Dekabr, 1987-ci il. Dağlıq Qarabağ səmasından başlanan ideoloji
müharibə
- Bax, görürsünüz, bu vərəqələri? – deyə
Dağlıq Qarabağ Muxtar vilayətinin o zamankı partiya rəhbəri Boris Kevorkov
Stepanakertdən Bakıya, əməkdaşı olduğum "Vışka” qəzetinə göndərilmiş bir təxribat
xarakterli məktubu ona təqdim etməyimə əsəbi reaksiya verərək, iş stolunun
altındakı dəmir seyfdən çıxartdığı bir top vərəqəni hirslə masasının üstünə atdı. – Sizin redaktor elə
bilir ki, mənim heç nədən xəbərim yoxdur? O heç bilirmi ki, xaricdən, daha çox
Livandan və Suriyadan gələrək, Yerevanda cəmləşən daşnaklar artıq neçə müddətdir
ki, vertolyotla Dağlıq Qarabağ üzərində uçaraq, Stepanakertə və bütün erməni kəndlərinə
bu cür təxribatçılıq vərəqələri yayırlar? Özü də ayda bir-neçə dəfə! Məqsədləri vilayətin Azərbaycandan
ayrılıb Ermənistana verilməsi üçün erməni əhalini ayağa qaldırmaqdır. Vilayətə
gələn təxribatçı emissarları qovub çıxarda bilsək də, birbaşa Yerevandan uçub gələrək,
göydən yerə minlərlə, on minlərlə vərəqələr yağdıran vertolyotlarla bacara
bilmirik, buna imkanımız yoxdur. Onlar – göydə, biz isə – yerdə. Bunun
qarşısını almaq üçün nə Bakı, nə də Moskva heç bir tədbir görmək istəmir (söhbət
respublikanın o zamankı qətiyyətsiz, inert başçısı K.Bağırovun dövründən
gedir – R.O.). Bu vərəqələrdə hətta məni erməni xalqının düşməni
elan edərək, öldürəcəkləri ilə də hədələyirlər.
Vərəqələrə göz gəzdirdim: "Kevorkov, rədd ol Dağlıq Qarabağdan! Sən
erməni deyilsən, satqınsan!", "Boris, sən ermənilərin düşmənisən. Səni
dar ağacından asacağıq", "Kevorkov, sənin arvad-uşağını..." və
s. hədə-qorxu, təhqir dolu vərəqələr...
…Redaksiyanın tapşırığı ilə qəzetin Naxçıvan Muxtar Respublikası və Dağlıq
Qarabağ üzrə xüsusi müxbiri kimi 1987-ci ilin dekabrında növbəti ezamiyyətim zamanı vilayətin rəhbəri B.Kevorkova
təqdim etdiyim, guya erməninin yox, bir azərbaycanlının yazdığı məktub (rusca
yazılmışdı!..) cəmi bir cümlədən ibarət idi: "Biz perestroykaya yalnız o zaman inanarıq ki, Dağlıq Qarabağ Sovet Ermənistanına
verilmiş olsun”.
Düşünülmüş hiyləgərliyə
bir bax: sadəcə Ermənistana yox, "Sovet Ermənistanına”! Çox zaman qəbul etmək
istəmədikləri "Sovet” sözünü məhz bu məqamda kara gələn hesab edib, "yerində”
işlətməklə daşnaklar özlərinin guya Sovet sisteminə böyük rəğbət, məhəbbət bəslədiklərini,
sadiqliklərini, Moskvanın, sosializm quruluşunun qızğın tərəfdarı olduqlarını,
Dağlıq Qarabağın isə "sadəcə” Sovet
Ermənistanının tərkibində olmasını "qəlbən” istədiklərini diqqətə çatdırmağa
çalışırdılar. Özü də guya bunu daha çox "arzulayan" azərbaycanlı
idi...
Haşiyə çıxaraq, həqiqət
naminə etiraf etməliyəm ki, o zaman Azərbaycan KP MK-nın büro üzvü olan
B.Kevorkov "Vışka”nın
xüsusi
müxbirinin fəaliyyətinə nəinki heç bir maneə törətmir, hansısa bir təsir göstərmirdi,
əksinə - formal da olsa, köməklik göstərməyə çalışırdı. Hətta bir müddət əvvəl
özünün ikinci katibini, ideoloji şöbə müdirini və diğərlərini yanına çağırıb, məni
təqdim edərək, tapşırmışdı ki, "obkom”un yaxınlığında, Bakının o vaxtkı Lenin
sarayı stilində yeni tikilmiş siyasi-maarif evində "Vışka” qəzetinin müxbir məntəqəsi
üçün bütün şəraiti təmin edilmiş kabinet ayrılsın. Ciddi görkəmli, bir qədər də
zəhmli olmasına baxmayaraq, lazım olduğu hallarda qəzetin müxbirini qəbul edib,
diqqətlə dinləyir və müzakirə olunan məsələlərlə bağlı "qulbeçələr”inə müvafiq
tapşırıqlar verirdi. Şuşaya və digər rayonlara gedərkən isə mənə işçilərindən
birini də qoşaraq, xüsusi göstərişlə "QAZ-31” maşını da ayırırdı.
…Növbəti görüşdə redaksiyaya
vilayətlə bağlı daxil olmuş bir-neçə sosial-məişət məzmunlu şikayət məktubuna digər
iki katib və şöbə müdirləri ilə baxdıqdan sonra, kəskin reaksiya doğura biləcək,
"ağrılı yer”ə toxunan məktubu redaktorumuzun tapşırığı ilə şəxsən B.Kevorkovun
özünün tanış olması üçün həmin gün ona sonda, "bu məktuba da baxmağınız
xahiş olunur" deyə təqdim etmişdim. Vilayətdən belə məzmunda bir məktub
göndərildiyinə inanmayacağını, bunu qətiyyətlə inkar edəcəyini düşündüyüm
halda, onun bu cür ideoloji təxribatın təsdiqi olaraq, yaranmış vəziyyət barədə
gözləmədiyim faktları açması mənə məsələnin nə dərəcədə ciddi olduğunu anlatmış
və Qarabağla, Şuşa ilə bağlı narahatlığımı artırmışdı.
B.Kevorkov, bir cümləlik
o məktubu oxuyan kimi yanına çağırdıqlarının hamısını əsəbi halda kabinetdən
çıxardaraq, ikilikdə qalanda bunu gizlətməyərək, dedi ki, Ermənistanda
Qarabağla əlaqədar fitnəkar iddia və hərəkatlar hələ əvvəlki illərdə də müşahidə edilirdi.
- Bu barədə mən vaxtilə
L.Brejnevə də ətraflı məlumat vermiş və narahatçılığımı catdırmışdım. O isə
halını pozmadan, gülümsünərək bildirmişdi ki, "bizim Sovetlər ölkəmizdə
qardaşlıq hökm sürür, bu sarsılmaz dostluğu, qardaşlığı pozmağa heç kəs cəsarət
etməz”. Eyni fikirləri mənə indi Kamran Bağırov da söyləyir, ancaq situasiya
getdikcə ciddi xarakter alır və belə getsə, hər şey nəzarətdən çıxacaq, qarşısı
alınmaz olacaq.
B.Kevorkov bunu 1987-ci
ilin dekabrının ortalarında mənim Mardakertə (Ağdərəyə), rayon partiya komitəsinin
hesabat-seçki konfransına gedəcəyim ərəfədə demişdi. Təbii ki, yaxın müddətdə
hadisələrin necə cərəyan edəcəyini həmin vaxt nə mən təsəvvür edə bilərdim, nə
də - yəqin ki o. Lakin zamanın nikbinlik vəd etmədiyini hər halda az-çox başa
düşür, hiss edirdik. Və heç iki ay ötmədi ki, Stepanakertdə daşnak separatizmi
baş qaldırdı və onun davamı olaraq Sumqayıtda qabaqcadan hazırlanılmış erməni-daşnak
ssenarisi üzrə təxribatlar törədildi.
