Dinimizdə hansı
hallarda qeybətə icazə verilib?
Budəfəki
müsahibimiz dinşünas alim Ceyhun Qədirovdur. Söhbətimizdə müsahibimiz İslam
dinində valideyn-övlad münasibətləri, övlad tərbiyəsi, dini adlar, qadın və
kişilərin hüquqi bərabərliyi, şəhidlik zirvəsiylə bağlı məqamlara aydınlıq gətirib.
"Kişi və qadın
arasında yaradılış fərqləri olduğu üçün onlar arasında vəzifələrin bölgüsündə də
fərq olmalıdır"
-
Övladın tərbiyəsində ata və ananın rolu danılmazdır. Peyğəmbərimiz buyurub ki,
Allah rəhmət eləsin o şəxsə ki, övladı ilə ünsiyyət yaratmaqla və ona təlim-tərbiyə
verməklə onun xoşbəxt olmasına kömək edir. Digər bir hədisi isə Həzrəti Əlidən
gətirmək istəyirəm. Atanın övladına qarşı vəzifəsi budur ki, onun üçün yaxşı ad
qoysun, ona yaxşı tərbiyə versin və ona Quran öyrətsin. Övladın İslam qaydaları
ilə tərbiyəsi nə vaxtdan başlanılmalıdır?
- Övladın tərbiyəsi hər şeydən əvvəl valideynlərin
özlərinin tərbiyəli olmasına bağlıdır. Çünki uşağın tərbiyəsinə təsir edən
amillərdən biri olan irsiyyət ata -anadan və onların yaxın qohumlarından keçərək
uşaqda şüuraltını formalaşdırır. Uşaqların da xaraktercə fərqli olması məhz bu
irsiyyət amilindən irəli gəlir. Amma tərbiyədə birbaşa təsir məsələsinə gəlincə
bu, uşağın ana bətnində hərəkət etdiyi dövrdən başlayır. Bu mərhələdə uşaq həm
təsir edir, həm də təsirlənir. Dünyanın müxtəlif ölkələrində aparılan tədqiqatlar
bunu dəfələrlə sübut etmişdir. Deməli, valideynlər bu dövrdən başlayaraq hər
bir hərəkətinə, xüsusilə səsli rəftarlarına diqqət etməlidir. Doğulana qədər
uşaq qulağı, dünyaya gəldikdən sonra isə bütün varlığı ilə təsirlər qəbul edir.
Əksər hallar bu təsirlər şüuraltıda toplanaraq onun seçimlərini, müxtəlif hadisələr
qarşısında reaksiyalarını yaradır. Ata-ana uşağın bu seçim və reaksiyalarını
izləyərək onun hansı istiqamətə yönəldiyini müəyyənləşdirə bilər. Bu zaman mənfi
hallar baş verdikdə uşağın hisslərini zədələmədən ona hiss olunmaz yumşaq
müdaxilələr olmalı və beləcə daim gizli nəzarətdə saxlanmalıdır.
-
Müasir dövrümüzdə valideynlərin övladlarına seçdiyi tərbiyə üsulu sizi qane
edirmi?
- Tərbiyə
çox incə və zərif işdir. Zərgər öz incəliyi və dəqiqliyi ilə gözəl cəvahiratlar
yaratdığı kimi, tərbiyəçi də belə olmaqla kamil insan yarada bilər. Tərbiyədə xəta
tam əksinə nəticə verər. İndiki dövrümüzə nəzər yetirdikdə valideynlərdən daha
çox cəmiyyətin xüsusilə uşaq və yeniyətmələrin şüurlarını yönləndirdiyini
görürük. Uşağa evin xarici evin daxilindən daha çox maraqlı olduğu üçün o, əsasən
cəmiyyətə meyil edir və orada sürətlə dəyişən istəklərinə qarşılıq tapır. Bu
zaman da valideynlərin məhdud tərbiyəsi cəmiyyətdə inkar olunur və öz təsirini
itirir. Buna görə də valideynlər elə tərbiyə verməlidilər ki, nə uşaqlarda tərbiyəyə
qarşı ikrah yaransın, nə də onlar cəmiyyətə açılımda problemlərlə üzləşsinlər.
