İran İslam Respublikasının paytaxtı Tehran
şəhərində xalq şairi Nəriman Həsənzadənin ustadı Mir Cəlal Paşayevə həsr etdiyi
"Xəlvətdə yanan şam” dramatik poeması Mişov Kültür Dərnəyi tərəfindən kitab şəklində
nəşr olunmuşdur. Yazıçı-publisist, Əməkdar Mədəniyyət İşçisi Atababa
İsmayıloğlu kitaba ön söz yazmışdır. Həmin ön sözdə Xalq şairinin və əsrin
təsviri yüksək təqdimatla əksini
tapmışdır:
Təmənnasız yaxşılıqlar
əvəzsiz qalmır
Sədaqət,
vəfa, etibar ədəbiyyatda müntəzəm oxuduğumuz, həyatda mütəmadi işlətdiyimiz
sözlərdir. Bir-birinə doğma və yaxın olan, demək olar ki, eyni mənanı verən,
mahiyyətcə bir-birini tamamlayan bu kəlmələrə fəlsəfi və estetik aspektdən
yanaşdıqda onların insanların ülvi hisslərindən yarandığının, estetikanın
ülviyyət kateqoriyasına daxil olduqlarının şahidi olacağıq. Ülviyyət isə nə
eşqsiz, nə də sevgi və məhəbbətsiz olur. Yaradana eşq, haqqa eşq, ataya-anaya
sədaqət, dosta etibar, sevgiyə vəfa, ustada və müəllimə ehtiram. Bu hisslər
insanı qəlbən paklaşdırır, ülviləşdirir, ucaldır. Belə insanlar cəmiyyət və
yaxınları tərəfindən sevilir. Xalq şairi Nəriman Həsənzadə kimi.
Əgər
biz Nəriman Həsənzadənin yaradıcılığını araşdırsaq, onun yaradıcılığında haqqa,
Vətənə sədaqətinin, həyatdan vaxtsız köçmüş həyat yoldaşına tükənməz məhəbbətinin,
dostlarına vəfasının, rastlaşdığı və taleyinə düşən xeyirxah insanları
unutmadığının şahidi olacağıq. Bu isə şairi ülviləşdirir, bədii və publisist
yazılarının, məqalələrinin, çıxışlarının, müsahibələrinin mahiyyətinə rövnəq
verir. Onu ülviləşdirən duyğuların, hisslərin içərisində müəllimlərinə,
ustadlarına sədaqət də diqqəti çəkir. Xüsusən də həyatında ona arxa olan, böyük
yaxşılıqlar etmiş, əl tutmuş, ustadı Mir Cəlal Paşayevi unutmaması.
Mir
Cəlal müəllimi xalqımız görkəmli yazıçı və yüksək zəkalı ədəbiyyatşünas alim
kimi tanıyır və sevir. Amma Nəriman müəllimin bu böyük sənətkar haqqında hər
yazısında, çıxışında biz onun bilmədiyimiz bir çox cəhətlərini görür və böyük
sənətkara qarşı sevgimiz daha da artır.
Nəriman
Həsənzadənin ustadına həsr etdiyi ən dəyərli əsərlərindən biri də bu yaxınlarda
tamamladığı "Xəlvətdə yanan şam” dramatik poemasıdır. Şairin ustadı ilə
görüşlərini, təmaslarını əhatə edən, xatirələrini canlandıran bu poema proloq
və epiloqdan savayı yeddi səhnədən ibarətdir. Biz əsərdə Mir Cəlal müəllimlə
yanaşı onun həyat yoldaşı Püstə xanımın, Mikayıl Müşfiqin, oğlu Arifin
obrazlarını görürük. Dramatik poemadakı Qiyam obrazı isə Mir Cəlal müəllimin
tələbəsi Nəriman Həsənzadənin prototipidir.
Poemanın
əvvəlində əsgər libaslı, şair ürəkli bir gənclə rastlaşırıq. Elə ilk
səhnələrdən görünür ki, Qiyamın taleyi həyatın fırtınaları ilə üzləşib. Onu dalğaların
cəngindən qoparmağa bir əl, kömək lazımdır. Tale isə onun qarşısına xeyirxah
bir insanı - professor Mir Cəlal Paşayevi çıxarmışdır. Gənc şair poeziyada da,
həyatda da milli köklərə, ənənələrə bağlıdır. Vaqifdən söhbət düşəndə Qiyam
ustadına deyir:
Yüz
ildir yol gəlir söz qafiləsi,
nə
vəzni köhnəlir, nə qafiyəsi.
Bütün
bu cəhətlər gənc şair Qiyamı Mir Cəlalın gözündə ucadır. Onu qorumaq üçün
yollar axtarır. Onun şəxsində dostu Mikayıl Müşfiqi görür. O, Mikayıl Müşfiqi
ki, poeziyada od-alov idi. Amma haqqa sədaqətinə, haqsızlıqla barışmadığına
görə onun həyatına son qoydular. Ömrü də, yaradıcılığı da yarımçıq qaldı,
dünyadan nakam köçdü.