B.Kevorkovun daşnaklarla
nəinki əlbir, heç həmfikir də olmadığını vilayətdə etirazların başlandığı ilk
günlərdəcə onun vəzifədən qovularaq, yerinə qatı daşnak olan Qenrix Poqosyanın
təyin edilməsi, eləcə də bir-çox erməni mənbələri birmənalı şəkildə təsdiq
edir. Erməni fotobloqeri Albert
Voskanyan isə öz "xatirələrində" daha uzağa gedərək yazır ki,
vaxtilə Bakıda guya əsirlikdə olan B.Kevorkovun (əslində o özü könüllü olaraq
Azərbaycan tərəfinə keçmiş, Bakıya gəlmişdi) dəyişdirilərək, Ermənistana
qaytarılmasına Yerevan rəsmi razılıq verməmiş, etiraz etmişdi. Və bu heç də təəccüb
doğurmurdu, çünki daşnak ideologiyasını qəbul etmək istəməyən bir erməni
Yerevana heç vaxt və qətiyyən lazım deyildi...
Mən – DTK əməkdaşı rolunda, DTK zabiti isə...
Yadımdadır, tanışlıq
xarakteri daşıyan ilk görüşümüz zamanı B.Kevorkov vilayət mərkəzi haqqında daha
geniş məlumat almaq üçün mənə Stepanakert şəhər partiya komitəsinin 1-ci katibi
ilə də gürüşməyi məsləhət görmüş və elə mənim yanımda ona zəng edib, "Vışka” qəzeti
tərəfindən Dağlıq Qarabağ üzrə xüsusi müxbir təyin edildiyini bildirərək, məni
qəbul etməsini tapşırmışdı. Vilayətin "ağası”nın şəxsi tapşırığına baxmayaraq,
Zaven Movsesyan öz "boss”undan fərqli olaraq məni açıq-aşkar könülsüz, əsl
daşnak, qatı erməni kimi şübhə dolu nəzərlərlə qarşıladı.
Həmin anda yadıma düşdü
ki, Azərbaycanın ab-havasının qətiyyən duyulmadığı, nəinki ticarət obyektlərinin,
hətta rəsmi dövlət idarələrinin giriş lövhələrinin və bütün digər tərtibatlarının
ermənicə yazıldığı Stepanakertə ((çox acı
və ağrılı səslənsə də, nə qədər ki Dağlıq Qarabağa sahib ola bilməmişik, o şəhər
hələ Xankəndi deyil. Bayrağımızı orada dalğalandıranda - bax, onda Xankəndi
olacaq!!.) həmin ilk gəlişim zamanı vilayət partiya komitəsində cəmi iki azərbaycanlıdan
biri olan, o zaman oranın inzibati orqanlar şöbəsinin
müdiri vəzifəsində çalışan, xalqımızın vətənpərvər, igid oğlu Vaqif Cəfərov
tanışlığımızın elə ilk günündəcə mənə ermənilərlə münasibətdə ehtiyatlı,
ayıq-sayıq olmağı məsləhət görmüşdü. "Burdakıların çoxu bizə düşmən olan
daşnaklardır, bizi hər addımda izləyirlər”, - demişdi. (Sonralar Şuşanın 1-ci
katibi, SSRİ Ali Sovetinin deputatı olmuş o igid Vətən oğlu 20 noyabr 1991-ci
ildə Azərbaycanın say-seçmə öğulları İsmət Qayıbov, Məhəmməd Əsədov, Osman Mirzəyev,
Vəli Məmmədov, Alı Mustafayev və digərləri ilə birgə ermənilər tərəfindən
yandırılan Qaradağlı kəndi camaatının harayına, imdadına tələsərkən düşmənin
xaincəsinə Qarabağ səmasında vuraraq partlatdığı vertolyotda həlak olmuşdu).
Həmin
daşnaklardan biri olduğu dərhal duyulan Z.Movsesyanla etika xatirinə rəsmi,
lakin soyuqluğu açıq-aşkar hiss olunan tanışlıqdan sonra onun verdiyi ilk sual
bu oldu:
- Maraqlıdır, nəyə görə
50 il idi ki "Vışka”nın Dağlıq Qarabağ üzrə heç bir əməkdaşı yox idi və birdən
1987-ci ildə redaksiya bura xüsusi müxbir təyin etmək qərarına gəldi?
Təbii ki, mən o dövrün
ruhuna uyğun olaraq cavab verdim ki, "qəzetimiz burda özünün müxbir
postunu vilayətin ictimai və sosial-iqtisadi həyatını daha dolğun və operativ
işıqlandırmaq məqsədi ilə yaradır. Bu niyə sual doğurmalıdır ki?".
Ancaq bu cavabdan sonra
da o "qırışmal"ın qırışığı açılmadı, bədbəxt bir hadisə baş veribmiş
kimi yenə də qaşqabaqlı idi və məni elə həmin əhvalla da, fikirli halda üçüncü
katibin, gözəl bir xanım olan Asmik Mikaelyanın yanına yola saldı (bir-neşə ay sonra vilayətdə başlamış antiazərbaycan
ixtişaşları zamanı meydanda "miatsum” deyə hürən-bağırışan ermənilərin tək olan
bir azərbaycanlı, üstəlik - sumqayıtlı üçün faciə ilə bitə biləcək vəhşi, azğın
hücumundan "obkom"un girişində son, həlledici anda məni məhz o xanım
və rus hərbçiləri qurtara bilmişdi). Qatı daşnak xarakteri nümayiş etdirən Zavendən
fərqli olaraq Asmik Mamikonovna məni gülərüzlə və səmimiyyətlə qarşıladı, hətta
nahar fasiləsində öz evinə, dolma-bozbaş qonaqlığına da dəvət etdi ("təvazökarlıq"
edib, nəzakətlə dəvətdən imtina etdiyimə görə sonralar özümü çox qınamalı
oldum. Getsəydim, heç olmasa görərdim ki, şəhərin partiya komitəsinin gözəl erməni
katibi hansı şəraitdə, necə yaşayır - təmtəraqlı, yoxsa təmtəraqsız? Ermənilər
belə yerdə deyiblər də: "müsəlmanın sonrakı ağlı mənim olaydı". Ancaq
son illərin hadisələri göstərir ki, müsəlmanın heç sonrakı ağlı da bir şey
deyilmiş...).
Yalnız iki ay ötdükdən –
Stepanakert ixtişaşları başlandıqdan sonra 1-ci katib Zavenin məni soyuq
qarşılamasının əsl səbəbini anladım. Sən demə, o düşünürmüş ki, Bakı Daglıq
Qarabağda onların – daşnakların hazırladıqları planlardan duyuq düşüb və guya
orada vəziyyətə gizli nəzarət etmək məqsədi ilə məni "50 ildən sonra” vilayətə
məhz xüsusi müxbir adı altında DTK-nın əməkdaşı kimi göndərib... Ancaq kaş ki,
Azərbaycanın o zamankı DTK-sı həqiqətən ora öz peşəkar agentlərini, əməkdaşlarını
vaxtında göndərəydi və onlar xalqımızın mənafeyi naminə nə isə eləyə biləydilər.
Bu gün də fikrən o günlərə
qayıdarkən heç cür başa düşmək olmur ki, əsas və başlıca vəzifəsi Dövlət təhlükəsizliyini
təmin etmək olan, böyük və güclü saydığımız o zamankı Komitə - Azərbaycan
DTK-sı niyə respublikamızın, Qarabağımızın təhlükəsizliyini təmin edə bilmədi?
Axı, həmin Komitə heç yerli-köklü olmasaydı belə, Qarabağda vəziyyət elə həmin
şəkildə də davam edəcəkdi. Əgər belə olacaqdısa, onda o zamankı DTK həmin
kritik, çaxnaşıqlı dövrdə bizə hansı xidməti ilə lazım idi?..
