"Toy günümüzdə mənim fatam belə yox idi. Daha
doğrusu, əynimə geyinməyə gəlinlik libasım da yox idi. Atamın mənə göndərdiyi
puları xərcləmişdik. Anam isə həmin gün məni görüb dəhşətə gəlmişdi. Sadə,
kasıbyana görkəmim var idi. O, yeni bir blus alıb gətirdi. Anamın aldığı yeni blusu
və qat-qat ətəyi geyinərək kilsəyə daxil oldum”.
Mixail Bulqakovun birinci həyat yoldaşı Tatyana
Lappanın xatirələrində bu kəlmələr yazılmışdı. Gənclərin maddi çətinlikləri elə toy günündən həyatlarına
qədəm qoymuşdu. Tatyananın atası hər ay 50 rubl göndərərdi. Əslində bu məbləğ əgər
qənaətlə xərclənərdisə bir aya yetəcək məbləğ idi. Nə yazıq ki, Bulqakov
olduqca bədxərc idi. Hətta cibində sonuncu rublu olsa belə hər hansı bir məkana
taksi ilə getmək istəyirdisə, düşünmədən taksiyə minərdi. Bu isə ailəli insan
üçün olduqca mənfi hal idi. Və o bunun fərqində deyildi.
"Anam məni sədalövhlükdə günahlandırırdı. Onlarda
qonaq olduğumuz zaman bir də görərdi ki, barmağımda nə üzük var, nə də
xırda-para digər qızıllarım. Adətən onlar lombardda olurdu”. Tatyana Lappanın
xatirələrindən.
Hələ birinci Dünya müharibəsində hərbi hospitalda həkim
kimi çalışan Bulqakov əməliyyatlarınbirində difteriyaya yoluxur. Ümumiyyətlə, gərgin
iş şəraiti Bulqakovun yuxusunu, dincliyini əlindən almışdı. Ağrılardan, yuxusuz
gecələrdən xilas olmaq istəyən həkim morfi qəbul etməyə başlayır. İlk vaxtlar morfidən
sadəcə darman olaraq istifadə etsə də sonradan bu dəhşətli dərmanın alüdəçisinə
çevrilir.
Bulqakovun morfinistə çevrilməsi heç kimə sirr
deyildi. Xanım Lappanı isə aptek işçiləri çox yaxşı tanıyırdı. Hamı bilirdi ki,
o, yaxınlıqdakı hərbi hospitalın əsas həkimlərindən birinin həyat yoldaşıdır.
Səhər sübhdən qışın soyuğunda belə heç nəyə fikir
vermədən aptek-aptek gəzən bu qadın göz yaşları içində ərini güclü ağrılardan
xilas etmək üçün morfi axtarışında olurdu. İqtisadi çətinliyin, müharibənin
tuğyan etdiyi bir vaxtda apteklərdən aspirin tapmaq mümkün deyildi, o ki, qaldı
morfi olsun. Tatyana həmin soyuq günlərin
birində əlində kiçik ampula ilə evə qayıdanda bilirdi ki, bu cür alışqanlığın
axırı yalnız və yalnız ölümlə qurtara bilər. O səbəbdən də geriyə - aptekə
qayıdaraq morfini distilə olunmuş su ilə əvəzləyir. Həyəcanla evə gəlib
ağlından keçirdiyi proseduru tətbiq edir. Budur, möcüzə baş verir. Bir neçə
müddət davamlı qəbullardan sonra Mixail nəhayət ki, bu asılılıqdan qurtulur.
Müdrik qadının özünəməxsus ixitrası səmərə verir. Sevimli həyat yoldaşı normal
həyata qayıdır.
Öncəgör ona
belə söyləmişdi...
