Orijinal düşüncəsilə yeni sözlər, fikirlər deyən
insan
Qarşımda "Statusman” adlı belə bir maraqlı kitab
var. İlk öncə onu vurğulayım ki, statusman
sözü ədəbiyyat aləmində yeni sözdür. Bu
sözü də əlbəttə, özünün orijinal düşüncə tərzi olan, bu kitabın müəllifi Hümbət
Quliyev düşünüb tapıb. Çünki o, bir vaxtlar iki qat dolma, "Sumqayıt” dolmasını yaradanda və bu dolma beynəlxalq
müsabiqələrdə gümüş və qızıl medallar alaraq, layiqli yerlər tutanda, Azərbaycan
mətbəxinə yeni təəam kimi düşəndə də ilk əvvəl bu icadı çox adam qəbul eləmirdi.
Amma bu gün "Sumqayıt” dolması azərbaycanlıların ən sevdiyi yeməklərdən
biridir. Bu icadı və tapıntısı ilə Hümbət Quliyev həmin vaxtı ermənilərə sübut
etdi ki, dolma azərbaycanlıların milli yeməyidir. Artıq UNESCO da bunu təsdiqlədi
ki, dolma məhz azərtbaycanlılarındır. Hümbət Quliyev göz həkimi işlədiyi
vaxtlarda da, göz xəstəliklərinin müalicəsi ilə bağlı çoxlu yeniliklər etdiyinə,
yaxşı mütəxəssis olduğuna görə keçmiş
Sovetlər Birliyində həkim kimi yüksək vəzifələr tutdu. Ona dünya səviyyəli məşhur
həkimlər gözlə bağlı çətin cərrahiyyələri etibar etdilər. Azərbaycana biznesin
sirrlərini gətirməklə də Hümbət Quliyev çoxlu yeniliklərə imza atdı. Deməli,
Hümbət Quliyev yenilikçi, yeni sözlər deməyi, yeni sahələr kəşf etməyi bacaran
azərbaycanlı oğlu, dəyərli ziyalı, yüksək ixtisaslı həkim, peşəkar biznesmen və
maralı filosofdur.
Mən uzun illərdir ki,
Hümbət həkimlə yaxın təmasdayam və hər dəfə onunla olan söhbətlərimdən məmnunluq
duyuram. Hümbət həkim orijinal düşüncə tərzinə malik, çox dəyərli ziyalıdır. Hər
bir görüşümüzdə də həyat, zaman, dövlət, dövlətçiliklə, dünya məsələləri
haqqında, fəlsəfə ilə bağlı o, elə maraqlı fikirlər deyir ki, ətrafında olanlar
onun ağlına, düşüncəsinə heyran olurlar. Hər dəfə görüşümüzdə mən Hümbət həkimə
deyirdim ki, bütün bu dediklərinizi qələmə almaq lazımdır. Düzdür bu fikirlərdən
bəzilərini Hümbət Quliyev axır vaxtlar feysbuk ( feys -sifət,üz, buk-kitab deməkdir) səhifələrində insanlarla bölüşür və onun bu
fikirlərinə də feysbuk dostları maraqlı
münasibətlərini bildirirlər. Daha düzünü desəm onun bu fikirləri elə həmin
feysbuk səhifələrində çox maraqlı dialoqlara, sual-cavablara və maraqlı müzakirələrə
çevrilir.
Bu ilin fevral ayında isə
Hümbət həkim mənə bildirdi ki, "Statusman” adlı kitabı çap olunub və bu kitabın
Sumqayıt şəhərindəki Əli Kərim adına Poeziya Evində təqdimat mərasimi olacaq.
Açığı Hümbət həkimin kitabının çap olunması mənim üçün gözlənilməz oldu. Çünki
kitabının çap olunacağı haqda mənə heç nə deməmişdi. O, bunu hamıya sürpriz
kimi təqdim etmək istəyirdi. Amma həmin vaxt mən xəstəxanada olduğuma görə təqdimata
gedə bilmədim. Həmin təqdimatda olanlar sonra mənə bildirdilər ki, "Statusman”
kitabının təqdimatı çox yüksək səviyyədə keçib. Bakı və Sumqayıt şəhərlərinin
çoxlu ziyalıları və yazarları həmin tədbirdə iştirak edib və kitabla bağlı özlərinin
maraqlı fikirlərini deyiblər. Bu yaxın günlərdə həmin kitabı oxumaq mənə də nəsib
oldu. Və bu kitabı oxuduqca gördüm ki, Hümbət Quliyev təkcə insan
psixologiyasını dərindən bilən həkim və savadlı iş adamı deyil, o, həm də
maraqlı yazıçı, publisist və dərin düşüncəli filosofdur. Ona görə də belə qərara
gəldim ki, Hümbət Quliyevin bu kitabı Kütləvi İnformasiya Vasitələrində hökmən
təbliğ olunmalıdır.
