İslahatlar adı altında 142 illik yaşı olan teatrı nədən çökdürürlər?
Ötən
yüzilin 30-cu illərində stalinizm siyasəti Azərbaycana qarşı sadəcə ağır
və üzücü repressiyaları tətbiq etməmişdi. Ondan daha qorxulu olan, bu
günə kimi davam edən bir ideologiyanı yaşam normamıza çevirməyi
düzənləmişdi. Bu, Azərbaycan Türkünü inkar yolu idi. İlk addım kimi
"Hind-Avropa” nəzəriyyəsini bizə sırımaqla, qədim hind fəlsəfi-estetik
baxışlarının mədəni qatlarını rəsmiləşdirmək üçün xüsusi nəslin
yetişdirilməsinin qayğısına qalınmışdı. Ona görə də, bizlər etnokültür
proseslərində həmin aşınmaların ağrısını, acısını yaşamaq zorunda
qalırıq. Hətta bu yöndə ideoloji ehkamların forma və məzmunundan
yaxamızı qurtarmaqda bəzən aciz duruma düşürük.
Bayağı kasta düzəni
Əski hind
fəlsəfi-estetik baxışlarında yer alan untouchables (müqəddəs
toxunulmazlar) zümrəsini elan etməklə cəmiyyəti çeşidli qruplara
bölməklə sömürgəçi siyasəti ideoloji düzənin biçimlərinə çevirmək əsas
hədəflərdən biri sayılırdı. Buna görə də "riq-veda” (sitayiş ilahəsi),
"yacur-veda” (qurban vedası) düzəni yaşam normasına çevrilmişdi. Bu
yöndə məddahları tərəfindən özləri üçün "mantaras”-atəşin, günəşin
qutsal dualarını oxudardılar. Hətta bərhmən (ruhani) yuğlaması onlar
üçün sipər sayılırdı. Özlərinin dual sistemini biçimləndirmək taktikası
yaşam norması idi. Guya həyatın bütün sahələrini "bhakti”, yəni xalis
mədəni düzənin söz sahibi ancaq özləri olmalı idilər. Meşşancasına yaşam
normasının ideoloji təsir vasitəsi kimi kastalar da yaradılmışdı.
Cəmiyyəti "vişya” (yəni ən yaxın çevrələr) və "şudra” (rəiyyət) düzəninə
bolmək onların yaşam norması üçün üstün düzən idi. Beləliklə şudralar
vişyaları görəndə onların ətəyindən öpməli, bu anda qüsl almağa belə
borclu idilər. Bu antibəşəri dualizm sovet dönəmində "Şən Həyat Kolxozu”
ideologiyasının fəlsəfi-kultoruoloji düzəninə pərçimlənmişdi. Aradan 25
il keçməsinə, bizlər yeni dövlət qurmağımıza baxmayaraq, bu mirasdan
yaxamızı qurtara bilmirik. Çünki, çeşidli yarlıqlar, gözqamaşdırıcı
titullar, bürokratiyanı məngirləyənlər özlərini "vişya”, heç bir görəvi
olmayanları isə "şudra” qismində görürlər. Sanki, teatr hind ehkamlarına
uyğun tərzdə "Pança qavya” modelinə çevrilib. Yəni teatrın rəhbərliyi
nə istəyirsə onu da etməlidir. Beləcə "”aqni”, "varuna”, "işvara”,
"rudra”, "rama”, "krişna”, "yama”, "aşvin” anlamları addım-addım rəsmi
xarakter almaqdadır. Onu da unutmaq olmaz ki, alma ağacından armud tələb
etmək bəşəri yaranışın özünə qarşı çıxmaqdır. Azərbaycan Türkünə bayağı
hind-bərəhmən düşüncə tərzini calamağın özü məntiqsiz və gərəksiz
təşəbbüslərdir.
Professional rejissorları teatrdan uzaqlaşdırmaq olmaz
Son beş ildə Azərbaycan Milli Akademik Dram Teatrında bizlər keçmişin
mirası olan bu acınacaqlı proseslərin şahidinə çevrilmişik. Bu teatrın
direktoru, elmlər doktoru, sabiq deputat, muzeylər direktoru İsrafil
İsrafilovdan soruşmaq lazımdır ki, rejissorsuz teatr varmı? Varsa,
dünyanın hansı ölkəsində bu siyasətin tətbiq olunduğunu sübut etsin.
