Müsahibimiz gənc yazıçı Günel Eyvazlıdır.
- Günel xanım, Sizinlə çağdaş və dünya ədəbiyyatının
bu günündən, problemlərindən, perspektivlərindən danışmaq istəyirəm, etiraz
etmirsiniz?
Sevimli
ədəbiyyatdan məmnuniyyətlə danışmaq istəyirəm. Bu haqda Sizinlə həmsöhbət olmaq
xüsusilə mənim üçün xoşdur.
- Bu gün yazarların sayı artıb, oxucuların sayı isə
azalıb. Bunu nə ilə izah edərdiniz? Kitaba maraq azalıb, yoxsa internet
qalın-qalın cildli kitabları sıradan çıxarıb, rəflərdə yerləşdirib?
Yazarların
sayı artıb dedikdə, kəmiyyət baxımından ola bilər. Amma sözü sözə bənd etmək hələ
yazı yaza bilmək deyil. Əgər sözün, mətnin xüsusi mahiyyət daşımayacaqsa, məna
etibarilə nələrisə özündə əks etdirə bilməyəcəksə, yüzlərlə kitab sahibi olsan
belə həqiqi ədəbiyyat adamı ola bilməyəcəksən. Ola bilər müəyyən müddət nələrinsə
hesabına parlaya biləcəksən, amma bu, ilğımdan başqa bir şey olmayacaq. O ki,
qaldı oxucu azlığına. Belə deməzdim. Tələbə, şagirdlər yalnız elmi, dərslik ədəbiyyatı
oxucularıdır. Digər kateqoriya oxucu təbəqəsi özünüyaratma, psixoloji
kitablara, cəmiyyətə adaptasiya etmə istiqamətli kitabları oxumağa üstünlük
verir, nəinki bədii ədəbiyyatı oxuyur. Əslində bu yönlü kitabları oxumağı
haradasa normal sayıram. Çünki kapitalizmin, müasir dünyanın öz tələbləri var.
Və bu dünya ilə ayaqlaşmaq üçün öncə düşüncələrinə əl gəzdirməlisən. Beynin
sakitlik qazandıqdan sonra, həyata adaptasiya etdikdən sonra mənəvi dünyanın
tikintisi ilə məşğul ola bilərsən. Axı bədii ədəbiyyat mənəvi estetika
daşıyıcısıdır.
- Mən müşahidə etmişəm, sovetlərin vaxtında kitab
mağazasına girənlər ordan əliboş çıxmazdılar. İndi bəzəkl, gözəl dizaynı olan
kitablara baxır və çox vaxt əliboş mağazanı tərk edirlər? Maraq azallb, yoxsa
bu maddi imkanla bağlıdır?
İndi
də əliboş çıxmırlar. Mən dəfələrlə kitab mağazalarında olmuşam, insan
sıxlığından hərəkət etmək mümkün deyil. Amma bu sıxlığın sahibləri nə alır?
Sual budur. İndinin təhsil sistemi elə qurulub ki, əlavə dərslik, test
kitabları almadan tam, bitkin savada yiyələnə bilmirsən. O səbəbdən bugünün
kitab alıcısı şagird, müəllim və valideynlər. Oxunan kitablar isə dərsliklərdir.
Nə yazıq ki, belədir.
- Sizcə gənclər bu gün daha çox kimi oxuyur?
Tələbələr
arasında olan birisi kimi söyləyə bilərəm ki, nədənsə kütlə arasında ən
populyar janr detektivdir. Mən onlara Höteni, Puşkini, Şekspiri, H.Cavidi, Cəfər
Cabbarlını oxumağı məsləhət verirəm. Amma oxucu beyni hələ o mərhələyə çatmayıb
ki, Höte sanbalından qələmə alınmış bir mətni qavrasın və estetik zövq alsın. Onlar
sadaladığım kitabları oxusalar da heç nə anlamayacaqlar. Çünki bünövrədə kitab
yoxdur. Çünki analar nağıl danışmayıb, bu gənclər layla eşitməyiblər, miflərdən
xəbərsizdilər. Çox heyif ki, bəzi valideynlər üçün övlad dünyaya gətirmək
yalnız hesabatdır. Mən bunu bacardım, deməkdir. Doğum günlərini qeyd etmək
hesabatdır, toy etmək də həmçinin. Hər şey cəmiyyətin, ətrafların, qohum və əqrabanın
reaksiyasına hesablanıb. Ona görə savadlı oxucu aclığı keçiririk.
- Mənə elə gəlir ki, özünü ziyalı sayan hər bir vətəndaş
heç olmasa Viktor Hüqonun "Səfillər”ini, Hötenin "Faust”nu, F.Şillerin "Məkr və
məhəbbət”ni, L.Tolstoyun "Hərb və Sülh”nü, M.Şoloxovun "Sakit don”nu,
F.Dostoyevskinin "Cinayət və cəza”nı, Mirzə İbrahimovun "Pərvanə”ni,
C.Cabbarlının "Od gəlini”ni, Hüseyn Cavidin "İblis”ni oxumalıdır. Daha çox
sadalamaq olar. Bunlarla kifayətlənirəm. Mənimlə razısınızmı?