Bulqakov falçılığa qətiyyən inanmazdı. Baxmayaraq
ki, mistika günü bu günə qədər onun imzası ətrafında dövr edir, hətta bir
çoxları onu okkullist adlandırır, amma Bulqakov belə uydurmalardan kifayət qədər
uzaq idi. Günlərin birində o, kiyevli qaraçıya yaxınlaşaraq sadəcə ironiya
üçün, bəlkə də maraq üçün ovcunu qaraçı xanıma uzadır. Qaraçı diqqətlə
yazıçının əlindəki xətlərə baxıb, sən üç dəfə evli olacaqsan, sözlərini dilə gətirir.
Bulqakov gülür. Belə də uydurma olar? Bu təbəssümü görən qaraçı "Yadında saxla
ki, birinci həyat yoldaşın – allahdan, ikinci – insanlardan, üçüncü isə -
iblisdən olacaq” söyləyir. Evə qayıdan Bulqakov başını bulayaraq "Mən sevimli
Tasyamdan heç vaxt ayrılmaram” deyə öz-özünə pıçıldayır. Amma tale öz oyununu
oynamaqda idi. İstəsək də, istəməsək də, uydurma adlandırsaq belə mistik qüvvə,
yazılmış alın yazısı kimi mövzular çoxumuza gülməli görünsə belə bəzən küncə
sıxılanda onun mövcudluğunu qəbullanırıq.
Xanım Lappa (birinci həyat yoldaşı) ilə Maxail
Bulqakovun tanışlığının qəribə tarixçəsi var idi. Əslində onların hər ikisi öz
ailələrinin dəcəli və sözə baxmayanı idilər. Opera, balet isə şəxslərin həyat tərzi,
mənəvi doyum mənbəyi idi. Gənc gimnazist bəy, xanım Lappanı opera teatrının
qarşısında görmüşdür. Alicənab Mixail elə ilk andaca xanımları məftun etməyi,
öz fantaziyasını işə salmağı çox yaxşı bacarırdı.Bu dəfəki ələ alma cəhdi məhəbbət
cərəyanı ilə nəticələnir. İlk baxışdan bir-birinə aşiq olan tərəflər elə o
andaca biri-biriləri üçün yarandıqlarının fərqində olurlar.
Gənc yazıçı Tatyanaya dəlicəsinə aşiq olmuşdu. Onsuz
nəfəs ala bilmirdi. Saratova qayıdan xanım Lappa,Bulqakovun dostundan:
"Bulqakov özünü güllələməyin astanasındadır”sözlərinin əks olunduğu teleqramıalır.
Ailənin bütün üzvləri baş verən olaydan xəbər tutur.Bəli, Universitetdən ayrılan
Bulqakov əgər Tatyananı görməzdisə canına qəsd edəcəyini dostuna söyləmişdi.
Ümidsizliyə, depresiyaya qapılan gənc göz yaşları içində Tatyananı gözləyirdi.
Bu xəbər Saratova çatdıqda təşvişə düşmüş ailə: "Əgər ağlını başına yığmasan
ümumiyyətlə, daha Tatyananı görməyəcəksən” cavabını Bulqakova göndərir. Nəhayət
görüşə icazə verirlir.
O, Tasya ilə ara-sıra görüşürdü. Amma bu görüş daima güclü nəzarət altındaolurdu. Nəhayət
ki, bir könüldən min könülə Mixailə aşiq olan Tatyana tarix-fəlsəfə kursu keçmək
adı ilə Kiyevə gələrək Saratovdan, ailəsinin əlindən sıyrıla bilir. Bununla da
eşqin növbəti mərhələsi başlayır. Sevgililər gülüş sədaları altında evlilik
adlı mühüm və ciddi məsuliyyətin altına girmiş olurlar. Bu müqəddəs akt 1913-cü ilin gözəl aprel ayında
baş verir.
Maddi sıxıntı Mixaili çıxılmaz vəziyyətdə qoyurdu.
Hərbi hospitalda işə başlayan Bulqakov həyat
yoldaşı Tasyanı tibb bacısı olaraq
yanına işə düzəldir. Cansıxıcı iş şəraiti, yaralıların əhatəsi, yuxusuz gecələr
Mixaili morfi xəstəsinə çevirir. Amma Tatyananın müdrik hərəkəti sevimli ərini
ölümün pəncəsindən xilas edə bilir. Bununla da gənc, həkim həyatından yazıçılıq
həyatına qədəm qoyur. Tatyana Bulqakovun ara-sıra kənara çəkilib nə isə
yazdığını görürdü. Bu, onu sevindirirdi, ürəyinə dinclik gətirirdi.