Konkret suala gəlincə, belə hesab edirəm ki valideynlərin tərbiyəsinin doğru
olub olmaması deyil, ümumiyyətlə ata-ananın tərbiyə verib verməməsi müzakirə
olunmalıdır. Tərbiyənin yoxluğu yanlış tərbiyədən daha çox iz qoyub bizim cəmiyyətdə.
Bəzən də valideynlər tərbiyəni təlimlə eyniləşdirərək övladlarının təhsil
ocaqlarına getməsini tərbiyə üçün kafi bilir və ən əsas yanlışlığa da burda yol
verirlər. İndiki halda təhsil ocaqları qismən təlimlə yanaşı, həm də yanlış
davranışların qazanılmasının mərkəzi halına gəlmişdir. Bu vəziyyətdə də
valideynlər arxayınlıqla seyrçi mövqedə qalaraq tərbiyə işində ciddi səhlənkarlığa
yol verirlər. Tərbiyə işində ən yanlış metod ehkam xarakterli tərbiyə
metodudur. Bu halda tərbiyəçi yalnız hökmlərlə "etmə və olmaz"
qadağaları ilə övladları üçün elə qırmızı xətlər yaradırlar ki, kənarda onların
gördükləri cazibəli cənnət azadlığı qarşısında həmin tərbiyə həyatı cəhənnəm təsiri
bağışlayır. Bu səbəblə də onlar sürətlə və vüsətlə həmin cənnət həyatına doğru
qaçırlar. Bu da tərbiyənin nəticəsiz qalması deməkdir.Tərbiyəçi hər şeydən əvvəl
yaxşı psixoloq və sosioloq olmalıdır. İnsanı fərdi və ictimai müstəvidə mülahizə
edə bilməyən kəs heç vaxt yaxşı pedaqoq ola bilməz. Elə buna görə də ev tərbiyəsi
əksər hallarda yetərsiz qalır. Çünki xüsusilə sovet dövrünün təhsilini görməyən
müstəqillik dövrünün valideynləri bu keyfiyyətlərdən çox uzaqdır.
- Övladlara
Kərim, Məcid, Rəhman, Rauf və bu kimi Allahın adlarının qoyulması dini cəhətdən
nə dərəcədə düzgündür?
- Allahın
adları məxsus və müştərək olmaqla iki qismə bölünür. Məxsus yalnız Allaha aid
olan, müştərək isə Allah və məxluqatı arasında birgə olan adlara deyilir. Məsələn,
Hakim, Rəhim, Rauf adları müştərək, İlah, Rəhman adları məxsusdur. Tövbə surəsinin
128-ci ayəsində Hz. Peyğəmbər Rauf Rəhim
kimi vəsflənmişdir. Lakin müştərək adlar qoyulduqda da qarşılarına qul mənasını
verən əbd kəlməsinin əlavə olunması bəyənilmişdir. Məsələn, Əbdülrəhim, Əbdülhəkim
kimi…
- Orta məktəblərdə
dini təlimlərin keçirilməsinə münasibətiniz necədir?
- Heç şübhəsiz,
hər insan istənilən təbliğatın məhsulu ola bilmək qabiliyyətinə malikdir. Təbliğat
nəticəsində insanın hətta aşkar surətdə fitrətinə zidd olan əqidələrin təsirinə
məruz qalması mümkündür. Lakin insan özünü yanlış düşüncələrdən qoruya bilən təhsilə
sahib olsa, yalnız bu zaman həyatda öz istiqamətini itirmədən sabit qala bilər.
Bu cəhətdən şəxsiyyətin formalaşmağa başladığı lap kiçik yaşlardan evdə və məktəbdə
uşaqlara doğru düşüncələr aşılansa, cəmiyyətdə təhlükəli inancların yayılmasına
qorxu olmaz və ictimai münasibətlər zədələnməz. Xüsusilə də məktəblərdə Azərbaycanın
dini tarixi reallığına və dini və məzhəbi ənənəsinə müvafiq dərslərin keçirilməsi
qeyri-ənəvi təriqətlərin və dinlərin yayılma riskini minimuma endirir. Doğru
dini təhsil dövlətə faydalı, sağlam vətəndaşı yaratmaq yoludur.