Elm
zərrə-zərrə toplanılır. Əgər sənin oxuduqların sənin mənəvi dünyanda heç bir dəyişiklik
yaratmayacaqsa, sən özündə aydınlanma hiss etməyəcəksənsə, oxuyub-oxumamağının
heç bir fərqi yoxdur. Mən Monteni, Makiavellini oxuyanda bir ayrı sahənin
hüdudları mənim üçün açıldı. Amma Sun Dzinin "Müharibə sənəti”ndən xəbərsiz
olsaydım, Tarlenin "Napaleon” kitabını və bu qəbildən digər kitabları
oxumasaydım Monteni yalnız özümü intelektual göstərmək üçün adını çəkəcəkdim. Dərk
etməyəcəkdim. Mən Quranı dərk etmək üçün öncə Buddizmlə maraqlanmışam, İncili,
Tövratı, Zəburu, dünya miflərini oxuduqdan sonra Quranı anlamışam. Müqəddəs
hesab etdiyimiz dini kitablar belə anlamaz, savadsız insanın mütaliəsindən
sonra patrlamamış bomba effektində olar. Çünki qanmaz adam orada yalnız və
yalnız Cənnət və Cəhənnəm görəcək.
Bütün
kitablar növbəti kitablara doğru getmək üçün mərhələlərdir. Cavidin "İblis”ini
anlamaq üçün, müqaisə edə bilmək üçün öncə Hötenin "Faust”undan xəbərdar
olmalısan. Amma Höteyə qədər də hələ nə boyda bilik yiyəsi olmalısan ki,
oxuduqlarından mənəvi ləzzət ala biləsən. Onu formalaşdırmaq lazımdır. İnsan
istəsə, qarşısına məqsəd qoysa qısa müddətə öz üzərində işləyərək nəticə görə
bilər. Heç bir intellektual insan savada havadan nail olmayıb. Hər şeyə zəhmətlə,
səbrlə çatmaq mümkündür. Savad, intellekt insanın onurğa sütunudur. O olunca
özünü güvənli hiss edirsən. Cümlələrində, fikirlərində bitkin olursan, daha cəsarətli
olursan. Cəsarətli yaşayırsan. Savadsızlıq köləlik deməkdir. Ömür boyu
başqasından asılı vəziyyətdə olmaqla ömür sürmək, sürünmək olmaz. Buna insan
ömrü deyilmir. Yaşamaq, yemək və artmaq bütün canlılara məxsus keyfiyyətdir.
İnsanı başqa canlılardan fərqləndirən keyfiyyət düşüncə, ağıl sahibi olmaqdır.
Əgər əlahəzrət başın buna xidmət etmirsə, demək ki.. Nə isə.
- Azərbaycanın dövlət və özəl universitetlərində
humanitar fakultələrində oxuyan tələbələr arasında sorğu aparmışdım. Təəssüflər
olsun ki, klassik ədəbiyyata maraq göstərənlərin sayı 100 faizdən 20 faizini təşkil
edirdi. Bu, acınacaqlı deyilmi?
Nəinki
klassikadan hətta antik ədəbiyyatdan başlamaq lazımdır. Dediyiniz faiz isə, bəli,
acınacaqlıdır.
- Siz yazıçısınız, bir neçə kitabınız işıq üzü
görüb. Gündəlik mütaliə ilə məşğulsunuz, bunu kitablarınızı oxuyanda müşahidə
etmək olmaq olar. Klassik ədəbiyyatla müasir ədəbiyyat arasında fərq nədən ibarətdir?
Bəlkə aralarında bir boşluq, bir uçurum var, hə? Hər halda bu, mənim fikrimdir,
Sizin fikriniz mənim üçün maraqlı olardı.
Müasir
dövrün öz tələbləri var, klassik dövrdə qələmə alınmış kitablar həm də öz
dövrünün məhsuludur. Mən bilmirəm mobil dövrün insanına, hər şeyin tələsdiyi,
zamanın su kimi axıb getdiyi bir dövrün insanına Tolstoyun "Hərb və Sülh”ü nə qədər
böyük estetik zövq verə bilər. Verə bilirmi? Yox. Antik dövr ədəbiyyatında Homerin
"İlliada”sı belə uzun-uzadı qəhrəmalıq, hadisə təsvirlərindən ibarət idi. O
dövrün texnika, informasiya qıtlığı zamanı insanlar üçün uzun qış gecələrində və
ya yorğun əməkdən sonra belə mətnlərə qulaq verməsi nə qədər xoş idisə, müasir
dövrün insanı üçün lokaniklik əsasdır. Mən öz arealımızı nəzərdə tutmuram. Elə
dünya oxucusundan danışaq. Romanların daxilində belə hərəkət yaratmaq üçün,
diqqət çəkmək üçün müəyyən düyünlərdən, gərgin situasiyalardan istifadə edilir,
hal-hazırda. Çünki dünya efirlərinin şou estetikası başqa şüurlu insanı
yetişdirdi. O səbəbdən də müasir yazıçılar oxucu diqqətini kitaba cəlb etmək
üçün yeni priyomlar fikirləşirlər. Bu haradasa fotoaparatın kəşfi kimidir. Bu
cihazın kəşfi rəssamlığa olan marağı azalda bilərdi. Amma rəssasamlar yeni,
daha mürəkkəb janrlar düşünərək rəssasmlığa sözün həqiqi mənasında rəng qata
bildilər. Leonardo da Vinçi, Rafaelin klassik əsərləri niyə indi də maraq
doğurur? Çünki onlar fotoqrafik deyillər. Həyatdagördüyümüzü rəsm etməyiblər, yaratdıqlarına
fəlsəfə, alt qat qazandırıblar. Bu dediklərim klassik və müasir dünya ədəbiyyatı
arasında fərqdir.
