Şəki rayonunun Sarıca kənd qəbristanlığındakı o şəhid məzarı yerli sakinlər tərəfindən qayğı ilə
qorunub-saxlanılır. 1918-ci ildə qardaş köməyinə gəlmiş
Türk Ordusunun o torpaqda uyuyan döyüşçüsünün xatirəsi daim ehtiramla
yad edilir.
1918-ci ildə Göyçə və Zəngəzur mahallarında, Bakıda, Naxçıvanda, Gəncədə,
Şamaxıda, Lənkəranda, Qubada, Qusarda və s. rayonlarımızda azğın erməni hərbi
birləşmələri tərəfindən azərbaycanlılara qarşı törədilən dəhşətli qırğınlar
barədə kifayət qədər məlumat olsa da və yazılsa da, Şəki-Oğuz tərəflərdə
həmvətənlərimizin başına gətirilən müsibətlər barədə demək olar ki, çox az
məlumat vardır. Baxmayaraq ki, daşnaklar o vaxtkı Nuxa qəzasının kəndlərində də
xeyli qırğınlar törətmişlər - həm də təkcə 1918-ci ildə deyil, 1905-ci ildə də.
Deyilənlərə görə, 1918-ci ildə erməni vəhşiliyinə məruz qalan kəndlərdən
biri də o vaxtkı Nuxanın (hazırda - Şəkinin) Qayabaşı kəndi olmuşdur. Ermənil
cəlladlarının qırıb-çatdığı silahsız kənd camaatının harayına yetən türk
döyüşçülərlə kəndətrafı dağ-təpələrdə toplaşmış erməni qaniçənləri arasında
ağır döyüşlər getmişdir. Düşmən tərəfi də itki versə də, yerli əhali və
mərdliklə vuruşan türk qardaşlarımız arasında da ölənlər və yaralananlar az
olmamışdı...
Onu da deyim ki, Qayabaşı kəndi mənim dünyaya gəldiyim, orta təhsil aldığım
kənddir. Lakin ailəmiz 1950-ci illərin ortalarında yaxınlıqda yerləşən, yeni
yaradılmaqda olan taxılçılıq sovxozunun indi Sarıca kəndi adlanan qəsəbəsinə
köçdüyündən mən də sinif yoldaşlarımla birgə hər gün iki kilometrə qədər yolu
piyada qət edərək, dərsə Qayabaşı kənd orta məktəbinə gedərdik. Hərdən yolun
Əlican çayına tərəf olan hissəsində kənd itlərinin dolaşdığını və yeri
eşələyib, çoxlu sayda iri sümüklər çıxardıqlarını görərdik. 11-12 yaşımız
olduğundan (elə sonralar da!) həmin sümüklərin insan sümükləri olduğunun elə də
fərqinə varmırdıq. Yəqin daxilən hər birimiz belə qənaətdə idik ki, o sümüklər
neçə əsrsə əvvəl yaşamış, guya bizə heç bir dəxli, aidiyyəti, qohumluğu olmayan
adamlarındır. Yaşımız artdıqca yol boyu düzənliklərdə gəzib-dolaşanda, oynayanda
da həmin insan sümüklərinə tez-tez rast gəlirdik. Ancaq, təbii ki, onların kimə
məxsus olduqlarını bilmirdik və maraqlanıb böyüklərdən də nəsə soruşmaq
istəmirdik (müsəlman ki, müsəlman! Rus uşaqları, erməni dığaları olsaydı, evə
gələn kimi bu haqda valideynlərinə məlumat verib, "otkuda eto?" deyib
sorğu-suala tutar, nəsə öyrənməyə çalışardılar. Biz isə... dünya vecimizə
deyildi). Çox sonralar anladıq ki, o yerlər ya erməni cəlladlarının qətlə
yetirdikləri azərbaycanlıların kütləvi qəbristanlığı, ya da o kafirlərin,
qırılmışların özlərinin gorbagor olduqları yer imiş (qəribə də olsa, yerli
camaat və rayon rəhbərliyi o yeri tarixi bir məkan kimi qoruyub-saxlamalı
olduğu halda ötən əsrin 90-cı illərində orda - insan sümükləri üzərində evlər
tikilməyə başlanıldı).
Sən demə, elə sovetlərin "qardaş"lıq dövründə də erməniləri
görməyə qətiyyən gözü olmayan, onların hamısını öz deyim tərzində
"Əmbərsümün dığaları" adlandıran babam Məhəmməd kişi həmin illərin
faciəsiniin ağrılarını ürəyində çəkirmiş və bu barədə atama da nə vaxtsa danışmış
və bir türk əsgərinin məzarını da ona babam göstəribmiş. Məzarın üstündə heç
bir yazısı olmayan iri, qəribə formalı bir daş varmış. Bunu bilən atam sonradan
qəbrin üstünü bacardığı kimi götürmüş və özünün hazırladığı, üzərində latın
əlifbası ilə "Burada namelum türk asgari uyuyur" sözlərini yazdığı (o
vaxt "sovet" dövrü olsa da, atam latınca yaza bilirdi) baş daşı
qoyubmuş. Bütün bunlar barədə mənə bu yaxınlarda Sarıca kəndinin sakini,
vətənpərvərlik fəallığı, prinsipiallığı
ilə seçilən Fikrət Hacəliyev danışmış və Azərbaycan torpağında şəhid olmuş türk
əsgərinin məzarını mənə və kəndlilərimizə göstərmişdir.