- Nə səbəbə
gənclərimiz axirəti qazanmaq üçün əməlləri ilə yox, daha asan yol olan şəhidlik
yolunu seçirlər?
- Şəhidlik
məqamının İslamda ən ali məqamlardan biri olması məsələsinə şübhə yoxdur.
Allahdan bir lütf olaraq şəhidin günahları bağışlanar və qanı qüslü, döyüş
paltarı da kəfəni olar. Allah şəhidə hər zaman dirilik şərəfini vermişdir.
Lakin bu ali məqama yetişməyin də şərtləri vardır. İnsan özünü kor-təbii olaraq
hər ölüm şəraitinə atmaqla şəhid olmaz. Şəhidlik yalnız İslami cihadın olduğu məqamlarda
mümkündür. Təəssüf, bu gün şəhidlik yanlış anlaşılan və müəyyən siyasi dairələrin
mənafelərinə xidmət edən düşüncə tərzinə çevrilmişdir. Bəzi dairələr bunu təbliğ
edərək İslam coğrafiyasında fitnə və təfriqəni alovlandırmağı hədəfə almışlar.
Dini savadı yetərsiz olan gənclər də onların təsirinə düşürlər. Bununla da ali
məqama yetişmək üçün yanlış məqsədlərdə istifadə olunurlar. İnsan təbliğatın məhsuludur
dedik. Bəli onlar da məhz təbliğat nəticəsində öz həyatlarını Allahın razı
olmadığı təfriqələrdə qurban verirlər.
- Demək
olarmı ki, gənclərimizin əsəbi, səbrsiz, dözümsüz olmasi imanın zəifliyindən irəli
gəlir?
- İnsan
maddiyyat və mənəviyyatın vəhdəti olduğu üçün hər iki cəhətdə təminatın və
tarazlığın qorunması vacibdir. Bir tərəfdə tarazlıq pozulduqda insan narahat
olur və bu davam etdikdə sinir pozuntusuna çevrilir. Xüsusilə bizim cəmiyyətdə
həyati tarazlığı pozan amillər kifayət qədərdir. Maddi təminatsızlıq, hüquqi
özbaşnalıq, ictimai münasibətlərin yetərsizliyi, mənəvi dəyərlərin dəyərdən
düşməsi ciddi həyati boşluqlar yaradır ki, bu fərdi şüurda sarsıntılara səbəb
olur. Gənclərin ev və iş problemləri səbəbilə gec ailə qurması, ailə quranların
davamlı məişət problemləri maddi yönümlü problemlər olsa da, mənəvi olaraq çox
gərgin həyat yaşamalarına səbəb olur. Bu da bezarlıq, yorğunluq, daim özünü yük
altında hiss etmək sıxıntısı ilə ailəyə, yaxınlara və ətrafa nifrət və qəzəb
sindromu formalaşdırır. Belə məqamlarda imanın azlığı və dözümsüzlük də
problemlərin təsirinin qəlbin daha da dərinliklərə nüfuz etməsinə və ruhu
tamamilə bürüməsinə səbəb olur. Həm
maddi, həm mənəvi cəhətdən tarazlığın pozulması depressiya, stress, intihar
kimi sosial sorunlara yol açır.
- İslam
dininə əsasən qadın və kişi eyni hüquqa malikdirlərmi?
- İslam
dinində qadın-kişi hüquqları bərabər olsa da, eyni deyildir. Kişi və qadın
arasında yaradılış fərqləri olduğu üçün onlar arasında vəzifələrin bölgüsündə də
fərq olmalıdır. Vəzifə bölgüsü qəti şəkildə hüquq pozuntusu demək deyildir. Məsələn,
kişinin qadından fiziki cəhətdən güclü olması ağır işlərin kişi tərəfindən
görülməsini labüd edir. Əgər bir qadın kişiyə “sən edirsən mən niyə etməyim”
desə, yalnız özünə zərər yetirər. Yaradılışının tələbi olaraq qadın nəyə
qabildirsə, dinimiz onu qadına vermişdir. Dinimizdə qadınların kişilər kimi təhsil,
işləmək, seçmək, bütün ictimai münasibətlərdə sərbəst hərəkət etmək, ticarət,
bütün siyasi imkanlardan istifadə etmək hüquqları vardır. Bütün bu hallarda
dinimiz qadından yalnız öz gözəlliyi ilə cəmiyyətdə fəsad törətməməyi tələb
etmişdir.
