jurnalist necə
olmalıdır?
- Heç kəs sənəti, peşəni anasının bətnində öyrənmir. Yaradıcı
insanlar Tanrının yerdə bir damlasıdır. Jurnalist, qəzet və jurnal bütün
zamanlarda zəmanənin və dövrün güzgüsü olub. İşinin sənətinin fanatı olmağı da Allah yazır
insanın taleyinə, hər yazan jurnalistin qələmində şirinlik olmur. Peşəkarlıq illərin yığılan təcrübəsidir,
qalanı isə istedaddır. Əsl jurnalist üçün qaranlıq və çətin sahə olmamalıdır. Qaranlıq otaqda
belə işıq görüb, ondan nəsə yaza bilməli, ekstrmal vəziyyətlərdə çıxış yolu
tapmalı, qarşısındakı müsahibindən qat-qat məlmatlı olmalıdır. Əvvəla, bu gün
jurnalistlərin heç 100-dən 2 faizi təhqiqatla məşğul olmur. Bugünkü
jurnalistika, jurnalistika deyil, kopi paste-dir.
- Jurnalist sənəti çox ağır və məsuliyyətli
peşədir. Bir qadın kimi bu məsuliyyəti daşımaq çətin deyil ki?
- Əgər söhbət əsl qadın jurnalistlərdən gedirsə, onda birinci özümü misal gətirmək istəyirəm. Və özümün çətin, kəşməkeşli, məşəqqətlərlə
dolu həyatıma nəzətr salanda, bu günkü qızlarımızın jurnalistikadan uzaq olmasını
istəyirəm. Belə bir deyim var. SSRİ- dövründən qalıb. Bir jurnalist qadını təqdim edib, qadın
olduğunu diqqətinə çatdırmaq istəyirlər. O da cavab verir ki, mən qadın
deyiləm, jurnalistəm. Jurnalistika,
qadının ailə xoşbəxtliyini alır. Ən azı,
jurnalistin həyat yoldaşı elə jurnalist olmalıdır. Vay o gündə ki, qadın
jurnalistin qələmi ərindinin qələmindən istedadlı oldu, onda, vay halına, o
qadıının... və bir gün də görürsən ki, ər-arvad münasibətləri müşkül məsələyə
çevrilir. Bizim reallıqda qadınlar belə vəziyyətdə, əri deyil, sənəti
seçirlər. Bəlkə də ailə qanunvericiliyimizdə daha sərt maddələr olsaydı,
qadınlarımız bu qədər tək qalmazdılar. Bir maraqlı məqamı xatırlayım: demək
"168 saat” qəzetini bildiyiniz
kimi, Varis, Faiq Hüsiyev, Dilarə Quliyeva ilə birlikdə ərsəyə
gətirirdik.(söhbət 1993-1996-cı illərdən gedir). Mənim evim redaksiyaya və mətbəəyə yaxın olduğundan,
nahar fasilələrini bizə yığışar, bəzən bütün bayram şənliklərini də redaksiyanaın
kollektivi ilə birlikdə bizim evimizdə keçirərdik. Varis və Faiq isə ürəkləri
istədikləri vaxt bizə gəlib gedirdilər. Çox saf, təmiz kollektivizim vardı.
Ləmanı da - qızımı nəzərdə tuturam - hamı öz balası bilirdi. Ruslarda belə bir söz var: sın polka .
Həftədə 1 dəfə çıxan qəzetimizi, gözümüzün işığı bilirdik. O qəzet üçün
gözümüzün nurunu vermişdik. Və qəzet də
ki, səhərə yaxın, gecə saat 2 dən sonra çapdan çıxırdı. Və ilk nömrəsini
götürüb, hərəmiz öz evimizə gəlirdik.
Evə gəlib, anamla, ya hansısa
qohumumla yatan qızımın üzündən gözündən
öpüb , o qəzetin zəhmətinin xoşbəxtliyi içində yuxuya gedərdim. Bir gün İrəvandan qaçıb gələn məhəllədəki
təzə qonşumuz, yasəmən, gilas, söyüd,
palıd ağaclarını kəsdi. May ayının üçü
idi. Günün günorta çağı ağacları maşın gətirib diri-diri torpaqdan qopardı.
