Ta qədimdən üzü bəri insanlar yazın gəlişini səbirsizliklə
gözləmişlər. Yazda təbiətin yaşıl örtüyə bürünməsi, ağacların yarpaqlaması,
meyvə ağaclarının çiçəklənməsi, ya-şıllıqlar arasında müxtəlif rəngli və müxtəlif
ətirli çiçəklərin boy göstərməsi əsrlərdən bəri insanlara əsrarəngiz təsir
bağışlamış, insanlar bu təbii təbiət qanunlarının daxili məna-sında sirli bir
dünyanın gizləndiyini duymuş və bu sirli aləmin düyününü açmağa çalış-mışdır.
İnsanlar təbiətin oyanmasına səadət və xoşbəxtlik rəmzi kimi
baxmış, onu xeyrin şər üzərində qələbəsi kimi qiymətləndirmiş və bu baxımdan
yazın gəlişini sevinclə qarşıla-mışlar. Bu sevinc milli bir bayramın
yaranmasına səbəb olmuş və xalq bu
bay¬rama Novruz (təzə gün, yeni gün) adı vermişdir.
Məmməd Arif hələ keçən əsrin birinci yarısında «Azərbaycan
xalq teatrı» məqa¬ləsində yazırdı:
«… Novruz xalqın həyata
nikbinliklə baxmasının, təbiətin oyanmasına sevinməsinin bayramıdır.
İndiyə qədər öz qüvvətli təsirini saxlamış bu ənənəvi bayram məişətlə bağlı
kütləvi bir xalq bayramıdır».
Qeyd etmək lazımdır ki, ərəblər istila zamanı bir çox maddi
və mənəvi abidələrimizi məhv edə bildikləri halda, Novruza təsir göstərə bilməmişlər.
Ona görə də məcbur qalıb özləri bu bayrama qoşulmuş, ona islam donu geyindirməyə
çalışmışlar.
Lakin bu süni peyvənd Novruz bayramının real, təbii mənasını
itirə bilməmiş, xalq tarixən gələn ənənəni daha mükəmməl, daha təkmil şəkildə
davam etdirmişdir.
Novruz eyni zamanda Yeni ilin başlanmasıdır ki, bu da mart
ayının 21-ə təsadüf edir. Ancaq bu el bayramına hazırlıq işlərinə bir ay öncədən
başlanılır. Hər şeydən əvvəl, evdə nə varsa, hamısını «pak etmək» üçün onları
yuyur, bir sözlə hər şeyi təmizləyib səliqəyə salırlar. Bağlar təmizlənir, bellənir,
ağacların quru budaqları, meynənin artıq çubuqları kəsilir. Yaşından asılı
olmayaraq hamı üçün təzə geyimlər hazırlanır. Bayram süfrəsi arxasında hamı təzə
paltarda əyləşir.
Abdulla Şaiq «Xatirələrim» əsərində yazırdı:
«Novruz bayramı günü böyüklər, uşaqlar təzə paltar geyir,
süfrələrə hər cürə şirni düzülür, qohum-qardaş, dost-aşna on gün bir-birinin
evinə bayram görüşünə gedirlər, bir-birinə bayram payı göndərməyi özlərinə borc
bilirlər».
Görkəmli Azərbaycan şairi Məhəmməd Hüseyn Şəhriyar «Heydərbabaya
salam» şerində Novruz bayramını belə təsvir edirdi:
Bayram idi, gecəquşu oxurdu,
Adaxlı qız bəy corabın toxurdu,
Hər kəs
şalın bir bacadan soxurdu,
Ay nə gözəl
qaydadı şal sallamaq,
Bəy şalına
bayramlığın bağlamaq.
Şal istədim
mən də, evdə ağladım,
Bir şal
alıb tez belimə bağladım,
Qulamgilə
qaşdım, şalı salladım,
Fatma xala
mənə corab bağladı,
Xan nənəmi
yada salıb ağladı.
