Dəyərlər anlayışının tarixi spesifikası onun mahiyyətini anlamaqda əsas
məğz idi. Dəyər anlayışına fəlsəfə və kulturologiyada müxtəlif
aspektli baxışlar mövcud olmuşdur. Fəlsəfəçilər dəyərlər kultunu
insanların və toplumların əsas genetik varlıq meyarı hesab edirdi.
Kulturologiya dəyərlər prizmasına fəlsəfədən daha geniş yanaşırdı.
Kulturoloqlar dəyərlərin aktuallığına fəlsəfədən daha çox inanırdı. Buna
baxmayaraq fəlsəfənin təsirləri ilə ictimai şüurun yeni pillələrə qədəm
qoyması ilə yenilikçilik baxışları zədələnməyə başladı. İndinin özündə
belə dəyərlərin varislik əlaqəsinin psixoloji və mənəvi təsir rolunu
küçümsəyən adamlara hər yerdə rast gəlmək olur və bu çox zərərli
tendensiyalara səbəb olur.
Dəyər həm mahiyyət etibarilə, həm də özünün daşıdığı tarixi
mövcudluq missiyası ilə xalqların ayaqda qalması və toplumların rifahı
üçün əsas stimuldur. Dəyər anlayışına ən yaxşı yanaşmanı göstərən
sosioloq Emil Dürkheymə görə dəyərlər insanların təklikdən qurtulub,
bərabər şəkildə var olma mübarizəsinin əsas silahı idi. Dəyərlərlə bağlı
Şəms Təbrizinin də insanı fikirdə var-gəllər etməyə səbəb olan
yanaşması var idi. Dəyərlər insanların könül vəhdətini hörən bənna kimi
qiymətləndirilirdi. Maddi dəyərlər bir xalqın toplumsal rifahına və
gələcəyinə işıq idisə, mənəvi dəyərlər xalqları aşınmadan qoruyan,
onları öz irsinə sahiblənməyə səsləyən nüans idi. Əlbəttə, dəyərlər
anlayışının sosial yükünün məsuliyyəti artdıqca, bəzi uydurma klişeləri
də bura calamağa çalışanlar olmuşdur və tarixin süzgəcindən əsl dəyərlər
öz qiymətini almağı bacarmışdı.
Azərbaycanın fəlsəfi fikir tarixində ədəbiyyata və toplumun azadlıq
hisslərinə əvəzsiz töhfələr həsr dən hürufilər də öz tarixi missiyasını
başa vursalar da, onların şeiriyyatındakı ilahi hisslər, mübarizəsindəki
dəyanət və aşıladığı insan sevgisi bir ömür boyu bu xalqın genetik
yaddaşından silinməyəcək. Hürufiliyin tarixindən geniş bəhs etməyi
düşünmürəm. Hürufilik günümzdə belə, həm dini-mistik çalarları, həm də
fəlsəfi ağırlığı ilə mübahisələrə səbəb olmağı bacarmışdır.
Qərbdə mövcud olan numeroloji fəlsəfi baxışların rəqəmlər
üzərinə köklənən tezisləri sonrakı dövrün riyazi tərəqqisinə səbəb olsa
da, qərb ədəbi və dini dünyagörüşünün formalaşmasında heç bir rola malik
olmamışdır. Spinoza numerologiyanı can verən meyidə bənzədərək,
numeroloji araşdırmalar edən insanları darıxan kütlə deyə
dəyərləndirirdi. Hürufilərdə isə baxış tam ayrı idi. Burda yalnız
hərflərin dini mənaları açıqlanmır, həm də insan və yaradan
münasibətlərinə fərqli baxışlar yer alırdı.
Şərqin düşüncə tarixindəki dövrü də heç çəkinmədən hürufilərə qədərki
və hürufilərdən sonrakı dövrlərə bölə bilərik. Antik yunan filosofu
Pifaqorda hərflərin fəlsəfi anlamının izahına cəhdlər olsa da, sonralar
bu artıq düşüncə adanlarının və müxtəlif fikir axınlarının marağına
səbəb olmurdu. İslam tarixində hərflərə yanaşma və qiymət vermə hələ
Həzrəti Əli zamanından mövcud idi. Hərflər sözlərin nizamı sayılırdı.
