HƏYATIN
YAŞAMA DÜSTURU...
və yaxud
Təvəkgül
Məmmədovun ömür yolu haqqında düşüncələr
Giriş
Əslində hər bir insanın
ömür yolu bir dastandır – ömür dastanı. Bu dastanın təməli insanın dünyaya
gəldiyi andan qoyulur. İnsanın haqq dünyasına qovuşması ilə sona çatır. Əslində
bu "sona çatır” ifadəsi də şərti xarakter daşıyır. Bu sonluq o insanlara aiddir
ki, yaşadığı 60, 70, 80, 90, 100... illik ömründə özündən başqa kimsəni
düşünməmiş, kölgəsindən heç kim bəhrələnməmişdir. Nə bir imkansıza əl tutmuş,
nə bir yetimin başını sığallamış, nə də ətrafındakılarla xoş ünsiyyətdə
olmuşdur. Belə insanlar üçün qonşuluq haqqı, qohumluq haqqı həmişə arxa planda
olub. Belə insanlar dar düşüncəli olublar, burunlarından uzağı görə
bilməyiblər. Ona görə də belə insanların ömür dastanı dünyalarını dəyişmələri
ilə sona çatır. Amma yuxarıda sadaladığım məsələləri özündə əxz edən insanlar
isə dünyalarını dəyişmələri ilə yeni bir yaşam qazanırlar. Çünki bu sayaq
insanları xoş duyğu ilə, ehtiramla, kövrək və unudulmaz xatirələrlə mütəmadi
olaraq xatırlayanların sayı minlərcədir, on minlərcədir. Bu insanların ömür
dastanları adicə dastanlardan deyildir, bu dastan əbədiyyət dastanıdır. Xoş o
adamların halına ki, elə sağlığında insanların qəlbində öz qranit heykəllərini
ucaldırlar. Belə insanların nə yaşamaqdan qorxusu olar, nə də ölümdən. Çünki
belə insanların üzərində Allah-təalanın xoş nəzəri həm bu dünyada olur, həm də
axirət dünyasında. Tanrı belə insanları hələ sağlığında cənnətlə müjdələyir.
Bəzən görürsən ki, deyirlər cənnət də, cəhənnəm də bu dünyadadır. Əslində bu
məcazi anlam daşıyır. Bu o deməkdir ki, insan cənnəti də, cəhənnəmi də bu
dünyada qazanır. Yəni özü ilə bu dünyadan aparır. Əməlisaleh insanlar, haqqı
nahaqın ayağına verməyənlər, kasıb-kusuba, fəqir-füqəraya əl tutanlar, bütün
məsələlərdə ədalətli hökm çıxaranlar, Allaha tapınanlar, etdikləri hər bir
yaxşılığı Allahın rizası üçün edənlər özləri ilə cənnəti də bu dünyadan axirət
dünyasına aparırlar. Bu sadaladıqlarımın əksini özlərinin həyat amalı seçənlər
isə həm bu dünyalarına divan tuturlar, həm də o biri dünyalarına. Bir məsələni
də unutmaq olmaz ki, insanın əməl dəftərinə yalnız özünün öz əli ilə sağlığında
etdiyi yaxşılıqlar, xeyirxah əməllər yazılır. Dünyasını dəyişəndən sonra isə
insanın nə özünün savab qazanmaq imkanı olur, nə də digərlərinin etdiyi
yaxşılıqlar onun adına yazılır.
Hədis
Rəsuli-əkrəmin sağlığında
bir nəfərin atası dünyasını dəyişir. Bu şəxsin böyük bir ərazini əhatə edən
xurma bağı var idi. Günlərin bir günü bu şəxs gəlir peyğəmbərin yanına. Deyir ki,
bəs mənim atam dünyasını dəyişib, mənim də böyük xurma bağım var, ağacların
üstündə də tonlarla meyvə var. İstəyirəm ki, atamın qırxına qədər bu xurmaların
hamısını onun məzarının üstündə paylayım. Necə bilirsiniz, bunun atama bir
xeyri, savabı varmı? Peyğəmbər qayıdır ki, məsləhət görməzdim, amma yenə də
özün bilən yaxşıdır.
40 gündən sonra həmin
şəxs yenə də peyğəmbərin yanına gəlir və deyir ki, dediyim kimi də etdim. Bütün
xurmaları yığdırıb atamın qəbrinin üstündə paylatdım.