Bu gün məmləkətimizdə
kitab oxumaq unudulduğuna və böyük problemə çevrildiyinə görə, səmimiyyətlə deyə
bilərəm ki, "Statusman” kitabını oxuyanlar da vaxtlarının boş keçməyəcəyinə
sevinəcək və bu kitabdan çox şeyi özləri üçün əxz edəcəklər. Hətta bu kitab
onların stolüstü kitabı olacaq. Kitabdan bəzi nümunələri oxuculara təqdim etməmişdən
əvvəl ilk öncə Hümbət Quliyev haqqında məlumat vermək istəyirəm.
Qısa arayış: Hümbət Həsən oğlu Quliyev 1972-ci ildə Sumqayıt şəhər 17 nömrəli tam
orta məktəbi bitirib. 1972-1973-cü illərdə - Sumqayıt Kompressorlar zavodunda
cilalayıcı vəzifəsində çalışıb. 1973-1977-ci illərdə Azərbaycan Dövlət
Tibb İnstitutunun ( indiki Dövlət Tibb Universiteti) müalicə-profilaktika
fakültəsində təhsil alıb. Sonra
1977-1979-cu illərdə Rusiya Fedorasiyasının Saratov şəhərindəki Tibb Universitetinin hərbi-tibbi
fakültəsində təhsilini davam etdirib. 1979-1985-ci illərdə Moskva vilayəti,
Noqinsk şəhəri, Kosmik Fəzaya Nəzarət Mərkəzinin poliklinikasında həkim və
sonra baş həkim işləyib.
1985-1987-ci illərdə
Leninqrad (hazırkı Sankt-Peterburq) hərbi-tibbi Akademiyasının göz xəstəlikləri
kafedrasında çalışıb. Özünü yenilikçi həkim kimi sübut edib. Məhz bundan sonra
ona Sovetlər ölkəsi üçün daha cavabdehli işi tapşırıblar. Belə ki, 1987-1992-
ci illərdə Hümbət həkim Almaniyanın Toypits şəhərində, Sovet Hərbi Hospitalında
göz xəstəlikləri şöbəsinin müdiri vəzifəsində işləyib. Orada özünün yüksək
ixtisaslı həkim kimi bir daha sübut edib.
1991-ci ildə Berlin Biznes Məktəbini bitirib. Hümbət Quliyev bu sahədə
Almaniyada təhsil alan ilk azərbaycanlıdır.
1993-1997 -ci illərdə Sumqayıt Biznes Mərkəzinin təsisçisi
və prezidenti olub.
1997-1999 -cu illərdə Azərbaycan Respublikası
Prezident Adminstrasiyası Nəzdində Dövlət Antiinhisar Siyasəti və Sahibkarlığa
Kömək Komitəsində departament rəhbəri vəzifəsində çalışıb.
1999-2004-cü illərdə Azərbaycan Sahibkarlar
Konfederasiyasının vitse-prezidenti, Sumqayıt Sahibkarlar Assosiasiyasının sədri
olub. Elə həmin vaxtlar "Sumayıt market” qəzetinin təsisçisi və baş
redaktoru kimi də çalışıb.
2004-2008 -ci illərdə Azərbaycan Respublikası İqtisadi
İnkişaf Nazirliyi, Abşeron Regional İnkişaf
Şöbəsinin Müdiri işləyib.
2008-ci ildən Regional Sahibkarlığın Araşdırma Mərkəzinin
sədri, "Cökəli” firmasının təsisçisi və direktorudur.
Hümbət Həsən
oğlu Quliyev Türkiyə, İspaniya, ABŞ, Braziliya, Rusiya, Qazaxıstan və digər ölkələrdə
sahibkarlığın müxtəlif problemlərinə həsr olunmuş tədbirlərdə iştirak etməklə, Azərbaycanı layiqincə təmsil
edib.
Deməli, 64 illik ömründə keşməkeşli, maraqlı həyat təcrübələri
ilə dolu çox zəngin bir ömür yaşayan,
dünyanın çoxlu ölkələrində olmuş və ən nəhayət yüksək biliyə, savada malik, dərin
fəlsəfi düşüncəli Hümbət Quliyev kimi bir insan belə maraqlı kitab yaza bilərdi
və yazdı da. Əlbəttə, o, yazıçı olmaq iddiası ilə yaşamır. Amma o, tibb,
sahibkarlıq sahəsində yeni sözlər deməyi,
özünün orijinal fikirlərilə çoxlu insanları öz ardınca aparıb, Azərbaycanda
sahibkarlığın əsasını qoyanlardan biri olduğu kimi, yazıçılıq, publisistika sahədə
də yeni söz deməyi bacardı. İnanıram ki, Hümbət həkimin bu kitabı az bir vaxtda
böyük oxucu marağı qazanacaq və müəllifinə layiqli şöhrət gətirəcək. Əgər başqa dillərə tərcümə
olunsa həmin millətlərin də marağına səbəb olacaq.