Hal-hazırda
bütün maraqlı texno imkanların var olduğu bir dövrdə kitab oxumaq, teatra getmək
estetik kateqoriyaya çevrilib. Yəni mənəvi
xəttin üst mərhələsidir. Bu, elə bir üst mərhələdir ki, necə ki, ac olduqda
qidaya ehtiyac duyursan, eləcə də dediyim mənəvi xətti fövqünə qalxmış insan
ruhunda bu aclığı hiss edir. Hiss edir ki, bu gün maraqlı kitab oxumalıdır,
kitabxanaya getməlidir, teatrda tamaşa izləməlidir. Düşünürəm ki, bu estetik həzzin
fövqünə cəmiyyətimiz nə zamansa qalxa biləcək.
- Belə bir sual da əmələ gəlir? Niyə gənc nəsillə
yaşlı nəsil arasında "səmimi yaradıcılıq körpüsü” yaradılmır? Niyə, 2-3 kitab
sahibi, 20-30 kitabın müəllifini bəyənmir və onun yaradıcılığına kölgə salır. Gəlin
tarixə nəzər salaq. XIX əsrdə gənclər F.Dostoyevskini, XX əsrdə M.Şoloxovu,
onların arasında Azərbaycan yazıçısı da olub, bəyənmirdilər. Bəyənilməyənlər əsrlər
boyu yaşayır, bəyənməyənlərin adını belə bilmirik. Buyurun, sizi eşidirəm.
İndi
nəsillərarası elə bir böyük problemi müşahidə etmirəm. Qısqanclıq və paxıllıq
yaş məsələsi deyil, xarakterdir. Gənc birisi böyük nəaliyyəti, normal yazıları
olmamasına baxmayaraq özündən yaşca böyük olan qələm adamının uğuruna paxıllıq
edə bilər. Sonra da arsızcasına "qocadır” deyib, həmin şəxsə mənəvi, psixoloji
zərbə vurmaq istəyində ola bilər. Və
yaxud böyük istedad sahibi olmayıb, sicilləmə 20-30 kitabı ard-arda yazan bir
qocaman qələm adamı gənc birisinin xırda addımlarla qazandığı uğurunu həzm etməyə
bilər. "Gəncdir”, "bu yaşımızda biz belə edərdik” filan deyib, gənci aşağılaya
bilər. Dediyim kimi bu, xarakter məsələsidir. Şəxsən mənim əlimdən tutan
insanlar elə yaşca məndən böyük insanlar olub ki, onlar təkəbbür və lovğalıq
nümayiş etdirib məni görməzdən gəlməyiblər, əksinə ədəbi yolumla addımlamaq
üçün yardım ediblər. Yazılarıma hörmətlə yaşaşıblar. Xalq şairi mərhum Zəlimxan
Yaqub "Edamın bir addımlığında” essemi oxuyub mənə telefon açmışdı, deməmişdi
ki, Günel kimdi ki, mən ona fikrimi bildirib. Mən axı Xalq şairiyəm, deməyib. Bəlkə
də sağlamlığı yol versəydi, yazı haqqında yazı da yazardı. Uzun illərdir dövlət
televiziyasında çalışan dəyərli şairimiz Avdı Qoşqar onun düşüncəsinə toxunan hər
yazımdan sonra telefon açıb fikir bildirb, verilişlərinə qonaq edib, cəmiyyəti,
izləyicilərini məni tanımağa dəvət edib.Siz, əziz Eyruz müəllim tədbirlərdə
üz-üzə gəlirik, adam var, gənc birisidir deyib heç üzünə baxmaq istəmir, əlbəttə,
gəncin də borcu böyüyə hörmət etməkdir. Bu bizim dəyərimizdir, bizi başqa
xalqlardan fərqləndirən xüsusiyyətimizdir. "İşıq” kitabım haqqında böyük, dəyərli
yazını qələmə aldınız. Qüdrət müəllim "Sumqayıt” qəzetində yazını dərc etdi. Qafqaz
müəllim telefon açıb, Günel yazı göndər bizə, deyir. Mən hərdən vaxt qıtlığından
unuduram. İndi sualınıza cavab verirəm, yadıma düşür. İstər "Ədəbiyyat qəzeti”nin
baş redaktoru Azər Turan olsun, İlqar Fəhmi, Əsəd Cahangir və.s.yəni bu adlar o
qədər çoxdur ki, saymaqla bitməz. Belə
olduğu təqdirdə biz hansı yad yaradıcılıq körpüsünün olmasından danışa bilərik.