Ağaclar haray çəkib qışqırırdılar. Gövdələrindən göz yaşları bulaq kimi tökülürdü. Mən bu qonşuları
məhkməyə verdim. Bu artıq 1996-ci il
idi. Bu bisavad qonşularımı da kimsə öyrətdi , onlar yenicə əməkdaşlığa
başladığım "Panorama” qəzetinə gəlib, mənim haqqımda çox tərbiyəsiz bir şikayət
məktubu verdilər. Və içərisində yazmışdılar ki, mən gecələr evə geç gəlirəm. Əlbəttə, "Panorama”nın baş redaktoru Araz Zeynalov bu məktubun şər
böhtan olduğunu bildi. Ancaq yarası
mənim ürəyimdə qaldı. Bax, əsl jurnalistika qadın üçün budur. Mənim ömrüm mübarizələrdə keçdi. Özü də
yollarıma çıxan həmişə adları kişi,
mənəviyyatları, heysiyyatları bir qəpiyə dəyməyən şalvar geyib,qalustuk taxan
gədalar oldular. Ancaq haqqım nazildi, üzülmədi. Ən sonunda hər zaman qələbə
mənimlə oldu. O qədər böhtanlar, yalanlar söylədilər ki... umacaqları da nə
idi... çörəyimə dəymək. Atasız
böyütdüyüm qızımın və mənim çörəyimə bais olmaq istəyiblər. Mən yaşamaq,
aləmi saxlamaq və işm üçün həmişə mübarizə aparmışam. Bir növ qələmim
özümə düşmən olub. Haqq sözümdən, inciyib
məni parçalamağa hazır dayanıblar.
- Aidə xanım, bildiyimə görə, ixtisasca da
jurnalistsiniz. Bu gün jurnalistlərin reytinq qazanmaq istəyi onları kənar
hərəkətlər etməyə sövq edir. Bir təcrübəli jurnalist kimi bunu necə
qiymətləndirirsiniz?
- Bəli, sənətim də jurnalistdir: 1990-cı ildə indiki Mirzə Uluqbəy adına Daşkənd Dövlət
Universitetinin jurnalsitika fakültəsini bitirmişəm.
Jurnalistlərin reytinq
qazanmaq xəstəliyi də müasir internet
texnologiyasının bəlasıdır. Kaş bu internet heç yaranmayaydı. Səmimiyyəti,
mehribançılığı, peşəkarlığı aldı insanlardan. Əvəzində tərbiyəsizlik,
əxlaqsızlıq, savadsızlıq gətirdi. Amma ki, jurnalsitin öz şəxiyyətindən də çox
şey asılıdır, şəxsiyyəti, mənəviyyatı olan jurnalist öz imzasını hər yazının
altından qoymaz, böhtan yazmaz, şərə-şərəfsizliyə xidmət edib, hansısa
ədəbsizin, şərəfsizin "mirzəsi” olmaz. İmza jurnalistin şərəfidir.
- Jurnalistlərin əksəriyyəti daha çox şou xarakterli xəbərlərə üstünlük
verirlər. Onların klassik və müasir ədəbiyyatdan uzaqlaşması bunan əsas səbəbi
ola bilərmi?
- Mən Mərkəzi Asiyada fəaliyyətimi başa vurub gələndən sonra, "Koroğlu” dastanını açıb təzədən oxumağa
başladım. Fikirləşdim ki, yaddaşımı
yeniləyim, söz bazamı zənginləşdirim. Yaxşı və peşəkar jurnalist olmaq üçün ən
əvvəl, ədəbiyyat oxumaq, səviyyəli dövlət qəzetlərini, agentliklərin
xəbərlərini, reportajlarını oxumaq, Rusiya televiziyalarının hazırladığı
müəllif proqramlarına baxmaq lazımdır. Niyə Rusiya deyirəm, bu gün bizdəki
müılli tv-lərdəki proqramlarının
əksəriyyətini müğənnilər və ya savadsız
qeyri peşəkarlar aparırlar. O müğənnidən jurnalist olmaq istəyən nə öyrənəcək
ki? Mən günü bu gün də öyrənirəm. Hər təzə izlədiyim
verilişdən, oxuduğum xarici mətbuatdakı
yazılardan nəsə "oğurlayıram”.
Klassik və müasir ədəbiyyata uşaqlarda maraq məktəbdə yaranır. Heç kimə sirr
deyil ki, bu gün şagirdlər məktəbdə dərs oxumur, günlərini repetitor yanında
keçirirlər. Əlavə ədəbiyyat oxumağa vaxtları qalmır. Klassikamızı və
müasirlərimizi oxumadan, yaxşı reportaj, və ya müsahibə yazmaq olarmı?! Heç vaxt. Bal ona görə şirindir ki, onu arı min bir
çiçəkdən toplayır. Kitabları oxumaq da,
savadı artırmaq da həmin o arılar misalıdır. Sou xəbələri səviyyəli olarsa, burada nə var
ki... Amma bizdə şou insanların yataq
otağına girmək kimi bir xüsusiyyət alıb. Təbii ki, bu cəmiyyətin yoluxduğu çox gec sağalan virusdur, buna görə ən əvvəl
televiziyalar öz proqramlarına əl gəzdirməli, xalqın milli mənafeyinə zidd olan
proqram və verilişlərə qadağa qoymalıdır.