Beləliklə, Hümbət Quliyevin "Statusman” kitabından
seçmələri sizə təqdim edirik.
Ağalar İDRİSOĞLU,
Əməkdar incəsənət xadimi
KƏPƏNƏK XOŞBƏXTLİYİ
Kəpənəklərin
bir növü haqqında məlumat məni düşündürdü.
Latınca
"ephemerotera” adlanan kəpənək cəmi bir gün yaşayır. Adının tərcüməsi də
"birgünlük” deməkdir.
Təsəvvür
edirsinizmi? Cəmi bir gün yaşayır bu kəpənək! Bu kəpənək haqqında daha bir neçə
məlumat vermək istəyirəm: Gözəl olur, agızları olmur. Gün ərzində axtarıb
sevgilisini tapır, birgə yaşayır, günün sonuna dişi kəpənək yumurtalarını bir
yarpağın arxasına qoyur. Günün sonunda hər ikisi bu dünyanı tərk edirlər.
Əvvəl kəpənəyin
əlamətlərinə münasibətimi bildirirəm: Gözəl olmaları təbiidir, çünki onlar elə
ilk baxışdan biri birinə vurulmalıdır. Sonrakı baxışlara, sadəcə, vaxt yoxdur.
Agızları da ona görə yoxdur ki, bir gün yaşamaqçün yeyib-içməyə ehtiyac qalmır.
Hə, elə buna görə də agızın ehtiyacından dogan çoxlu problemlərdən onlar azaddırlar.
Belə..!
Görünən
odur ki, bu kəpənəklərin sevmək və sevilmək ehtiyaclarından başqa heç bir istəkləri
olmur! Təsəvvür edirsinizmi? Yalnız sevgiyə həsr olunan bir gün. Daha dogrusu,
sevgi ilə dolu bir ömür.
Təsəvvür edək,
səhər erkək kəpənək öz baramasından
(pupundan) çıxır və öz gözəlinin axtarışına yollanır. Dişi kəpənəklər topa-topa
uçaraq rəqs edirlər. Bu topanın içərisindən erkək kəpənək, öz seçimini edib ona yaxınlaşır
və artıq onlar birgə rəqs edirlər. Qanadları ilə də onlar sevgilərini bir-birinə
izhar edirlər. Sevgi, mütləq, qanadlı olmalıdır. Sevəndə qanadlanan insanlar
bunu yaxşı bilirlər. Başqa şeylərdə də insanların kəpənəklərlə çox oxşarlıqları
var. İnsanlar da həyata gəlirlər, böyüyəndən sonra öz yarılarını tapıb onunla ailə
həyatı qururlar, həyata övlad gətirib sonda bu dünyanı elə kəpənəklər kimi də tərk
edirlər. Sadəcə, fərq ondadır ki, kəpənəklərin bir günə etdiklərini insanlar
80-100 ilə edirlər. Bəs fərq nədədir? Fərq ondadır ki, insanın agızı var. O, bu
agızı gündə ən azı üç dəfə yedirib-içirtməlidir. Çox hallarda isə insan həyatı
elə bu agıza qulluqda keçir.
Qayıdaq
sevgidən başqa heç bir ehtiyacı olmayan kəpənəklərimizə. Bütün həyatlarının mənası
məhəbbət olan cütlüyümüzə.
Yeganə neməti
sevgi olan bir həyat təsəvvür edin. Yalnız birinə tam, axıra qədər, qalıqsız
verilən sevgi! Şübhələrsiz, iradlarsız, yalanlı olmayan saf və ülvi sevgi! Təəssüf
hissinin ola bilməyəcəyi bir izdivac! İlahi bu nə gözəldir?..
Bu, bir kəpənək
qismətidir – sevgi dolu bir ömür!..
Əminəm ki, Ulu
Tanrı insanların "yalançı” sevgilərindən usananda bu kəpənəklərin sevgilərinə
tamaşa edir, sevinir və öz ilahi rahatlıgını tapır!