Axı bu elə səmimiyyətin, dostluğun özüdür. Axı bu münasibətlərdə əsas məsələ
istedad məqamı oldu. Heç kim bir-birinin yaşını görmədi.
- Düzdür, yaradıcı insanların arasında qısqanclıq,
paxıllıq həmişə olub. Şekspir Şiller, Turgenyev Tolstoy, Bunun Qorki,
Mayakovski Pasternak və sair. Bu nədir, oxucu qarşısında özünü böyük yazar kimi
təsdiqləmək və yaxud bu, daxili bir eqoizmdir?
Son
vaxtlar Abbasqulu Ağa Bakıxanovu mütaliə edirəm. Efirlərə də çıxdıqda onun kəlamlarından
sitat gətirirəm. Bakıxanov deyir ki, "Paxıllıq bacarığın yoxluğunun göstəricisidir.
Paxıl insan heç vaxt rahat yaşaya bilmir. Paxıl adamın öz şəxsi dərdi və
başqasının sevinci həmişə onun qəzəblənməsinə səbəb olur. Əgər paxıllıq insanın
əsas xüsusiyyətidirsə, demək ki, onun bacarığı yoxdur. Çünki bacarıqlı insan öz
qiymətli vaxtını paxıllıq kimi iyrənc hisslərə sərf etməyə hayıfı gələr”. Məncə
əlavə söz deməyə ehtiyac yoxdur.
- Məni narahat edən bir məsələyə toxunmaq istəyirəm.
Bu gün müasir ədəbiyyatımızda ədəbsizlik, vulqarizm, əxlaqsızlıq baş alıb
gedir. Kitabı oxuyanda özünü təhqir hesab edirsən, müəllifə qarşı isə nifrət
hissi güclənir. Görəsən bu haradan qaynaqlanır və niyə bizim ədəbi tənqidçilərimiz
susurlar?
Doğrudur,
belə bir dövr oldu. Sanki üryan danışmaq, vulqar izhar metodikası seçməklə
yazıçı öz "azadlığını” nümayiş etdirirdi. Yadımdadır, bir dəfə təsadüfən yerli
müəlliflərdən birinin kitabını oxudum və kitabı müəyyən iyrənc məqamlara görə
yarımçıq saxladım. Çünki orada üryanlıq daxilində belə ədəbi estetika da yox
idi. Məsələn, Amerika yazıçısı El Ceymsin ötən il bədii pornoqrafik romanını
oxumuşdum. Çox təsadüfən rus kitab saytlarında axtarış edərkən PDF-inə rast gəlmişdim.
Yəni onun içində belə məntiq və yazıçının nə demək istədiyi məqam açıqca
görünürdü. Bizim bəzi müəlliflərdə isə sadəcə bədiilikdən uzaq çılpaqlıq nəzərə
çarpırdı. Demək olar ki, o mərhələni geirdə qoyduq.
Mən
bu mərhələnin baş verməsinin psixoloji açmasını da vermək istəyirəm. Cəmiyyət
çirklənməsə təmizliyin qədrini bilə bilməz. Katarsis (təmizlənmə) murdarlığa
bulaşdıqdan sonra baş verir. İsa təlimi gəlməmişdən öncə yunan, roma cəmiyyəti
Dionis bayramlarında şərabın verdiyi həzz və azadlığın nəticəsində elə murdara
bulaşmışdı ki, tarixin atası Heradot özünün "Tarix” kitabında həmin bayram
zamanı baş vermiş olayları belə sözlə ifadə etməkdən çəkinirdi. Mən baş verən
bütün olaylara məntiqi ardıcıllıq kimi baxıram. Və bütün bunlar idrak
ardıcıllığı olduğu üçün fikir bildirmirəm çox vaxt. Bəzən bütün ömrü boyu rüşvət
çirkabına bulaşmış insan da nə zamansa əməlindən iyrənir və mənəvi boşluğunu doldurmaq
sevdasına düşür. Təmizlənmək istəyir.
- Məgər Balzak, Dikkens, Qolsuorsi. Stendal, Cek
London, Hüqo, Hemunquey, Artur Xeyli, Ceyms Cons, Ç.Aytmatov bu ədəbsizliyi əsərlərinə
gətirə bilməzdilər? Suala özüm cavab verirəm. YOX! Ona görə də onlar dünya ədəbiyyatının
korifeyləridir. Bir gün kitab mağazalarından müasir ingilis ədəbiyyatından 2
roman alıb oxudum. Kitab başdan-başa ədəbsizliklə dolu idi. Belə qənaətə gəldim
ki, bizim bəzi gənc yazarlarımızın əksəriyyəti məhz belə ədəbiyyatdan
qaynaqlanırlar.