- Tələbəlik illəriniz çətin bir vaxtda, bir
növ Özbəkistanın çalxalanan vaxtına təsadüf edib. Orada baş verən hadisələr bir
jurnalist kimi sizin fəaliyyətinizə təsir göstərdi?
Əsla. Çətin deyil, çox gözəl dövr idi. Azərbaycandan durub , ürəyin
hara istəsəydi gedirdin, heç kim səndən pasport soruşmurdu. 30-50 manata tələbə
kimi Daşkənddə 1 ay yaşaya bilirdim.
Bəli, bir də var ki,
yenidənqurmanın havası, dalğası yayılmışdı. Daşkənddə baş verən Fərqanə
hadisələrini də ermənilər törətmişdilər. Sonra hər şey aydın oldu. Və
Azərbaycana köçən mesxeti türklərindən bəzi ailələr yenidən Özbəkistana
qayıtdılar da. Əslində o hadisələr Mesxeti türklərini tarixi doğma Vətənlərinə
- Gürcüstana və Azərbayacna yenidən qaytardı. Onlar bu gün də həm Azərbaycanda,
həm Gürcüstanda elə Daşkənddən gətirdikləri qədim özbək mədəniyyətini də
nümayiş etdirir və qoruyub saxlayırlar.
Çünki özbəklər çox qədim geyim mədəniyyətlərini, süfrə və ailə
mədəniyyətlərini, mətbəxlərini bu günə kimi qoruyub saxlayıblar. Xalq o zaman
qədim-qaim olur ki, tarixini və mədəniyyətini saxtalaşmağa qoymur! Və bu gün
Mərkəzi Asiya bütün yaradıcılığımdan keçir.
Türk dövlətlərini yaxından tanıdım, neçə-neçə Azərbaycan həqiqətlərini
bilməyənlərə haqqımızı tanıtdım. Jurnalist hər hadisədən hadisə düzəldib,
mövzu edib yaza bilər. Harada oluramsa,
mühit yaradıcılığıma əlbəttə ki, birbaşa təsir göstərir.
- Jurnalistikadan əlavə hansı sahəni
seçərdiniz?
Gözlərim işıqlı olsaydı, ya atamdan öyrəndiyim dərzilik sənətimi
işlədərdim. Həkim və ya prokuror olmaq da istəmişəm. Ya da ki, son zamanlar fikirləşmişəm ki, Azərbaycanda ürəyimcə olan
işi verməsələr,jurnalist imkanlarımı göstərməyə meydan verməsələr mühacirət
edib, hansısa bir ölkədə, uyğun restoranların birində aşpaz işləyəcəm. Yeyənlər
deyirlər ki, yeməklərim dadlı olur.
- Əminəm ki,mütaliə etməyi sevirsiniz.
- Ümumiyyətlə mütaliə etməyən adama normal adam kimi
baxmıram. Azərbaycanlı yazarları az oxuyuram. Ürəyimcə yazan, düşündürən yazıçı
tapmıram. Əsasən rus dilində dünya klassiklərini, tanınmışları oxumağı
xoşlayıram.
- Jurnalist üçün TV-də işləmək
çətindir, yoxsa mətbuatda?
- Hələ televiziya olmayanda qəzet
jurnalistikası olub. Qəzetdə işləməyən jurnalist qələmini itiləyə bilməz. Televiziya üçün nə yazsa, nə hazırlasa
duzsuz, baxımsız olacaq. Bütün televiziyalara yol qəzetlərdən başlamalıdır.
- Aidə xanım, ORT kanalının aparıcısı İradə
Zeynalovanın "qondarma erməni genosidi" haqqında ürəklə danışması
məni çox peşman etdi. Amma sizin məqaləni oxuduqdan sonra təsəlli tapdım. Siz
bu məqaləni yazarkən bir azərbaycanlı ana kimi hansı hissləri keçirtdiniz?
- Əslində o məktub elə keçirdiyim hisslərin bariz təzahürü, ürəyimin
harayı idi. Xocalıda yanan, dağlarda
ölüb qurda quşa yem olan hər kəs mənim anam, atam, qardaşım, balam deyilmi?!