Ulu Yaradan
insana daha da mərhəmətli olub ona minlərlə günlük həyat bəxş edib, onun da hər
gün xoşbəxt olmasını istəyir. Amma çox təəssüf
ki, bu imkandan insan həmişə yararlana bilmir! Eyni zamanda, ən dəhşətlisi
budur ki, insan istənilən yaşda geri baxanda öz həyatını elə bir gün kimi
görür. Yüz yaşında olsa, belə.
Əslində, insan elə yaşadıgı bu günü
yaşayır. Dünən artıq yoxdur, sabah isə hələ gəlməyib. Biz həmişə elə bir gündə
– bu gündə yaşayırıq.
İndi sadə bir sual ortaya çıxır: İnsan
bir gün öz agzını baglayıb kəpənək ömrü yaşaya bilərmi? Cəmi bir gün! Səhərdən axşama
kimi olan həyatını sevdiyinə həsr eləsin. Onu sonsuz dərəcədə sevib xoşbəxt eləsin.
Xoşbəxt elədiyinin xoşbəxtliyindən özü də sonsuz xoşbəxt olsun! Bu xoşbəxtliyinin
içərisində insan ani olaraq anlasın ki, saysız günlərini necə səmərəsiz, mənasız,
"vaxt öldürməklə” keçirib.
İnsan elə ömürü boyu bir kəpənək sevgisi
arzulayır, amma onu xəyallarında görür. Ən yaxşı halda isə o sevgini şeirlərdə,
yazılarda vəsf edir.
Dostlar, ömrə bərabər bir gün üçün, bəlkə,siz
də cəhd edəsiniz?
***
GÜZGÜ
HAQQINDA
Güzgü həyatımızın
ayrılmaz hissəsidir. Çünki, insanın özünü görmək istəyi və ehtiyacı var. Həm də
insançün özünün başqalarına necə görünməsi də çox vacibdir.
İnsan özünü
dərk edəndən güzgüyə baxmağa başlayır. O, güzgüdə gördüyünə vərdiş edir, özünü
öz əksi ilə eyniləşdirir və özünü elə orada gördüyü kimi də qəbul edir.
Siz bilirsinizmi
ki, güzgü bizləri aldadır?! Hə, hər dəfə biz ona baxanda aldadır! Necə? Çox sadəcə.
O bizləri özümüzə həmişə "tərs” göstərir! Yəni sağ tərəfi sol və əksinə. Güzgü
qarşısında dayanıb sağ əlinizi qaldırsanız, sizin güzgüdə olan əksiniz sol əlini
qaldıracaq. Bu, təkcə əlinizə aid deyil, bütün bədəninizə, sifətinizə də
aiddir. Güzgüdən aralanıb real bədəninizə baxa bilərsiniz, amma sifətinizə baxa
bilməyəcəksiniz. Paradoks da ondadır ki, başqalarının gördüyü sifətimizi özümüz
olduğu kimi görə bilmirik. Bayaq dediyim "tərs” səbəbindən bizim gerçək sifətimiz
güzgüdə gördüyümüz sifətdən fərqlənir! İş ondadır ki, bizim üz quruluşumuz
asimmetrikdir, yəni simmetrik deyil. Bu, o deməkdir ki, burunu orta xətt kimi qəbul
etsək, sifətin sağ və sol tərəfləri başqadır.
Fikir
vermisinizmi, hər dəfə şəkil çəkdirəndə ilk təəssüratımız o olur ki, "pis”
düşmüşük, "heç özümüzə oxşamırıq” və sairə. Çünki şəkildə gördüyümüz sima, gündə
güzgüdə gördüyümüz və "özümüz” kimi qəbul etdiyimiz simadan fərqlənir. Amma həmin
şəkli dostlarınıza göstərsəniz, deyəcəklər ki, nə istəyirsən, özünsən də! Onlar
haqlıdırlar, çünki onlar sizi hər gün elə görürlər.
Bunları niyə
yazıram? Demək istəyirəm ki, güzgüdəki əksimiz bizim vərdiş edərək qəbul
etdiyimiz yalançı bir əksimizdir. Biz, güzgü yalanının qurbanlarıyıq! Güzgü
bunu soyuqqanlıqla, hər dəfə biz ona baxanda edir!
İndi bir
vacib sual ortaya çıxır: Axı, güzgü bizi niyə aldadır?
Fikir
vermisiniz, güzgünün şəffaf ümman dərinliyinin qüsursuz bir gözəlliyi var! Biz
onun bu gözəlliyinə diqqət yetiririkmi? Bu gözəlliyin fərqinə varırıqmı? Yox!