Bayram
olub, qızıl palçıq əzərlər,
Naxış vurub
otaqları bəzərlər,
Taxçalara
düzmələri düzərlər,
Qız-gəlinin
fındıqçası, hənası,
Həvəslənər
anası, qaynanası.
Bakıçının
sözü, sovu, kağızı,
İnəklərin
bulaması, ağızı,
Çərşənbənin
girdəkanı, mövizi,
Qızlar
deyir: «Atıl-matıl, çərşənbə,
Ayna təin bəxtim
açıl, çərşənbə».
Yumurtanı
göyçək, güllü boyardıq,
Çaqqışdırıb
sınanların soyardıq,
Oynamaqdan
bircə məgər doyardıq?
Əli mənə
yaşıl aşıq verərdi,
İrza mənə
novruzgülü dərərdi.
Hər bir evdə
baharın rəmzi olan yaşıllığı görmək üçün səməni göyərdər və Novruz bayramına az
qalmış «səməni bayramı» şənliyini keçirərdilər. Göyərdilən səməninin bir hissəsi
bayram süfrəsinə qoyular və ona aid mahnı oxunar:
Səməni,
saxla məni,
İldə göyərdərəm
səni.
Səməniyə
saldım badam,
Qoymurlar
bir barmaq dadam.
Səməni
bezana gəlmişəm,
Uzana-uzana
gəlmiəm.
Novruz
bayramının islamiyyətdən çox-çox əvvəl, qədim azərbaycanlıların həyat və məişətində
mövcud olmasından bütün tədqiqatçılar bəhs etmiş, onu əsl milli bayram
adlandırmışlar. Nizami Gəncəvi «İskəndərnamə» poemasında, Novruz bayramı günü
İskəndəri qonaq edən Nüşabənin tonqal qaladığını, süfrəyə hər çeşid şirni
qoyduğunu qeyd edir.
Haşiyə
Ta qədimdən
camaat şumlama işinə hazırlıq görərdi. Əkinçi babalarımızda belə bir inam vardı
ki, məhsulun əvvəli, kökü birinci şırımla qoyular. Məhsulun necə olacağı
insanların ayağından da asılı olması inamı da vardı. Ona görə də ilk şırımı
açmağı əli avandlı, ömür-gününü əkində, biçində keçirən el ağsaqqalına etibar
edərdilər. Yaz şumunun başlanması el-obada bayram edilərdi. Bu adətin izləri
indinin özündə də qalmaqdadır. Buradaca holavalar baş alıb gedərdi:
Qızıl
öküzün yeri,
Qoyma şum
qala geri.
İti tərpən,
Maralım,
Dargözlər
baxır bəri.
Qara kəl,
ilim barı,
De dərdin
bilim barı,
Məni mağmın
eyləmə,
Açılsın
dilim barı.
Qoşa kəlim,
boz, ala,
Tarlaya
saldım yola,
Tək öküzlə
iş aşmaz,
Öküz gərək
cüt ola.
Qeyd
etdiyimiz kimi, yazın gəlişi ilə əlaqədar olan adətlərin çoxu əkinlə, şumla
bağlıdır. Bunun da qayəsində o dayanır ki, ilin əvvəlində bərəkətin əsası
qoyulur. Bu təməli necə qoydunsa, payızda o sayaq bar götürəcəksən torpaqdan.
Novruzda səməninin göyərdilməsi də, ruzi-bərəkətlə, gələcək məhsulun bol-bəhrəli
olması ilə əlaqədardır.
***
Axırıncı çərşənbə
gecəsi tonqal qalanır, uşaqlı, cavanlı, qocalı alovun üstündən atılaraq:
«ağırlığım-uğurluğum tökülsün bu odun üstünə», yaxud «…ağırlığımı yer götürsün,
mətləbimi Allah versin» deyərdilər. Bu da odun müqəddəs hesab edilməsi və dörd
ünsürdən biri olması ilə əlaqədar idi. Bu gecə yeddi ləvin şirniyyat və meyvə
qurusu boşqablara qoyular, dövrəsində şamlar yandırılardı.