Çağdaş Azərbaycan teatrında ən professional rejissorlardan xalq artisti,
professor Ağakişi Kazımov, xalq artisti, əməkdar incəsənət xadimi,
prezident təqaüdçüsü Mərahim Fərzəlibəyov, əməkdar incəsənət xadimləri
Bəhram Osmanov, Əsgər Əsgərov, Rövşən Almuradlı və Mehriban Ələkbərzadə
kimi ünlü teatr rejissorları ilk addım kimi teatrda tutduqları vəzifədən
çıxarılmışdır. Beləliklə 142 il yaşı olan bu qocaman teatrın tarixində
ilk dəfə olaraq, rejissorsuz teatr siyasəti rəsmişləşdirilmişdir. Bu
teatra rejissorlar sadəcə müqavilə əsasında gələrək tamaşa qoymaqla
vəzifələrini bitmiş hesab edirlər. İsrafil İsrafilov isə bunu "teatrda
islahat”, "yenilik” və "yeni teatr siyasəti” adlandırır. Bizlər bu
qanunsuzluğu tənqid edən kimi, belə bir anormallıqdan yayınmaq üçün
Akademik Teatra rəhbərlik edən İsrafil İsrafilov dərhal açıqlama
verərək, yaxın zamanlarda teatra baş rejissorun gətiriləcəyi ideyasını
dövriyyəyə buraxmışdır. Onda sual olunur ki, teatrı illərlə rejissoruz
qoymaq nə demək idi? Nə üçün tənqidlər, iradlar gündəmə gətiriləndə "baş
rejissor” məsələsinə bunca dolayı yolla razılıq verirsən. Neçə illərdir
Azərbaycanın ən istedadlı rejissorlarını teatrdan uzaqlaşdırmağın
mənası nə idi?
Zəif tamaşalarla professional teatrın ölüm kantatası
Akademik
Milli Dram Teatrında illər boyu yetişmiş ən professional rejissorları
tutduqları vəzifəsindən kənarlaşdırmaqla, bəsit tamaşalar hazırlayan,
özlərini boylarından daha uca görmək vərdişinə malik Nicat Kazımov,
İranə Tağızadə, Gümrah Ömər, Loğman Kərimov, Tural Mustafayev, Şərif
Qurbanəliyev, Mikayıl Mikayılov, Vidadi Həsənov, Ərtoğrul Kamalov, Rafiq
Əliyev, Bəsti Cəfərova, Ramiz Novruz və başqalarını tamaşalar qoymağa
həvəsləndirməyin anlamı yox idi. Məhz bu adı çəkilən şəxslərin sayəsində
Akademik Milli Dram Teatrı sənət baxımından addım-addım çökdürülməyə
doğru yönəldilmişdir. Bütün bunlarla yanaşı, Akademik Teatrın
standartlarına uyğun olmayan aktyorların, özəlliklə də "Yuğ Teatrı”nın
işçilərinin burada daha geniş anlamda ayaq açması əsil faciə idi.
İsrafilov yaranmış böhrandan yayınmaq üçün əla bəhanə də bulub: "Biz
teatrda islahatlar aparırıq. Gənclərə, yeni rejissorlara meydan
veririk”. Bəh...bəh... Halbuki Akademik Milli Dram Teatrında kifayət
qədər istedadlı gənc aktyorlar var. Onlar uzun illər bu teatrda özünü
səhnədə təsdiq etmiş təcrübəli sənət adamları ilə çiyin-çiyinə fəaliyyət
göstərirlər. Bu istedadlı gənc aktyorlar illərlə layiq olduqlarından az
maaş alsalar da, sənətə olan sevgilərindən belə usanmamışlar. Həmin
gənc aktyorlar ustad sənətkarlardan həm də şəxsiyyət olmağı öyrənmişlər.
Deməli bir yandan professional olmayan rejissorlar, o biri yandan isə,
akademik standartlardan uzaq aktyorları bu teatra cəlb etməyin adını
islahat qoymaqla həm də bütün narazılıqların təməli qoyulmuşdur. Bütün
bunlar azmış kimi, teatrdakı bu acınacaqlı durumu gündəmə gətirənlərə,
eləcə də sənət adamlarına qarşı genişmiqyaslı hücumlar tətbiq etməklə,
guya vəziyyətdən çıxış yolları aranır. Bu təşəbbüslərin acı sonluğu
kimi, illərlə formalaşmış teatr estetikasının çöküşü də başlamışdır.
Anşlaqlı tamaşalara verilən cəza
Mərhum
prezident Heydər Əliyev 1998-ci ildə Akademik Milli Dram Teatrının
kollektivi ilə görüşündə bildirmişdir ki: "Nə qədər ki, Qarabağ problemi
çözülməyib, mövsümün açılışını və bağlanışını bu mövzu ilə başlayıb və
yekin vurmalısınız”. O, bu mənada İlyas Əfəndiyevin "Qarabağnamə”
tamaşasına işarə etmişdi. "Qarabağnamə” əsəri gerçəkdən Akademik Milli
Dram Teatrının ən çox anlaşqlı tamaşalarından biri olmuşdur. Belə ki,
hər dəfə bu tamaşaya 400 nəfərlik bilet satılırdı. Əsərə baxan insanlar
işğal altında inləyən torpaqlarımızın harayını, onun nə demək olduğunu
aktyorların və rejissorun yorumunda daha üstün səviyyədə dərk edirdilər.