Biz onun qənirsiz qəşəngliyinə laqeyidik. Biz, onun parlaq gözəlliyi içərisində
yalnız özümüzə vurğunuq ! Bu bənzərsiz gözəlliyin içərisində, ancaq öz gözəlliyimizin
axtarışındayıq! O da gözəl xanım kimi bizə bu laqeydliyi bağışlamır. Gözəl
xanımlar bizlərə hər şeyi bağışlayarlar, yalnız laqeydlikdən başqa!
O da
bağışlamır və özünəməxsus tərzdə bizdən heyfini alır, bizi özümüzə "tərs” göstərir!
İndi gedib
güzgünün qabağında dayanın və onun bizə olan böyük yalanına şahidlik edin
***
ALLAH VERDİ, ALLAH DA
ALDI
Leninqradda
(indiki Sankt-Peterburq), Akademiyanın göz xəstəlikləri kafedrasında səs
yayıldı ki, iki il bundan əvvəl bir müsəlman ölkəsinə ezamiyyətə gedən və orada
çalışan həmkarımız qayıdıb. Ordinatorluq tibbi personalla tez doldu. Mən də
getdim. Sovet dövrü xaricə getmək yaxşı şans sayılırdı. Orada qazanılan pulla
maşın almaq, ev-eşik düzəltmək olurdu. Həmin vaxtı SSRİ qapalı ölkə olduğundan
xaric haqqında istənilən məlumat da maraq doğururdu.
Qonaq məmnun
idi, suallara həvəslə cavab verirdi. Bir həkim həmkarımın sualına qonağımızın
cavabı mənim beyinimi qaynar su kimi yandırdı. O vaxtdan çox illər keçməsinə
baxmayaraq, həmin epizod yadıma düşəndə beynimin yanmış yeri hələ də göynəyir...
Həkim soruşdu:
"Tutaq ki, mən də oraya getdim və əməliyyat vaxtı mənim səhvim ucbatından bir
müsəlmanın gözü kor oldu. Mənim cəzam nə olar?”
Qonaq geniş
və ucadan gülümsəyərək dedi: "Bu qəribə müsəlmanların bir deyimi var: Allah
verdi, Allah da aldı. - dönüb sual verən həkimə xitabən dedi- arxayın ol, sənin
heç bir cəzan olmayacaq!”
Hamı ucadan
yarı istehza ilə gülüşdü. Əlbəttə, məndən başqa! Heç kim hiss etməsə də, mən
mat-məəttəl, başımdan tüstü çıxa-çıxa baxırdım!
Beynim
cavabı heç cür qəbul etmək istəmirdi, məntiqim üsyan edirdi. Necə yəni Allah
verdi, Allah da aldı?
Bu nə tibb
ocağıdır? Hansı zəmanədir? Həkim səhvi müvafiq qaydada araşdırılmalıdır, qəbul
edilmiş qaydada həkim cəzalandırılmalıdır, həkimlərin iştirakı ilə müfəssəl
analiz aparılmalıdır ki, səhv bir daha təkrar olunmasın. Hipokratdan bəri bütün
dünyada belə edilir! Təsəvvürümdə çox geridə qalmış bir ölkə təsvir etdim, hərçənd
ki, qonağımız orada olan göydələnlərdən, bahalı maşınlardan danışırdı...
Həkim
otağını bəhanə ilə tez tərk etdim. Gedə-gedə
öz suallarıma cavab tapa bilmirdim. Axı İslam son və mütərəqqi dindir. İslamda
elm hər cür təşviq olunur. Bəs hardandır bu avamlıq, mütilik?
Bu xatirəmlə niyə bölüşdüm? Son zamanlar
ətrafımda tez -tez eşitməyə başlamışam: "Allahın işidir, Allah bilən yaxşıdır,
biz nə karəyik ki,” və sairə. Sizə elə gəlmirmi belə suallarla biz öz
laqeydliyimizə, mübarizsizliyimizə, laqeyidliyimizə, tənbəlliyimizə bəraət
qazandırırıq?
Bəs
"səndən hərəkət, məndən bərəkət”i hansı divara şüar kimi yazıb vuraq?!
Nə səbəbə bu müsəlmanlar yaxşı təhsil,
güvənli təbabət və ədalətli cəmiyyət arzusu ilə xristian ölkələrinin səfirlikləri
qarşısında növbələrə düzülürlər? Bütün sadaladıqlarımı etməyə bizə nə mane
olur?
Bircə
sualım var. Biz, fərd olaraq, cəmiyyət olaraq, dövlət olaraq nələri edək
ki, avam və müti insanlarla dolu bir ölkəyə çevrilməyək?! Gəlin birlikdə düşünək!