Tasya hər yerdə onunla idi. Tale Bulqakovu hara
qovurdusa xanım Lappa dizin-dizin onun ardıyca hərəkət edirdi. Qafqaza gəldikdə
də, ölümlə üz-üzə dayandıqda da Tasya onunla idi. Mixail isə ilk andaca
düşündüklərini dilinə gətirərək sevimli xanımını yaraladığını ağlına belə gətirmirdi.
Xəstəxanada gözünü açan Mixail: "Sən zəif qadınsan. Məni buradan apara bilmədin”
deyərək xanım Lappanı sözləri ilə yaralayırdı.
"Mən bunu necə edə bilərdim? Tif xəstəsini necə
apara bilərdim? Həkimlər demişdi ki, o, elə ilk stansiyada öləcək” sözlərini tanıdığı
şəxslərin yanında söyləyərək sanki etdiyi hərəkət üçün bəraət qazanmaq istəyirdi
Tatyana. Əslində etdiyi bütün hərəkətlər doğru idi, sadəcə Mixailə başqa cür
qadın lazım idi və o, zaman keçdikcə bunun fərqinə varırdı.
Bulqakov hərbdən tamamilə uzaqlaşaraq ruhi dinclik
qazansa da daima dolanışıq, yemək üçün nə etməlidir sualları altında əzilirdi.
Sonra çıxış yolunu qələmdə, yazıda görərək teatr üçün kiçik əsərlər, pyeslər
yazmağa başlayır. Amma bu pyesləri səhnələşdirmək üçün qapı-qapı düşməyə məcbur
olur. Vaxt olurdu ki, onlar üç günlərlə yemək yemirdilər. Hətta Bulqakov sərhədi
keçmək, vətəni tərk etmək istəyinə də düşmüşdü. Bir dəfə Tiflisə qədər gedərək
hətta oradan məhbusların aparıldığı gəmi zirzəmisində də yollanmaq haqqında
düşünmüşdü. Bu vaxt Bulqakov azadlığın və satqınlığın astanasında dayandığının
məsuliyyəti haqqında məngənədə qalırmış kimi əzilirdi. Nə etməliydi? Belə bir vəziyyətdə tarixin yaddaşında vətəni
tərk edən satqın kimi qalmaq gələcəyin böyükyazıçısının tərcümeyi-halı üçün
olduqca yaraşmaz mövqe idi. Həm də o, siçovulların arasında Tasyasız, tək-tənha
necə gedə bilərdi? Ona görə də ölkəni tərk etmək fikrindən daşınaraq çətin olsa
da vətəndə qalmaq qərarına gəlir. Yaşamaq uğrunda, yazıçılıq uğurunda mübarizə
aparan Bulqakov yeni felyetonlarını, hekayələrini, bədii mətnlərini
redaksiyalara təqdim edir. Budur, Berlin jurnalı Moskva redaksiyasına"Daha çox
Bulqakovdan göndərin” kimi məktublar göndərir. Nəhayət ki, yazıçının qabiliyyəti,
istedadı görünməyə başlayır. Bulqakov həyatının məşhurluq dönəminə qədəm qoyur.
Tasya onun uğurlarına çox sevinirdi. Amma Bulqakovun
günü-gündən ondan uzaqlaşması, boqema həyatına, qəzetçilərin, jurnalistlərin,yazıçıların
əhatəsində təşkil olunan gecələrə olan marağı, sevgisi qadını çox qorxudurdu.
Əslində Bulqakov ilə onun arasında sevgidən əsər-əlamət qalmamışdı. Sevgisiz həyat
isə yaradıcı adam üçün dözülməz sayıla bilərdi. Tasya bunu çox gözəl bilirdi. O,
bilirdi ki, Bulqakovun uğurlara doğru gedən yolu üçün olduqca zəif natura idi.