Peyğəmbər bir az fikrə
gedir və deyir ki, get ağacların altına, üstünə, anbarlara bax, nə qədər xurma
tapsan götür gəl bura.
Həmin şəxs evlərinə gəlir
və başlayır deyilən yerlərə baxmağa. Nə ağacların üstündə, nə ağacların
altında, nə də anbarda bir dənə də olsun xurma tapa bilmir. Anbardan çıxmaq
istəyəndə görür ki, qapının arxasına bir xurma düşüb, üstünə də qarışqalar
daraşıb, yarısını da yeyiblər. O,
yarısını qarışqaların yediyi xurmanı götürüb peyğəmbərin yanına gəlir.
Deyir ki, ya Rəsullullah, hər yeri axtardım, yalnız və yalnız bir dənə bu
xurmanı tapdım, onun da yarısını qarışqalar yeyib. Peyğəmbər-xuda həmin şəxsin
əlindən xurmanı alır və baş barmağı ilə şəhadət barmağı arasında tutaraq həmin
şəxsə göstərir və deyir:
- Əgər sənin atan
sağlığında öz əli ilə bu xurmanı kiməsə versəydi, onun savabı sənin payladığın
tonlarla xurmanın savabından daha çox olardı. Ona görə də sənin payladığın
xurmaların savabı yalnız sənə məxsusdur, atana yox.
Aqillər buyururlar ki,
mərhəmətli və səxavətli olmaq, ehtiyacı olana əl uzatmaq, yıxılanın qolundan
tutmaq, haqqı və ədaləti özünə bayraq etmək imkana bağlı olan məsələ deyil,
yəni bunun üçün sənin külli miqdarda varının, dövlətinin olmasına ehtiyac
yoxdur. Bu hiss, bu duyğu sənin könlündə, qəlbində, ürəyində olmalıdır, qanınla
damarlarında dolaşmalıdır. Bu sayaq yaşamaq sənin həyat kredona çevrilməlidir.
Əgər sən bu hissdən, bu duyğudan uzaqsansa milyonların da olsa oradan bir manat
götürüb kiməsə verməyə əlin gəlməyəcək.
Ömrü
şöhrətləndirən məqamlar
Birinci
məqam insanın
haradan gəlib hara getdiyini bilməsidir. Yəni, insan gərək heç kimin tanımadığı
balaca bir kənddən çıxıb hamının tanıdığı böyük bir şəhərə rəhbərlik edəndə
damarında, qanında, cismində, ruhunda o balaca kəndin havasının, suyunun,
çörəyinin, torpağının ətrinin dolaşdığını unutmasın. Ucalığının kökündə o
kəndin tozlu-torpaqlı, parlı-palçıqlı yollarının dayandığını yaddan çıxarmasın.
Həkim-loğman Hacı Cəfər
həkimin Təvəkgül müəllimlə bağlı yazısında hələ lap balaca olarkən qızlarından
birinin Təvəkgül müəllimdən «Sizin kəndin adı niyə Azərbaycanın xəritəsində
yoxdur?» deyə soruşduğu məqam mənə ustad şairimiz Məmməd Arazın bir hissəsini
sizlərə təqdim etdiyim:
Kəndim, balacasan, çox
balacasan,
Adın yox dünyanın
xəritəsində.
Atılıb qalmısan
gözlərdən uzaq,
Çaylı, baldırğanlı
dağ-dərəsində.
Qartal qıyıltısı dumanı
dəlir,
İnsan hikkəsinin sahili
yoxdur.
Nə yaxşı mürgülü, lal
dərələrin,
Sellərdən qüvvətli
sahibi yoxdur.
Bu, oğul səsidir! Götür
dəftəri:
Danışmaq da yükdür,
susmaq da yükdür!
Böyük dünyamızın kiçik
dərdləri
Böyük dərdlərindən daha
böyükdür.
Kəndim, - balacasan,
çox balacasan!...– məşhur şerini xatırlatdı. Məmməd
Arazın doğulduğu Nursu kəndinin adı dünyanın xəritəsində yox idisə də,
poeziyası günəşə dönüb bütün dünyanı öz nuruna qərq etdiyi bir şair bəxş etmişdi
cahana. Elə bir şair ki, əsrlər ötsə də bu günəşin parlaq şəfəqləri dünyanı öz
nuruna qərq etməkdə davam edəcək.