Heç Qarabağda demirəm,
"Vışka” qəzetinin özündə belə ermənilər Bakıdan rədd olub gedəndən xeyli sonra
da keçmiş ərinin Stadnik familiyası altında gizlənən, tipik erməni olduğu həyasız
sifətindən də açıq-aydın görünən Vera adlı hiyləgər bir qadın jurnalist Bakıda
qalmaqda davam edirdi və bu barədə şəxsən mənim DTK-ya "siqnal” verməyimə baxmayaq,
bizim o vaxtkı kəşfiyyat orqanımız heç bir "kəşfiyyat” aparmamışdı. Erməni
V.Stadnikin respublikadakı ictimai-siyasi vəziyyət barədə informasiyaların cəmləşdiyi
redaksiyada gizli agent kimi qalması barədə yüksək rütbəli DTK zabitinə məlumat
verib, onun barəsində tədbir görülməsi üçün bir-neçə dəfə şəxsən müraciət etsəm
də, həmin zabit məsələni həftələrlə, aylarla uzadır, mənim telefon zənglərimi
isə hərdən cavabsız qoyur, ya da "narahat olmayın, izləyirik, məşğuluq...” deyə
tələm-tələsik cavab verməklə kifayətlənirdi. Əslində az-çox hörmət bəslədiyim və
etibar edib, güvəndiyim həmin DTK zabiti özünün dediyi kimi, vəziyyəti "izuçat”
eləyənə (öyrənənə) qədər günlər, aylar ötdü və həmin qadın agent yəqin ki o
dövrdə ermənilər üçün lazım olan əsas materialları (Azərbaycanda Qarabağla əlaqədar
görüləcək tədbirlər, xalqın ümumi ovqatı - nikbin və ya bədbin olması, mübariz
və ya laqeyd, passiv olması və s. barədə) Yerevana və Stepanakertə ötürərək,
bir-neçə vaxtdan sonra Bakıdan sakitcə, heç bir maneəsiz köçüb gedə bildi...
Erməni
təxribatlarının Sumqayıt ssenarisinin "səhnələşdirilməsi”
27-28 fevral 1988-ci il.
Fevralın əvvəllərindən etibarən
Ermənistanın Göyçə və Zəngəzur mahallarında malı-mülkü talanıb-yandırılan, dədə-baba
yurdlarından qovularaq, güclə qaçıb canını qurtaran həmvətənlərimizin Azərbaycana,
xüsusilə də Sumqayıta axını güclənmişdi. Əslində bu axın hələ xeyli əvvəl
başlamışdı. Şəhər miqyasında bu bütünlükdə aydın hiss olunmasa da, 4 N-li mənzil-istismar
idarəsinin o zamankı rəisi, milliyyətcə osetin olan, "jek” müdirləri içərisində
özünün prinsipiallığı, az-çox obyektivliyi, düzlüyü və savadlı olması ilə seçilən
Mədinə xanım Meyburaşvili narahatlığını gizlətməyərək bir dəfə demişdi ki,
"Qafan və Qacarandan Sumqayıta gəlib, ev alanlar çoxalıb. Deyəsən, ermənilər
orada onları dinc yaşamağa qoymurlar.” Osetin qadın bundan narahatlıq keçirsə də,
məsələdən xəbərdar olan bir-çox vəzifəli azərbaycanlılarımız bunun elə də fərqinə
varmırdılar. Açığını deyim ki, Qacaranın adını da mən ilk dəfə o qadından
eşitmişdim.
Bir vaxtlar xarici qüvvələrin
və bolşevik Rusiyasının təzyiqi ilə bugünü düşünmədən "səxavətlə” ermənilərə pay
verdiyimiz qədim yurd yerlərimiz olan Göyçə və Zəngəzurdan Sumqayıta pənah gətirən
həmvətənlərimizlə gəlib çatan sarsıdıcı, müdhiş
xəbərlər, Əsgərana etiraz nümayişi zamanı ermənilərin silahsız
ağdamlılara atəş açaraq, iki gənci qətlə yetirməsi zamanın ədalətsizliklərinə və
haqsızlıqlarına qarşı heç zaman laqeyd olmayan sumqayıtlıların üsyankar ruhunu daha
da coşdurmuş, alovlandırmışdı.
...Fevralın 27-də "Vışka"
qəzetinin Sumqayıtın Mərkəzi poçt binasında yerləşən müxbir məntəqəsində qəzet
üçün yazı hazırlayarkən qarşı tərəfdəki küçədən adamların hay-küylü səslərini
eşidib, əsəbiləşdim ki, camaatımız yenə də kartof-soğan növbəsində bir-birini
didib-qırır. Səs-küyün azalmaq əvəzinə getdikcə artdığını görüb, növbə davası döyən
"alıcılar”in ünvanına deyinərək, ayağa qalxıb, pəncərəyə yaxınlaşarkən tamam
başqa bir mənzərə ilə üzləşdim: gənclərdən ibarət böyük, izdihamlı bir dəstə
"Qarabağ bizimdir!”, "Ermənilərə ar olsun!”, "Ermənilər, Qarabağdan rədd olun!”
kimi şüarlar səsləndirərək, əllərində irili-kiçikli bayraqlarla küçə boyu sürətlə
qaçışırdılar. Gənclərimizin öz coşqunluğu
ilə ürəkləri riqqətə gətirən vətənpərvərlik, qeyrət hissinin təsirindən həmin
anda yazacağım yazını, bütün hər şeyi unudub, arxa plana ataraq, cəld küçəyə
qaçdım. Döyüşə hazır imiş kimi inqilabi ruhla, əzmlə, vüqarla addımlayan
cavanlar maşın yolu ilə sürətlə, qışqıra-qışqıra irəliləyir, mən isə səki ilə
onların yanınca gedərək, fəxrlə, qürur hissi ilə onlara baxırdım. Gənc
"üsyançılar” heç kəsə və heç nəyə məhəl qoymadan və toxunmadan küçə boyu
qaçışırdı və mən onlarla güclə ayaqlaşa bilirdim. İlk anlarda elə düşünürdüm
ki, onlar bu yürüşləri ilə bütün sumqayıtlıların diqqətini ermənilərin Qarabağa
iddialarına yönəltmək, buna qarşı barışmazlıq nümayiş etdirməyə çagırış məqsədi
güdürlər. Təbii ki, bu, başa düşülən, bütünlüklə qəbul ediləcək bir niyyət kimi
mühüm, vacib idi.
Çox da böyük olmayan bir
şəhərdə yaşasaq da, "üsyançı” gənclərin çoxunu üzdən tanıya bilmədiyimdən
"papaq altda oğullar varmış” düşünərək, onların yanınca, üsyançı cərgələrinə
qoşulmadan, yalnız kənardan seyr etməklə getməkdə davam edirdim. Küçə boyunca
orda-burda səsə-haraya yığışanlar gənclərin yürüşünü alqışlayaraq, onları
salamlayırdı. Getdikcə dəstəyə qoşulanların da sayı artırdı.