Hər
dövrün öz ab-havası və problemləri olur. Dünya müharibələrinin fonunda üryan ədəbiyyat
yarana bilməzdi. Sürrealizmin özü belə 2-ci dünya müharibəsinə meydan oxuyan
janr kimi meydana çıxmışdı. Vəbanın tuğyan etdiyi dövrdə yazıçıların əsas təsviri
bu problematika ətrafında cəmlənirdi. İndi isə dünyanın ayrı problematikası
mövcuddur və yazıçılar bunu öz əsərlərində əsk etdirməyə çalışırlar. Əfqan
yazıçısı Atiq Rahiminin illər öncə "Singe-sabur” ("Səbr daşı”) romanını
oxumuşdum. Bu romanda nəinki Əfqanstan, müasir dünyanın qan ağlayan Şərqinin
iniltisini hiss etmək mümkündür.
Dediyiniz
üryan ədəbiyyat isə, guya cinsəl azadlığın fonunda yaranmış əsərlərdir.
Yadınızdadırsa, bir müddət xəbər başlıqları belə çılpaq motivli cümlələrin
fonunda saytlarda yayımlanırdı. Kütlənin diqqətini cəlb etmək üçün. Amma indi cəmiyyət
informasiya istəyir, onun diqqətini belə formalarla cəlb etməyə ehtiyac yoxdur.
Bir daha psixoloji məqam üzərinə gəlirəm. Cəmiyyət cinsəl aclıqdan xilas
olmayınca mənəvi estetika həddinə gələ bilmir, nə yazıq ki bu, belədir. O səbəbdən
də bu hal da gözləniləndir, əslində. Yəni çox fantastik mənəvi gücə malik insan
bu tip cazibələrin toruna düşmür. Çünki fantastik şüura malik insan üst xəttin
insanıdır. O, ayrı mənəvi kateqoriyaya aiddir.Amma bütün cəmiyyət belə ola bilməz. Belə deyil də. Xristian dünyası İsa
təlimini həyat tərzinə keçirdikdə nə ilə üzləşdiyini hamımız tarix
kitablarından oxumuşuq. Ailə qurması, cinslərin bir-birinə meyl etməsi
yasaqlanan dini konsepsiya, keşişlik və rahibəlik inkvizisiya dəhşətlərini üzə
çıxardı. Demək bir qadına meyl etmək günah sayılırdısa, o dövrlərdə və yaxud əksinə,
kişidən uzaq gəzmək bir rahibə qadın üçün nə qədər müqəddəs sayılırdısa, bəs
bunun fonunda bir insanın əzabla öldürülməsi hansı əxlaq kodeksinə, çərçivəsinə,
müqəddəsliyinə sığır? Sual budur. O səbəbdən də sosializmin cinsəl
yasaqlarından qurtulmuş cəmiyyət əlbəttə ilk olaraq mədə doyumunu düşünəcəkdi,
sonra cinsəl doyumluluğuna çalışacaqdı, çox sonra mənəvi doyumluluq, estetika mərhələsinə
gəlib çatacaqdır. Artıq estetika mərhələsində xırda-xırda addımlayırıq. Beyinlər
oyanır. Belə oyanışın ədəbiyyatı da gözəl olacaq, incəsənəti də. Bu torpaq hələ
yenidən Nizamilər, Nəsimilər, Füzulilər, nə bilim Balzaklar, Tolstoylar
yetişdirəcək. Mütləq yetişdirəcək. Bu, məntiqi ardıcıllıqdır.
- Qəzetdə kiminsə şərəf və ləyaqəti təhqir
olunursa, onu məhkəməyə verirlər. Bu, aydındır. Əxlaqsızla dolu olan romanlar
isə böyük bir oxucu kütləsinin şərəf və ləyaqətini təhqir edir, lakin hamı
susur, sanki bu, belə də, olmalıdır.
Tənqidçilər
susmadı. Ədəbi prosesləri izləyən birisi kimi söyləyə bilərəm. Əsəri ətrafında
sünii səs-küy yaradanlar da tənqidçi susqunluğu önündə özlərinə baxıb üstlərini
çıxrpdılar, qələmlərinin tozunu sildilər. Artıq ədəbiyyatımızda belə
problemimiz yoxdur, sizi əmin edirəm.
- Çox vaxt öyünürük, qərb texnologiyaları və sair.
Hər şey Avropa standartlarına uyğun görülməlidir. Etiraz etmirəm. Lakin bir
şeyi qətiyyətlə demək istəyirəm ki, Qərb mədəniyyəti Şərqə yox, Şərq mədəniyyəti
Qərbə transfer edilməlidir. Nizamilər, Nəsimilər, Füzulilər olanda Avropa ölkələrində,
o cümlədən Rusiyada "ədəbiyyatın əlifbasına” yenicə keçmişdilər. Mənimlə
razısınızmı?