İslam fəlsəfəsində hərflər ayrıca millətlərdən əmələ gələn bir "millət”
kimi qiymətləndirilirdi və hələ hürufilərə qədər buna bənzər baxışlar
var idi.
Hürufilər istədikləri hərflərdən hər hansı bir nəticəni
çıxarır, onu anlamağa sövq edirdi. Sözü insanın qalası hesab edən hürufi
şairlər hərfləri sözün yaradıcısı, sözü isə hərflərin külliyatından
doğan zinət hesab edirdilər. Allah da sözlərlə ifadə olunur və onun
yaratdıqları da sözlərin cəmindən formalaşır. İslam fəlsəfi fikir
tarixində hürufilərə qədər insana ilahi mıərtəbəyə çatma şansı tanıyan
cərəyanlar çox az idi.
Sufilərin təkkələrində, xüsusilə ifrat sufi ordenlərində buna cəhdlər
olmuşdu. İfrat sufilərin məhz insanı ilahiləşdirməsi, sonralar mötədil
sufi qanadının onlardan ayrılmasına səbəb olurdu. Hürufilərin insanı
azad varlıq kimi dəyərləndirməsi də öz dövrü üçün, şüur tarixində
inqilabi situasiya idi. Hürufiyə görə insan həyatının dəyəri onun
özlüyündə gizli idi. Özünü dərk edən insan həm də ağıllı və güclüdür.
Güclü olmayan insanın naqisliyi onun yaradılışına zidd idi.
Zəif insan Allahla rabitəsini itirən varlıq hesab olunurdu və hürufinin
insan fəlsəfəsinin mərkəzində yüksək insan şüuru dayanırdı. Hürufiliyin
yüksək insan qiymətləndirməsinə Nitsşşenin fəlsəfəsində işarələr
olmuşdu. Klassik qərb fəlsəfi cərəyanları hürufiliyi öyrənmiş və insan
fəlsəfəsinə hürufilik güclü təsirlər göstərmişdi. Necə ki, sonralar
fəlsəfə tarixindəki məktəblərdə poetik düçüncə tərzi formalaşırdı.
Ədəbiyyat tarixini araşdıran tədqiqatçılar sözün şeiriyyat zirvəsini
hürufilərdə görürdü. Hürufilik yalnızca bir məqsəd və fəlsəfi ideya
mübraizəsi deyil, həm də poeziya savaşının adı idi.
Seyyid İmadəddin Nəsimi isə hürufiliyin intibah imzası idi. Fəzlullah
Nəimi kimi hürufi lideri ilə tanışlıq onun sonrakı həyatının axışını
dəyişdirmişdi. Nəsimiyə öz ardıcılları "eşqin cəsarət simvolu”,
"məhəbbət fədaisi” adlarını verdi. Nəimi təsəvvüflə tanış etdiyi
Nəsiminin içindəki sevda lirikasına bələd olduqdan sonra onu daha çox
sevmiş və hürufiliyin ədəbi vəzifəsini Nəsimiyə həvalə etmişdi.
Nəsiminin soyu ilə bağlı müxtəlif fikirlər uzun illər dolaşsa
da, onun Şamaxıda doğulması və Azərbaycan dilində şeirlər yazması
sonralar tarixçiləri yekun fikirə gəlməyə sövq edir. Təəsüf ki,
Teymurilərin amansız basqılarından təngə gələn Nəsimi Azərbaycanı tərk
etməyə məcbur qalmışdı. Nəsimin insan sevgisi sonralar Bursa və
Ankaradakı Osmanlı əyanlarının da xoşuna gəlməmiş və bu böyük eşq
fədaisi həm səyahətlərə məcbur qalmış, həm də ideyalarını yaymışdır.
Nəsimi Allahı və insanı o qədər çox sevirdi ki, Anadoluda onu "Allahlıq
iddiasına düşən kafir” adıyla damğalamağa cəhd etmişdilər. Nəsimi insan
simasında 32 hərfi oxuyaraq, şeirlərində bu fikiriləri qələmə alırdı.