Nümayişçilər "Dostluq”
(?..) küçəsindən "Sülh” küçəsinə kimi sülh şəraitində yürüsələr də, məhz bu küçədən başlayaraq "sülh” pozulmağa
başladı. Həmin küçələrin kəsişməsində qarşı tərəfdən qəfildən peyda olmuş 10-12
nəfərlik dəstədən bir-neçəsi işıqforun qırmızı işığında dayanmış avtobusların
qapı-pəncərəsini döyəcləyərək, sürücülərdən qapıları açmağı, sərnişinlərdən isə
onlara qoşulmağı tələb etməyə başladılar. Əksəriyyəti qadın və uşaqlar olan sərnişinlər
nə baş verdiyini anlamayaraq, qorxu içərisində avtobuslardan düşüb qaçsalar da,
bəziləri maşınları tərk etmək istəmir, Sumqayıtda əvvəllər heç zaman üzləşmədikləri
belə bir zorakılığa dözməyərək etiraz edirdilər. Belə olduqda "nümayişçilər” avtobuslardan
birinə doluşaraq (digər bir avtobus qapıları açmadı və yaşıl işıq yanan kimi
sürətlə yerindən qopub, yoluna davam etdi), içəridəkilərə güc tətbiq etməyə
başladılar. Vəziyyətin kəskinləşdiyini görüb, sərnişinlərin qabaq qapıdan düşmələrinə
mane olmamaq üçün bir nəfər yaşlı adamla birgə arxa qapıdan salona daxil olub,
aranı sakitləşdirməyə, dəliqanlılıq edən "üsyançıları” maşından düşürtməyə
çalışdıq. Bir-neçəsi maşını tərk etsə də, onlardan sumqayıtlı olduğu hiss
olunmayan, qara geyimli birisi fikrindən dönmək istəmir, qətiyyətlə sonuncu sərnişinləri
də düşürtməyə çalışırdı. Onun qolundan yapışıb, qadınlarla işi olmamasını tələb
etdikdə onun bulanıq baxışlarından sərxoş olduğunu, ayaq üstə güclə dayandığını
gördüm. Bizə qarşı da kobudluq edəcəyini, əlbəyaxa olacağımızı gözlədiyim halda
o, qeyri-müəyyənlik ifadə edən dumanlı, süzgün baxışları ilə mənə baxıb,
müqavimət göstərmədən "hamı düşsün” deyərək, əlini yelləyib, salonu tərk etməkdə
olan sonuncu sərnişinlərin ardınca avtobusdan düşərək, ləngər vura-vura qaçıb dəstəyə
qoşuldu. Yalnız çox sonralar onun bulanıq, aydınlığını itirmiş baxışı gözlərim
önündə yenidən canlanarkən mənə bəlli oldu ki, həmin oğlan Azərbaycan dilində tərtəmiz
danışan erməni "təlimçilər” tərəfindən məqsədli şəkildə qabaqcadan, qəsdən
içirdilmiş, nəşələndirilmiş gənclərdən, bəlkə də elə erməni emissarlardan biri imiş və spirtli içkinin təsirindən daha
çox tiryəkin gücündən o hala düşübmüş.
Avtobusdakı münaqişə
davam etdiyi müddətdə nümayiş dəstəsinin bir qrupu 20 ildən artıq "zavmaq” işləyən
Səməd kişinin "Sputnik” kimi tanınan ərzaq mağazasına doluşmuşdular. Onun başına
yığdığı, əksəriyyəti erməni olan satıcı qadınlar uzun illər idi ki alıcılara çəkidə
və qiymətdə həyasızcasına, "məharətlə” kəf gəlməyi bacardığından mağazanın işi "xod”
gedirdi (1985-ci ildə qəzetimizin xətti iə keçirilən "fəhlə reydi” zamanı Səmədin
"sağ əli” olan erməni qadının məsuliyyətə cəlb olunmasına, 5 il azadlıqdan məhrum
edilməsinə nail olsam da, heç 6 ay keçməmiş mağaza müdiri xeyli "maya qoyaraq”,
həmin "əvəzedilməz” işçisini həbsdən azad etdirib, yenidən "iş başına” qaytara
bilmışdı). Təbii ki, həmin dəqiqələrdə "Sputnik”in içərisində nələr baş
verdyindən xəbərim olmadı (düzü, bunu sonralar da öyrənə bilmədim, nədənsə
maraqlanmadım).
Bir qədər sonra dəstə
mağazadan hay-küylə çıxaraq, "Qarabağ!-Qarabağ!” qışqıra-qışqıra "Sülh” küçəsi
ilə mərkəzi bazara tərəf qaçmağa başladı... Tramvay yolu ilə irəliləyib, Nizami
küçəsi ilə üzüyuxarı gedərkən qarşılarına çıxan qəzet köşklərinin ermənilərin
olduğunu düşünərək, daş-kəsəklə vurub dağıtmaq istəsələr də, ətrafdakı adamlar
"ermənilərin deyil” deyə buna imkan vermədilər. Şəhər partiya komitəsinin
yaxınlığındakı qəzet köşkünə çatarkən də onların ora hücumunun qarşısını çox çətinliklə
almaq mümkün oldu. Köşkdə həqiqətən erməni qadın işləyirdi və yəqin ki dəstə
bunu dəqiqliyi ilə bilirdi. Satıcı içəridə deyildi, yoxsa vəziyyət başqa cür olacaqdı.
Köşkün pəncərələrini daşa basaraq, bir-neçə yerdən sındırdıqdan sonra hay-harayla
partiya komitəsinin qarşısındakı keçmiş Lenin meydanına toplaşdılar, sanki
kimisə gözləyirdilər – yəqin ki, şəhər rəhbərliyini. Kiminsə onların qarşısına çıxaraq,
nəsə bir söz deməsini, daha çox Dağlıq Qarabağ məsələsinə aydınlıq gətirilməsini
istəyirdilər. Ətrafda isə heç kəs, hətta hər səsə-küyə, dava-dalaşa müntəzir
olan milis işçiləri də gözə dəymirdi. Vəziyyəti belə görüb, partiya komitəsinin
binasına yaxınlaşaraq, içəri keçib, ordakılardan heç olmasa bir-iki nəfərin
izdiham qarşısına çıxıb, hissləri qaynayıb-coşan gənclərə müraciətlə bir-iki
söz deməsini xahiş etmək istədim. Bütün qapılar bağlı idi. İçəridə olan erməni
polis işçisi (o, neçə illər idi orda işləyirdi. Guya ora "yarayan" bir nəfər
azərbaycanlı yox idi) əllərinin çarpaz işarəsi ilə "olmaz!” işarəsi verdi və
daha bir işarə ilə bunun "yuxarıdakıların” tapşırığı olduğunu bildirdi. Nə qədər
təkid etsəm də, nəinki qapını açmadı, hətta durduğu yerdə - gendə dayanaraq,
heç qapıya yaxın da gəlmədi.
Edik
Qriqoryan və "qara plaşlılar” – təlimatçı emissarlar...
Belə olduqda "Qarabağ!,
Qarabağ!” deyə gur-gur guruldayan meydanı sakitləşdirmək üçün geriyə qayıdaraq,
yanında Leninin böyük heykəlinin ucaldığı tribunaya qalxmaqdan başqa çarəm
qalmadı – gənclərin Göyçə, Zəngəzur, Qarabağ nigarançılıqlarına biganə qalmaq
olmazdı. "Əziz həmvətənlərimiz” müraciəti ilə meydana toplaşanları salamladım və
özümü təqdim etdim. Biləndə ki, qarşılarındakı respublika qəzetlərindən birinin
müxbiridir və deyəndə ki, "mən də sizinləyəm!”, hay-küy dolu sevinclə qışqırışaraq,
əl çaldılar. Meydanda 300-400 adam olardı. Nədənsə diqqətimi izdihamın sağ tərəfində
bir-neçə yerdə qara plaşlı, gödəkçəli 4-5 nəfər cəlb etdi (bunu sonralar dəqiqliklə
xatırladım). Onlar izdihamın gur yerində dayansalar da, meydana toplaşanlardan,
qışqırıb fəallıq göstərənlərdən fərqli olaraq sakitcə ora-bura baxır, izdihama
qoşulub qışqırmır, əl-qol atmır, əl çalmırdılar. Onların kim olduqları sonrada
məlum olmuşdu – sən demə, onlar daşnak emissarları, Sumqayıt təxribatlarının təşkilatçıları
imişlər...