Nizami,
Füzuli, Nəsimi İslam intibahının məhsulu idi. Onlar qanlarıyla azərbaycanlı
idilər. Amma ümumi elmi (xurafi yox) islam mədəniyyətinin fonunda
yaranmışdılar. Yəni başqa cür ola da bilməzdi. Nəinki ədəbiyyatda həmin dövrdə
memarlıq, elm, astronomiya, riyaziyyat, nücum, miniatür və.s. sahələr inkişaf
edirdi. Mədəniyyətlər bir-birinə qovuşmuşdu və bu qovuşum nəticəsində
fundomental əsərlər meydana çıxmışdı. Bizim tariximiz qırıq-qırıq anlardan ibarətdir,
nə yazıq ki. Yenicə özünə gəlmiş xalq dəfələrlə istilalara məruz qalıb və mənəvi
zəncir yarıda qırılıb. Cümhuriyyət dövrü davam etsəydi, müstəqilliyimiz yarıda
dayanmasaydı, istiqlal motivli, maarif səslənişli ədəbiyyatdan sonra digər məntiqi
mərhələlər gələcəkdi. Amma olmadı, zəncir qırıldı. Sosialist realizmi qədər ədəbiyyata
zərbə vurmuş iyrənc mərhələ hələ olmamışdır. Bütün ədəbiyyatımız alt-üst oldu.
İndi milli oyanış mərhələsindəyik. Özünüdərk, özünüqiymətləndirmə, özünə
sarılma mərhələsindəyik. Allah bu müstəqilliyimizi bizə çox görməsin. İnşallah
hələ görəcəksiniz necə Nəsimilər yetişəcək.
- Gəlin etiraf edək ki, ədəbiyyatımızda mövzu
kasadlığı var. Hətta plagiatlıq da hiss olunur.
Mövzu
qıtlığı deməzdim. Sadəcə dünya ədəbiyyatı arenasına çıxa bilmədiyi üçün gənc qələm
sahibi dünya ədəbiyyatını oxuyaraq eynisini yaradır. Kopya (surət) isə heç vaxt
maraqlı deyil, belə olduğu təqdirdə heç vaxt maraqlı olmayacaqsan. Plaqiat isə
bütün dövrlərdə mövcud olub. Mənim əsərlərimi belə plaqiat edənlər var. O qədər
fikir və düşüncələrimi başqalarının yazılarında görmüşəm ki...Hətta mətnlərimin,
hekayələrimin adından başlayaraq "yeni” mətnlər yaradıblar. Mən belə şeylərdən
qorxmuram. Onlar kopyadırlar.
- Bəzi üzdəniraq "yazarlar” belə düşünürlər ki,
jurnalistdən yazıçı çıxmaz. Bunu bir jurnalist kimi, bədii yaradıcılıqla məşğul
olduğuma görə demirəm. Aydınlıq gətirmək istəyirəm. Bernard Şou-nun 99 pyesi
100 ildir ki, dünyanın teatr səhnələrindən düşmür. Onun belə bir sözü vür. "Ədəbiyyat
da, tarix də, jirnalistikadan başlayır”. Mark Tven, Cek London, Hemunquey,
Ayzek Əzimov, Rey Bredberi, Yaroslav Qaşek, Jorj Simenon, Qabriel Qarsia
Markes, Simonov, Safronov kimi nəhəng yazıçılar bədii yaradıcılığa jurnalist
kimi başlayıblar. Sizin fikrinizi bilmək istərdik.
Yazıçılıq
peşə deyil. Yazıçılıq ruh halıdır. Mühəndis olub da yazıçı ruhuna malik ola bilərsən.
Eləcə də jurnalist olub da yazıçı ola bilərsən. Mənim üçün bir şey əsasdır. Ya
istedadlısan, ya da istedadlı deyilsən. Kim, nəçi olmağın qətiyyən önəmli
deyil. Siz isə həm gözəl jurnalist, həm də yazıçı kimi qələminizi, imzanızı
artıq sübut etmiş insansınız. Eyruz Məmmədov dedikdə, ikinci bir adam yada
düşmür.
- Sizi respublikada esse ustası kimi tanıyırlar.
Bu janr demək olar ki, ədəbiyyatımızda unudulmuşdu. İndi yavaş-yavaş dirçəlməyə
başlayıb. Siz niyə esseyə müraciət etdiniz? Daxili təlabat idi, yoxsa düşüncələriniz
sizi rahat buraxmırdı. İçinizdəkiləri oxuculara çatdırmaq istəyirdiniz?
Ustası deməyək,
təvazökarlıqdan uzaq olar. Ədəbiyyatımızda az da olsa gözəl esse qələm sahibləri
mövcuddur. Sadəcə ola bilər mənim izah etdiyim, danışdığım məsələlər fəlsəfi,
sosioloji, din, mifologiya ilə əhatələndiyindən dərk sahibləri tərəfindən
maraqla qarşılanır. Əslində mənə əvvəllər deyirdilər ki, ədəbiyyatın bütün
janrlarına baş vurmusan, şeir, nəsr, esse, pyes (roman qalıb) təyin et hansı
istiqaməti istəyirsənsə birini seç. Cavabım daima eyni cür olur, ruhuma azadlıq
vermişəm, düşüncələrim gah şeir, gah hekayə, gah da esse şəklində zühur edir. Fikirlərimə
"dayan” səni mütləq şeir qəlibində oxucuya çatdıracağam, deyə bilmirəm. Dəyərli
tənqdiçimiz, professor Rüstəm Kamal
"Ulduz” jurnalında ekspert qismində çıxış edərkən yaradıcılığım haqqında belə
söyləmişdi: ""Günel Eyvazlı "on barmağında on mərifət” olan
istedadlı və ağıllı, erudisiyalı və zəhmətkeş gənc yazarımızdır. Günel xanım
üçün sanki maraqsız və çətin janr yoxdur – özünü hekayədə, essedə, tənqidi məqalədə,
poeziyada, bədii tərcümədə də rahat hiss edir”.