Təvəkgül müəllimin
övladlarına - onun ömrünün mənası olan qızlarına üzümü tutub deyirəm: atanızın
dünyaya göz açdığı Başkənd kəndi Azərbaycanın xəritəsində qeyd olunmayıbsa da
və bu kənddə indi yaşayış yoxdursa da bu kəndin adı atanızın tərcümeyi-halında
əbədi ünvan salıb və ötən bu illər ərzində bəlkə də min dəfələrlə müxtəlif
mətbu orqanlarda işıqlandırılmaqla Azərbaycanda minlərlə insanın yaddaş
tarixində özünə yuva qurub. Bununla isə hər iki mənada fəxr etməyə dəyər.
İkinci
məqam insanın
vətəninə, millətinə, torpağına, dövlətinə, dövlətçiliyinə bağlı olmasıdır. Bu
sevgini ürəyində yaşadanlar həyatda sözün müstəqim mənasındakı sevgidə də uğur
qazanırlar. Bu sevgi, bu uğur da insanı hamının sevimlisinə çevirir. Belə sevgi
sahibi olan insanlardan biri də Təvəkgül Yaqub oğlu Məmmədovdur.
Təvəkgül müəllimin əmək
fəaliyyətinin ən qaynar dövrləri ulu öndər Heydər Əliyevin 34 illik gərgin və
keşməkeşli, eyni zamanda vətəni, milləti üçün şərəf salnaməsi olan fəaliyyəti
dövrünə təsadüf edir. Bu illər ərzində Heydər Əliyevi özünə həyat idealı seçən
Təvəkgül Məmmədov həmişə - istər onun respublikaya rəhbərlik etdiyi ilk
dövrlərdə, istərsə Moskvadakı fəaliyyəti dövründə, istərsə də xalqın təkidli
tələbi ilə yenidən hakimiyyətə qayıtdığı, Azərbaycanı düşdüyü bəlalardan xilas
etdiyi illərdə ondan bəhrələnməyə çalışmış, tapşırıq və göstərişlərini,
tövsiyələrini özünün fəaliyyət istiqaməti kimi qəbul etmişdir. Təsadüfi
deyildir ki, Təvəkgül Məmmədovun Azərbaycan Neft və Kimya İnstitutunu bitirərək ali
təhsilli kadr kimi daha qaynar həyata atılmasının tarixi də 1969-cu ilə,
Ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin birinci katibi seçildiyi ilə təsadüf edir. Məhz elə bunun
nəticəsidir ki, Təvəkgül Məmmədov yarım əsrlik əmək fəaliyyəti dövründə harada
və hansı vəzifədə işləməsindən asılı olmayaraq, insanların ümid və pənah yerinə
çevrilmiş, onun adını tutub gələnlər o ünvandan heç vaxt naümid qayıtmamışlar.
Vətəni sevmək, onun hər
qarışını müqəddəs bilmək imandandır – deyir Təvəkgül müəllim. Təvəkgül
müəllimdə yerliçilik anlayışı yoxdur. Kim vətənini, torpağını sevirsə,
prezidentinə, gerbinə, bayrağına, himninə sevgi və rəğbət bəsləyirsə, işində
məsuliyyətlidirsə, ətrafındakılarla xoş rəftar qurmağı bacarırsa, o, Təvəkgül
müəllim üçün, hansı bölgədən olmasından asılı olmayaraq, ən doğma, ən əziz, ən
hörmətli adamdır.
Üçüncü
məqam insanın ya
göründüyü kimi olması, ya da olduğu kimi görünməsidir. Əslində əsrlərin
sınağından keçib gələn bu aforizmin kölgəsində çox mətləblər gizlənir. Bura
saxtakarlıqdan uzaq, sadiq, dəqiq, vaxta və sözə bütöv, haqqı, ədaləti özünə
bayraq edən, hər hansı bir addımı atmamışdan öncə vicdanının səsinə qulaq asan,
hər cür fitnə-fəsaddan, saxtakarlıqdan uzaq olan bir insan obrazının tərifidir
bu aforizm. Bu aforizm həm də həyatın yaşama düsturudur.