Söhbətimiz zamanı Fikət bəy təəccübünü və narazılığını gizlətmədən bildirdi
ki, hələ bir-neçə il əvvəl bu barədə müvafiq orqanlara məlumat versə də, keçmiş
"KQB" əməkdaşlarından biri onu hədələyərək demişdi ki,
"DNK" yoxlanışı aparılarsa və məzarda yatanın türk əsgəri olmadığı
aşkar edilərsə, onda buna başınla cavab verməli olacaqsan. Və nə səbəbdənsə
ondan bu barədə "ora-bura" yazmamağı tələb etmişdi. İndi o keçmiş
"KQB" strukturu ləğv olunduğundan Fikrət Hacəliyev Azərbaycana qardaş
köməyinə gələrək, Sarıca kəndi ərazisində şəhid olmuş naməlum türk əsgəri
barədə hamının bilməsini istəyir və onun məzarının daha yaxşı şəkildə bərpa
edilməsini arzulayır.
Onu da qeyd edim ki, babam Məhəmməd kişinin (bir vaxtlar Oğuzun Padar
kəndində yaşadığından ona "padarlı Məhəmməd" deyirdilər) nəsli
əslində Türkiyədən, İqdır bölgəsindən olub. Və onun əmisi Şakir paşa Türk İslam
Ordusunda xidmət edərək, Azərbaycanda erməni daşnaklarının vəhşiliklərinin
qarşısının alınmasında bilavasitə iştirak etmişdi. Babamın oğullarından birinə
məhz öz əmisinin adını - Şakir adını (təəssüf ki, o, həkimlərin laqeydliyi,
səhvi ucbatından dünyadan vaxtsız - 21 yaşında köçmüşdü), sonbeşik oğluna isə
Zabit adını verməsi heç də təsadüfi deyildi. Zabit əmim həqiqətən də sonralar
hərbi işlərdə çalışmış, mayor rütbəsində olarkən yaxın dostu Tofiq Oğuzla və
iki oğlu - Nazim və Nəsimi, həmçinin bacısı oğlanları ilə birgə Şuşanın
müdafiəsində də iştirak etmişdi.
Deyilənə görə o dövrdə Padarda yaşayan, o vaxt cəmi 24 yaşı olan babam
həmin faciəli günlərdə fürsət taparaq, əlindəki "beşaçılan"la o
kənddəki iki erməni qardaşın ailəsini uşaqları ilə birgə qabağına qatıb, kəndin
kənarındakı dərəyə apararaq, yaşlılarının hamısını güllədən keçirmiş,
daşnakların günahsız qətlə yetirdikləri həmvətənlərimizin qisasını az da olsa
almış, "ürəyini soyuda" bilmişdi, yalnız iki balaca uşağı - 3-4
yaşında olanları öldürməyə əli gəlməmişdi. Onları evə gətirib, müsəlman etmiş
və ikisinə də azərbaycanlı adı vermişdi. Biri haqqında məlumat əldə edə
bilməsəm də, o birinin - erməni Georgi adını dəyişdirdiyi Qasımın sonralar da
kənddə qalıb yaşadığı məlumdur (o, təxminən 10-12 il əvvəl "köçünü bu
dünyadan yığışdırıb" gedib). Deyilənə görə, özü də erməni olduğunu
bilirdi, ancaq başqa gedəcək bir yeri yox idi və artıq erməni dilini də
unutmuşdu.
...Bu gün mənim mənəvi borcumdur ki, 31 mart - azərbaycanlıların soyqırımı
günü babam Məhəmməd kişi Əbdürəhimova və atam - II dünya müharibəsi iştirakçısı
Abdurahman Abdurahmanova şəhid türk əsgərinin məzarının itməməsinə və
unudulmamasına çalışdıqlarına görə ruhən minnətdarlığımı bildirim. Eloğlum
Fikrət Hacəliyev də var olsun ki, belə bir mühüm faktın aşkarlanmasına səy
göstərərək, şəhid türk əsgərinin ruhunu sevindirmək istəyib.
Və inanmaq istərdik ki, Şəki rayonunun rəhbərliyi Azərbaycan övladlarının
həyatının vəhşi, qudurğan daşnak tör-töküntülərindən qorunması üçün canını belə
əsirgəməmiş 100 il əvvəlki o gənc türk döyüşçüsünün məzarüstü abidəsini daha
yaxşı şəkildə bərpa edib, abadlaşdıracaq, oranı məktəblilərin ziyarətgahına
çevirəcəkdir.
Rəhman ORXAN,
Azərbaycanın Əməkdar jurnalisti,
Osman Mirzəyev adına
Respublika mükafatı laureatı.
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.