Məsələn, siz
daha çox esselərimi bəyənirsiniz. Bu yaxınlarda bir tələbə mənə yaxınlaşıb yeni
kitabım haqqında fikir söyləyib deyir ki, müəllimə siz daha çox şeir yazın,
esselərinizdən daha çox şeirlərinizi sevdim. Hər kəs düşüncə qabına uyğun
olaraq ədəbi zövq alır. Siz intellektual olduğunuz üçün esselərimi sevirsiniz.
Tələbəmiz bilik səviyyəsi elə də üst xətdə olmadığından yalnız poeziyadan
estetik zövq ala bilir. Bəlkə də "Səbəb” şeirimi oxusa heç nə anlamaz.
O ki, qaldı
niyə esseyə mürüciət etdim. Mən şeir yazdığım vaxtlarda fəlsəfi fikirlərimin
şeirlərimi çox ağırlaşdırdığını bir gün hiss etdim. Məsələn, "Nəmrud”, "Səbəb”
və bu qəbildən olan digər şeirlərim hazırlıqsız oxucuda beyin tıxaclanması
yaradırdı. Düşündüm ki, fikirlərimi izah etməliyəm. Başladım eyni şeirlərin
motivi əsasında mətnlərdə fikirlərimi izah etməyə, bir də gözlərimi açdım ki,
esseistəm. Bəzi dostlarım zarafatla söyləyir ki, get-gedə filosof olmusan xəbərin
yoxdur.
- Esselərinizi oxuyanda dərin fəlsəfi fikirlərə
rast gəlirsən. Fəlsəfəyə meyliniz hardan qidalanır?
Mən
həmişə qəribə adam olmuşam. Yəni səthi baxmamışam heç nəyə. Uşaqlığımda da qəribə olmuşam. Həm uşaq
olmuşam, həm də yox, baxın bunu izah edə bilmirəm.Xalam nəslimizdə olan qızları
xarakterizə edəndə, məsələn filənkəs ürəyiaçıq, canıyanan və.s. mənə gəldikdə -
Günel müdrikdir, deyirdi. Onda hələ 11-12 yaşım var idi. Mənim nənələrimin
danışdığı nəsl rəvayətləri beynimdən silinmir. Onlar əslində hamıya danışırdılar,
niyə yaddaş ötürücüsü mən oldum, bilmirəm. Ulu babam Nağdəli Əlizadə Pirşağı kəndinin
baş axundu olmuş insan olub. Deyilənə görə olduqca müdrik insan olub, el
ağsaqqalı olub. Onun böyük kitabxanası mövcud idi. Kaş mən ona yaxın bir dövrdə
dünyaya gələrdim. Bilmirik o kitablar hara pərən-pərən olub. Hər cür adam olur
nəsildə. Önəm verməyiblər, dayaz düşüncəli olublar, bəlkə də paylayıblar,
bilmirəm. Sonra mən eyni fikrləri digər
şəcərə xətt daşıyıcımız olan akademik Akif Əlizadənin öz babası haqqında - Qafqazın
şeyxülislamı olmuş babası haqqında dediyi fikirlərdə oxşarlığı gördüm. İnsanlar
eyni dövrdə yaşayıb. Əmioğlu olublar. Fotoları var bizdə, bir-birlərinə də çox
bənzəyirlər. Fəlsəfəyə meyl deyirsiniz, ona görə bunları çözələyirəm, bəlkə nəsildən
gəlir, qanla keçib, bilmirəm. Yəni indiki qədər fəlsəfi kitablar oxumadığım
vaxtlarda da öz düşüncə fəlsəfəmin olmasını hiss etmişəm. Ətrafımda baş verən,
dünyada, cəmiyyətlərdə baş verən hər şeyi məntiqi və düşüncə ardıcıllığı saymışam.
Heç nəyə səthi yanaşmamışam. Bir hadisənin arxasında mütləq başqa hadisəni
görmüşəm. Suriya hadisələri baş verəndə,
insan selini, qaçqın axınını görəndə, insan tələfatını görəndə mən də
ağrayırdım, amma sonra bizdən asılı olmayan hadisələrin varlığına intuitiv
inamım məni sakitləşdirdi. Baş verən müharibələr dəryaya atılmış daş effektində
oldu və müsəlmanların dünyaya sıçraması, yayılması üçün situasiya yaratdı.
Avropa elminə qarışacaq müsəlman mədəniyyətinin gözəlliklərini 20-30 ildən
sonra hamımız görəcəyik. Mən sizi əmin edirəm. Bu, belə olacaq.
- Esse, hekayə, şeirlər müəllifisiniz. Eşitdiyimə
görə, bir neçə pyes də yazmısınız. Pyesə müraciətinizi açıqlayardınız?