Vəhdət-i-vücud fəlsəfəsini dərindən mənimsəməsi Nəsimini həmişə
dilləndirmiş və Nəsimi düşmənləri də onu rahatlıqla "zındıq” ibarələri
ilə təzyiqə məruz qoymuşdu. Nəsimi hər yerdə hörmət qazanmış və
sonralar başına gələn zülmlər gəzdiyi yerlərdə onu xalq qəhrəmanı
zirvəsinə qaldırmışdır.
Nəsimi həm öz doğma ana dilini mükəmməl mənimsəmiş, həm də
farsca divan şeirləri yazmışdır. Buna baxmayaraq, gəncliyində yaxşı
təhsil alan Nəsimi ərəb dilinin də mahir bilicisi idi. Nəsimi
mədrəsələrdəki klassik dərs sistemləri ilə heç vaxt barışmır və bu
səbəbdən də, şərq texniki elmlərini də öyrənməyə cəhd edirdi. Özəlliklə
qəzəllərində buna açıq-aşkar işarələr mövcud idi.
Nəsimin yaradıcılığını hürufiliklə çərçivələmək cəhdləri isə çox
yanlışdır, çünki Nəsimi hürufiliyə qədər şeirlər yazırdı. Ədəbiyyatçılar
bu baxımdan onun yaradıcılığını Nəimiyə qədərki və Nəimidən sonrakı
dövrlərə bölürdü. Mövlananı sevən Nəsimi hürufi fəzlullahı olmadan öncə
imamlara və islamın görkəmli isimlərinə şeirlər yazırdı. Nəsimi
qəzəlləri ilə şöhrət qazanırdı. Lakin, o, məsnəvi və türk şeiriyyatının
zirvəsi sayılan tuyuqlar da yaza bilirdi. Nəsimi şeiriyyatında Allaha
sevgi o qədər dərin idi ki, Allah aşiqi olan insanları ilahi hesab
edirdi.
Nəsimiyə görə insan xeyirin yüksək pilləsi olan Allahı dərk
etməlidir və şərdən qaçmaq üçün mütləq onun sevgisi uğrunda "yanmağı”
bacarmalıdır. Nəsimi həqiqi yolu mənəvi bihuş olmaqda görürdü. Nəsimi
müəllimi Nəimini çox sevmiş, eyni zamanda sufi Həllac Mənsurdan da
təsirləndiyini öz şeirlərində büruzə verirdi. Bu günümüzdə də, bir çox
yaradıcı və fərqli fikirli insanın əsas problemi olan ailə dedi-qoduları
Nəsimidən də yan keçmirdi. Qardaşı Nəsiminin ideyalarına etinasız
yanaşır və onu ehtiyyatlı olmağa səsləyirdi. Nəsimi qardaşının
məsuliyyət və narahatlıq hissini anlasa da, qardaşına cavab şəkilində
qələmə aldığı qəzəllərində onu ilahi eşq və səadət yolunda
məhrumiyyətlərdən çəkindirməməyə çağırırdı.
Nəsimi öz inancına və düşüncəsinə o qədər bağlı olmuşdur ki, son anına
qədər yaradıcılığında bir dənə də olsun mövqeyinə təəssüf hissi ehtiva
edən nümunəyə rast gəlinmirdi. Nəsimi cahilliyə nifrət edirdi.
Hürufiliyi öyrənmək istəyən gənc şairlərə təbiətşüaslıq dərsləri keçdiyi
bilinməkdə idi. Onun öz dövrü üçün sülh və ədalət nitqləri sonralar
onun davamçılarının əsas tezisləri olur. Nəsimi insanın neqativ tərəfini
və meyillərini də orijinal izah edirdi. Nəsimi şəri təmsil edən
insanları daxili vicdan etalonu ilə qiymətləndirsə də, insanın pis
əməllərini onun dünyanın qaranlıqdakı çarpışmasından törəyən tərəfi
hesab edirdi. O insanları ürfana və saflaşmağa çağıraraq, pis hisslərdən
təmizlənməni mənvi kamillikdə həll edici hesab edirdi. İnsan öz
hürriyyətinə öz vicdanı və məhrumiyyətləri ilə çata bilərdi.