Meydana müraciətlə Qarabağın
əzəli və müqəddəs Azərbaycan torpağı olduğu, o yerlərin Azərbaycana M.P.Vaqif,
X.Natəvan, Üzeyir Hacıbəyov, Bülbül kimi görkəmli şairlər, bəstəkarlar, müğənnilər
və digər sənətkarlar bəxş etdiyi, Şuşanın, Xankəndinin qədim, şanlı tarixi haqda
və s. az-çox bildiklərim barədə pafosla danışaraq, eyni zamanda onlara vətənpərvər
duyğularına görə təşəkkür edərək, müəyyən ünsiyyət qura bilsəm də, təmkinli
olmağa çağırdıqda, "Sumqayıt bizim hər birimizin doğma şəhəridir, gəlin heç nəyi
qırmayaq, dağıtmayaq, ağılla, düşüncə ilə hərəkət edək” kimi fikirlər səsləndirdikdə
izdiham qışqırışaraq, məni "hoydu-hoydu”ya götürürdü. Belə olanda yenə "valı
onlar istəyən tərəfə” çevirməli olurdum. Nə partiya, nə də İcraiyyə komitəsindən
bir nəfər də olsa, çıxaraq toplaşanlara müəyyən məsləhət, istiqamət vermək istəyində
olan yox idi. Bilirdim ki, bacarıqlı təşkilatçı, qeyri-standart düşüncəli,
olduqca tədbirli olan, qayğıkeşliyi və səmimiliyi ilə az bir zamanda şəhər
sakinlərinin böyük hörmət-nüfuzunu qazanmış birinci katib Cahangir Müslümzadə həmin
günlər məzuniyyətdə, respublikadan kənarda idi. O, şəhərdə olmadığı üçün isə
kimsə məsuliyyəti öz üzərinə götürüb, coşub-daşan meydan qarşısına çıxmaq istəmirdi.
Qəribə idi ki, toplaşanlardan da kimsə tribunaya qalxıb söz demək fikrində
deyildi. Bu, həm "üsyançılar” arasında ziyalıların, həm də hərəkata liderlik edə
biləcək bir kəsin olmadığını, prosesin kortəbii xarakter daşıdığını göstərirdi.
Axı, onları Vətən sevgisi, millət, xalq qeyrəti ayağa qaldırmışdısa, onda gərək
onlar öz daxili yanğılarını söndürmək üçün tribunanı çıxışları ilə "dağıdaydılar”,
öz fikirlərini söyləmək üçün bir-birinə aman verməyəydilər. Ancaq belə olmadı.
Bu isə indiki halda "kütlə”yə başqa niyyətli bir "dirijorun” rəhbərlik etməsindən,
onun ssenari və proqramında kiminsə çıxış etməsinin, söz deməsinin nəzərdə
tutulmamasından xəbər verirdi.
Meydandan hərdən "Paşa”
sözünü eşıdir, lakin bu adın sahibinin hansısa bir azərbaycanlı olduğunu zənn
edərək, yüzlərlə adamın içərisində niyə məhz bu adın səslənməsinə əhəmiyyət
vermirdim. Həm də ki, həmin anlarda diqqət kiməsə yox, bütün meydana yönəlməliydi.
Ancaq, sən demə, "dirijor” elə həmin Paşa imiş - əsl adı sonralar bəlli olan
Eduard Qriqoryan. Bəs niyə onu ermənilərin bu adı adətən qısaldımış şəkildə deməyi
xoşladığı Edik kimi yox, Paşa deyə çağırırdılar? Yəqin ona görə ki, Sumqayıtda böyüyüb, Azərbaycan
dilini mükəmməl bilən Edik üçün başına yığdığı dəstəni özünün azərbaycanlı
olduğuna inandırmaq istəyi ilə Paşa daha münasib, başaldadıcı bir ad idi. Türkcə
"general” mənasında olan bu təxəllüsü isə Edik, şübhəsiz ki, özü üçün heç də təsadüfi
seçməmişdi - əvvəla, şəhərin cavanları onu azərbaycanlı kimi qəbul edəcəkdi, digər
tərəfdən isə o özünü "general” kimi hiss edərək, ətrafına daha çox "əsgərlər”
toplamağa həvəsli olacaqdı.
Düzdür, bu fikirləri
uzun illər ötdükdən sonra, az-çox analiz əsasında söyləmək mümkün idi, ancaq o
zaman - tribunada olarkən əsas məqsəd meydanda qaynayıb-coşan cavanların vətən
sevgisini alqışlamaqla yanaşı, onların təhlükəli, bəd əməllərdən çəkinmələrinə
nail olmaq idi. Meydandakılar isə uzun-uzadı çıxışlara qulaq asmaq ovqatında
deyildi. Odur ki, 10-12 dəqiqə də meydanda dayanıb, mənim "moizələrimə” qulaq
asdıqdan sonra da şəhər rəhbərlərindən heç kəsin onların qarşısına çıxmaq niyyətində
olmadığını yəqin edərək, yenidən burulub mərkəzi poçta tərəf yürüş etməyə
başladılar.
Artıq dəstədən
çox "kütlə”yə çevrilməkdə olanların yenidən eyni marşrutla hərəkətə başlaması
narahatlıq doğurduğundan dərhal tribunadan enərək, onların ardınca düşdüm. Mərkəzi poçta çatarkən dəstədən bir qrup ayrılaraq, "burda ermənilər var!” – deyib, girişə tərəfə
yönələndə özümü yetirərək, nəyəsə nail ola biləcəyimə o qədər də inanmadan qarşılarını
kəsib, az qala bağıra-bağıra yalandan dedim: "Uşaqlar, burda erməni yoxdur, inanın,
yoxdur!”. Onlar qışqırışaraq içəri keçməyə can atsalar da, qarşılarındakının
bir qədər əvvəl tribunadan tanıdıqları adamın olduğunu görüb, yəqin ki inanaraq,
ani olaraq duruxub dayandılar və birdən kiminsə "getdik!” komandası ilə qəfildən
burulub yollarına davam etdilər. Keçirdiyim həyəcan və gərginliyin təsirindən yorğunluq,
taqətsizlik hiss etdiyimdən daha onların ardınca getmək istəmədim. Şükr elədim
ki, nə yaxşı, onlar mənə inanıb, poçta girmədilər, yoxsa daşnaklar üçün mühüm dəlil ola biləcək böyük bir faciə baş
verəcəkdi – orda ən azı 10-12 nəfər erməni rabitəçi qadın çalışırdı. Hər halda
mənə inanan o vaxtkı uşaqlar sağ olsunlar. Xüsusilə də gözləmədiyim halda, ən həlledici,
dramatik bir məqamda "getdik!” komandasını verən oğlan. Axı, tribunada görməsəydilər
və mənə inanmasaydılar, baş verə biləcək
hücumun qarşısını necə ala bilərdim ki?..
Təxminən 30-40
dəqiqədən sonra yürüşçülər şəhərin küçələrində növbəti dövrəni başa vurub, yenə
də mərkəzi meydana toplaşmışdılar və hər yerdən "Qarabağ!” nidaları yüksəlirdi.
Ətrafa xeyli adam toplaşmaqda idi. "Yaşıl bina” yenə də meydanın üzünə bağlı
idi. Sağa-sola göz gəzdirib, şəhər rəhbərliyindən heç kəsi görmədikdə yenə izdihamın
önünə çıxmalı oldum. Xalqımızın igid, mərd oğulları Koroğlunun, Babəkin, Şah
İsmayıl Xətainin, Cavad xanın torpaq, Vətən uğrunda mübarizələrindən, qəhrəmanlıq
və rəşadətlərindən söhbət açaraq, sıraları anbaan genişlənməkdə olan mitinq
iştirakçılarını Qarabağ uğrunda, Vətənin hər qarış torpağı uğrunda mübarizədə
sonadək dönməz, mətanətli olmağa səsləməklə yanaşı onları erməni vəhşiliklərinə
dözməyərək, Sumqayıta pənah gətirmiş həmvətənlərimizə dayaq durmağa, təmkinli
olmağa, mümkün ola biləcək təxribatlara uymamağa çağıraraq, sakitləşdirməyə
çalışdım. Məndən sonra bu dəfə izdihamın içərisindən kimsə söz alıb danışmağa
başladı. Mikrofon-zad olmadığından hərdən onun səsi izdihamın əks-sədasına
qarışaraq, eşidilməz olurdu...