***
YAZI HAQDA HƏQİQƏT
İnsanlar
"sağaxaylara” və solaxaylara bölünürlər. Solaxaylar dünya əhalisinin cəmi
5-10%-ni təşkil edir. Bu statistikanı
niyə gətirdim? Bilirsinizmi ki, bir solaxayın min illər əvvəl etdiyi bir kəşfdən
sağaxaylar bu bün də əziyyət çəkirlər? O birinci solaxay necə "solaxay” iş
görübsə, biz sağaxaylar indi də çətinlikdəyik!
O, solaxayı da günahlandırmaq çətindir, o kəşfi özü üçün edib, sağaxaylar da
düşünmədən o etdiyini təkrar ediblər! Biz də bunu təkrar etmək məcburiyyətindəyik!..
Keçirəm mətləbə. Söhbət qələm ilə kagız üzərində
yazmağımızdan gedir. Hə, adi yazı yazmağımızdan. Daha dəqiqi, soldan sağa
yazmagımızdan.
Farslar, ərəblər sağdan sola yazırlar və onların
yazısı məhz sağaxaylar üçündür. Ərəb, fars yazı yazmağa başlayanda sağ əlini
aparıb qoyur vərəqin elə sağ küncünə. Əlini sağdan sola hərəkət etdirdiyindən
yazacağı yeri həmişə (!) görür. O, yazdığı hərifin bütün yazılış dövrünü gözlərinin
nəzarətində saxlaya bilir.
Bu səbəbdən onlar düz və qəşəng yazırlar.
Biz adət etdiyimiz yazıda, sağ əlimizi çarpaz
olaraq aparıb qoyuruq vərəqin əks, sol küncünə. Bu səbəbdən öz əlimiz
yazacağımız yeri bağlayır və biz yazacağımız yeri görmürük. Yazdığımız həriflər
əlimizin arxasından yazıldıqdan sonra "peyda" olur. Biz böyüklər buna
vərdiş etdiyimizdən çox da hiss etmirik. Uşaqlarda bu, özünü kəskin büruzə
verir! Yeni yazmaq öyrənən uşaqlar yazdıqlarını görmək üçün başlarını sola əyməyə
məcburdurlar! Sinif müəllimlərinin, valideynlərin "işi-peşəsi" uşağa
"başını əymə", "düz otur" deməkdir. Necə düz otursun, necə
başını əyməsin, yazdığını görmək istəyir axı?! Onurğa əyriliyi də uşaqlarda adətən
elə sola da olur, təəssüf ki!
Nə etməli? Nə edə bilərik ki?! Heç nə! Əziyyət çəkib
öyrənmişik, onlar da əziyyət çəkib öyrənəcəklər!
Belə. Fikirləşdim ki, bunları bilsəniz, maraqlı
olar. Həm də bildiklərimdən təəssüf hissi keçirən təkcə mən olmaram!
***
ABŞERON MÖCÜZƏSİ
İstedadlı rəssam, dostum İntiqam Ağayevə ithaf edirəm
İş otağım binanın gün tutmayan tərəfində yerləşir. Günəş
sevən bir insan olduğumdan bu fakt məni həmişə pərişan edib.
Rəssam dostum İntiqamın emalatxanasında yağlı boya ilə
çəkilmiş günəşli, dəniz mənzərəli tablo görəndə sevindim. Artıq iş otağımçün
günəş tapmışdım!
Masamın önündəki divara həmin rəsmi asanda otağıma günəşli
bir pəncərə açıldı.
Şəkli təsvir edirəm: Parlaq günəşli bir gün, Xəzərin
sahilində kiçik hasarlı, bir mərtəbəli, çox da böyük olmayan Abşeron bağ evi. Həyətdə
daşdan hörülmüş balaca hovuz və sarı qum üzərində yerə sərilmiş meynələr - üzüm
tənəkləri. Bir sözlə, sovet dövrünün tipik bağ evi.
Uşaqlığım Corat və Novxanı bağlarında keçdiyindən, şəkil
mənə çox doğma idi.
Şəklə baxanda, adətən günəşə sevinən dənizə baxırdım.
Bir gün şəkildəki üzüm kollarından biri diqqətimi çəkdi. Elə bir yarpaqların
birinin altında ağ üzüm dənəsi görünürdü. Otaqda tək idim. Durub şəklə
yaxınlaşdım. Yanılmamışdım, ağ şanı üzümün dənəsi idi. Abşeron camaatı meynələri
sulamazdı. Onların kökləri dərinliklərdə nə su tapsaydı, onu da içərdi.
Salxımın dənələrini bir tərəfdən günəşin, digər tərəfdən üstündə olduğu qumun
istisi bişirib yetişdirərdi. Su bütün dənələrə çatmadığından salxımda dənələr
çox olmazdı. Amma olanlar şipşirin və əsrarəngiz dadda olurdu. Babalarımız belə
dənələrə "gilə” deyərdilər.
