Rövşən
müəllimlə 35 ildən çox tanışlığımız-dostluğumuz vardı. Son zamanlar bu azman
görkəmli rejissorla görüşərkən (adətən teatr məbədlərimizdə - Sumqayıt Dövlət
Dram Teatrında, Akademik Milli Dram Teatrında, müxtəlif teatr, kino, mədəni-kütləvi,
poeziya tədbirlərində) "salam!"dan əvvəl sənətkar kimi böyüklüyünə işarə
edərək, hökmən dahi M.Ə.Sabirin "Bənzərəm bir qocaman dağa ki, dəryada
durar!" misrasını ucadan söyləyərdim. Məmnunluqla dinləyib, gülümsəyər və yalnız
bundan sonra əl tutub, qucaqlaşıb-görüşərdik.
...Rövşən Almuradlı kimi görkəmli bir rejissoru, istedadlı bir sənət
adamını itirmək respublikamızn bütün teatr-kino aləmi, ictimaiyyətimiz üçün çox
ağırdır. O, istedadlı aktyor, teatr və kino xadimi olmaqla yanaşı həm də
olduqca səmimi, mehriban, gözəl bir insan, sədaqətli dost, müdrik məsləhətçi
olmaqla çoxlarının hörmət-ehtiramını qazanmışdı.
Onu tanıyanlar və onun tanıdıqları olduqca çox idi. Onların
içərisində sənət adamları ilə yanaşı vaxtaşırı müraciət etdiyi həkimlər, müəllimlər,
dostluğu ilə qürur duyan jurnalistlər, elm adamları, tarixçilər, mühəndislər,
xoş salamına, gülər üzünə doğmalar qədər sevinən qonum-qonşu, adi adamlar da
çox idi. Tanışları içərisində çox az gözə dəyən yalnız məmurlar, vəzifə
sahibləri idi. Onun sözü-söhbəti onlarla heç tutmurdu, üz-üzə gəlmək belə
istəmirdi. Xarakteri belə idi. Yəqin elə ona görədir ki, 40 ildən çox teatr və
kino sənətinə, xalqa ləyaqətlə, vicdanla xidmət etsə də, bu gün-sabah 65 yaşı
olacaqdısa da (heyf, bu ayın - aprelin 19-da olacaq yubileyini birgə qeyd etmək
ona və dost-tanışlarımıza qismət deyilmiş), onu çoxillik və məhsuldar aktyor və
rejissor fəaliyyətinə görə təltif etmək, mükafatlandırmaq, fəxri ad vermək heç
kəsin, o cümlədən Mədəniyyət Nazirliyinin və üzvü olduğu Teatr Xadimləri
İttifaqının, eləcə də Kinematoqrafiya Komitəsinin rəhbərlərinin fikrinə də
gəlmədi, heç kəsi düşündürmədi. Əslində o, mükafat və təltiflər üçün
çalışmırdı, bu barədə bəlkə heç düşünmürdü də. Ancaq heç olmasa min bir əziyyətlə,
gecə-gündüz, yorulmadan çalışaraq sənət dostları ilə birgə canı-qanı bahasına ərsəyə
gətirdiyi "Koroğlu" və "Cavad xan" filmlərinə görə ona
çoxdan layiq olduğu "Xalq artisti" adının verilməsi yaxşı olmazdımı,
çoxillik əməyinin bəhrəsi kimi onu sevindirməzdimi? Bəlkə də daha çox
yaşamasına səbəb olardı...
O, hələ nə təqaüdə çıxa bilmişdi (təqaüd
yaşını qəsdən, xalqa qərəzçiliklə artıran o deputatın cəzasını yəqin ki, Allah
özü verəcək), nə də əlavə bir gəlir yeri vardı. Buna baxmayaraq, maddi
çətinlikləri olsa da belə, həmişə özünü tox tutar, heç vaxt qürurunu sındırmazdı.
Dik və vüqarla, nikbin görkəmlə yeriyərdi...
Təbii ki, bugünkü bəzi naqis nazirlər, "pensiya" deputatı (təqaüdçülərin 12 ildən çox təqaüd
alacaqlarından "təşvişə" düşərək, bərk "narahatlıq" keçirən
o kəs inanmıram ki, Rövşən müəllimin "yaşı çatmadığına" görə
dövlətdən bir manat da olsa təqaüd ala bilməməsinə təəssüflənmiş, peşmançılıq
hissi keçirmiş olsun) və təkəbbürlü, "yığımcıl" məmurlar da nə
vaxtsa dünyadan köçəcəklər. Köçəcək və unudulacaqlar (yox, hərdən gorlarına
söyməklə "xatırlayanlar" da az olmayacaq), ancaq xalqın Rövşən
Almuradlı kimi ziyalı oğulları, böyük sənət fədailəri heç zaman
unudulmayacaqlar. Onlar ən azı özlərindən sonra xalqa yadigar qoyduqları
sənətləri ilə yaşayacaqlar. Rövşən müəllim özünün maraqlı səhnə obrazları ilə
yanaşı yaratdığı 30-a qədər sənədli və bədii filmlərdə də daim yaşayacaq. Onun
son filmi olan "Əsgərlər unudulanda ölürlər" filminin qəhrəmanları -
igid, mərd Azərbaycan oğulları kimi!