Ustadın
qəlbində bir inam, bir ümid var. Düşünür ki, Qiyam Müşfiqin yarımçıq ömrünü
tamamlaya bilər. Amma təki ilhamını qırmasınlar, ömrü Müşfiq kimi yarımçıq
qalmasın.
Poemada
təsirli səhnələrdən biri: İş axtaran, amma tapa bilməyən Qiyamın qəlbində
millətinə, Vətəninə qarşı bir inciklik yaranır. Ustad gənc şairin bu
narazılıqlarını həssaslıqla duyur və ona görə də eyhamla ona "Qiyam, iş axtarma
sən adam axtar” – deyir. Və ona arxa olur, aspiranturaya götürür. Mir Cəlalın
timsalında Tanrının əli Qiyama uzanır.
Hadisələr
inkişaf etdikcə biz Qiyamı Mir Cəlal müəllimin evində görürük. Müəllim öz
tələbəsinin artıq coşqun ilhamının, istedadının, çalışqanlığının şahidi olub,Vətəninə
və xalqına sədaqətinə əmindir. O, Qiyamı öz övladlarından ayırmır, həyat
yoldaşı Püstə xanım da gənc şairə övlad məhəbbəti bəsləyir. Poemada Püstə
xanımın, Mir Cəlal müəllimin və Qiyamın mənalı bir səhnəsi var. Mir Cəlal
müəllim Qiyama öyüd-nəsihət verir, günlərin bir günündə dünya xalqları
birləşəcək, millətlərə, dövlətlərə bir-birinizi söyməyin deyəcək. 37-ci illərin
hadisələrinin şahidi olmuş, şairlərin siyasətə cəlb olunmasının faciəli
nəticələrini görmüş Püstə xanım Qiyamın gələcəyi üçün narahatçılıq keçirir.
Bütün bu narahatçılığı müəllif iki misrada verir.
Püstə xanım:
Mir
Cəlal, Qiyamla işin olmasın,
qoy
gedib əlində əsəri yazsın
–
deyir.
Bu
məqamda Nəriman Həsənzadə Mir Cəlal müəllimin dili ilə həqiqi müəllimlərin
tələbələrinə aşılamalı olduğu bir məqamı əldən buraxmır:
Qiyamda
Qiyamı oyadıram mən,
gənclər
oyananda – oyanır vətən.
Sokratın
dediyi həmişə buydu,
Sokrat
oyaq idi, vaxt yuxuluydu.
Qoy
desin, biri səhv, biri düz olur,
Düz
olan yerdə də gücümüz olur.
Belə
bir məqamda böyük alman pedaqoqu Adolf Disterveqin bir kəlamı yada düşür: "Pis
müəllim şagirdinə həqiqəti çatdırır, yaxşı müəllim isə onu tapmağı öyrədir”.
Dramatik
poema, nəzmlə yazılmış istənilən dram əsəri o zaman sanballı olur ki, ondakı misralar əsərdəki hadisələri təsvir etməklə
yanaşı hər misranın öz məna yükü, çəkisi də olsun. Hüseyn Cavidin, Səməd
Vurğunun pyeslərindəki ibrətamiz, aforizmə çevrilmiş sözləri yada salın. Yeri
gəlmişkən deyək ki, bu cəhət xalq şairi Nəriman Həsənzadənin "Bütün Şərq
bilsin”, "Atabəylər”, "Pompeyin Qafqaza yürüşü” pyesləri üçün də xarakterikdir.
Poemada "Gənclər oyananda-oyanır Vətən” və yaxud "Düz olan yerdə gücümüz olar”
– kimi misralar ayrılıqda bir əsərdir. Oxucuda müəyyən hiss və fikir oyadır.
Ümumiyyətlə,
"Xəlvətdə yanan şam” pyesində belə məqamlar çoxdur. Poemada Arifin dili ilə
deyilən "Dahi adamların dediyi fikir, insanı hər yaşda özünə çəkir”, yaxud Mir
Cəlal müəllimin dediyi "Minnət elədiksə kiçilir insan, balaca görünür o öz
boyundan”, ya da "İnsan yalvarırsa ölür o həyat, daha nə şəxsiyyət, nə
mənəviyyat”. Görün şair Mir Cəlal müəllimin dili ilə anaları necə ucaldır:
"Analar gətirir-yaşatmaq üçün, torpaq da aparır-boşaltmaq üçün”.
Belə
misralar oxuduqca həm Nəriman Həsənzadə, həm də onun qəhrəmanları gözümüz
qarşısında ucalır.
Müdrikliyin
ən başlıca cəhəti odur ki, hadisələri qabaqcadan görəsən, zamanın hay-küyləri,
göz qamaşdıran parıltıları, ilğımları içərisində gələcəyin, həqiqətin
işartısını görəsən. Nəriman Həsənzadə də öz müəllimini belə təqdim edir.