- Bilirik ki, qeybət etmək haramdır. Bəs hansı
hallarda qeybət günah sayılmır?
- Ən böyük
günahlardan biri olan qeybət müsəlmanlar arasındakı qardaşlığı və birliyi pozan
və istər dindar istər qeyri dindarlar arasında yayılmış sosial bəladır. Qeybətin
böyük günah olması böyük ictimai zərərindən irəli gəlir. Lakin bəzən qeybət tam
əksinə zərərli olduğu qədər faydalı da ola bilər. Faydalı olduğu və nəfsdən
qaynaqlanmadığı bütün hallarda qeybətə icazə verilmişdir. Onların sırasında
zalımın zülmünü ifşa etmək, zalımın zülmündən qorumaq üçün bir müsəlmanı
aşağılamaq, bir qıza elçı gəlmiş fasiq oğlanı qıza və qərar sahibi yaxın qohumlarına
tanıtdırmaq, ictimai xadimlərin fərdi deyil, yalnız ictimai işlərini qınamaq,
müsəlmanın açıq-aşkar cəmiyyətdə etdiyi günahları dilə gətirmək, müsəlmanlar
arasında yalan yerə söz aparıb gətirən şəxsləri tanıtdırmağı qeyd etmək olar. Hədis
elmində peyğəmbər və imamlardan hədis nəql edən ravilərin eyiblərini açmaq qeybət
olsa da, icazə verilmişdir. Çünki bununla da zəif hədislər ortaya çıxarılır və
din yanlışlardan xilas edilir.
- İntihar bu gün ən ciddi probləmlərdən
biridir, İslamda birmənalı olaraq haramdır. Din xadimi kimi insanları bu fikirdən
uzaqlaşdırmaq üçün nə məsləhət görərdiniz?
- Hər bir
insanın həyatında ümidin bitdiyi və səbrin tükəndiyi risk anları olur. Həmin məqamlarda
özünü itirmədən həyata davam etmək çox böyük iradə gücü tələb edir. Bəzi
insanlar zəif iradəli olduğu üçün həmin risk anlarını keçə bilmir və çıxış
yolunu həyatlarına son qoymaqda görürlər. İradə tərbiyəsi isə şəxsiyyətin təşəkkülündə
ən vacib tərbiyələrdən biridir və əsası ailə tərbiyəsində qoyulur. Ümidin
bitdiyi sıxıntılı anlarda dinin də müsbət təsiri əvəzolunmazdır. Din insanı hər
zaman Allahla bağlayaraq öz məhdud qüdrəti tükəndikdə sonsuz Allahın qüdrətinə
sığınmağı öyrədir. Din insana dağları və dağlar boyda dalğaları və bu dərəcədə
problemləri aşa biləcək böyük ruhi güc verir. Bu cəhətdən kiçik yaşlardan verilən
dini tərbiyə də güclü insanı yaratmaq vasitəsidir.
- Hal-hazırda
Şaban ayıdır. Sonra Rəcəb ayı və daha sonra on iki ayın sultanı Ramazan ayıdır.
Müsəlmanlar bu ayı necə yaşamalıdır?
- Rəcəb, Şaban
və Ramazan dinimizin 3 müqəddəs ayıdır. Allah rəsulu buyurmuşdur; "Rəcəb Allahın,
Şaban mənim, Ramazan da ümmətimin ayıdır." Bir duasında buyurmuşdur;
"Allahım Rəcəb və Ramazanı bərəkətli et və bizi Ramazana qovuşdur".
Bu aylarda dua, zikr, oruc və nafilə namazların çox böyük savabı vardır. Hədislərdə
xüsusilə oruc tutulması təkid olunmuşdur. Rəcəb və Şabanın ibadətlərlə keçirilməsi
Ramazanın daha dərin ruhiyyə ilə keçirilməsinə səbəb olar. Peyğəmbərimizin də
duasında bu həqiqət öz əksini tapmışdır.
Söhbətləşdi:
Zeynəb Abdullah
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.