Nəsimi həm də Azərbaycan fəlsəfi düçüncə pilləsində metafizik
məsələlərə əsaslı toxunmağa cəhd edən ilk mütəfəkkirlərdən idi.
Baxmayaraq ki, Əfsələddin Xaqani və Nizami Gəncəvi yaradıcılığında buna
cəhdlər olmuşdu. Nəsiminin özəlliyi mistikanı şeiriyyatdan çıxara
bilməsində idi.
Nəsiminin dərisinin diri-diri soyulması fəlsəfə tarixinə və ədəbiyyata
vurulan mənəvi zərbə oldu. Bu cinayət hadisəsi Nəsiminin cismini yerdən
ayırsa da, onun ədəbi gücü və söz dühası heç bir zaman yaddaşlardam
silinmədi. Nəsiminin ibrət aldığı Həllac Mənsur və işraqilik
fəlsəfəsinin yaradıcısı Sührəverdi ideyalarına bağlılığı da onu öz
yoluna sədaqətli olmaqda möhkəm etmişdi.
Nəsiminin aktuallığı onun sevgi hissinin incəliklərini çözməsində idi.
Texniki tərəqqinin insani duyğuları tərəzidə laxlatmağa çalışdığı indiki
fərdiyyətçi dünyada Nəsimi qəzəlləri bir daha insan qəlbini ovsunlamağı
bacarır. Nəsiminin bu qəzəli indiki dövrün saxta sevgilərinə necə də
gözəl zərbə vurur:
Can еşqə düşdü, еy könül, yarəb, nədir tədbirimiz?
Can nеyləsin, biçarə, çün həqdən budur təqdirimiz.
Mişkin saçın еşqi bizi zəncirə çəkdi, bağladı,
Yə’ni ki, biz məcnunlarız, şol həlqədir zəncirimiz.
Saqi ləbindən doğmuşuz, yə’ni ki, bеydən lam ilə,
Fitrət günündən ta əbəd şol dayədəndir şirimiz.
Şol gözlərin kirpiginə aşiq nеcə sеyd olmasın,
Gör kim, nə yaydandır gələn şol zəхmə mərhəm tirimiz.
Çün qirü qarın qiymətin mə’nidə bildin kim, nədir,
Kafura döndü qarımız, həm ənbər oldu qirimiz.
Еşq əhli iqlimində çün hüsnündür, еy dilbər, məlik,
Hökmünə məhkum olmuşuq, sultanımızdır, mirimiz.
Qur’andır anın surəti, aydır Nəsimi, şək dеgil,
Münkir əgər yoх dеrisə, uş müshəf, uş təfsirimiz.
Ya da bu möhtəşəm qəzəldəki rəvanlıq insanı həqiqətən titrətməyə
qadirdir. Nəsimi dünyasının incəlikləri hər beytdə özünü büruzə verir.
Ey özündən bixəbər, gəl haqqı tanı, səndədir,
Gəl vicdan şəhrinə seyr et, gör anı səndədir.
Qandadır deyü nə sərgərdan gəzərsən zənn ilən,
Gəzməgil hər mənzili çün can məkanı səndədir.
Mən nə vəch ilən deyəm haqqı ki, səndən ayrıdır,
Çün gözümlə görmüşəm haqqın nişanı səndədir.
Bülbüli-qüdsi isən ayrı gülüstan gözləmə,
Seyrə çıx, ruhul-əminin gülüstanı səndədir.
Yeddi müshəfdir yüzün, iştə qiraətlən tamam,
Alim ol ol səbadan, çün səbagani səndədir.
Nəsimi Azərbaycan fikirində dəyərdir və onun yaradıcılığı ilə keçdiyi
həyat yolu bu xalqın tarixi sərvətidir. Dəyərləri isə daim yaşatmaq
xalqın üzvlərinin öz tarixi qarşısında mənəvi borcudur.
Tural İSMAYILOV (atv.az)
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.