O, telefonun dəstəyini
yerinə qoyub, çox pəjmürdə, qəmli vəziyyətdə oturduğu kresloya yayıldı. Dərin fikirlər onu
öz qoynuna alıb, çulğaladı. Düşündü… " Bu da son!..”
Otağa
göz gəzdirdi. Böyük və təmtəraqlı kabineti ona çox bayağı göründü. Onu
vururdular. Artıq yuxarıdan düyməni
basmışdılar. Mexanizm işə düşmüşdü. O düyməyə də artıq heç kimin əli çatmazdı… O,
bu günün gələcəyini hərdən ağlına gətirsə də, bunun
olmayacağına özünü inandırmışdı. Əlbəttə, oyun qaydalarını o, yaxşı bilirdi…
Özünə bəraət qazandıra-qazandıra çox haqsızlıqlara qol qoymuşdu… Həyatın qanunu
belədir- etmisənsə,sənə də edəcəklər. Və mütləq,haqq-hesab çəkilən gün gələcək…
Paradoks
ondan ibarətdir ki, başqalarına qarşı böyük ədalətsizliklər edənlər bir-birindən
tam ədalət tələb edir və bunun əksini xəyanət kimi dəyərləndirirlər. Bu təcrübə
oğru aləmindən gəlmədi. Oğrular bir-birindən oğurluq eləyə bilməzlər. Digər
qaydalar da elə oğru qaydaları idi. O, içəri, həbsxanaya da gedə biləcəyini gözünün qabağına gətirdi…
Selektorda
köməkçisinin düyməsinin işıqlanması onu
ağır düşüncələrdən ayırdı.
- Əhməd
müəllim, aşağıdan polis bildirir ki, həmin rəssam yenə gəlib və sizi görmək istəyir.
O, cavab
vermədən kresloda bir qədər də geri oturdu. Uşaq yaşlarında o da şəkil çəkməyi,
plastilindən nələrsə düzəltməyi xoşlayırdı. Ən böyük arzusu da heykəltəraş olmaq idi. Aşağıda
gözləyən rəssamla bir dəfə ayaqüstügörüşmüşdü. Rəssam onu maşınına yaxınlaşanda haqlamışdı. Özünü Mahmud
Şükürbəyli kimi təqdim etmişdi. Əhməd müəllim öz yaddaşından razı idi. Bir dəfə
eşitdiyi adı heç vaxt yaddan çıxartmazdı.
Rəssamın
sifətini də yaddaşında yaxşı saxlamışdı.
Onun qoca, nurani sifətində gözləri çox cavan görünürdü. Elə bil yaşlı sifətə
cavan insanın gözlərini köçürtmüşdülər. Sifətindəki bu ziddiyyət onun baxışını
müəmmalı, qeyri-adi edirdi. Mahmud
Şükürbəyli özü üçün canfəşanlıq etmirdi. Darısqal zirzəmidə emalatxanası olan
heykəltəraş dostu üçün Əhməd müəllimdən təvəqqe eləyirdi. Onu münasib bir yerə
köçürtməyi ondan xahiş eləyirdi. Əhməd müəllimlə görüşəndə də Mahmud Şükürbəyli
heykəltəraş dostunun uğurlarını həvəslə sadalayırdı…Əhməd müəllimin nədənsə, özünün
çoxsaylı mülkləri yadına düşdü. Hər mülkün arxasında da haqsızlıq olduğunu
düşünməyə bilmədi… Heykəltəraş öz arzusu arxasınca axıra qədər getmişdi. O isə
öz arzusunu vəzifəyə, pula, mülkə qurban vermişdi. Sonda əldə etdiyi isə gözəl
ilğım oldu. Fikirləşdi: " Bəlkə, bu son məqamda heykəltəraşa kömək eləsin? Bəlkə, öz arzusuna
çatmış insana dəstək olsun? Bəlkə, uzun illər qəlbində nisgil kimi qalmış o
ülvi, heykəltəraşlıq arzusuna belə
rahatlıq gətirsin?”..
Əhməd müəllimötən əsrin 90-cı illərində başlayan
kooperasiya hərəkatının ilk iştirakçılarından biri idi. O, Bakıda tikilən ilk
özəl çoxmərtəbəli binanın tikintisində payçı olmuşdu. Ona pay olaraq həmin binanın
alt mərtəbəsində kifayət qədər böyük yer də düşmüşdü. Bax, həmin yer heykəltəraşa tam yarayardı.
Geniş və işıqlı bir yer idi. Bu yer onun halal mülkü idi. O, qətiyyətlə köməkçisinin
selektordakı düyməsini basdı.