N.Gəncəvinin Gəncədən "göndərdiyi"
halallıq sevən, "kərpic kəsən kişinin” -
Həsən kişinin nəvəsi Həsən Həsənovun
meydana gəlişi
Birdən meydanın
sol tərəfində qara rəngli bir "QAZ-31”
peyda olaraq, partiya komitəsinin binası qarşısına dönüb dayandı. Hamının diqqəti
ora tərəf yönəldi. Maşından düşən şəxsin böyük hörmət bəslədiyim Mərkəzi Komitə
katibi Həsən Həsənovun olduğunu görüb, onu qarşılamaq üçün cəld tribunadan
düşdüm. Onunla ilk dəfə idi ki, şəxsən görüşürdüm. Azərbaycanın tanınmış, xalq
tərəfindən xüsusi rəğbət bəslənilən bu nüfuzlu dövlət xadiminin gəlişinə sevinərək,
onu hörmətlə salamlayıb, özümü təqdim etdim. İlk sualı bu oldu: "Bəs rəhbərlik
hanı?”. Binanı göstərib dedim: "İçəridədirlər, qapı isə bağlıdır”.
Onun böyük
dünya görüşünə, yüksək erudisiyaya, həm də gözəl natiqlik məharətinə malik müdrik
bir adam olduğunu bildiyimdən, xahiş etdim ki, tribunaya qalxıb meydandakılara
müraciət edərək, öz sözünü desin, onları sakitliyə çağırsın. O, bir anlığa ayaq
saxlayıb, partiya komitəsinin binasına tərəf nəzər yetirdi, sonra nə isə fikirləşərək,
tribunaya tərəf addımladı. Onu "üsyançılara”
illərlə tanıdığım kimi – xalqını, yurdunu sevən vətənpərvər bir insan olaraq təqdim
edərək bildirdim ki, Həsən müəllim bir vaxtlar Sumqayıtın, daha sonra isə Gəncənin
(o zaman hələ Kirovabad adlanırdı) rəhbəri olub, ancaq bir çox katiblərdən fərqli
olaraq həmişə təmiz adı ilə seçilib, elin-obanın dərin hörmət-nüfuzunu qazanıb,
hətta Gəncənin milli memarlıq üslubu ilə abadlaşdırılması işində qırmızı kərpicə
üstünlük verdiyindən xalq arasında ona "kərpic Həsən” ləqəbi də verilib. Bunu
dediyimlə meydanda ucadan alqış sədaları qopdu. Həsən müəllimin odlu-alovlu, məzmunlu
və maraqlı çıxışı meydan tərəfindən sükutla, diqqətlə dinlənildi, dəfələrlə
alqışlarla qarşılandı. O, gəncləri və meydana axışan digər şəhər sakinlərini əsası
olmayan, yersiz şayiələrə, təxribatlara uymamağa, səbrli, təmkinli olmağa
çağıraraq bildirdi ki, respublika rəhbərliyi xalqla birdir, həmrəydir, Ermənistanda
və Dağlıq Qarabağda baş verən separatçı, xəyanətkar hərəkətlərlə bağlı müvafiq
tədbirlər görülür. O, mitinq iştirakçılarına heç bir təxribata yol verməməyi, şəhərdə
sakitliyi və dincliyi qorumağı tövsiyə edərək, onların alqışları altında
tribunadan endi.
Mərkəzi Komitə
katibinin gəlməsindən xəbər tutan şəhər rəhbərləri də artıq tribunanın yanında
dayanmışdılar. Onlar Həsən müəllimlə görüşüb, vəziyyəti birlikdə müzakirə etmək
və məsləhətlərini, tapşırıqlarını öyrənib-bilmək üçün onu partiya komitəsinin
binasına dəvət etdilər (bütün bu deyilənləri, heç şübhəsiz ki, Həsən müəllim
özü də təsdiq edə bilər).
Meydanda mitinqə
toplaşanlar arasında isə şəhərin idarə və müəssisə rəhbərlərinin, ziyalıların,
o cümlədən müəllimlərin, həkimlərin, mədəniyyət işçilərinin və s. sıraları
get-gedə genişlənməkdə idi. Şəhərin adlı-sanlı həkimi kimi sumqayıtlılar
arasında böyük nüfuz qazanmış Cəfər Quliyevin, o zaman Sumqayıt Dövlət Musiqili
Dram Teatrının aktrisası olan, bu gün isə Xalq artisti kimi tanıdığımız Afaq Bəşirqızının,
təhsil nümayəndələrinin və digərlərinin bir-birinin ardınca davam edən
çıxışları diqqətlə qarşılanırdı. Ancaq hərdən nəsə xoşa gəlmədikdə meydanda narazılıq
ifadə edən səslər ucalırdı...
Məktəbdən
gələn bəd xəbər:
meydanda
5 yaşlı uşağı erməni hesab edib... öldürmüşlər
Sabahısı gün də şəhərdə
mitinq və yürüşlər davam edirdi. Ermənilərin Qarabağda, Göyçədə, Zəngəzurda həmvətənlərimizə
qarşı törətdikləri vəhşiliklərə, qəddarcasına tutduqları divanlara görə bütün şəhər
narahatlıq və gərginlik içərisində idi. Həmin gün mitinqdən evə xeyli gec
qayıtdım. Təzəcə yemək stolu arxasına keçmişdim ki, oğlumun məktəbdə eşitdiyi xəbər
ovqatımı pozdu. O, uşaq həyəcanı ilə bildirdi ki, dünən meydanda 5 yaşlı bir
uşaq da olub, camaat görüb ki, o, ermənidir, döyə-döyə öldürüblər...
Bütün günü
meydanda olduğumdan belə bir şeyin baş vermədiyinə qəti əmin olsam da, məktəbdə
belə bir şayiənin yayılmasına görə əsəbiləşərək, nədənsə narahat olmağa
başladım. Soruşdum ki, bunu hardan, kimdən eşitmisən? Dedi ki, məktəbdə uşaqlar
da, müəllimlər də bundan danışırdılar. Birdən yadıma düşdü ki, şayiəyə əsas
varmış, ancaq bu "əsas” məktəbə çatana kimi həddən artıq şişirdilmişdi. Belə ki...
Bir gün əvvəl axşama
yaxın Həsən Həsənov Bakıya döndükdən sonra "qorkom”un nümayəndələri,
hüquq-mühafizə orqanlarının əməkdaşları, digər asayiş keşikçiləri də artıq tribunanın
ətrafına yığışmışdılar və tramvayla, avtobusla işdən qayıdaraq yaxından keçənlər
də meydana axışmağa başlamışdı. Meydan başdan-başa adamlarla dolu idi. Şəhərin
adlı-sanlı, nüfuzlu adamları bir-bir söz alıb, bir qədər əvvəl quraşdırılmış "şnurlu”
mikrofona (onun tribunaya qoyulub-qoyulmaması məsələsi "sonrası, nəticəsi necə
ola bilər?” tərəddüdü doğuraraq, ciddi müzakirədən keçmişdi) yaxınlaşaraq,
meydandakılara müraciətlə Dağlıq Qarabağla, erməni xəyanətkarlığı ilə bağlı öz
fikirlərini bölüşürdülər. Birdən diqqətimi izdihamın içində o yan - bu yana
vurnuxan 5-6 yaşlarında bir oğlan uşağı cəlb elədi. O, gah birinə, gah da digərinə
yaxınlaşıb, diqqətlə baxır, sonra nigarançılıqla aralanıb başqa birisindən
yapışırdı. Tribunadan "o uşaq kimindir?” deyə soruşsam da, görünür, səsimi mikrofonla
danışanın səsi eşitməz etdiyindən sualıma reaksiya verən olmadı. Odur ki, cəld aşağı
düşərək, uşağı böyüklərin arasından tapıb, qucağıma aldım. Soruşdum ki, atan
hanı? Ağlaya-ağlaya uşaq səsi ilə dedi ki, "bilmiyəm, atamı tapmıyam”.