O, özünün nüfuzlu soyadını qürurla daşıyan layiqli oğlu Kamal
Almuradlının davam etdirdiyi yaradıcılıq işlərində, sənətini sevənlərin xoş
arzu-diləklərində yaşayacaq!
...Allah Sənə min rəhmət eləsin, ey böyük sənətkar, əziz, sədaqətli,
unudulmaz dost! Heyf, çox heyf Sənin
kimi böyük ustaddan!.
***
Bakıda - Akademik Milli Dram Teatrında Rövşən
müəllimin quruluşunda baxdığım son tamaşa İsveçrəyazıçısı Fridrix Dürrenmattın
"Yaşlı xanımın gəlişi”, Sumqayıt Teatrında fransız
yazıçısı Marsel Berkye-Marinyenin "Oğru"su, son sənədli filmi isə
tanınmış, istedadlı tədqiqatçı-jurnalist Arif Əliyevin ssenarisi əsasında çəkdiyi
"Əsgərlər unudulanda ölürlər" adlı tarixi-sənədli filmi olmuşdu.
Onun Sumqayıt Teatrında son dəfə quruluş verdiyi
tamaşa haqqında yazdığım rəy də, təəssüf ki, sonuncu oldu. Yeni tamaşalarını
gözləyirdik, ancaq ömür vəfa etmədi. Rövşən müəllimin böyük uğurla nümayiş
etdirilmiş həmin tamaşası haqqında yazını bu gün bir daha oxuculara təqdim
etməklə unudulmaz dostumuzun ruhunu sevindirmək istərdim.
"KOROĞLU” və "CAVAD XAN”la Oğuz ellərində"at oynadan”
Rövşən Almuradlı yenidən Sumqayıta qayıtdı
Görkəmli Azərbaycan rejissoru Rövşən Almuradlı teatr və kino ilə
uzun "ayrılıq"dan sonra vaxtilə ilk sənət addımlarını atdığı Sumqayıt
Dövlət Dram Teatrının səhnəsində fransız yazıçısı Marsel Berkye-Marinyenin
"Oğru" əsərini teatrsevərlərə təqdim etməklə pərəstişkarlarını və
sənət dostlarını yenidən sevindirmişdir.
Ailə-məişət mövzusuna
toxunulan, 50 ildən artıqdır ki dünya teatrlarında uğurla nümayiş etdirilən bu
səhnə əsəri komediya janrında olsa da, rejissorun quruluşunda hadisələr dramatikliyi
ilə diqqəti cəlb edir, ər və arvadın fransız xarakterindən və məişət tərzindən
irəli gələn mənəvi düşkünlüyü özünü bütün çılpaqlığı ilə büruzə verir. Ailə münasibətlərində xəyanəti, mənəviyyatsızlığı
pisləyən, qeyrət və namusun, düzlüyün, sədaqətin, paklığın mühüm insan
meyarları olduğunu tamaşaçılara daha qabarıq şəkildə çatdırmağa çalışan
R.Almuradlı özünün novator priyomu ilə tamaşanın "çərçivə”sindən çıxaraq, bəzən
aktyorların vasitəsilə birbaşa tamaşa zalı ilə təmasa girməklə tamaşaçı-aktyor
ünsiyyəti yaradaraq, insan xarakteri və mənəviyyatı üçün nələrin daha dəyərli
olduğunu diqqətə yetirməklə kasıb bir fransız ailəsində baş verən hadisələrə öz
insani və rejissor münasibətini bildirməyi də vacib hesab etmişdir ki, bununla
da tamaşanın sadəcə bir əyləncə-maskarad olmadığını, tərbiyəvi rolunu və
əhəmiyyətini ön plana çəkə bilmişdir.
Rejissorun Əməkdar incəsənət xadimi, tanınmış bəstəkar, tamaşanın
janrına və ruhuna uyğun musiqi bəstələmiş Sərdar
Fərəcovla, maraqlı səhnə tərtibatı vermiş rəssam Osman Salmanovla uğurlu
yaradıcılıq işi də əsərin ideyasının açılmasında mühüm rol oynamış,
tamaşanın palitrasını gücləndirərək, onun təsir effektini daha da artırmışdır.