Şəkildə gördüyüm üzüm giləsi çox canlı görünürdü. Ürəyimdə
dostum İntiqamın ustalığına əhsən dedim. Qeyri-ixtiyari olaraq, barmaqlarımı
giləyə uzatdım. İnanılmaz idi. Barmaqlarımın ucu ilə gilənin həqiqi olduğunu
hiss etdim. Duruxdum. Əlimi çəkdim. Bu, mümkünsüz idi. Bu ki rəsm əsəridir?!
Bundan sonra yazacaqlarımı oxumaya bilərsiz. Onsuz da
inanmayacaqsız. Sadəcə, oxumağı davam edənlərçün yazıram. İkinci cəhddə mən o
giləni dərdim. Dərəndə, hətta gilənin müqavimətini də hiss etdim. Tam yetişmiş
giləni instinktiv olaraq ağzıma qoydum. Giləni dişlərimlə sıxan kimi ağzıma
tökülən şirə dad partlayışı effektini verdi, nəinki ağzım, bütün bədənim sözlə
ifadə oluna bilməyən bir şirinliyə qərq oldu. İxtiyarsız gözlərim yumuldu.
Ömrümdə ilk dəfə Cənnət meyvələrinin necə ola biləcəyini tam varlığımla duydum.
Zaman mənimçün dayanmışdı. O da bu anı mənimlə bölüşmək istəyirdi! Nə qədər
vaxt keçdiyini deyə bilməyəcəyəm, amma yavaş-yavaş özümə gəldim. Qayıdıb
kresloda oturdum. Beyinim şəkərin təsirindən eyforiyada olsa da, saat kimi işləyirdi.
Fikirlərim heç vaxt olmadığı qədər aydın
idi. Başa düşürdüm ki, olanları heç kimə
danışa bilməyəcəyəm. Bəlkə, İntiqama zəng vurum? Ona nə deyim? Deyim ki, əziz
dostum, şəkildəki günəşi, meynələri, qumu elə real çəkmisən ki, əsərdəki meynə
bar gətirib? Əlavə edim ki, amma yeganə sübut ola biləcək və cəmi bir dənə olan
şanı giləsini də yemişəm. İnanmaz və mənim dediyimi zarafat sayar.
Gilənin dadı hələ ağzımda idi. Ağzımı bərk
marcıldatdım. Yuxuda olsaydım, marçıltının səsindən, mütləq, ayılardım. Yox, bu
yuxu deyildi!
Son qərarım bu oldu ki, olanları yazıb paylaşım.
İndi şəklə baxanda dənizdən çox üzüm tənəklərinə baxıram. Ümidliyəm!..
***
SSENARİST
Uçurdum. Hə, uçurdum. Bədənimi hiss etmirdim, sadəcə
olaraq, o, yox idi. Ruhum bədəndən ayrıldığına elə bil sevinirdi. O uzun illər
məcburən bağlı qaldığı bədəndən ayrılmışdı. Düşündüm ki, deməli, canın bədəndən
ayrılmağı belə olurmuş. Mən indi təkcə ruh idim. Əvvəllər görmədiyim rənglərlə
dolu, işıqlı bir yoldaydım.
Aşağıda insanlarla, dəvələrlə dolu bir köç gedirdi.
Hamı ağ paltarda idi, kimi dəvə üstündə, kimi də piyada. İstiqamətimiz eyni
idi. İnsanlar arasından mənə əl eləyənlər
də olurdu. Onları bir şey birləşdirirdi: onlar dünyasını dəyişmiş qohumlarım,
ya da dostlarım idi. Qəfil anladım ki, mən də ölmüşəm.
Öləndən sonra bu işıqlı yol haqqında oxumuşdum. Fikirləşdim,
görəsən, mən niyə öldüm? Nədən? Pəhriz
saxlayırdım, bədənimi pis vərdişlərdən uzaq tuturdum. Elə ağrıyan yerim də yox
idi axı! Özüm də həkim!
Dostlar da deyəcək: "Bu ki özü bizə uzun illər
yaşamağın yollarından danışırdı, özü də belə?!..”
Yaxınlarımın qəmli olacaqlarını düşündüm. Keçirtdiyim
hisslər təəssüf hissindən uzaq idi. Çox rahat idim. Elə bir ömrüm boyu bu
rahatlığı arzulamışdım.
Uçuş sürətim yavaş-yavaş azalırdı. Astaca harasa endim.