Yaxınlıqda kimdən soruşdumsa, uşağa sahib çıxan olmadı. Fikirləşdim ki, görəsən,
qarışıqlıqdan istıfadə edib, bəlkə uşağı qəsdən "itirmək”, "azdırmaq” istəyiblər?
Ancaq nə üçün, nə məqsədlə? Belə gərgin bir vaxtda bu da şübhələrimə səbəb
olduğundan, onu tribunaya apardım və şəhərin İcraiyyə Komitəsinin sədri, boyca
uca olan Təvəkgül Məmmədovdan uşağı başı üzərinə qaldıraraq, atasının tapılması
üçün onu meydandakılara göstərməsini xahiş etdim. Təvəkgül müəllim razılaşaraq,
belə də etdi və mikrofonla uşağın kimin olduğunu soruşdu. Bir də gördük ki, bir
nəfər izdihamın içərisindən əllərini başı üstündə yellədərək, işarə ilə "mənim
oğlumdur” deyib, qaça-qaça gəldi. Uşağı dərhal sevinclə qucağına almaq istədi,
ancaq adətən tədbirli və düşünülmüş hərəkət edən Təvəkgül müəllim əvvəlcə
ondan, sonra da uşaqdan adını, həm də "sənin atandırmı?” soruşub, əminlik hasil
etdikdən və atasını səhlənkarlığına görə ciddi danladıqdan, "dərsini” verdikdən
sonra uşağı qaytardı.
Yəni, məsələ bu
cür olmuşdu və uşağın atası da, təbii ki - özü də erməni yox, azərbaycanlı idilər.
O balaca oğlanı nəinki döyən, heç çırtma vuran da olmamışdı. Sadəcə hamının
diqqəti çıxış edənlərdə olduğundan, ətrafdakılar atasının nəzarətsiz buraxdığı
uşağa fikir verməmişdilər.
Belə olduğu
halda, yəni hamının gözü qarşısında baş vermiş bir fakt öz şəhərimizdə, cəmi
200-300 m
məsafədəki bir məktəbdə elə özümüz tərəfindən artıq real, müdhiş bir faciə kimi
təqdim edilirdisə, onda Sumqayıtın doğum evlərində yeni doğulan erməni uşaqları
ilə bağlı daşnakların bütün dünyaya yaydıqları ağlasığmaz, tükürpədici xəbərlərin
də necə əsassız olaraq uydurulduğu aydın olur.
Mədəniyyət
sarayının damından Lenin meydanındakı hərəkatı "elə-belə” çəkən erməni
fotoqrafı və 50 milyonluq bir xalqa vurulmuş ağır zərbə...
İzdihamın genişləndiyi,
mitinqin gücləndiyi bir vaxtda qarşıdaki S.Vurğun adına Mədəniyyət sarayının
girişində də mitinqi izləyənlər çoxalmışdı. Birdən bir nəfərin sarayın damına
qalxaraq, oradan fotoaparatla meydandakı hərəkatın gedişini çəkdiyi diqqəti cəlb
etdi. İzdihamın içərisindən bunu görən bir-neçə nəfər gənc cəld onun dalınca
dama qalxıb, yerə düşürərək, "qorkom”un içərisinə apardılar. Məlum oldu ki,
"tökülüb-itən”, pinti üst-başından fəhlə olduğu aşkar hiss edilən 55-60 yaşlı həmin
adam ermənidir. 2-ci mərtəbəyə qalxan pilləkənin üstünə oturdulmuş vəziyyətdə
ondan sorğu-sual olundu ki, niyə dama qalxıb oradan meydanı, mitinqi çəkir?
Yazıq görkəmlə: "elə-belə, özüm üçün” dedi. Hansı mədsədlə "özü üçün” sualı ətrafdakıları
maraqlandırarkən birdən şəhər rəhbərlərindən biri ona yaxınlaşdı və... ermənini
tanıdı. Adıyla müraciət edib soruşdu ki, "sənin o damda nə ölümün vardı?”. O da and-aman elədi ki, vallah, elə-belə çəkirdim,
bağışlayın, qələt eləmişəm, bir də eləmərəm. Həmin rəhbər işçi ermənini
sorğu-sual edənlərə üzünü tutub dedi ki, mən onu çoxdan tanıyıram, yazığın
biridir, ziyansız adamdır, bir qələtdir eləyib, buraxın getsin...
Meydanı
"elə-belə” çəkən o "yazıq” ermənini buraxdılar, getdi... Səhərisi gün isə Ermənistan və Qərb mətbuatı Sumqayıt
meydanındakı mitinqi və bütünlükdə hərəkatı əks etdirən operativ şəkillərlə
dolu idi. Ancaq nə o vaxt, nə də sonralar o "həvəskar” fotoqrafı itirib-axtaran
olmadı... Bu da bizim o günlərdəki "sayıqlığımızın”, burnumuzun ucundan o yanı
görməməyimizin, ürəyi yumşaqlığımızın acıdan da acı, xalqımızın adına silinməz ləkə vurmuş nəticəsi.
Kiminsə "agentura çəkilişində” yaxalanmış ermənini tanıyaraq və ona müsəlman
sadəlövhlüyü ilə inanaraq, heç bir ciddi yoxlama aparmadan, heç olmasa,
aparatdakı lenti çıxarıb götürmədən azad etməsinin nəticəsi... Yalnız bir nəfərin
ucbatından 50 milyonluq bir xalqa vurulmuş ağır bir zərbə...
Respublika
radiosundan mənim səhər eşitdiyim, dünya əhalisinin isə yüzlərlə ermənipərəst
radio və televiziya kanallarından aldığı sarsıdıcı xəbər
Fevralın 29-da səhər tezdən respulika radiosundan eşitdiyim xəbərə inana
bilmirdim – doğrudanmı gecə 26 nəfərin erməninin ölümü ilə nəticələnən ixtişaşlar,
qanlı cinayətlər baş vermişdi? Axı, necə ola bilərdi ki, bizim sumqayıtlı cavanlarımız
bu cür hərəkətlərə yol verməli olmuşdular? Özü də beynəlmiləlçiliyi ilə bütün
SSRİ-də rəğbət doğuran, yaxşı adla tanınan bir şəhərdə - Sumqayıtda. Bunun
özülündə hansı faktorların, hansı qüvvələrin, hətta hansı ermənipərəst ölkələrin
dayandığını mənim sumqayıtlı dostlarım - respublikamızın görkəmli rejissoru, həyatdan
vaxtsız getmiş Davud İmanov və Azərbaycanın Əməkdar jurnalisti Eyruz Məmmədov gərgin
jurnalist əməyi və axtarışları sayəsində yaratdıqları iki seriyalı "Sumqayıtın əks-sədası”
filmində və bu ağrılı mövzuya həsr olunmuş bir-çox analitik xarakterli, fundamental
əsərlərdə yüksək peşəkarlıqla, müstəntiq-prokuror araşdırmaları səviyyəsində
göstərdiklərindən bu barədə geniş yazmaq, deyilmiş acı, məlum həqiqətləri təkrar
etmək fikrində deyiləm. Onların topladıqları saysız-hesabsız inkaredilməz
faktlarla təsdiq olunduğu, sumqayıtlı ermənilərin özlərinin də etiraf etdikləri
kimi, Sumqayıtda həmin hadisələr "Krunk" və digər erməni terrorist təşkilatlarının
plan və ssenariləri əsasında, "Daşnaksutyun” partiyasının ümumi rəhbərliyi
altında törədilmişdi. Və yəqin çox az adam bilir ki, heç zaman ayrıca dövləti
mövcud olmamış ermənilər "dənizdən dənizə” xülyası ilə özlərinin bu bədnam partiyasını
hələ 1890-cı ildə - Leninin məşhur bolşeviklər partiyasından da xeyli - 13 il əvvəl
(!..) yaratmışdılar. Təbliğat və
silahlı mübarizəni əsas iş metodu kimi qəbul edən həmin partiya (Vikipediyada
bu gün də qeyd olunduğu kimi) öz proqramında terrorizmi müstəqillik
uğrunda mübarizənin əsas, mühüm vasitəsi kimi göstərmişdi. 1921-ci ilin martında
Almaniyada türk generalı Tələt Paşa, həmin ilin dekabrında Romada Türkiyənin o
vaxtkı Baş naziri Səid Həlim paşa, sonrakı illərdə isə generallar Şakir paşa,
Camal paşa və dıgərləri məhz daşnak agentləri-terroristləri tərəfindən qətlə
yetirilmişlər.