Əslində, öncə «həytın
varolma düsturu» ifadəsini işlətmək istədim. Sonra fikrimi dəyişdim, çünki var
olmaq hələ yaşamaq demək deyil. Var olub da bu dediklərimizin hər hansı birini
özündə əxz etmədən də həyatda mövcud olmaq mümkündür. Ancaq bu yaşamaq
sayılmaz. Bu sadəcə kortəbii və digər canlılardan fərqli olmayan bir ömür
sürməkdi. İnsan o zaman böyük olur ki, ən ali məqama yetişəndə belə sadəliyini,
səmimiyyətini, təbiiliyini qoruyub saxlaya bilsin. Onda sevgi də, hörmət də,
izzət də, ehtiram da, şan-şöhrət də özü gəlib səni tapacaq. Bax bu illər
ərzində biz Təvəkgül müəllimi - Təvəkgül Yaqub oğlu Məmmədovu belə gördük –
sadəliyində bir ucalıq, ucalığında bir sadəlik gəzdirən böyük vətən oğlu kimi.
Dördüncü
məqam tabeliyində
olanların ürəklərində sənə qorxudan çox sevgi, hörmət və ehtiram hissi
bəsləmələrinə nail olmaqdır. Bu da təbii ki, hər rəhbər işçiyə qismət olmayan
bir məqamdır. Tale Təvəkgül Məmmədovun bir də
onda üzünə gülüb ki, direktor işlədiyi vaxtlarda da, şəhər icraiyyə
komitəsində çalışdığı dönəmlərdə də, Sumqayıt şəhər İcra Hakimiyyətinin başçısı
işlədiyi illərdə də tabeliyində olan bütün işçilərin, eyni zamanda bütün şəhər
ictimaiyyətinin hörmətini, sevgi və rəğbətini qazana bilib. Bu sevgi insanların
qəlbində bu gün də yaşayır, sabah da yaşayacaq, əminəm ki, hətta gələcək
nəsillərin də ürəklərinə ötürüləcək. Çünki bu insanların hər birinin taleyində
Təvəkgül Məmmədov tərəfindən bu və ya digər formada bəxş olunmuş sevinc payı
var.
Fəaliyyətinin bütün dönəmlərində Təvəkgül müəllim üçün insan amili ön
planda olub. Onun fikrincə işçi üçün normal iş şəraiti yaradılmalı, yaxşı maaş
almalı, ruhən, mənən, cismən sağlam və problemsiz olmalıdır ki, yaxşı işləyə,
öhdəsinə düşən işi problemsiz, vicdan və məsuliyyətlə yerinə yetirə bilsin.
Bax, yuxarıda sadaladığımız sevginin mayasında, qayəsində, Təvəkgül müəllimin
işçilərə məhz bu yanaşması dayanır.
***
Əslində ömrü şöhrətləndirən məqamların sayını istənilən qədər
artırmaq olar. Amma mən
buna ehtiyac duymadım. Ancaq onu deməyə ehtiyac duydum ki, daha hansı məqamlardan
söhbət açsaydıq orada Təvəkgül müəllimin ünvanına yetərincə xoş söz demək üçün
səbəbimiz olacaqdı.
Bir-iki kəlmə də"Həyatın yaşama düsturu”kitabı ilə bağlı demək istəyirəm. Bu kitab Təvəkgül
Məmmədovun halal-hümbət haqqıdır. Əslində onunla bağlı yazılanların hamısını
bir araya gətirmək mümkün olsaydı, bəlkə də bir neçə kitab ortaya gələrdi.
Ancaq mən bunlarla kifayətləndim. Çünki elə bu kitabda yazılanlar yetərlidir
ki, hamının tanıdığı, hamının hörmət bəslədiyi, hamının ehtiram göstərdiyi
Təvəkgül Yaqub oğlu Məmmədovu dəyərli oxucular da yetərincə tanıya bilsin.
Onu da deməyi özümə borc
bilirəm ki, müdrik el ağsaqqalı Təvəkgül Məmmədun ömür yolu bir həyat
məktəbidir. Bu məktəbdən öyrəniləsi çox şeylər var.
Üzümü sabahın qurucuları
olan gənclərimizə tutub deyirəm: gələcəyinizi xöşbəxt görmək, həyatınızı yaxşı
yaşamaq, yüksək mövqe tutmaq, vətənə yararlı vətəndaş, ailəyə xeyirli övlad
olmaq, el arasında alnıaçıq, üzüağ və
nəhayətdə sözün həqiqi mənasında şərəfli bir ömür yaşamaq istəyirsinizsə bu məktəbdən
bəhrələnin.
Rafiq Oday,
Respublikanın
Əməkdar jurnalisti
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.