Bura böyük və işıqlı bir otaq idi. Ortada, qalın döşəkçənin üzərində ağ saçlı,
nurani bir qoca oturmuşdu. Qoca mənə gülümsədi, salam verdi. Mən də salam
verdim. Anladım ki, bizdən səs çıxmır, biz, yalnız baxışlarımızla danışırıq. Niyəsə təəcüblənmədim.
O, qarşısındakı qalın kitabı açdı. Səhifələr düm ağ
olsa da, o, elə bil nəsə oxuyurdu. Bir azdan başını qaldırıb baxışları ilə
çatdırdı: Yaşamısan!
Dedim ki, hə, yaşamışam. Bütün keçmiş həyatım kino
lenti kimi bir neçə saniyəyə gözlərimin önündən keçdi. Elə peşmançılığım da yox
idi.
Qoca soruşdu:
- Yuxular
görürdün?
- Hə, görürdüm.
Həmişə məni düşündürüb bu yuxular. Yuxularım xaotik
deyildi, həmişə bir süjet xəttinə bağlı idi. Kim bu süjetləri düşünürdü? Necə?
Qoca fikirlərimi oxuyurmuş kimi dedi:
- Sən yaradıcı insan olmusan, bu gündən insan yuxuları
üçün ssenarilər düşünəcəksən. Gündüz insanları müşahidə edib, yatanda istənilən
simada onların yuxularına girə biləcəksən. Bu vaxtdan sən insanların
yuxularında yaşayacaqsan. Bu, sənin yeni həyatın olacaq! Sualın var?
Dedim:
- Yox.
Qocanın yanında çox gözəl bir xanım peyda oldu. Yunan əsatirlərində
gördüyüm xanımlara bənzəyirdi. Uzun və qəşəng hörükləri vardi. Həyatım boyu
arzuladığım, amma heç vaxt sığallamaq
imkanım olmadığı hörüklər!
Qoca son dəfə dilləndi:
- Səni olacağın yerə ötürəcəklər.
Qoca yox oldu. Onunla sağollaşa bilməməyimə təəssüfləndim.
Hörüklü xanım başı ilə onun arxasınca getməli olduğuma
işarə etdi. İxtiyarsız hörüklərin arxası ilə getdim.
Elə bu an səslər eşitdim. Səslər doğma idi, qonşu
otaqdan gəlirdi. Qızım nəvələrimə deyirdi ki, səs salmayın, babanızı oyadarsız.
Gözlərimi açdım. Yuxunu xarırladım. Düşündüm ki, mənim bu yuxumun
ssenarisini yazan çox istedadlıdır, maşallah!
***
QƏHRƏMANLIQLARIMIZ HAQDA
Demək olar ki, hər bir insanin dost və tanışlarla söhbəti
zamanı özü haqqında danışdığı "hazır” qəhrəmanlıq hekayəsi olur. Bir və ya bir
neçə hekayə. Məğz də odur ki, keçmişdə, kritik situasiyada o, nə dedi və nələri
etdi! Təbii ki, sonda o, günahkarı cəzalandırır və ədaləti bərqərar edir! Adətən
belə hadisələr reallıqda ya olmamış olur, ya da olmuş kiçik epizod şışirdilir.
Ən maraqlısı da odur ki, illərlə danışılan belə hekayələrin real olduğuna insan
özü də sidq ürəklə inanır. O, əmindir ki, uydurduğu şəraitə düşsəydi, özünü məhz
elə aparardı!
Hamının içərisində seçilmiş (qəhrəman) kimi görünmək
istəyi insanlara xas olan xüsusiyyətdir.
Bunun ən gözəl bədii nümunəsi Baron Münhauzen
haqqındadır. Hə, öz saçlarından tutub özünü bataqlıqdan çıxaran Münhauzen. Azərbaycan
ədəbiyyatında və reallıqda "gop" kimi adlandırdığımız fenomen kifayət
qədər çoxdur. Siz bunu televiziyalardan gündəlik izləyicisisiniz…
Seçkiqabağı, siyasətçilərdə bu, "epidemiya” halını
alır!
Münhauzenlik bu və ya digər dərəcədə hamımızda var.
Bu, yaxşıdır, ya pis? Bu çox yaxşıdır! Çünki o hadisəni danışan ona qulaq
asanların diqqət və həsəddolu baxışlarından cuşa gəlir, onun beynində sevinc
hormonları ifraz olunur və o,
xoşallanır! Bu hormonlar bütün orqanizmə müsbət təsirini də göstərir.
Dostlar, bir-birimizin "qəhrəmanlıq” hekayələrinə
qulaq asanda gəlin tənqid hissimizi kənara qoyaq! Axı bizə də növbə çatacaq. Axı
bizim də ondan daha maraqlı "qəhrəmanlıqlarımız” var!
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.