Dekorasiyalardan bacarıqla istifadə, başı macəralı ailənin yaşadığı mənzilin
"divarlarının” tez-tez "çat” verməsi, bütünlükdə evin tamaşa boyu dəfələrlə
daxildən "dağılıb- parçalanması”,qadının ərinə xəyanəti, başqa birisilə yataq macəraları fonunda ər və
arvadın divardan asılmış şəkillərinin də bölünərək, bir-birindən aralanması
tamaşanın ideya xəttinin açılmasına yönəldilmişdir.
Tamaşada respublikanın Əməkdar
artisti İzaməddin Bağırovla yanaşı istedadlı gənc aktyorlar Şəmistan
Süleymanlı, Elmir Mehdiyev, Vəfa Qurbanova, Füzuli Qərənizadə və İlahə Səfərova
öz "qəhrəmanlarının” maraqlı obrazlarını yarada bilmişlər. Onların
temperamentli, həm də təbiilyi, peşəkarlığı ilə diqqət çəkən oyunları
premyeranın uğurlu alınmasına, tamaşaçı alqışlarına səbəb olmuşdur.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki,
Rövşən Almuradlının bu yeni tamaşasında rejissor işini fərqləndirən mühüm
cəhətlərdən biri də onun teatrlarda adətən əsərin əhatə etdiyi dövrə və ölkəyə
uyğun olaraq təqdim edilmə "ənənə”sindən imtina edərək, personajları səhnəyə
"yad” fransız milli geimlərində yox, Azərbaycan tamaşaçısının bu gün gördüyü,
vərdiş etdiyi, diqqətini yayındırmadığı adi geyimlərdə çıxarmasıdır. Bu,
əlbəttə, teatr aləmi və düşüncəsi üçün "sadə" bir yenilik olsa da, çox
yaxşı təəssürat doğurur. Personajların birbaşa tamaşa zalına - tamaşaçılara üz
tutaraq, insanlıq, mərdlik, düzlük, saf sevgi və sədaqətlə bağlı fikirlər
səsləndirmələri də rejissorun tamaşaya şəxsi əlavəsi kimi xüsusilə
diqqətəlayiqdir.
Sumqayıt tamaşaçıları ilə yanaşı paytaxtımızdan
gəlmiş qonaqların - tanınmış aktyor və rejissorların, yazıçı və dramaturqların,
mətbuat nümayəndələrinin də iştirak etdiyi və yüksək dəyərləndirdikləri tamaşanın uğurlu alınması, əlbəttə ki, təsadüfi deyil.
Belə ki, Rövşən Almuradlı Azərbaycanın teatr "korpusunun” sıravi "əsgər”liyindən
başlayaraq, "general rejissor”luğunadək böyük sənət yolu keçmişdir. O, özünün
həm istedadlı aktyor oyunu, həm də müxtəlif əsərlərə verdiyi orijinal səhnə
quruluşları, yaratdığı onlarla tarixi, bədii və sənədli filmlərlə artıq çoxdan
tamaşaçıların böyük rəğbətini qazanmış teatr-kino sənətkarlarındandır.
Vaxtilə
M.A.Əliyev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun "dram və kino
aktyorluğu" fakültəsini, sonralar isə Moskvada SSRİ Mədəniyyət
Nazirliyinin Təkmilləşdirmə İnstitutunda ali rejissorluq kursunu bitirmiş
Rövşən Almuradlı bir müddət Moskva Dövlət Akademik Satira Teatrında təcrübə
keçmiş, daha sonralar Şəkinin, Mingəçevirin və Sumqayıtın Dövlət Dram Teatrlarında çaılışmış,
bir-birindən maraqlı obrazlar qalereyası yaratmışdır. Cəfər Cabbarlının "Aydın"ında Dövlət bəy,Anarın
"Adamın adamı"nda İbiş İbşli, Şekspirin "Kral Lir"ində Kral
Lir və digər tamaşalarda oynadığlı xarakterik rollarlla yüksək aktyor
məharəti, əsl peşəkarlkıq nümayiş etdirmiş, yaratdığı obrazların psixologiyasını
və mənəviyyatını tamaşaçılara dolğunluğu ilə çatdıra bilmişdir. Lakin hansısa
bir tamaşada ancaq müəyyən bir rolla tamaşaçıya demək istədiklərini tam
çatdırmağın mümkünsüz olduğunu görən Rövşən Almuradlı çox keçmədən teatr və
kino rejissorluğuna üz tutur.