Axırıncı çərşənbə
gecəsi xalq arasında Novruz bayramının ən əziz anları hesab olunurdu. Bu mərasim
Novruz bayramının başlanğıcı deməkdir. Qədim əcdadlarımız baharın qış üzərində
qələbəsinə, xeyrin şərə, Hörmüzün Əhrimənə qalib gəlməsi kimi baxmışlar. Qışın
son dəqiqəsi, yəni onun məğlubiyyəti baharın isə qalib kimi dünyaya hakim
olması qarşılanmışdır. Xalq bu mərasimə «Danatma» adı vermişdir. «Danatma» - yəni danın atmasını, yerin ağarmasını, günəşini
doğmasını, səhərin açılmasını görmək.
Bu gecə ilə
bağlı əfsanələrin birində deyilir:
«… bu gecə
bir saatlığa çaylar dayanıb istirahət edir, ağaclar budaqlarını əyib torpağa
tökülür, yenidən budaqlarını qaldırır, uzun müddət bir yerdə həyat sürən, lakin
sonralar bir-birindən küsən Mars və Venera yalnız bu gecə birləşir, qucaqlaşır
və öpüşürlər, sonra isə aralanıb bir il həsrətlə yaşayırlar, gələn ilin Novruz
gecəsinə kimi vüsal həsrəti ilə yanırlar… Kim Marsla Veneranın görüşdüyü anı
görsə Hörmüz onu bütün arzularına çatdırar, o, ən xoşbəxt adam olar…» Odur ki,
həmin gecə hamı çalışır ki, yatmasın, sabahı, günəşin doğmasını, həsrətdə olan
Marsla Veneranın görüşməsini görsün.
Bu gecə
eyni zamanda «qulaq falı»na çıxardılar.
Bunun üçün hərə ürəyində bir niyyət tutar, başqa evlərə (qonşulara) gedib qulaq
asar, eşitdiyi ilk sözlə öz bəxtini, aqibətini müəyyənləşdirərdi.
Bu gecənin
bir gözəlliyi də onda idi ki, hamı çalışardı ki, həmin gecədə pis söz
danışmasın. Bu da, eyni zamanda, xalqda yüksək mənəvi dəyərlərin, yüksək əxlaq
və tərbiyənin formalaşmasına xidmət edirdi.
Azərbaycanın
bütün rayonlarnıda baharın gəlişi ilə əlaqədar olaraq nümayiş etdirilən
«Kos-kosa» oyunu da əsərlərdən bəri xalqımızın məişətində özünə möhkəm yer
tutmuşdur. İlin axır çərşənbə günü kənd və şəhərlərdə camaat bir yerə toplaşar
(əsasən də cavanlar), bir nəfəri Kosa kişi kimi bəzəyib, çalıb-oxuyub,
oynaya-oynaya evləri gəzdirirlər. Kosanın özündən başqa bir də köməkçisi olur.
Bunların hər ikisi keçədən hazırlanmış gülüş doğurucu paltar geyirlər. Bu oyun əvvəlcədən
müəyyən edilmiş həyət və meydançalarda keçirilərdi.
Qabaqca köməkçi
meydana girib:
A Kosa,
Kosa gəlsənə,
Gəlib salam
versənə! - deyə, arxasınca gələn Kosanı
məclisə dəvət edərdi. Kosa məclisə daxil olan kimi, köməkçi üzünü camaata tutub
deyərdi:
Boşqabı
doldursana,
Kosanı yola
salsana!
Kosa gülməli
hərəkətlərlə əlini qarnına vurub, paltarını göstərərək, camaata müraciət edib,
pay istəyirdi:
Yediyim
yarma aşı – yarısı sudur,
Geydiyim
yeddi dəst paltar – təzəsi budur.