Mixailə isə özünə tən ola biləcək, onun həyatını məhəbbətlə doldura biləcək bir
qadına ehtiyacı vardı. Ona görə də çoxdandır onu narahat edən qorxular Bulqakovun
"gedirəm” sözü ilə öz həyati həllini tapır. Bəlkə də elə bu səbəbdən xanım
Lappa həyat yoldaşının çamadanlarını yığmaqda ona yardım edirdi.
Vaxtilə dəlicəsinə aşiq olduğu xanımdan bir
başqasına getmək Bulqakov üçün mənəvi, vicdan cəhətindən olduqca əzablı
idi. Bir qadına qarşı böyük haqsızlıq
etdiyinin fərqində idi. "Yaradan bu hərəkətimə görə məni cəzalandıracaq” sözlərini
dilinə gətirirdi. Amma onu ovudacaq bir səbəbi var idi – aralarında məhəbbətdən
əsər-əlamət qalmamışdı.O, daha Tasyanı sevmirdi. Sevgisiz yaşamaq istəmirdi, vəssalam.
Ona görə də mütləq getməliydi. Acı olsa da, vicdan əzabı çəksə də, getməliydir.
Həyata bir dəfə gələn insan kimi öz həyatını istədiyi kimi qurmalıydı. Budur, on
bir illik birgə həyat beləcə sona yetir.
Lyubov Belozerskaya yazıçının yeni məhəbbətinin adı
idi. Bulqakov onu yazıçı tədbirlərlərinin birində görmüşdü. Səsli-küylü bir məclisdə
xanım Belozerskaya Bulqakovun diqqətini bəlağətli nitqi, savadı, gözəlliyi ilə
çəkmişdi. Lyubov onu qiyabi tanıyırdı. Berlində olarkən Bulqakovun Moskvada ən
yaxşı yazıçı olması haqqında eşitmişdi. Hətta onu Şalyapina bənzədirdi.
Yazıçının yeni dünyanın təsviri ilə verilmiş yazısına xeyli gülmüşdü də. İndi isə
Bulqakovun qara talstovkasına və ayağına geyindiyi sarı tuflilərinə təbəssümsüz
baxmaq mümkün deyildi. Ümumiyyətlə, Bulqakovun geyim tərzindən onun elə də zəngin
olmaması açıq-aşkar sezilirdi.
Onların sevgi romanı iki ay gizli qala bildi. Adətən
Patriarşıxda görüşürdülər. Elə evlənməyə də orada qərar vermişdilər. Bu izdivac
onların hər ikisinin sayca ikinci izdivacı idi. Məhz həmin il Bulqakovun yadına
qaraçının sözləri düşmüşdü və bu anda yenə də deyilənlərin boş olduğu qənaətinə
gəlmişdi. Necə deyərlər, tale yox, insan taleyi idarə edir, pıçıldamışdı
öz-özünə.
Bulqakov bu dəfə də elə bildi ki, sonuncu, əsl məhəbbətinə
rast gəlib. Çünki Lyubov Belozerskaya mənəvi cəhətdən, xarakter baxımından
olduqca möhkəm, güclü xanım idi. Onlar kasıb mənzildə yaşayırdılar. O, bu kasıb
daxmada "Ağ qvardiya”, "Turbinlər ailəsinin günləri” və.s. pyeslərini qələmə almışdı.
Kasıblıq məhəbbəti öz qara kölgəlsi altına sala bilmirdi. Lyubov olduqca müdrik
və dözümlü qadın idi. O, tənbəllik etmədən, ürəklə redaksiyalara gedib sevimli
həyat yoldaşının əl yazmalarını təqdim edirdi. Bulqakovun nəşr olunmasında özü
maraqlı idi.