- Rüfət,
onu özün qəbul elə. Nə eləmək lazım olduğunu sonra sənə deyəcəyəm…
…Həbsxananın
çöl qapısı onun arxasınca metal səslə bağlandı. O, üzünü yuxarı qaldırdı. Gözlərilə həsrətlə səmaya
baxdı. Həbsxana divarları ilə çərçivələnməmiş bu genişlikdə səmanı o, düz on
bir il idi ki, görmürdü. "Deyəsən, qarşılamağa heç kim gəlməyib”,
– deyə fikrindən keçirtdi. O, həyat yoldaşını üç il qabaq itirmişdi. Heç
dəfnində də iştirak eləyə bilməmişdi… Oğlu xaricdə yaşayırdı. Onun geri dönmək
fikri də yox idi.
Bu vaxt yanında bir minik maşını dayandı.
Sürücü maşından düşüb ona yaxınlaşdı.
- Salam, Əhməd müəllim. Şükr olsun Allaha.
Axır ki, çıxdınız.
O, keçmiş
sürücüsü Həsəni tanıdı.
-Salam, Həsən. Necəsən?
Onlar
çox mehriban görüşdülər. Həbsxanada olanda Həsən onun yanına gəlirdi. Hərdən
onun xırda-para xahişlərini də yerinə
yetirirdi.
Maşının
yan qapısından cavan bir oğlan da düşdü.
- Salam,
Əhməd əmi.
Həsən, bir qədər utancaq dilləndi:
- Oğlum Cəbrayıldı. Cəbrayıl Əzim Əzimzadə
adına Bakı Rəssamlıq Məktəbini, Sankt-Peterburq Rəssamlıq Akademiyasını, Vyana Sənətşunaslıq
İnstitutunu bitirib. Hamısını
da böyük müvəffəqiyyətlə. İstanbulda, Berlində sərgiləri olub. Rəssamlıqla
yanaşı, həm də bu
sahə üzrə ekspertdir. Ekspert kimi də xarici muzeylərdən dəvətlər alir. Altı dil bilir…
Böyük həvəslə,
ata nəvazişilə dediyi bu sözlərdən sonra
Həsən heyranlıqla oğluna baxdı.
- Nə
yaxşı. Çox sevindim! Allah saxlasın,-deyib
Əhməd müəllim də heyranlıqla Cəbrayıla baxdı. Onu qucaqlayıb, alnından öpdü.
Onlar
maşına oturdular. Təxminən bir saatdan sonra Həsən
maşını beşmərtəbəli bir binanın yanında saxladı. Bu binada Əhməd müəllimin ilk yaşadığı evyerləşirdi. İkinci mərtəbədə yerləşən mənzilin qapısını Həsən açdı. Əhməd
müəllim həbsxanada olanda, etibar eləyib, bu evin açarını Həsənə vermişdi ki,
burada gözü olsun. Yoxsa hər şey ola bilərdi…
Üçü də
evə daxil oldular.
- Əhməd müəllim, bizimkilər dünən buranı
silib-süpürüblər,-deyə Həsən əlilə evdəki səliqə-sahmanı göstərdi.
Əhməd müəllim otaqlara göz gəzdirdi. Böyük
otaqdakı masaya milli yeməklər
düzülmüşdü. O, belə masa mənzərəsini, növbə-növ yeməkləri çoxdan idi ki,
görmürdü.
Bu vaxt
otaqda olan rəfin qabağına qoyulmuş rəsm əsəri onun diqqətini çəkdi. O, əvvəllər
bu şəkli burada görməmişdi.
- Həsən,
bu nə rəsm əsəridi? – deyə o, soruşdu.
- Əhməd
müəllim, yadınızdadır, o son günlər yanınıza bir rəssam gəlirdi? Bu şəkli o mənə
verdi ki, sizə çatdırım. Sizdən çox razılıq eləyirdi. Minnətdarlıq rəmzi olaraq
bu rəsm əsərini qəbul eləməyinizi xahiş elədi.Onda qarışıqlıq olduğu üçün sizə çatdıra bilmədim. Elə o vaxtdan gətirib
bura qoymuşam.
Əhməd müəllim yaddaşına baş vurdu. "Hə, yəqin
Mahmud Şükürbəyliymiş”. Özü-özlüyündə hələ də yaddaşının yaxşı qalmasına
sevindi.
Bu vaxt Cəbrayılda onlara yaxınlaşdı. O, rəsm əsərini
götürüb baxmağı Əhməd müəllimdən xahiş elədi.
-Götür
bax,-deyə Əhməd müəllim dilləndi.