Dramatik poemanın IV səhnəsində biz belə bir hadisənin şahidi oluruq. Qiyam görkəmli
dövlət xadimi, dramaturq və yazıçı, xalqının təəssübkeşi Nəriman Nərimanov
haqqında əsər yazıb, qəhrəmanını əlində hakimiyyət toplamış, onu susdurmağa
çalışan insanlarla mübarizədə təsvir edir. Gənc şair bununla da dövrünün
qramafonlarının, biqələmunlarının cənginə keçib. Təklənib. Onu millətçilikdə,
milləti "Nərimanlaşmağa” çağırmaqda günahlandırırlar. Əsərə siyasi don geydirib
Qiyamı Leninizmə xəyanətdə suçlayırlar. Gənc şair incidilən uşaq atasının
yanına qaçdığı kimi ustadına pənah aparır. Ondan doğru və dürüst məsləhət alır:
Gərək
deyəydin ki, doktor Nəriman,
siyasi
xadimdi, şanlı bir insan.
Ədibdi,
üstəlik böyük həkimdi,
Sənə
maneçilik eləyən kimdi?!
Poemada
Mir Cəlal müəllim Qiyamın gələcək talelyi üçün təkcə onun müraciət etdiyi
anlarda narahatçılıq keçirmir, ondan xəbərsiz də tələbəsinin həyatı, məişət
şəraiti onu maraqlandırır, onun haqqında düşünür. Belə anlardan biri poemanın
ən təsirli səhnələrindən olan Qiyamın mənzillə təmin olunması məqamıdır. Sovet
dövründə yazıçılara dövlət tərəfindən növbə ilə mənzillər verilir, eyni zamanda
onların öz hesabına güzəştli şərtlərlə koperativ binalar tikilirdi. Qiyam da, ustadı
Mir Cəlal müəllim də Yazıçılar Birliyində mənzil növbəsindədirlər. Mir Cəlal
müəllimin oğlanları böyüyüb. Ona evini genişləndirmək, şəraitini yaxşılaşdırmaq
üçün mənzil verirlər. Amma görür ki, onun oğlu Arifə mənzil verilərsə Qiyama bu
bölgüdən pay düşməyəcək, gənc şair sonrakı illərdə mənzillə təmin olunacaq..
Ona görə Qiyamdan xəbərsiz oğlunu kooperativ mənzilə yazdırır, alacağı mənızili
isə Qiyama bağışlayır. Bu da ustadı daha da ülviləşdirir, ucaldır.
Əsərdəki
maraqlı obrazlardan biri də Qiyamdır. Biz dramatik poemada Qiyamı təkcə
gələcəyin böyük şairi kimi görmürük, o eyni zamanda alimdir. Hərtərəfli biliyə,
xüsusən qədim yunan fəlsəfəsinə bələddir. Müəllimi ilə dialoqlarında, eləcə də monoloqlarında
Qiyamın bir çox cəhətləri açılır. O, Makedoniyalı İsgəndəri sevir. Amma bir istilaçı
kimi yox, qüdrətli və humanist bir dövlət başçısı kimi. Nəriman Həsənzadə
Qiyamın obrazı vasitəsi ilə İranı məğlub edən İsgəndəri müdrik bir şəxsiyyət
kimi verir. İsgəndər Daradan qalmış mücrünün içərisindəki daş-qaşları atır,
onun əvəzində mücrüyə Homerin "İliadası”nı və "Odiseya”sını qoyur. İsgəndər kimlərinsə sözünə baxıb şərqə
nifrət bəsləmir. Əksinə, xalqları, millətləri bir-birinə qovuşdurmağa, onları
bir-birinə qohum etməyə çalışır.
Dünya
tarixindəki bu səpgili hadisələrə və fəlsəfəyə rəğbət bəsləməsi Qiyamı
ustadının da gözündə ucaldır. Oxucu əmin olur ki, əgər dayağı olarsa, ömrünə
qəsd edilməzsə, Qiyam gec-tez xalqına layiq oğul olacaq.
Poemanın
epiloqu da təsirlidir, müəllif tərəfindən peşəkarcasına tapılıb.
Bu
səhnədə Mir Cəlal müəllimin təmənnasız yaxşılıqları xatırlanır, Mir Cəlalla
Qiyam qucaqlaşır, ustad həm əsərin iştirakçıları olan doğmalarını, həm də
tamaşaçıları mehribanlıqla süzür, işıq seli ilə səhnədəki postamentə doğru
gedir. Müəllifin remarkasında deyildiyi kimi "Postametit yavaş-yavaş yuxarı
qalxdıqca Mir Cəlal heykələ, abidəyə çevrilir”
Xalq
şairi Nəriman Həsənzadə "Xəlvətdə yanan şam” dramatik poemasında sonsuz
səmimiyyət, şairə xas olan axıcı dil, lisan və ləhcə var. Ən başlıcası isə
əsərin mehvərində təmənnasız yaxşılıqları, xeyirxah insanları unutmamağa dair
bir çağırış səslənir.
Atababa İsmayıloğlu
Azərbaycanın Əməkdar
mədəniyyət işçisi
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.