Modern.az saytının “Siyasilərin elmi fəaliyyəti” rubrikasında növbə Müsavat Partiyasının başqanı İsa Qəmbərdir.
Alim valideynlər
Müsavat başqanı İsa Qəmbər 1957-ci ildə Bakıda anadan olub. 1964-cü ildə Bakıda 62 saylı orta məktəbə daxil olub, 1974-cü ildə isə oranı bitirib. Elə həmin il Azərbaycan Dövlət Universitetinə (indiki BDU) daxil olub və 1979-cu ildə oranı bitirəndən sonra elmi fəaliyyətə başlayıb. Universitetdən sonra birbaşa akademiyaya təyinat alan İsa Qəmbər İran, Türkiyə və Yaxın Şərqdəki siyasi hadisələri tədqiq etməyə başlayıb. Təsadüfi deyil ki, onun namizədlik dissertasiyasının mövzusu da “1978-79-cu ildə İran inqilabı” olur.
İ.Qəmbər 1980-ci illərin əvvəllərində dissertasiya işini müdafiə edəndən sonra elmlər namizədi dərəcəsinə layiq görülüb. Amma İsa Qəmbər ailəsinin ilk alimi olmur. Belə ki, o, gözünü açandan məhz, alim ata və ananın təsiri ilə formalaşıb. Atası kimyaçı, professor Yunis Qəmbərov 1959-62-ci illərdə Dövlət Kimya Komitəsinin Bakı Təcrübə Zavodunun mərkəzi laboratoriyasının müdiri olub. 1962-ci ildə həmin zavod əsasında Ümumittifaq Elmi-Tədqiqat Olefinlər İnstitutu (VNİİOlefin) yarandıqdan sonra o, "Piroliz" laboratoriyasına müdir təyin edilib. 1973-cü ildə Olefinlər İnstitutunda "Karbohidrogen monomerləri" şöbəsinə rəhbər, 1976-cı ildə isə elmi işlər üzrə direktor müavini təyin edilib. 1990-cı illərdə həmin institutun direktoru olub.
Y.Qəmbərov 1960-cı ildə kimya elmləri namizədi almaq üçün "Neft fraksiyalarının və bəzi fərdi karbohidrogenlərin termiki parçalanmasının tədqiqi" mövzusunda namizədlik, 1968-ci ildə isə texnika elmləri doktoru dərəcəsi almaq üçün "Pirolizin səmərələşdirilmiş şəraitində aşağı molekullu doymamış və aromatik karbohidrogenlərin alınması" mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə edib. Anası Tahirə Qəmbərova isə kimya elmləri namizədi olub.
“Əlvida, Peterbörg”
İsa Qəmbər nədən kimya yox, humanitar istiqamətə qədəm qoymasını belə səciyyələndirib:
“Onuncu sinifdə oxuyanda universitetin fizika fakültəsinə hazırlaşırdım. Fizika-riyaziyyat sahəsinə çox fikir verirdim. Evdə də hamı o fikirdə idi. Məktəbi qurtarıb kamal atestatı aldığım günlərdə qəzetlərdə dərc edilmiş bir elan oxudum. Ölkənin, yəni "SSRİ-nin müxtəlif şəhərlərində təhsil almaq üçün imkanlar yaradılıb". Bakıda imtahan vermək şərti ilə Sankt-Peterburq Universitetində ölkəşünaslıq fakültəsində Azərbaycana bir neçə yer verilib. İran-Türkiyə üzrə ölkəşünaslıq fakültəsi yeri ayrılıb. Mən də o vaxtlar Şərqə böyük maraq yaranmışdı. Sənədlərimi ora verdim. İmtahanlardan üç “5” aldım. Yazılı ədəbiyyat imtahanından “3” yazmışdılar. "Yazmışdılar" ona görə ki, mən həmişə ədəbiyyatı yaxşı bilmişəm və həmin yazıya ən pis halda “4” vermək mümkün idi. “3” verilməsi onunla bağlı idi ki, tapşırıqsız Sankt-Peterburq Universitetinə daxil olmaq mümkünsüz olsun. Üç yerə 20-dən artıq abituriyent ərizə yazmışdı. İki nəfər məndən daha yuxarı bal toplamışdı. Bir nəfər isə mənimlə eyni bal toplamışdı. Ancaq onu göndərdilər. Mənə isə Moskva Dövlət Universitetinin filologiya, Donetsk Universitetnin hüquq fakültəsinə getməyi təklif etdilər. Əks təqdirdə, Bakı Dövlət Universitetinin tarix fakültəsində təhsil ala bilərdim. Mən tarix fakültəsini seçdim”.