Əbəs deyil ki, həmin məktub
www.vzglyad.az saytında 430 min dəfədən çox oxundu. Bu rekord bir göstəricidir. O məktubu yayan yerli və xarici saytların da
sayını həmin rəqəmin üstünə gəlsək, açıq məktubun öxucusu 1 milyonu keçdi.
- Necə düşünürsünüz, İradə
Zeynalovanın ermənilərə olan ağlasığmaz yanaşma tərzi nədən irəli gələ bilər?
- Bilirsiniz, jurnalist hər problemi əriş-arxac ilmələri kimi
içərisində toxumasa, içərisindən keçirməsə, onun fəaliyyəti , yazısı uzun
müddət yadda qalmayacaq. İradə Zeynalova
daim Azərbaycandan kənarda, lakin azərbaycanlıların qayğısı ilə yaşayan biri olub. Onun üçün Azərbaycan dərdi deyilən bir problem yoxdur.
Ən azı, Ukraynadan verdiyi yalançı xəbərlərə, doğru olmayan reportajlara görə,
ölkə başçısı Putindən medal da alıb. Demək onu istədikləri kimi yönəldə,
rəndələyə , işlədə bilirlər. İradənin Azərbaycan həqiqətlərinə bu qədər
dırnaqarası yanaşmasınin günahkarı da Moskvada yaşayan həmyerlilərimizdir.
- Nə vaxtsa İradə Zeynalovanın bu hərəkətini
vətənimiz ona bağışlaya biləcəkmi?
- Vətənimiz hamını bağışlayır. Sabah İrada Zeynalova buraya gəlsə,
ən bahalı otellərdə yerləşdirəcəklər. Qatı müxalifətçilər, əqidəsini
dəyişənləri sayımmı? Bir vaxt çox sərt müxalif mövqedə dayanan jurnalistlər,
indi dönüb iqtidar yazarı, iqtidar televiziyonçusu olublar. Onlar, lazım gələndə
sabah da dəyişəcəklər. Mən buna " islah”
demirəm. Bu islah deyil, əqidəsizlikdir. Əvvəla, bizdə güclü müxalifət olmayıb. Onları zərərsizləşdirmək üçün bir vəzifə
kifayət edir. O yanlışdır ki, mənim kimi
dövlətinə sadiq, hər yerdə "öncə
Vətəndir” –deməyi bacaranlar, bizim kimi peşəkarlar, doğru danışdıqlarına, düzü
yazdıqlarına görə,hansısa məmurun qəzəbinə ürcah olur... və uzun zaman o
şərəfsizlərin qurduğu tordan keçə bilmir, bağladıqları qapının qıfılını sındıra
bilmirlər.
- Sizin dövrün gəncliyi və
müasir dövrün gəncliyi arasında fərqi necə görürsünüz?
- Yenə də deyirəm, bizim dövrün gəncləri daha intellektli, daha
savadlı idilər. Çünki məktəbdə dərs öyrənirdilər. Məktəbdə kitab oxuyurdular.
- Sumqayıt şəhərində
doğulmusunuz. Bu şəhərdə yaşayırsınız. Bu gün Sumqayıt gəncliyini necə görmək
istərdiniz?
- Bu gün gərək ki, Sumqayıtın gəncliyi, adı Gənclər şəhəri olan
şəhərimizdə işlə təmin olunsunlar. Şəhər o zaman gözəl olur ki, orada işsizlik
problemi olmasın. Məndə məlumat var ki,
ölkədə ən böyük narkomanlıq statistikası Sumqayıtın payına düşür. Əlbəttə iş yerləri olarsa, idman kompleksləri
məktəbliləri , gəncləri sovet vaxtında olduğu kimi heç
bir ödəniş olmadan hazırlaşdırarsa, gənclərin məşğuliyyət yeri olar. Sumqayıtın
bugünkü məmurları dövləti aldadırlar. İşsizlik barədə yalançı statistik
rəqəmlər verirlər. Əgər iş yerləri varsa, bu qədər insan niyə hər səhər Bakıya
axışır. Sumqayıt gəncləri hər zaman Azərbaycanın potensial beyin mərkəzi olub.
Onun bu vəziyyətini özünə qaytarmaq lazımdır.
- Aidə xanım, müsahibə verdiyiniz üçün təşəkkür
edirəm.
- Çox sağ olun, şərəf verdiniz. Mən Sumqayıtı və sumqayıtlılarımı
çox sevirəm. Sumqayıt özü boyda bir dövlətdir.
Təki başında onu sevənlər dura,
satıb, xərcləməyələr şəhərimizi.
Söhbətləşdi: Zeynəb Abdullah
Xeberle.com
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.