"Krunk” və "Daşnaksutyun”un, digər terrorist erməni təşkilatlarının
iştirakı ilə törədilmiş Sumqayıt hadisələrinə
qayıdaraq isə mən diqqəti yalnız bir-neçə mühüm məqama yönəltmək istəyirəm.
Ən birinci məqam – müxtəlif illərdə Sumqayıtda vəzifə başında olan bəzi qeyrətsizlərin
rüşvət və erməni xanımlarının bir gecəlik "qadın qonaqlığı” və ya həmişəlik "qadın
bəxşişləri” müqabilində ermənilər üçün şəhərdə ən yaxşı, mühüm yerlərdə vəzifə
tutmaları üçün şərait yaratmalarıdır (bununla da azərbaycanlılarımızın onların əlinin
altında işləmələrinə səbəb olmaları). Bir-neçə faktı göstərmək kifayətdir. Şəhərin
uşaq xəstəxanasının infeksiya şöbəsinin müdiri, idmançılarımızın sağlamlığına
cavabdeh olan "Fizdispanser”in baş həkimi, şəhərin mədəniyyət şöbəsinin müdiri,
ən iri müəssisələrdən olan Sintetik kauçuk zavodunun baş mühəndisi, Boru-prokat
zavodunun ən gəlirli vəzifəsi olan kommersiya üzrə direktor müavini, oranın təchiat
şöbəsinin, mərkəzi kimya laboratoriyasının, avtomatlaşdırma və mexanikləşdirmə
mərkəzinin rəisləri, müəssisənin baş kassiri (!), marten sexinin plan şöbəsinin
rəisi, hətta şəhər partiya komitəsinin gəlib-gedənə şəxsi və "ümumerməni”
maraqları ilə "ciddi” nəzarət edən (özü də yalnız gündüzlər, "əsas məsələlərin”
həll olunduğu vaxt) "çox hörmətli” milis serjantı da erməni idi (guya şəhərdə
bu işə yarayan heç bir azərbaycanlı, hətta rus da yox imiş).
Haqqında bir qədər əvvəl danışdığım, gözəl və işvəli-nazlı, "ətli-canlı"
erməni xanımlarının işlədiyi "Sputnik”
mağazasından başqa şəhərin digər mağazalarının satıcılarının, "PUBON” kimi
tanınan Əhaliyə məişət xidməti kombinatının mərkəzi bazarının yaxınlığındakı fərdi
tikiş sexinin işçilərinin də 80-90 faizi ermənilər idi və onlar hər "vasitə” ilə
aralarında azərbaycanlıların, hətta rusların belə işləməsinə imkan vermirdilər.
Erməni iğtişaşçılarının Sumqayıtda
soyuq silah kimi işlətdikləri "nizə”lərin
Boruyayma zavodunda düzəldilib,
oradan çıxarılması necə mümkün olmuşdu?
Bunu nə ilə izah etmək olardı ki, Boruyayma zavodunun bir vaxt külli
miqdarda yeyinti-dağıntıya, dövlət malını mənimsəməyə, daha dəqiqi – oğurluğa
görə 5-8, hətta 10 il həbs cəzası verilmiş kommersiya üzrə direktor müavini
Robert Ambarsumov, təchiat şöbəsinin müdiri Mişa Ayrapetov (o, birbaşa
R.Ambarsumovun tabeliyində idi və müəssisəyə daxil olan texniki, qeyri-texniki
materiallar onun sərəncamında idi və onları sexlərə elə-belə, özünün ayrıca
payı, "şirinliyi” olmadan buraxmırdı) və onların digər oğru erməni həmkarları
bir-neçə aydan sonra bəraət (?) alaraq azadlığa buraxılmış, hətta onlara işləmədikləri,
həbsdə olduqları ayların maaşları da verilmişdi. Bütün vücudu ilə insanlığın ən
pis karikaturası olan – yöndəmsiz şəkildə
kök, axcaq olduğundan ördək kimi yana basa-basa yeriyən, gözü və çənəsi
formasını itirərək çəpləşmiş, sir-sifətindən daim zəhrimar yağan, 11-12
kassirindən cəmi bir nəfəri rus, biri isə azərbaycanlı olan, sex və idarələrə
maaş paylanan zaman 10 minə yaxın işçinin hər birinin "səxavət” göstərərək
verdiyi və ya götürmədiyi "qalıq pulun” hesabına hər ay 20-25 min manat qazanan
70 yaşlı iyrənc Emma Qriqoryevna (familiyası yadımda deyil), görəsən, hansı məziyyətləri
və ya "gözəlliyi” o zamankı direktor üçün orta və ya ali təhsilli Azərbaycan
xanımından üstün və "əvəzedilməz” idi? Hələ əlvan metaltökmə sexinin adicə fəhləsi
olan, "uçenik” kimi ona təhkim edilən azərbaycanlı uşaqlar sonradan onun "çörəyinə”
bais olmasınlar, əməllərini bilməsinlər deyə «bacarıqsızdırıar, tənbəldirlər” bəhanəsi
ilə qəsdən özündən, yüksək maaşlı işdən uzaqlaşdıran Vartazaryan nədən elə etibar
və ixtiyar sahibi olmuşdu ki, sexlərdən hər ay ona ərinti üçün təhvil verilən
tonlarla bürünc detalları külçəyə çevirdikdən sonra ən azı üçdə birini Ermənistana
göndərirdi? Çox qiymətli olan həmin bürünc külçələrdən isə erməni dığalarına
bütün Türk dünyasının ən qatı düşmənləri olmuş Andranikə, Şaumyana, Mikoyana və
başqa "yan”lara yəqin ki Yerevanda heykəllər də ucaldılmışdı...
Əlbəttə ki, fəhləsindən tutmuş direktor müavininə kimi erməni bandasının
kök saldığı, keçid-buraxılış məntəqələrinin formal mühafizə olunduğu, bəzən də
başlı-başına buraxıldığı, bütün hallarda isə ambarsumovların hökmünün böyük rol
oynadığı bir müəssisədə istənilən miqdarda ucu şiş nizələr, xəncər-bıçaq da
hazırlamaq, onları zavoddan çıxarmaq da heç bir çətinlık törətməzdi, necə də ki
həqiqətdə mümkün olmuşdu.
***
Çox illərdən sonra bütün bu faktları analiz
edərək, ermənilərlə razılaşmamaq olmur: Sumqayıt hadisələrini biz törətmişik – var-dövlət
düşkünü olan bəzi rüşvətxor, vətəninə, xalqına nankorluq və xəyanət göstərərək, işvəli-nazlı erməni xanımlarının hər əmrinə
müntəzir quluna çevrilərək, özləri də bilmədən "Böyük Ermənistan” maraqlarına
xidmət edən bir para vəzifə sahiblərimizin yaxından köməkliyi, yardımı ilə.
Bəli, deyəsən axı, ermənilər həqiqətən "haqlıdırlar”?!.
Rəhman Orxan,
Azərbaycanın Əməkdar jurnalisti,
Osman Mirzəyev adına
Respublika mükafatı laureatı.
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.