Bundan əlavə, Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində tamaşaçıların ən
çox seyr etdikləri "Dirilən adam” (Mir Cəlal Paşayev), "Ölüləri
qəbristanlıqda basdırın” (İsmayıl Şıxlı), "Özümüzü kəsən qılınc”
(Bəxtiyar Vahabzadə), "Mesenat” (Əli Əmirli) kimi əsərlər birbaşa keçmiş
sovet rejiminin cəmiyyətimizə qarşı törətdiyi fəsadların iç üzünü
açırdı. İsrafil İsrafilov direktor kimi bu əsərləri repertuardan
çıxartmışdır. Bundan əlavə, onun siyasəti, yəni apardığı islahatları
əsasında "Hamlet” (Uilyam Şekspir), "Uçqun” (Tuncer Cücenoğılu), "Varlı
qadın” (Əli Əmirli), "Hələ sevirəm deməmişdi” (Ramiz Novruz) uğurlu
tamaşaların davamlı şəkildə oynanılmasının qarşısı alınmışdır. "Özümüzü
kəsən qılınc” əsəri Akademik Milli Dram Teatrının tarixində yeganə
tamaşadır ki, Türkiyənin 35 şəhərində anşlaqla oynanılmış və çox böyük
uğurlar qazanmışdı. Bu tamaşa 14 il teatrın səhnəsində ən çox sevilən
əsərlərdən biri idi. Bəs bu tamaşaların uğurunun sirri nədə idi? Çünki,
həmin tamaşaları "islahat” adı altında teatrdan uzaqlaşdırılmış Ağakişi
Kazımov, Mərahim Fərzəlibəyov, Bəhram Osmanov, Rövşən Almuradlı, Oruc
Qurbanov kimi rejissorlar hazırlamışdılar. Onların yerinə teatra dəvət
olunan rejissorlar isə öz komplekslərini Akademik Milli Dram Teatrına
gətirməyə başladılar. Bu, səhnədə açıq-saçıqlıq, pornoqrafik və erotik
düşüncə tərzindən ibarətdir. Vəhşi və yırtıcı kapitalizmin düşüncə
tərzinin estetikasının təməlini qoymuş Ziqmund Freyd kimi dəhşət saçan
antibəşəri ideoloji manyakın, insanlığa qarşı daim ironik bucaqdan
baxmaqla, vampircəsinə ehtirasların qulu olmağa məcburedisici siyasətin
təməlini qoyan birisinin baxşlarını milli teatr siyasəti adı altında
yürütmək nə qədər haqlıdır?
Teatrda səfalətli taleyin ironiyası
Bizim
anşlaqlarla keçən tamaşalarla bağlı araşdırmalarımızda o da aydın oldu
ki, hər bir tamaşaya 400 nəfərin gəlməsi ilə teatrın bir günlük gəliri
orta hesabla 3200 manat təşkil edir. Aylıq 25 min manata yaxın gəlir
əldə etməklə, teatrda aktyorlara dərəcələrinə görə 1000 manatdan 3000
manata qədər maaş vermək mümkündür. Təsərrüfat hesablı teatr üçün bu çox
normadır. İsrafil İsrafilov teatra direktor təyin olunandan sonra,
anşlaqlı tamaşaların tədricən repertuardan çıxarılmasının acı sonucu o
oldu ki, indi salonu dəvətnamə sayəsində doldurmaq siyasəti yürüdülür.
Biz bu gerçəkləri biz gündəmə gətirdiyimizdə opponentlərimizin tək
cavabı belə oldu: "Bizlik heç nə yoxdur. Bütün bunlar yuxarıların
işidir”. Özləri haqqında bəlirsiz "islahatçı” obrazları yaratmaqdan belə
usanmırlar. Bunun üçün dövlət baba neyləməlidir? Axı qanunla hər bir
teatr təsərrüfat hesablı statusla istədiyi qədər qazanc əldə edə bilər.
Bu yöndə 2009-cu ildə ölkə prezidenti "Teatrın on illik inkişaf
proqramı” haqqında 85 maddəlik sərəncamını da imzalanmışdır. Nə üçün
bütün bunlara əməl olunmur? Sizlərin fəaliyyətinizdəki qüsurları
göstəririksə, bu cinayətdirmi? Buna görə bizi məhkəmə ilə hədələmək
ancaq sizlərin ağlınıza gələr bilər. Milli Dram Teatrın uzun illər boyu
formalaşmış aktyor və rejissor potensialından istifadə etməyin əvəzinə,
yarıtmazlıqları gündəmə gətirənlərə qarşı mətbuat vasitəsilə hədyanlar
yağdırmaq nəyə lazımdır? İ. İsrafilovu teatrın direktoru və səlnaməçi
alim titulu ilə deyil, sənətdə qazandıqları titulları ilə onu məcbur
olaraq debata çağırmışlar. Onun bütün bunlara cavab verməməsi,
susqunluqla qarşılaması taleyin ironiyasına çevrilmişdir. Bu durğunluğa
üsyan püskürənlər teatrı canlandırmaq eşqi ilə mübarizə aparırlar.
Hansısa büroktara görə, canlı orqanizm olan teatrı düşmüş olduğu
reanimasiyadan qurtarmağa çalışırlar. Bunu anlamaq gərəkdir.
Atev.az
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.