Cəbrayıl
şəkli pəncərədən ən çox işıq düşən yerə yaxınlaşdırıb diqqətlə ona baxmağa
başladı. Onun bu işi peşəkarlıqla etdiyi
görünürdü. Bir müddətdən sonra o, əvvəl yavaş, sonra ucadan dedi:
- Bu, inanılmazdır! Bu, inanılmazdır!..
Cəbrayıl,rəsm əsərinə baxmağa onların hər ikisini
dəvət elədi.
- Bu dahi rəssamımız Mahmud Şükürbəylinin məşhur
əsəridir. Baxın!
O,
şəklin arxasını göstərdi:
-
Burda imzası da var. Çərçivədə də öz xətti ilə yazısı var: "Əhməd müəllimə ən
xoş arzularla!” İndi tabloya baxın.
Şahanə qalxmış dəniz dalğası üç yerə bölünüb – ortada bir böyük, ikisi də
yanlarda. Bu bölünmüş dalğalar, baxın, eyni zamanda üç dağ zirvəsidir. Dalğanın başındakı ağ rəngli ləpələr
dağların zirvəsindəki qar kimi görünür. Rəssam rənglərdən və işıqdan elə məharətlə
istifadə eləyib ki, bir tabloda iki rəsm
əsəri yaradıb. Ayrılıqda hər mənzərə o qədər inandırıcıdır ki, insan beyni onu
bir görünüş kimi qəbul eləyə bilmir. Bu səbəbdən gözlərimiz əvvəl bir, sonra o
biri şəkli görür. Seyrçi gah üç dalğanı, gah da üç zirvəni görür. Xarici incəsənət
ədəbiyyatlarında buna "Şükürbəyli effekti " də deyilir. Onun bu əsərini dahi
italyan rəssamı Leonardoda Vinçinin məşhur "Mona Liza” əsəri ilə də müqayisə eləyirlər. O rəsm əsərinin
digər adı "Cakonda”dır. Bu, Mona Lizanın həyat yoldaşı, ipək ticarəti ilə məşğul
olan italyan Cakondanın familiyasıdır. Leonardoda Vinçi bu əsəri dörd ilə çəkib. Beş yüz il bundan qabaq çəkilmiş və
dünyanın ən bahalı rəsm əsəri hesab edilən "Mona Liza” Parisin Luvr muzeyində
xüsusi təhlükəsizlik tədbirləri altında saxlanılır. Beş əsr bundan qabaq çəkilməsinə baxmayaraq,
bu əsər hələ də qızğın, maraqlı mübahisələrin
mövzusudur. Ən böyük müzakirə mövzusu
Mona lizanın sirli təbəssümüdür. Rəsm əsərinə baxan insana əvvəl elə gəlir ki,
Mona Liza ona gülümsəyir. Bir az da diqqət etdikdə, onun üzündəki təbəssüm itir
və o, seyrçiyə
ciddi baxır. Seyrçi axıra qədər də ayırd eləyə bilmir – xanım ona gülümsəyir,
ya ciddi baxır. Leonardo da Vinçidən fərqli
olaraq Şükürbəyli bir tabloda iki bərabər güclü mənzərə yaradıb. Seyrçi şəkildə əvvəl üç
dalğanı görür. O,dalğalara diqqət etmək istədikdə bu dəfə dağ zirvələrini görür. Dağ zirvələrinə gözünü zilləyən
kimi onlar başı ağ köpüklü dalğalara çevrilir. Dahiyanə əsərdir deyilmi? Bu dahiyanərəsm əsərinin repraduksiyaları bütün məşhur dünya muzeylərində nümayiş
olunur. Bu əsərin əslinin axtarışına, hətta
İnterpol da qoşulub, Azərbaycanın hər
yerini axtarıblar. Kim düşünə bilərdi, kimin ağlına gələ bilərdi ki, bu əsər burada , bu otaqda on bir il qalıb…
Onu da
deyim ki, bu rəsm əsəri Sotbis auksionuna çıxarılsa, məşhur
muzeylər bu əsəri almaq
uğrunda mübarizə apararlar. Təsəvvür eləyin ki, bu əsərin bazar qiyməti
milyonlarla dollardır…
Əhməd müəllim, Mahmud Şükürbəyli ilə olan
yeganə görüşünü fikrində canlandırdı. Orta
boylu, çəlimsiz, uzun ağ saçlı rəssamın yaşlı, nurani sifətindəki cavan gözləri
gülümsəyirdi… Elə Mona Liza kimi…
Hümbət QULİYEV
Sumqayıt şəhəri 2018-ci il
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.