26
yaşında - 1980-ci ildən rejissorluq fəaliyyətinə başlayaraq, qısa
bir müddətdə N.Hikmətin "Bayramın birinci günü", M.Salimoviçin
"Dərviş və ölüm", M.Süleymanlının "Dəyirman" əsərlərinə və
digər pyeslərə səhnə quruluşu verir.
1988-1992-ci
illərdəo, Y.Səmədoğlunun "Qətl günü", V.Sergeyevin "Bağlı
qapı arxasında iki nəfər", M.Suleymanlının "Zirzəmi",
M.Dostoyevskinin "Şıltaq qız", M.Qoqolun "Dəlinin
qeydləri", Anarın "Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi"
əsərlərini səhnələşdirir.
1989-cu ildə
"Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının "Debüt" studiyasında qısametrajlı "Hücum"
bədii filmi ilə "hücuma keçməklə” öz rejissorluq debütünü başlayan Rövşən
Almuradlı bir il sonra Azərbaycanın inqilabi-azadlıq hərəkatının təsiri ilə "Azadlığa gedən
yollar" filminin rejissor işində də fəal iştirak edir. Və artıq
1991-ci ildə Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının nəzdində açılan müstəqil
"İstiqlal" Teatrının bədii rəhbərliyi ona etibar edilir.
1993-1995-illərdə
onun rejissorluğu ilə çəkilən "Yük" və "Ümud" bədii
filmləri onu bir rejissor kimi tamaşaçılara daha yaxından tanıdır. Azərbaycan
Dövlət Televiziyasının "Sabah" Yaradıcılıq Birliyində dahi yazıçı Cəlil Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı", Nahid Hacızadənin
"Qayalarda qalan səs", Orxan Fikrətoğlunun "Şəkilçi", Vilyam
Şekspirin "Kleopatra" film-tamaşalarına quruluş verən Rövşən
Almuradlı sonralar "Telefilm" Yaradıcılıq Brliyində çalışarkən
"Yaz yuxusunun işığı", "Bəsdir, aglama" bədii televiziya
filmlərinin quruluşçu rejissoru olur. Daha sonra o, tamaşaçıların böyük maraq
və diqqətini özünə çəkmiş 7 seriyalı "Abbas və Gülgəz" filmini
yaradır.
Rövşən
Almuradlının çəkdiyi 10-a qədər sənədli film - "Etnoqrafik etüdlər",
"Qobustan", "Qax abidələri", "Padarçöl",
"Qudyalçay", "Şıx ocağının işığı", "Molla Cümə",
"Göyçə gözəlləməsi", "Yurd" və s. filmlər ölkəmizin tarixi
keçmişinin, xalqımızın milli adət və ənənələrinin, görkəmli adamlarının hər bir
tamaşaçı tərəfindən daha yaxşı tanınması və təbliği işində mühüm vasitə kimi
hər zaman böyük əhəmiyyətə və dəyərə malikdir.
Rövşən
Almuradlıya bir rejissor kimi daha çox şöhrət qazandıran isə onun 2003-cü ildə
çəkdiyi monumental "Koroğlu” filmi və 2006-2008-ci illərdə Mədəniyyət
Nazirliyinin sifarişi ilə üzərində çox gərgin çalışaraq, yüksək istedadı
sayəsində və böyük, gərgin zəhməti bahasına çəkib, başa çatdırdığı "Cavad xan”
filmi olmuşdur
.Bir
müddət Akademik Milli Dram Teatrında quruluşçu rejissor vəzifəsində çalışmış
rerjissorun "Ölüləri qəbiristanlıqda basdırın" (İsmayıl Şıxlı) əsəri
əsasında hazırladığı tamaşa, Bakı Bələdiyyə Teatrında səhnələşdirdiyi "Bəylik
dərsi” (Mövlud Süleymanlı), "Qaravəlli” (Anar), "Müraviyyə vəkilləri əhvalatı”
(Mirzə Fətəli Axundzadə) əsərləri tamaşaçılar tərəfindən böyük rəğbətlə
qarşılanmışdır.
Özünə və
sənətinə daim yüksək tələbkarlıq və məsuliyyətlə, yaradıcılıqla, həm də
pərəstişkarlarına hörmətlə yanaşmağa üstünlük verən, 30-a qədər sənədli, tarixi
və bədii filmin quruluşçu rejissoru olangörkəmli sənətkar Rövşən Almuradlının 2012-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrında səhnələşdirdiyi "Yaşlı xanımın gəlişi” tamaşası
bu gün də ölkəmizin baş teatrının repertuarındadır və hər zaman maraqla
baxılır.
Rəhman
ORXAN.
e-mail:[email protected]
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.