Köklü moskvalı, aristokratik ailədə dünyaya gələn bu
xanım, ərini də cəsur, nikbin və əyalət komplekslərindən xilas olmuş şəkildə
görmək istəyirdi. Bir tərcüməçi olaraq Molyerdən etdiyi tərcümələri toplayaraq ərinin
yeni yaranacaq pyesləri üçün ilham mənbəyi kimi istifadə edirdi. Xarici müəllifləri
ona oxutdururdu. Bunun nəticəsində Bulqakovun qələmindən sanballı əsərlər
çıxırdı. Uğur həm də onları bir-birinə daha möhkəm sarımağa başlayırdı. Bu
qayğı nəticəsində Bulqakovun Lyubova olan məhəbbəti günü-gündən artırdı. O, bu
etiraflarını gündəliyi ilə bölüşürdü.
25-ci ildə "Rossiya” jurnalı "Ağ qvardiya”nı çap
etməyə başlayır. Bulqakov bu əsəri həyat yoldaşına ithaf edir. Əslində bu ithaf
onun keçmiş həyat yoldaşına qarşı böyük haqsızlıq idi. Çünki o qadın onunla
birgə müharibədən keçmişdi, ölümdən qayıtmışdı.
Tale yenə də öz oyununu davam etdirir. Evində olan
davamlı təftişlər, axtarışlar, əsərlərin səhnəyə qoyulmasına qarşı tətbiq
olunan qadağalar Bulqakovun ruh halını, ovqatını söndürürdü. Yazıçını yersiz
müdaxilələr mənəvi şikəstə çevirirdi. Heç nə onu ovundura bilmirdi. Hətta
sevimli həyat yoldaşının məhəbbəti, qayğısı belə bu narahatçılığın önündə
olduqca gücsüz görünürdü. Bulqakova işıq lazım idi, möcüzə lazım idi, mistika
lazım idi. Gücdən düşmüş ruhunun yenidən dirçəlməsi üçün həyəcana, dəli məhəbbətə,
labirintə, qadağaya, mübarizəyə ehtiyacı var idi. O, çıxılmaz vəziyyətində
çıxış yolu axtarırdı.
Lyubov Belozerskaya ilə Bulqakov arasında münasibət
sona yaxınlaşırdı. Onun rəfiqəsi, generalın həyat yoldaşı Yelena Şilovskaya
Bulqakova aşiq idi. Əslində Lyubovun bu işə müdaxilə etməsi də düzgün alınmırdı.
Çünki baş verənlər həm də karma qanunu idi.
Vaxtilə BulqakovunTasyası ilə rəfiqəlik edən Lyubov eyni zamanda gələcək əri ilə
məsafələri azaldırdı. Öz rəfiqəsinin ərindən almışdı Bulqakovu. Eləcə də indi
Yelena Şilovskaya eynilə onun etdiyi hərəkəti təkrarlayırdı. O, istəsə də
Bulqakovun gözlərini özünə doğru yönləndirə bilmirdi. Çünki Bulqakov hər yerdə
yalnız Yelenanı görürdü. Onun içi, ruhu, vücudu bu məhəbbətlə titrəyirdi. Üstəlik,
təhlükəli məhəbbət onu daha çox mübarizə etməyə səsləyirdi. O isə mübarizəni
sevən tərəf idi. Bu ona yaradıcı enerji verirdi. Həm də kişi instinktini gücləndirərək
immunitetə çevrirdi. Bulqakov güclü, mistik qadına qovuşmanın kəndarında idi. Buna
can atırdı.
Xanım Şilovskaya general arvadı idi. Yetəri qədər zəngin
həyat tərzi sürürdü. Məclislərin birində Bulqakovla tanış olmuşdu. Daha doğrusu,
eyni masada yan-yana əyləşmişdilər. O dövrlərdə Bulqakov Sovet təpkiləri ilə
baş-başa idi, pyesləri teatr repertuarından çıxarılmışdı, əlyazmaları müsadirə
olunmuşdu. Demək olar ki, uğursuz və heçnəsiz idi. Belə bir şəxs xanım
Şilovskayanın diqqətini özündə necə cəm edə bilərdi? Bəlkə bu, doğurdan da tale
idi. Bəlkə gözəl Yelenanın qayğı, məhəbbət bəxş etməyə ehtiyacı var idi? Ola
bilər.