Camaat gülərdi,
çünki onun paltarı çox köhnə və cırıq olardı. Bundan sonra oyunda iştirak edənlər
əl vurar, aşağıdakı sözləri oxuyardı:
Kosam bir
oyun eylər,
Qurbanın
qoyun eylər,
Yığar
yağın-düyüsün,
Keçəlin
toyun eylər.
Beləcə oyun
davam edir, sonda keçinin Kosanı vurub öldürməsi ilə oyun başa çatır:
Arşın uzun,
bez qısa,
Kəfənsiz
öldü Kosa.
Burada
qarşı-qarşıya qoulan iki surət var: birisi Kosa, digəri isə keçidir. Kosa
qışın, keçi isə yazın, baharın rəmzidir. Kosanın çılpaq, tüksüz olması qışda təbiətin
öz yaşıl paltarını soyunması ilə üzvü
surətdə bağlıdır.
Novruz bayramı
və ilin axır çərşənbə gününə qədər bütün evlərdə aparılan tədbirləri nəzərdən
keçirək: «… hər şey yuyulub təmizlənir, evin xarici və daxili qaydaya salınır,
suvanır, ağardılar… küsülülər barışar, borclular haqq-hesabı çürüdər… və s.».
Həmin gecə
səhərə kimi yatılmaz, bahar günəşini hamı gülər üz, sevinc və nəğmə ilə
qarşılayar. Köhnəlikdən, keçən ilin dərd və azarından, ağırlığından qurtarmaq
üçün bəzi rayonlarda axar suda çimilərdi (bu adət Kür çayı boyu məskən salan
rayonların əhalisi arasında daha çox dəbdə olmuşdur). Digər tərəfdən, bayram
günü təzə geyinmək, imkan daxilində qırmızı geyinmək tələb olunurdu. Hətta
yaslı olan ailələri bu bayramda iştirak etməyə, yasdan çıxarmağa çalışardılar.
Xalqın
etiqadına görə Novruz bayramını necə qarşılayırsansa, bütün il boyu, həyatın,
dolanışığın da elə olacaqdır.
NOVRUZ
BAYRAMINDA Bu qalxan alovdumu, Qaranlığı
qovdumu? Burum-burum tüstüsü, Yaşartdımı gözləri? Dilim-dilim istisi Qarsadımı
üzləri? El-obadan yüksələn, Bu nə haydı,
haraydı? Bu harayın səsini Külək ətrafa yaydı. Haydı, uşaqlar, haydı, Oxuyun, şənlik
edin, Bu ay nə gözəl aydı. Haydı, qarğı
atları, Nallayın, ay uşaqlar. Bacalardan torbanı, Sallayın, ay uşaqlar. Bu gün eldə bir kimsə Bağlamaz qapısını. Şal
atanın zərbindən Az qalır qapı sına. Bürüyər
uşaqların Səsi düzü-dünyanı: "Ay Novruz, pis günündən Qoru bizi
dünyanın. Dərd-bəla bizdən uzaq, Kədər
bizdən gen olsun. Hər günümüz beləcə Qəm-qüssəsiz, şən olsun". Heç kəsi bezar etməz, Hay-küyü uşaqların.
Budur yeni ev seçir, Böyüyü uşaqların. Beləcə el-obaya, Novruz sevinc gətirər. Hər ürəkdə
min arzu, Min bir dilək bitirər. Axı
Novruz yeni gün, Yeni arzu deməkdir. Elə Novruzu sevmək, Vallah, elə Vətəni,
El-obanı sevməkdir.
P.S. Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyi Sumqayıt şəhər təşkilatı və “Möhtəşəm Azərbay-can” qəzetinin
yaradıcı kollektivi xalqımızı Novruz bayramı münasibətilə səmimi-qəlbdən təbrik
edir, hər bir soydaşımıza sülh, əmin-amanlıq, ruzi-bərəkət, bahar təravətli və
sevinc dolu günlər arzulayır.
Hazırladı:
Rafiq Oday,
Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyi
Sumqayıt şəhər təşkilatının sədri
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.