Düşmən basan alim
Daha sonradan özünü tam olaraq siyasətə həsr edəcək İsa Qəmbər 1979 -1982-ci illərdə Azərbaycan EA Naxçıvan Elm Mərkəzində, 1982 -1990-cı illərdə Şərqşünaslıq İnstitutunda kiçik elmi işçi, elmi işçi vəzifələrində çalışır. Amma geniş ictimaiyyət onu 1985-ci ilin yanvarında, Zori Balayanın "Ocaq" kitabına yazdığı cavabla (“Antiocaq”) tanımağa başlayır. Siyasi hadisələri diqqətlə izləyən İsa Qəmbər Zori Balayanın kitabına emosiya pəncərəsindən qışqırmır. Konkret arqumentlərlə, tarixi dəlillərlə müəllifi ifşa etməyə çalışır. “Erməni xalqının tarixinin özəlləşdirilməsi”, "Böyük Ermənistan" ideyası, başqa sözlə, ərazi iddiaları”, “Erməni xalqının “müstəsnalığı ” haqqında”, “Balayanın güddüyü məqsədlər” adlı dörd punktdan ibarət olan yazı əslində ayrı-ayrılıqda 4 elmi məqalə kimi dəyərləndirilməlidir.
Orada İ. Qəmbər yazır: “Balayan tarixi üz sələflərinin çoxdan tərtib edib sınaqdan keçirdikləri aşağıdakı resept üzrə saxtalaşdırır:
- erməni xalqının tarixini qədimləşdirmək,
- "Böyük Ermənistan", "Dənizdən-dənizə Ermənistan" ideyasını əsaslandırmaq,
- erməni xalqının müstəsnalığını sübuta yetirmək.
Saxtalaşdırmanın bu əsas tendensiyaları bir-biri ilə çulğaşaraq yeni yönlər kəsb edir. Bu dolaşıq kələfi açmağa, hər bir tendensiyanı ayrılıqda iri planda nəzərdən keçirməyə və müəllifin fövqəlvəzifəsinə çevrilmiş başlıca məqsədləri aydınlaşdırmağa çalışaq.”
İ.Qəmbər həmin cavabı məhz, bu məqsəd naminə yazır.
Başqan İsada əriyən alim İsa
Bu hadisə onun siyasətə daha dərindən bağlılığını yaradır. Beləliklə, dövrün aktiv siyasi hərəkatına qoşulan alim başqaları kimi elmi tərk edir. Doktorluq dissertasiyası ilə həyata keçməmiş qalır. Çünki 1990-cı illərin əvvəllərində o, artıq partiya mənsubu və yüksək vəzifənin sahibi idi. Müsavat Partiyasının Divan üzvi, dosent Nüşabə Sadıqlı da İ. Qəmbərin elmi fəaliyyəti barədə bunları deyir:
“İsa bəy Akademiyanın kadrı idi. Orada çalışanda çox dəyərli elmi məqalələri var yazdı. Elə sonradan da bunları davam etdirdi. O, ki qaldı doktorluq müdafiəsinə, xeyr, İsa bəy doktorluq müdafiə etmədi. Elmlər namizədi idi. Ondan çox dəyərli elmi məqalələr qalıb”.
Təbii ki, siyasi girdablara düşən adamı doktorluq maraqlandırmır. Siyasətin də öz meyarları var ki, ona qoşulan mütləq bunlara əməl etməlidir. Amma bir müqayisəni bərabər aparaq: hansı daha səmərəli idi: elmlər namizədi olaraq yad qüvvələrə cavab verən elmi məqalələr, kitablar, yoxsa Müsavat başqanı olaraq hakimiyyət uğrunda mübarizə?
Hər halda ikincinin qalibiyyəti bir alimi əritmiş oldu.
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.