Bluzkasının qolunun ipi açılan Yelena "Mişa, ipi
bağlamaqda mənə yardım edə bilərsənmi?” söyləyir, elə ilk qığılcımlar da bu kəlmədən
sonra başlayır. Bulqakov evli qadına aşiq olur.
General həyat yoldaşının ona xəyanət etmə xəbərini
eşidəndə dəliyə çevrilir. Bulqakovun üzərinə silahla gedir. Onu təqib edir,
ölümlə hədələyir. Evə qayıdan geniral hirsi soyuyandan sonra həyat yoldaşına hər
şeyi unudacağını və Bulqakovla aralarında olan günah romanını bitirməyi ondan
xahiş edir. Xanım Şilovskaya bir il ərzində evdən bayıra çıxmır. Susqun bir həyat
sürür. Amma nə etməli, təhlükəli olsa da tale öz oyununu oynayırdı. Bir ilin
tamamında küçəyə çıxan Yelena Bulqakovla üz-üzə gəlir. Tale onları yenədə
qarşı-qarşıya gətirir. Bulqakov "Sənsiz yaşaya bilmirəm” söyləyir Yelenaya və həmin
günü generala məktub yazaraq Yelenanı buraxmağı ondan xahiş edir. General bilir
ki, iki sevən arasında dayanmaq ağılsızlıqdır, onlara mane olmağın bir anlamı
yoxdur. O səbəbdən də Yelenanı buraxır.
Sonuncu, möhtəşəm
eşq
Kasıblıq, yoxsulluq onların hisslərinə zərrə qədər
də təsir etmirdi. Əslində Yelena onun həyatına güclü, mistik, sirli qadın
olaraq daxil olmuşdu. Bəlkə də Bulqakovun axtardığı, həsrətində olduğu qadın
obrazı elə bu xanım idi. Və o, dünya şöhrətli "Master və Marqarita”sını bu
izdivacın mistik təsiri altında yazır və məhz bu əsərinin vasitəsilə dünya şöhrəti
qazanır. Əsərdə canlandırılan Marqarita sevimli, sonuncu həyat yoldaşı
Yelenanın prototipinə çevrilir. Yelena öz masterinin sevimli muzası idi.
Bulqakovu əsl yazıçıya çevirən mistik, qüvvətli natura idi.
Bulqakov "Yaxına gəl, qoy səni öpüm, sonra xaç
çevirsən... Sən mənim ən yaxşı, ən sevimli həyat yoldaşım olmusan.. Səni sevirəm!
Əgər mənim ömrüm davam etsə mən sona qədər yenə də səni, yalnız səni, təkcə səni
sevərəm” sözlərini söyləmişdi ölümqabağı. Həm də birinci həyat yoldaşı Tasyanı
görmək istəmişdi. Elə-belə, üzr istəmək üçün. O dünyaya rahat getmək üçün.
"Elə et ki, mən ədəbiyyat tarixi səhifələrindən
silinməyim. Əbədiyaşar olum”. Yelena Sergeyevna həmin gün Bulqakovasöz vermişdi.
Qadağalar qarşısında tab gətirmək çətin idi. Yelena
əziyyət çəkirdi. Böyük yazıçının əsərlərinin çapı üçün döymədiyi qapı qalmamışdı.
Məktublar ünvanlayırdı, icazə istəyirdi.
O, bacarır. Yelena verdiyi sözün üzərində dayanır. Senzura
təpkisi altında olan "Master və Marqarita”nın senzura variantının çapına nail
ola bilir. Dünya yeni, böyük bir yazıçı ilə yaxından tanış olur.Bulqakov,
Yelenanı ona verdiyi bütün sözlərə əməl
etdikdən sonra öz yanına - o dünyaya
aparır. Bu dünyada isə hələ də bitmək bilməyən mistik söz-söhbət irsini yadigar
qoyur.
Günel Eyvazlı
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.