Bir
gün hekayə yazırdım, gördüm ki, daxilimdə obrazlar bir-biri ilə danışır.
Bildimki, istəsəm də onları susdura bilməyəcəyəm. Onlar mənim təhkiyyəm ilə
izah olunmaq istəmirlər. Onlar danışdıqca təxəyyülümdə səhnə canlanırdı, hər
biri bir qiyafədə hərəkət edirdilər. Beləcə ilk pyesim "Pikasso” yarandı. Sonra
"Ave Mariya” yarandı. Demirəm yazdığım pyeslər fundomentaldır, qüsurlarım var.
Amma mən qüsurları düzəltməyi sevirəm. Bilirəm ki, dramaturq kimi adımı əbədiləşdirə
biləcəyəm. Mən bunu bacaracam.
- Yəqin ki, televizora baxırsınız. Gəlin etiraf edək
ki, son illər telekanallarda gedən seriallar məişət səviyyəsindən kənara
çıxmır. Bu, bilirsiniz nəyə bənzəyir? Adam dənizə girir, lakin dərinə gedə
bilmir, çünki üzməyi bacarmlr. Bu, üzməyi bacarmayanlar başa düşmürlərmi, dənizdə
dayaz yerdə dayandıqları kimi, serialları da dayaz, maraqsız olur?
Tamaşaçıların zövqü niyə korlanmalı, qızıl vaxtları niyə əllərindən
alınmalıdır?
Bu
məsələ ilə bağlı bir dəfə də sizinlə həmsöhbət olduqda söyləmişdim, etiraf etməliyik
ki, bugünkü seriallarımız məişət səviyyəsindən də aşağıdır. Film istehsalı ilə
məşğul olan prodakşn başçılarına, prodüserlərə bu haqda deyirsən, deyir camaat
belə istəyir. Deyirsən ki, olmaz ki, öz film mövzularınla cəmiyyəti mədəni səviyyəyə
qaldırasan. Onda da cavab verir ki, siz dediyiniz şərtlər daxilində film çəksək
reytinqimiz aşağı düşər. Bir müddət bu sahədə məşğul olmuşam. Sonra dayazlıqda
boğulub kənara çəkilmişəm. Təsəvvür edin, dayaz məişət motivli seriya yazırsan,
sonra özünə gəlib "Mnemosina-yaddaş ilahəsi” adlı esse yazırsan və hiss edirsən
ki, sən belə etməklə özünə xəyanət edirsən, ikili həyat yaşayırsan, soyuqdan
istiyə keçid edirsən. Alınmır, belə olmur. Özümə də söz vermişəm milyon olsa
belə, serial sahəsinə baş vurmayacağam. Ruhumun deqredasiya olunmasını heç istəmirəm.
- Siz daha cox kimi mütaliə edirsiniz?
Hal-hazırda
Cümhuriyyət ensiklopediyasını oxuyuram. Böyük mütəffəkkirlərimizin həyatını son
vaxtlar mütaliə edirəm. Axundovu, Vazehi, Həsən bəy Zərdabini, Əli bəy
Hüseynzadə, Cümhuriyyət fəadailərini oxuyuram. Mirzə
Kazım bəyin elmi, din yönümlü traktatlarını oxuyuram. Hamıya da oxumağı məsləhət
görürəm. Dilimizə çevrilib-çevrilmədiyindən xəbərsizəm. Amma rus dilində var.
Bütün kitabxanalardan alıb oxuya bilərlər.
Çox
nadir hallarda romanlar oxuyuram. Bacardığım qədər bədii ədəbiyyat oxumuram,
çünki istəmədən də tərzinə təsir edə bilir, başqasının fikirləri sən istəmədən də
əsərinə gəlib çıxa bilir. O səbəbdən də oxumuram. Tarixi, fəlsəfi traktatlar
oxuyuram. Maraqlı filmlər izləyirəm. Özümdə axtarış edirəm. Bir də hər şənbə
"Ədəbiyyat qəzeti”ndən biri-birindən dəyərli yazıları oxuyuram.
- Kitabların təbliğatı sizi razı salırmı? Salmırsa
nə etmək lazımdır?
Vəziyyət
hal-hazırda yaxşıdır. Yəni 10 il bundan öncəyə nisbətən çox yaxşıdır. Əslində təbliğat
öz bəhrəsini verdi. Zamanla da lap yaxşı olacaq.
- Ənənəvi sual. Nə üzərində işləyirsiniz?
Bu yaxınlarda
sizin də haqqında yazdığınız "İşıq” adlı kitabım işıq üzü gördü. Kitab Dövlət
Başçısının Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə ayırdığı maliyyə hesabına çap edildi.
İlk kitabım da Nəşriyyat hesabına çap edilmişdi. Yeni kitab haqqında düşünürəm,
amma deməyəcəyəm. Ən əsası tələsməyəcəyəm. Keyfiyyətli, düşündürücü bir kitab
ortaya qoyacam. Çünki əsas olan kəmiyyət yox, keyfiyyətdir.
Söhbətləşdi: Əməkdar jurnalist Eyruz Məmmədov
Xəbərdən istifadə edərkən istinad etmək vacibdir.